AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #21 Skrevet 6. mai 2022 Bruk en sprayflaske når han gjør noe du ikke liker, forsøk å skjule at det er du som sprayer. Gi ham godbiter når han gjør ting du liker. Skaff en kattunge til, så får han en lekekamerat. Forvent at katten klorer og ødelegger møbler, det gjør katter. Anonymkode: f01dd...955 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #22 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Min natt bet og en del før. Adopterte han og var faktisk litt redd for han en periode for han angrep så mye. Det var to grunner til at han gjorde det. 1. Overstimulert. Han begynte av og til å bite under kosing og det var rett og slett fordi han ble så overstimulert og han viste tegn men vi skjønte det ikke. Løsningen var at vi ble veldig obs på kroppspråk, hvis han fikk store pupiller, ørene bak eller halen begynte å bevege seg frem eller tilbake så sluttet vi å kose. Bare et av de tegnene kom så var det stopp. Ser man at katten begynner å bli overstimulert så er det et perfekt tidspunkt å leke litt på. 2. Understimulert. Han hadde MYE energi og jeg så jo at i mange av situasjonene så var det bare lek for han, men det var skummelt når vi ikke kjente han så godt, og han bet gjennom huden. Man så at halen gikk fort frem og tilbake, store pupiller og han siktet seg inn på oss og «jaktet» på oss. Dette var jo rett og slett fordi vi lekte for lite med han. Vi prøvde å leke mer med han og hadde fjærstang og diverse leker tilgjengelig der han pleide å få disse utbruddene sånn at hvis vi så at han begynte å gjøre seg klar så kjappet vi oss og begynte å leke. Hvis vi var for sen og han bet, så gikk vi enten vekk, eller så stengte vi han ute fra rommet. Altså hvis jeg var i stuen så kunne jeg bare gå på badet å lukke døren, men hvis jeg var på rommet så bærte jeg han ut å lukket døren, bare snakk om et par minutter, han synes det var helt forferdelig for han fikk ikke oppmerksomhet, og når vi kom ut/åpnet døren så var han helt vanlig igjen, men til slutt skjedde det så sjeldent for vi lærte å være i forkant. Dette hjalp veldig men det var dessverre fortsatt episoder. Vi så at det ikke hjalp tilstrekkelig å leke fordi han gadd rett og slett ikke å leke så mye med oss pga han synes det var kjedelig (vi prøvde 100 forskjellige leker og diverse) så vi fant ut at vi skulle prøve å introdusere en katt til og det sluttet omtrent på dagen. Han fikk ut energien sin med å lekesloss med den katten og hadde endelig fått seg en venn så han kjedet seg ikke lengre. Så det ble helt slutt på det, eller det har skjedd et par ganger siden men det er fordi jeg irriterer han og velger å ikke lese signalene hans. Nå stoler jeg 100% på han og er ikke litt redd for han en gang. Så jeg anbefaler ignorering, være i forkant, lek og på det aller aller sterkeste en ny katt!! Bare husk å introduser de skikkelig (https://www.potesporihjertet.no/single-post/introdusere-katter) og velg en katt som passer i energibehov, alder og personlighet. Veldig lurt å fortelle dyrebeskyttelsen om din katt å la de få velge en som passer som du kan være fosterhjem for først. For det er jo ikke sikkert de går overens. Men.. er det kun når du løfter han at han biter? Er det kun når han gjør ting han ikke skal? Ingen andre situasjoner? De fleste katter hater å bli kjeftet på og de fleste katter haaater og bli bært hvis de ikke er blitt tilvendt det på en fin måte. Så hvis det KUN skjer i de situasjonene så tenker jo jeg at det er veldig normalt at han protesterer da. Du ville sikkert gjort det samme om noen sa FY til deg å prøvde å bære deg vekk😂 Da ville jeg ha endret taktikk, men det spørs jo helt på hva han gjør som ikke er lov. Går han på benken? Klorer på møbler? Spiser plantene? Alle de har forskjellige taktikker men alt finnes en god løsning på. Anonymkode: d9a70...2bf Ja har vurdert å skaffe en venn til ham. Jeg tror han skal få det 😻 Anonymkode: 7dbc8...979
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #23 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for fint svar ❤️ Det er bare i situasjoner hvor det er noe han ikke får lov, ja sånne ting som å gå på benken og klore på møbler og sånt. Og noen ganger stjeler han ting og fortet seg under sofaen med det 😸 Har ingen planter da jeg ikke er så flink med planter. Nei, kan tenke meg det ikke er noe gøy å bli løftet vekk fra ting som er gøy og forbudt 😸 Han er veldig snill ellers da 😻 Anonymkode: 7dbc8...979 Aha, men da er han hvertfall en helt normal katt! Jeg er veldig glad i disse metodene og de FUNKER, men må selvfølgelig ha litt tålmodighet, man må jobbe med det og være konsekvent: https://www.jacksongalaxy.com/blog/how-to-stop-your-cats-from-scratching-furniture/ https://www.thekitchn.com/jackson-galaxys-words-of-wisdom-for-keeping-cats-off-the-counter-207331?amp=1 Her er en på hvordan man bør «straffe» katten og hvordan man IKKE bør straffe katten, som for eksempel, IKKE spray vann: Anbefaler også å se denne: https://www.discoveryplus.com/no/show/my-cat-from-hell Lærer så mye om kattens atferd, signaler, hvorfor de gjør som de gjør og generelt masse tips til hvordan du skal håndtere katten😻 Til det at han stjeler ting kan jeg anbefale å ikke la ting ligge, passe på og lukke døren for eksempel🤣 Anonymkode: d9a70...2bf 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå