Gå til innhold

Dekkslitasje på el-biler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når mange begynte å kjøpe Tesla og når andre el-biler med høy effekt kom på markedet så var det snakk om at elbil-eiere kom til å bli overrasket over at dekkene på drivhjulene ble raskere slitt enn de kanskje var vant til. Det er pga. høy effekt og det skjer, en bil med bakhjulstrekk med 400 hk sliter mer på bakdekkene enn en tilsvarende bil som har 200 hk.

Men dere som har gått fra bensin eller diesel bil til el-bil, har dere merket noen forskjell på det? Når dere har fått et par hundre hk ekstra, har dere merket noe til mer dekkslitasje? Husker noen mente det var et argument for å ikke kjøpe el-bil.

Anonymkode: 970b6...e5f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utrolig tussete argument for å ikke kjøpe elbil da. Om man bruker 6000 kr for et sett dekk hvert femte eller hvert fjerde år vil da ikke velte nybileierens budsjett.

Mannen min har alltid kjørt alle bilene våre hardt, så vi må ha nye dekk hvert femte år uansett. Men med elbilen så prøver han faktisk innimellom å kjøre økonomisk, for å slå diverse forbruks- og rekkevidderekorder. Det gjorde han svært sjeldent med fossilbilene. 😄

Anonymkode: d6575...c98

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Utrolig tussete argument for å ikke kjøpe elbil da. Om man bruker 6000 kr for et sett dekk hvert femte eller hvert fjerde år vil da ikke velte nybileierens budsjett.

Mannen min har alltid kjørt alle bilene våre hardt, så vi må ha nye dekk hvert femte år uansett. Men med elbilen så prøver han faktisk innimellom å kjøre økonomisk, for å slå diverse forbruks- og rekkevidderekorder. Det gjorde han svært sjeldent med fossilbilene. 😄

Dårlig argument mot å kjøpe el-bil ja, det er det ikke tvil om. Jeg husker ikke hvor jeg hørte det. Jeg bare lurer på om noen har merket noe til det. Fordi jeg syns det er interessant, jeg er glad i biler og vil høre fra folk som faktisk kan si noe om det.

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Når dere har fått et par hundre hk ekstra, har dere merket noe til mer dekkslitasje?

På lik linje med fossile biler er man ikke nødt til å komme først ut av hvert eneste lyskryss... Å ha 450 HK tilgjengelig er ikke nødvendigvis det samme som å tråkke pedalen i bånn hver gang. Så nei, man merker ikke forskjell i slitasje på dekkene om man kjører normalt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Artig ay denne diskusjonen kom opp i dag, vi satt å diskuterte dette senest ved kaffebordet i går kveld.

En kjenning kjøpte seg tesla for 4-5 år siden. Før, med drivstoffbil, så måtte han bytte dekk omtrent hvert 3. år. Med teslaen så må han bytte årlig. Altså så sliter han dekk 3 ganger så fort. Når han oppdaget at sommerdekka var utslitte etter bare en sesong så fikk han tatt kontroll av alle hjulvinkler, fordi han mente det var umulig å slite dekk så firt, men allt var i orden. Han har i årevis holdt seg til samme dekkmerke, og samme dekkforhandler. Omtrent samme kjørelengde, og samme kjøremønster. Han er en eldre kar, så driver ikke å tester maks. akselerasjon, men kjører alltid pent og pyntelig. 

Det er to faktorer som gjør at elbiler sliter vesentlig mer dekk, - den ene er vekta. En tesla er tung! Den andre er momentet på drihjulene fra stillestående. 

Anonymkode: c56c4...1b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det så tussete? Bildekk er den største kilden til mikroplast i Norge:

https://www.tu.no/artikler/bildekk-er-den-storste-kilden-til-mikroplast-i-norge-det-beste-tiltaket-er-a-ikke-kjore-bil/431427

Anonymkode: 80be9...06b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Artig ay denne diskusjonen kom opp i dag, vi satt å diskuterte dette senest ved kaffebordet i går kveld.

En kjenning kjøpte seg tesla for 4-5 år siden. Før, med drivstoffbil, så måtte han bytte dekk omtrent hvert 3. år. Med teslaen så må han bytte årlig. Altså så sliter han dekk 3 ganger så fort. Når han oppdaget at sommerdekka var utslitte etter bare en sesong så fikk han tatt kontroll av alle hjulvinkler, fordi han mente det var umulig å slite dekk så firt, men allt var i orden. Han har i årevis holdt seg til samme dekkmerke, og samme dekkforhandler. Omtrent samme kjørelengde, og samme kjøremønster. Han er en eldre kar, så driver ikke å tester maks. akselerasjon, men kjører alltid pent og pyntelig. 

Det er to faktorer som gjør at elbiler sliter vesentlig mer dekk, - den ene er vekta. En tesla er tung! Den andre er momentet på drihjulene fra stillestående. 

Anonymkode: c56c4...1b9

Ikke bare Tesla som er tung, har sett på noen andre potensielle elbiler inntil den tiden kommer, og ALLE er tunge! Om de kan trekken henger må man ha minimum B96 i førerkortet når henger skal brukes. Det er 2 faktorer som gjør at dekk slites fort, det er høy vekt og krefter. Å hevde noe anna er ren løgn!

Anonymkode: c6a2d...c06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I dagligkjøringen min sto model Xen i "chill mode" fordi jeg ikke trengte kreftene i småkjøringen. Byttet vinterdekkene etter 3 år, vet ikke om det er bra eller dårlig men var vel ca 25k km på de da. 

Stor og tung bil som krevde dyre dekk. 

Kjører en model 3 nå og ikke merket noe spesielt med dekkene hittils. Men kjører mye mer økonomisk enn da jeg hadde fossilbil så blir overrasket om de ikke varer like lenge. 

Anonymkode: ebace...93b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og hva så?

Anonymkode: a2a16...c4a

Tuller du nå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nye dekk hvert år...det er sannelig noe som monner. Jøss. Hverken spesielt miljø- eller klimavennlig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 5/7/2022 at 9:02 AM, AnonymBruker said:

Tuller du nå?

Nei

Anonymkode: a2a16...c4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2022 den 16.22):

En kjenning kjøpte seg tesla for 4-5 år siden. Før, med drivstoffbil, så måtte han bytte dekk omtrent hvert 3. år. Med teslaen så må han bytte årlig. Altså så sliter han dekk 3 ganger så fort.

Høres ut som tull. Eventuelt må han være ekstremt hard på akseleratoren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.5.2022 den 10.40):

Nye dekk hvert år...det er sannelig noe som monner. Jøss. Hverken spesielt miljø- eller klimavennlig. 

Det er bare tull.

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig rart hvordan mange, og kanskje spesielt middelaldrende menn i grisgrendte strøk, som har spist så mange dyr og kastet så mye søppel de bare klarte hele livet, plutselig blir hardbarka miljøvernere når noen nevner elbil eller vindturbiner.

Anonymkode: dd929...19c

• Liker 4
Skrevet

Det sliter litt mer, ja, men det er selvforskyldt. Med alle påkjøringsrampene til E18 er det fryktelig moro å kjenne på akselerasjonen.

Ser vi bort fra hvor utrolig mye jeg sparer i drivstoff, så ville den kortere levetiden på dekkene fortsatt vært verdt det. 

• Liker 1
Skrevet

Har kjørt model X i ett år nå, trenger ihvertfall ikke bytte dekk enda. Samme bruk og kjørelengde som med fossil, da bytta jeg hvert 2/3 år. Bakdekk hver sesong på den ene, da det var "rånebilen" min. 😆

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.5.2022 den 2.47):

Skifte dekk hvert femte år?! Det gjelder ikke vinterdekkene, håper jeg? Gummi blir gammelt og får dårligere egenskaper, som feks dårligere veigrep og lenger bremsestrekning. Ikke noe man ønsker å møte i trafikken.

Anonymkode: a46fc...57e

AnonymBruker
Skrevet

Vet om folk som har måttet skifte etter (under) en sesong. Men da kjører man både mye og aggressivt, vil jeg tro.

Anonymkode: a46fc...57e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...