Gå til innhold

Ikke oppgi hele utdannelsen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_IDA_*
Skrevet

Men som man trolig er overkvalifisert til. Er dette vanlig? Noen som har gjort det?

Tingen er at jeg ønsker en jobb, som ligger nær der jeg bor og som høres spennende ut. Men jeg har mest sansynlig for lang utdannelse for å få den :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har gjort det. Med suksess ;)

Mens jeg ventet på drømmejobben, og opplevde å være overkvalifisert for småjobbene i mellomtiden. I stedet for å nevne at jeg hadde hovedfag på cv-en førte jeg bare opp at jeg hadde studert dette emnet i en bisetning, nærmest, i selve brevet, og nevnte heller ingenting om akademiske grader på vedlegget.

Ble så irritert av å bli forbigått gang på gang, og hadde LYST på denne lavtlønnede butikkjobben, og da må man gjøre det man må...

Skrevet

Synes det høres litt dumt ut, for dersom arbeidsgiver får vite det har du jo på en måte lyvet og det er jo ikke tillitsvekkende.

Mange arbeidsgivere kvier seg vel for å ansette overkvalifiserte folk fordi de regner med at de forsvinner fort. Så det kan heller være lurt å argumentere med at du gjerne vil ha jobben selv om du vet du er overkvalifisert.

Hilsen Lille meg

Gjest gjest 0
Skrevet

Jeg hadde gjort det uten å tenke meg om hvis det krevdes.

Dessuten anbefaler de på aetats jobbsøkerkurs å skreddersy både søknad og cv til alle jobber man søker.

Skrevet

Skal skreddersy CV'en min fra og med idag jeg.... opplevde igår at jeg ikke ble tatt med i betraktning av en butikkjobb nettopp fordi de synes jeg var alt for kvalifisert.

Det er jammen urettferdig :sur:

Beklager sureminer men er begynt å bli drittlei av å søke jobb!

Skrevet

Ja, jeg har også gjort dette. I tiden etter at jeg var ferdig med studiene og jeg søkte på jobber som var relevante for meg, prøvde jeg i flere måneder å få en butikkjobb eller lignende. Jeg skrev alltid i søkanden at jeg var utdannet sånn og sånn, og hørte aldri noe. Helt til jeg skrev at jeg var student (tok fag på samme tid) og smukk! - jobben var min.

Skrevet

Med hva slags utdannelse blir man regnet som overkvalifisert i forhold til f. eks en butikkjobb? Gjelder dette bachelorgrader, eller er det høyere utdannelser?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...