Gå til innhold

Er du redd for narkose? Det er Pyse-Petra

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare meg som er redd for narkose? Er du redd? Er du redd for å våkne opp midt under operasjonen eller kanskje ikke våkne opp i det hele tatt? Jeg synes det er skrekkelig skummelt. Få høre hva dere mener om narkose pliiis!

Hilsen Pyse-Petra

Anonymkode: 33a6c...37d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overskriften høres ut som det er et klipp for barn som skal i narkose på nrk super 🤣

Anonymkode: fc129...840

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri opplevd det under narkose.  Så jeg er ikke redd for narkose.  MEN om jeg skulle oppleve det en dag, så kan det hende jeg blir redd.

Anonymkode: fe513...431

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pyse-Petra. Er det noe du har funnet på selv eller er det navnet på en person fra en barnebok?

Anonymkode: 50d79...816

AnonymBruker
Skrevet

Du våkner ikke! Det er en anestesi sykepleier som passer på deg og masse apparater som passer på deg. Tror sånne tilfeller der noen våkner er slurv men åså muskelavslappere som ikke er brukt under narkose i norge? Det ble jeg fortalt i allefall 😊 Men ja, du blir passet godt på, naturlig å være redd men snakk med legen om disse tankene på forhånd så får du bedre svar enn det jeg kan gi deg her 😄 Tror du vil føle deg så mye bedre, og om det skjærer seg helt så kan man få litt beroligende før man legges inn åså.

Synes pyse Petra var kjempesøtt! Og du er ikke noen pyse! ;) 

Anonymkode: 28e6f...100

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare hatt narkose én gang i mitt liv, for noen måneder siden. Tenkte som deg, var sikker på at jeg ikke skulle våkne igjen (altså, være en av dem som dør under narkose).

Grudde meg en stund, men da jeg først var inne på sykehuset, så tenkte jeg "det som skjer det skjer" og var egentlig ikke stressa. Og selvfølgelig våknet jeg ikke under narkosen, men våknet etterpå og alt har vært fint siden ;)

Anonymkode: 09af0...0b4

• Liker 3
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er det bare meg som er redd for narkose? Er du redd? Er du redd for å våkne opp midt under operasjonen eller kanskje ikke våkne opp i det hele tatt? Jeg synes det er skrekkelig skummelt. Få høre hva dere mener om narkose pliiis!

Hilsen Pyse-Petra

Jeg har aldri tatt narkose. Men jeg har angst for å måtte ta det. Angst for å aldri våkne opp igjen. Men jeg tror legene er flinke med det. 

Tror angsten handler om redsel for å miste kontrollen, og redsel for å overlate kontrollen til andre. Den handler om det samme som flyskrekk min.  

Endret av Eloise12345
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg har faktisk enorm angst for det. Måtte faktisk operere scapula som barn og det gikk nå greit, men jeg tror alltid angsten har vært der selv om den sikkert har blitt mye verre med alderen. Vet faktisk ikke hva jeg gjør om jeg skulle ha skadet meg eller ha trengt en planlagt operasjon noen gang igjen. Narkose er uansett uaktuelt. Min far er faktisk anestesilege, ganske paradoksalt.

Anonymkode: 09a16...9ce

AnonymBruker
Skrevet

Har fått narkose noen ganger, men aldri hatt en stor operasjon. Har ikke følt meg redd, litt nervøs kanskje men.

Jeg har faktisk våknet til en gang under narkose, de holdt på å operere ut en visdomstann på sykehuset og jeg husker jeg ble bittelitt skremt av synet som møtte meg, frakken til kirurgen var helt rød. Men, så sovnet jeg igjen og når jeg våknet så var jo det hele over og da jeg så kirurgen hadde han ren frakk igjen. 😄  Nå var nok den narkosen ikke spesielt dyp altså, siden det bare var tennene de skulle holde på med -de følger nok nøyere med om de skal inn i selve kroppen! :P

Anonymkode: 503cc...45f

AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært i narkose. Er egentlig ikke redd for det, har bare en liten irrasjonell frykt for å våkne og føle alt uten å kunne kommunisere at jeg har det vondt. Vet jo at det er omtrent umulig, men jeg har skrekk for smerte. Å ikke våkne igjen bekymret meg ikke overhodet, det høres i alle fall ikke vondt ut (jeg ønsker absolutt ikke å dø, men er ikke redd for det). 

Anonymkode: 89ea8...e5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du våkner ikke! Det er en anestesi sykepleier som passer på deg og masse apparater som passer på deg. Tror sånne tilfeller der noen våkner er slurv men åså muskelavslappere som ikke er brukt under narkose i norge? Det ble jeg fortalt i allefall 😊 Men ja, du blir passet godt på, naturlig å være redd men snakk med legen om disse tankene på forhånd så får du bedre svar enn det jeg kan gi deg her 😄 Tror du vil føle deg så mye bedre, og om det skjærer seg helt så kan man få litt beroligende før man legges inn åså.

Synes pyse Petra var kjempesøtt! Og du er ikke noen pyse! ;) 

Anonymkode: 28e6f...100

Det brukes masse muskelrelaks i Norge. Og 0,04 % opplever å våkne og huske det. Og det er spesielt de som har fått muskelrelaks og ikke greier å røre seg. Akutte keisersnitt er mest utsatt for det. Men det går stort sett veldig fint og man sover godt. 

Anonymkode: 76a9e...a37

AnonymBruker
Skrevet

Én dag skal du dø uansett - om det skulle skje under narkose vil du aldri få det med deg, ingen dødsangst, ingen redsel og ikke noe ubehag av noe slag.

Narkose er egentlig litt morsomt, siden du får beskjed om at nå sovner du snart -" ja særlig, jeg  er jo helt våk......." Nå kan du våkne, operasjonen er over, sier noen plutselig 😅

Anonymkode: 30361...c5d

• Liker 3
Skrevet

Ja. Livredd for alt sånt. 

AnonymBruker
Skrevet

Våknet under narkose når jeg var fem midt i en øyeoperasjon. Eneste minnet jeg har fra det er at en ropte langt vekke «hun våkner» og thats it før jeg var vekk igjen. Er bekreftet i journal at jeg våknet og at grunnen var feil mengde medisin. 

har vært i narkose tre ganger til etter det uten problemer. Pleier bare spøke med at de må dobbeltsjekke rett mengde medisin nå da også har jeg sloknet. Syns vel egentlig deppafølelsen idet man våkner er mye verre enn selve operasjonen og narkose. 

Anonymkode: a964b...d53

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Våknet under narkose når jeg var fem midt i en øyeoperasjon. Eneste minnet jeg har fra det er at en ropte langt vekke «hun våkner» og thats it før jeg var vekk igjen. Er bekreftet i journal at jeg våknet og at grunnen var feil mengde medisin. 

har vært i narkose tre ganger til etter det uten problemer. Pleier bare spøke med at de må dobbeltsjekke rett mengde medisin nå da også har jeg sloknet. Syns vel egentlig deppafølelsen idet man våkner er mye verre enn selve operasjonen og narkose. 

Anonymkode: a964b...d53

Men det er jo ikke noe som er riktig og feil mengde medisin. Alle trenger forskjellig. Det er ikke sånn at det finnes en standard dose man gir. 

AnonymBruker
Skrevet

Man får både smertestillende (opiater), sovemedisin og muskelrelakserende og ev gass i narkose, og sannsynligheten for at man våkner eller tar skade av det er sinnsykt liten. Og om man våkner, så husker man det som regel ikke.

Anonymkode: edaf1...fa8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er jo ikke noe som er riktig og feil mengde medisin. Alle trenger forskjellig. Det er ikke sånn at det finnes en standard dose man gir. 

Nettopp. Mengden hin fikk var ikke rett for henne ift kroppsvekt osv. Er jo det hun skriver

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hos meg er det komplett motsatt.

Har blitt operert 5-6 ganger, og har fått valget mellom å være våken eller sove. Har valgt full narkose hver eneste gang.

Jeg vil ikke være våken mens de skjærer i meg, det virker skummelt. Med narkose så våkner man bare opp en time eller to etter inngrepet og man husker ingenting. Akuratt som om det aldri skjedde. Helt fantastisk.

Anonymkode: 512d1...a5d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hilsen Pyse-Petra

Jeg er livredd for narkose. Har fått det for meg at det er som å dø

Anonymkode: f2ea1...9fc

Skrevet

Elsker narkose. Har det så godt de få sekundene før jeg sovner.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...