Gå til innhold

Foreldrene mine har misforstått det med Asperger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk diagnosen da jeg var 12 år, da fikk jeg omtrent ikke forlate gårdsplassen hjemme en gang, de mente jeg måtte passes bedre på og kontrolleres. Alt skulle kontrolleres, hva jeg spiste og hva jeg gjorde, hvordan jeg gjorde det osv… Selv om jeg fikk diagnosen så hadde jeg noen venner, og jeg fikk ikke lenger bli med dem hjem etter skolen. Anbefalte psykologen at det var noe jeg ikke skulle gjøre, så nektet de meg det selv om jeg hadde fått lov til det før. Det var sånn, det har psykologen sagt derfor får du ikke lov, så det var nesten så de ikke tenkte selv men bare gikk etter hva han sa og anbefalte. De sprø  tingene jeg skrev over her har de forøvrig funnet på selv og ikke noe han har anbefalt. Nå er jeg voksen og bor for meg selv, men de mener fortsatt at jeg må ha hjelp til alt og kontrolleres og at jeg ikke kan behandles som en voksen, og at jeg helst burde ha følge av noen overalt hvor jeg går, men jeg er vant til å ferdes ute alene uten problemer og klare meg selv.  Alt dette har de fått for seg  bare på grunn av denne diagnosen. Jeg er veldig oppegående men de forstår ikke det. De mener også at jeg bør ha verge på grunn av diagnosen selv om jeg styrer økonomien min selv.  De har misforstått helt og det hjelper ikke å snakke med dem. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Flere med denne diagnosen som har det slik?

Anonymkode: d4e7a...18a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kutt kontakten og klar deg selv. Eller reduser den betydelig, i alle fall. 

Anonymkode: fd77b...a0d

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er en voksen person som sannsynligvis har høyere IQ enn gjennomsnittet (vanlig ved aspergers), og kan derfor fint kutte de ut av livet ditt om du måtte ønske, eller i det minste begrense hvor mye innsyn de får ha i livet ditt.

Du ønsker kanskje at de skal forstå at du er en oppegående, kapabel person som fint klarer deg selv, men innse at de, av helt egne grunner, kanskje aldri vil se deg på den måten. Man skal ikke se bort i fra at de liker tanken på at du skal være avhengig av de for å fungere i livet.

Men, det er deres problem, ikke ditt. Man kan ikke alltid forandre andres meninger uansett hvor mye man ønsker det. Man kan kun velge hvordan man selv skal forholde seg til andre, og hvordan man selv skal reagere. I dette tilfellet kan det være best for deg å kutte eller kutte ned på kontakten med dine foreldre. Lev livet ditt slik du ønsker.

Anonymkode: 45a02...f23

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønte jeg ikke.. Såvidt jeg vet så er psykologen med og utreder og setter diagnosen. 
Men jeg opplevde aldri at en psykolog satte en agenda for hva mine fikk lov til eller ei. 
Det var jo PPT som la opp en kjøreplan for hvordan skolen skulle tilrettelegge skolehverdagen. 
Vi som foreldre måtte lese oss og og erfare hvordan vi skulle forstå diagnosen og hvordan mine barn fungerte. 
Det høres ut som dine foreldre forveksler Asberger med en form for psykisk utviklingsforstyrrelse . 
Å begrense og styre hva en får lov til virker veldig fjernt for meg iallefall 

Anonymkode: 89ca9...568

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette skjønte jeg ikke.. Såvidt jeg vet så er psykologen med og utreder og setter diagnosen. 
Men jeg opplevde aldri at en psykolog satte en agenda for hva mine fikk lov til eller ei. 
Det var jo PPT som la opp en kjøreplan for hvordan skolen skulle tilrettelegge skolehverdagen. 
Vi som foreldre måtte lese oss og og erfare hvordan vi skulle forstå diagnosen og hvordan mine barn fungerte. 
Det høres ut som dine foreldre forveksler Asberger med en form for psykisk utviklingsforstyrrelse . 
Å begrense og styre hva en får lov til virker veldig fjernt for meg iallefall 

Ikke lett å forstå. Denne psykologen gjorde det. Og ja, tror du har rett i at de ser på den som psykisk utviklingsforstyrrelse.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke lett å forstå. Denne psykologen gjorde det. Og ja, tror du har rett i at de ser på den som psykisk utviklingsforstyrrelse.

Det er jo arvelig da … på et eller annet vis 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo arvelig da … på et eller annet vis 

Ja, kanskje det…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk diagnosen da jeg var 12 år, da fikk jeg omtrent ikke forlate gårdsplassen hjemme en gang, de mente jeg måtte passes bedre på og kontrolleres. Alt skulle kontrolleres, hva jeg spiste og hva jeg gjorde, hvordan jeg gjorde det osv… Selv om jeg fikk diagnosen så hadde jeg noen venner, og jeg fikk ikke lenger bli med dem hjem etter skolen. Anbefalte psykologen at det var noe jeg ikke skulle gjøre, så nektet de meg det selv om jeg hadde fått lov til det før. Det var sånn, det har psykologen sagt derfor får du ikke lov, så det var nesten så de ikke tenkte selv men bare gikk etter hva han sa og anbefalte. De sprø  tingene jeg skrev over her har de forøvrig funnet på selv og ikke noe han har anbefalt. Nå er jeg voksen og bor for meg selv, men de mener fortsatt at jeg må ha hjelp til alt og kontrolleres og at jeg ikke kan behandles som en voksen, og at jeg helst burde ha følge av noen overalt hvor jeg går, men jeg er vant til å ferdes ute alene uten problemer og klare meg selv.  Alt dette har de fått for seg  bare på grunn av denne diagnosen. Jeg er veldig oppegående men de forstår ikke det. De mener også at jeg bør ha verge på grunn av diagnosen selv om jeg styrer økonomien min selv.  De har misforstått helt og det hjelper ikke å snakke med dem. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Flere med denne diagnosen som har det slik?

jeg har ikke denne diagnosen, men en annen diagnose, og har opplevd at dette egentlig er en oppførsel mange har om man ikke har bestått jungeltesten. Du må bli litt mer ‘bad’ så folk ikke tør å drite deg ut med diagnoser og piss. 

Anonymkode: f47f6...4c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

jeg har ikke denne diagnosen, men en annen diagnose, og har opplevd at dette egentlig er en oppførsel mange har om man ikke har bestått jungeltesten. Du må bli litt mer ‘bad’ så folk ikke tør å drite deg ut med diagnoser og piss. 

Anonymkode: f47f6...4c7

Hva er jungeltesten? 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje en eller begge har asperger selv? Det er ikke uvanlig.. 

Anonymkode: 5855d...32b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje en eller begge har asperger selv? Det er ikke uvanlig.. 

Anonymkode: 5855d...32b

Mulig det. Men de har ikke blitt utreder for det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kom deg vekk

Har et barn med samme diagnose som nå bor og studerer i utlandet.

Dine foreldre må nesten våkne å se deg som en person og ikke en diagnose

• Hjerte 2
Skrevet

Du er voksen og klarer deg selv. Foreldrene dine er negative for ditt liv og din utvikling, de kommer nok aldri til å forandre seg. Og det er synd, men du kan ikke tvinge dem til å forstå. 

Du burde begrense hvor mye du deler med dem, og du burde trekke deg unna dem. Dette er ikke mennesker som tilføyer noe positivt i ditt liv, foreldre eller ikke - man velger hva slags input man vil ha i livet sitt. Og hvis du begynner å trekke deg unna og ikke ta kontakt, kanskje de en dag forstår hvorfor. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Huff!! De høres jo lettere dumme ut. De er vel de samme som slavisk følger alle kostholdsråd mediene gir? 

Reduser eller kutt kontakt.

Har Asperger selv men jeg er i jobb og bor for meg selv. Har redusert kontakt med mamma av andre grunner enn dette, men hun har alltid vært slik som skal mene noe om mine valg i livet. Hun vil liksom at jeg skal bli tilfreds med livet osv, men hun klarer ikke å la være når jeg sier planene mine. Hun vil innerst inne at jeg skal være litt avhengig av henne tror jeg. Tror hun har følt seg veldig ubetydelig store deler av livet og trenger at folk trenger henne. Jeg kan se det på mønsteret hun har hatt hele livet. Har det mye bedre nå som jeg ikke må være nær henne hver dag.

Anonymkode: eb7e2...98a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...