Gå til innhold

Praha.. igjen


Gjest Emsi

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære skal til Praha i januar.. Har lest en del rundt på forumet om byen men jeg spør allikevel..

Hoteller vi har bestilt rom på ligger i Praha 3, og i beskrivelsen er det et sentrumshotell, ca én km fra Vaclavska namesti. Hvordan er denne delen av byen? Leste i en annen tråd her at det var praha 1 og delvis 2 som var sentrum. :klø:

Noen som har erfaringer med octopustravel.com? Vi bestilte der..

Noen som har sovet på Grand Hotel? Vi bestilte gjennom octopus fordi det var det billigste, men har sett at de fleste norske reisebyråene bruker grand hotel, så antok at dette var det en viss standard på. Det står at det serveres varm frokost, har dusj og wc på rommet osv.. Ut ifra hotell-beskrivelsen høres det jo ganske greit ut. Men hvem gjør vel ikke det?

Er litt smånervøs for å bruke metro om kvelden, noen erfaringer? Buss om kvelden? Har hørt at jeg må være litt obs på taxier, og helst avtale pris før vi kjører.

Vi skal da til Praha 3, hvordan kommer vi oss fra flyplassen? Jeg kan ikke innbille meg at hotellet har egen buss som på charter-turene :)

Noen råd ang. "oppførsel"? Greit å vite litt om skikker osv når det gjelder forskjellige ting.. alt fra mat til betaling av billetter..

hmm... kommer ikke på mer i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke svare på alt, men: metro om kvelden er ikke noe problem!

Har vært i Praha 2 ganger og brukt metro hver gang, mye.

Vi bodde litt utenfor nå sist, ved Andel metrostasjon - perfekt beliggenhet, og der er det mange OK restauranter hvis man en kveld eller to ikke orker være midt i turistgryta...mye billigere å spise der også!

Eks: en 1/2 l flaske Evian-vann midt i gryta kostet ca 28 NOK...M.a.o dyrt der.

Hvis du finner ut hvilken metrostasjon hotellet ligger i nærheten av, så anbefaler jeg å bruke offentlig transport fra flyplass til sentrum: enkelt og billig! Ca 8 kr pr pers. (som da inkl. en kort busstur til ende-metro-stasjon). Metro tar ca 25 min til 'hovedmetro' i midten av sentrum....Det er bare 2 (eller 3?) metrolinjer, og i selve sentrum er det enkelt å bytte til hotell-linjen din :)

God tur! Og husk å oppdage Karlsbroen tidlig om morgenen...fint å gå en tur opp til slottet også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Karlsbruen er et must, så dit skal vi jo. Også en tur til palasset om vi rekker det.. Uheldigvis er vi B-mennesker begge to, så jeg vet ikke hvor tidlig vi er ute å går ;) Men skal selvfølgelig ikke sove bort de dagene vi har der..

Godt å høre at metro er trygt om kvelden. Er greit å ha et alternativ til å gå ;)

Dette er hva som står om veien til hotellet: From Wenceslas Square, Rebublic Square or Main train station, take tram numbers 5, 9 or 26 to the Lipanska stop walk down Rohacova street to find the hotel.

Hva er tram? :P Det står også at hotellet kan ordne transport til 40 euro, noe jeg ikke er intr. i å betale... Innbiller meg at det enkleste kanskje er å ta metroen til main station, for så å finne "tram" 5,9 eller 26..?

Tram er vel trikk det.... ellerno.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, høres ut som hotellet ikke ligger ved en metro-stasjon...

Tram er trikk ja. Da ville jeg def. tatt metro fra flyplass til hovedstasjonen i sentrum, og så funnet tram til hotellet derfra.

40 Euro for at hotellet skal fikse det er SVINEDYRT jo! Taxipris avtales evt på forhånd.

Jeg synes bare det er gøy å finne frem på egenhånd, så offentlig transport ser jeg på som en utfordring + pengebesparende.

Er selv B-menneske! Nå som det ikke er høysesong kan det jo hende at Karlsbroen ikke er like overfylt av turister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er fint å finne frem selv jeg også, men er ikke intr i å fly rundt i Praha med all bagasjen på slep.. Greit å finne frem til hotellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke godt nok kjent i Praha til å vite hvor det er dere skal bo, men hvis det står at dere kan ta trikk fra metroen dit, er det i alle fall greit å komme seg til sentrum. Har god erfaring med bruk av trikken, og koster bare 2 kroner turen :) Billetter til trikken må kjøpes på forhånd i kiosk el (de har sikkert en automat på hotellet og). Opplevde flere kontroller sist jeg var der, så pass på å ha billett!

Taxi er som noen andre skriver her lurt å avtale pris på forhånd, men helt greit å benytte seg av hvis man skal seint hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...