Klips Skrevet 7. november 2005 #1 Skrevet 7. november 2005 Har nyfødt hjemme og ammer og lurer på dette med økedøgn, det står jo overalt at slikt kommer i blant for å øke melkeproduksjonen, men hvor ofte kommer de egentlig? Med dagers mellomrom eller uker? Det står ingenting. Er sikkert forskjellig, men hva er deres erfaringer?
Gjest Gjest_Tiril_* Skrevet 7. november 2005 #3 Skrevet 7. november 2005 Hei! Gratulerer med babyen! Økedøgn er et uttrykk de bruker for å markere at babyen vil kreve mer og mer mat etterhvert som han vokser og blir større. Disse kommer med veldig ulike mellomrom. Hos noen veldig i rykk og napp, spiser massevis en dag og du synes puppene blir slappe og uroer deg for om det er for lite. Hos andre kommer det så gradvis at du nesten ikke merker at dere har økedager. Ikke tenk så mye på det, la han få pupp oftere hvis han krever det en dag, ikke tenk så mye på klokka. Er han fornøyd så er han mett, hvis ikke trenger han mer. La han styre det selv, det klarer han fint!
Lula Skrevet 7. november 2005 #4 Skrevet 7. november 2005 Har inntrykk av at dette er veldig individuelt jeg. I noen tilfeller er det mor som tar initiativ til økedøgn om hun føler produksjonen er for dårlig. I andre tilfeller er det babyen som tar "initiativet" og "krever" hyppigere bryst et par dager. Det varierer hvor ofte dette skjer. Vi har aldri hatt økedøgn her i huset. Gutten er nå over 6 mnd. og har kun 1 grøtmåltid i døgnet i tillegg til pupp. Skulle tro vi ville hatt behov for økedøgn underveis da, men det har vi altså ikke. Det har tydeligvis tilpasset seg helt av seg selv. Tror du og babyen bare må prøve dere frem, jeg
Klips Skrevet 7. november 2005 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2005 takk for svar, men er det altså ingen som har erfaring med økedøgn som kan fortelle hvor ofte de har kommet hos dere?
Gjest gjest1 Skrevet 7. november 2005 #6 Skrevet 7. november 2005 Jeg har ingen eksakt oversikt over hvor ofte det skjer her i huset, men det var helt klart hyppigere da han var nyfødt enn det er nå som han er 4,5 måned gammel. Jeg har gjerne 3-4 økedøgn i slengen (kaller det økeuker her i heimen). Mulig anslag er at de kom med ca 10 dagers mellomrom de første to månedene. Nå er det kanskje én gang i måneden? De blir mindre og mindre slitsomme, og sjeldnere.
Siam Skrevet 7. november 2005 #7 Skrevet 7. november 2005 Jeg har ikke merket noe til økedøgn, Oliver har alltid spist ofte. Nå er det litt sjeldnere, men det skjer ganske ofte at han vil ha tette måltider. I det siste har han plutselig ikke blitt mett før han har fått to pupper, og det har ikke vært vanlig.
Moonchild Skrevet 7. november 2005 #8 Skrevet 7. november 2005 Jeg har hatt økedøgn med ca. to ukers mellomrom. (Hadde økedøgn to ganger i løpet av de første 14 dagene, såvidt jeg husker). Her i huset fungerer det slik at gutten sover ekstremt mye i et par dager, før han våkner tidligere enn vanlig på natten og skal ha mat. Neste mating kommer også med kortere mellomrom enn "vanlig". Så henger han i puppen hver time resten av dagen, frem til ham "kollapser" på grunn av "søvnmangel" ved vanlig leggetid. Han hadde økedøgn i går og spiste da hver tredje time på natten (tre ganger) før han satte i gang med selve økeøkten klokken 10. Fra klokken var 10 til klokken var 2330 spiste han hver time, og sov maks 20 minutter i slengen. Resten av duppene hans varte mellom 10 og 15 minutter. Gårsdagens øking er den første jeg har syntes var helt grei, da jeg var mentalt forberedt på at det var øking på gang siden han sov ekstremt mye i dagene før (og jeg har begynt å kjenne lusa på gangen...)
Klips Skrevet 8. november 2005 Forfatter #9 Skrevet 8. november 2005 Flotters. Takk for svar. I alle bøkene virker det som om det er så lett å skjønne hva baby vil ha bare man er en god mor , jeg synes derimot det hjelper å vite litt om hvordan ting kan arte seg hos andre... Nå skrikes det her...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå