Gå til innhold

3-åring med feber i flere dager

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

3-åringen i huset har hatt feber hver dag hele uken. Vi får det ned med Paracet stikkpille, og hun er helt fin på formiddagen, men så stiger det igjen utover dagen og gjennom kvelden/natten. Fin allmenntilstand, men rennende nese. Negativ covid-test hele uken. 
Blødd bitte litt neseblod i dag. 

Ringe legen i morgen for en akuttime? Når går man til legen med feber som man har noe kontroll på, men som likevel stiger opp til 39,0-39,5. 

Anonymkode: b2973...f32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Normalt er en grei regel å snakke med lege om barnet har feber i over 3 døgn. Det kan bety at det er bakterielt og trenger behandling. Men det siste året har det sirkulert ekstremt mange virus, og min erfaring som mor og lærer, er at mange har vært syke lenge. Jeg ville nok ventet til over helgen med å snakke med lege, med mindre barnet blir verre. 

Anonymkode: 1860c...bea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min hadde det samme forrige uke. En dag med 39,5 hele dagen, neste dag feberfri, så en dag med 39 i feber igjen, og sånn gikk uka, to siste dagene lå han på ca 38,5. Begynte å tørrhoste etter noen dager. Ganske bra almenntilstand, drakk og spiste noenlunde bra så jeg kontaktet ikke lege.

Fikk ikke i han febernedsettende , så jeg likte ikke helt at tempen lå på 39,5. Men hadde nok tvunget i han om den steg mer.

Har hørt om flere med lignende sykdom nå den siste tiden, så er vel noe som går.

Har riktignok ikke tatt koronatest, men det hadde vi i hus for under 2 mnd siden og da fikk alle i huset det, nå har ikke noen av oss andre merket noe.

Anonymkode: f633a...c2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring legekontoret i morgen og hør, eller evt. legevakta. Heller føre var, med små barn.

Anonymkode: 6cf27...f62

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta alltid kontakt med lege/legevakt hvis barnet har feber i mange dager. Da får du veiledning om barnet bør komme inn eller om dere kan se det an. Det kan være lurt å sjekke CRP. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går noen veldig langvarige greier for tiden. Minsteungen her hadde høy feber i 12 dager, hadde kontakt med legevakta noen ganger underveis som sa det gikk noe som kunne ta ukesvis og man måtte bare vente, så fremst han ikke ble veldig dårlig. På dag 12 dro vi til fastlegen og da hadde han veldig høy CRP, 40 i feber og måtte på antibiotika. I husholdningen vår har to måtte på antibiotikakur for å bli frisk, mesn de andre har blitt frisk av seg selv fra alt mellom 3-13 dager. Jeg ville ringt legen for rådgivning. 🙂

Anonymkode: ac3ee...445

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle gode råd! 😊 ble til at jeg fikk en akuttime i dag tidlig. Crp var veldig høy og det kan virke som hun har en begynnende blindtarmbetennelse. Opererer nok i løpet av helgen. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for alle gode råd! 😊 ble til at jeg fikk en akuttime i dag tidlig. Crp var veldig høy og det kan virke som hun har en begynnende blindtarmbetennelse. Opererer nok i løpet av helgen. 

Så bra mamma ! Du skal alltid lytte til magefølelsen din og tenke på hva du er villig å ta ansvaret for ❤️

Anonymkode: c4e86...3f9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er det rareste jeg har hørt på en stund

Anonymkode: 95017...f14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/infeksjon/blindtarmbetennelse

Barnet ditt har hatt feber, men fin allmenntilstand hele uken, du nevner ingen magesmerter, og nå skal hun opereres? Meget rart opplegg

Skrevet

Kan skje at det kommer gradvis, vår hadde blindtarmbetennelse når han var 3, hadde feber en uke først, med litt vondt i magen over blindtarmen. Legen mente at så små barn ikke fikk det og at han ikke hadde vondt nok, så ble han plutselig skikkelig dårlig og måtte hasteopereres. Så er ikke alltid det blir akutt på kort tid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
tullerikke skrev (45 minutter siden):

En treåring klarer sjelden og si hvor hen har vondt da. 

Tuller du?

Anonymkode: 56b22...af2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/infeksjon/blindtarmbetennelse

Barnet ditt har hatt feber, men fin allmenntilstand hele uken, du nevner ingen magesmerter, og nå skal hun opereres? Meget rart opplegg

Det jeg tenkte også. Feber, men helt fin allmenntilstand skriker ikke akkurat blindtarmbetennelse. 

Generelt er det uproblematisk å holde ungene hjemme og se situasjonen an når de har feber - så sant allmenntilstanden er god. Feber alene er ikke farlig, man ser heller på andre symptomer, med mindre den blir voldsomt høy. Men blir den det har man neppe fin allmenntilstand. 

Anonymkode: 39932...ddb

Skrevet

Tråden er ryddet for helseskadelige anbefalinger og siteringer av dette. 

Rhodiola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...