Gå til innhold

Må feite opp katta

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
jeg har en 3 år gammel hannkatt som må fetes opp. Vi (inkludert veterinær) har tenkt at det går seg til med årene, siden han er av en katterase som skal bli stor og vokser seg ferdig først når han er ca 3år.

Nå har de årene gått og han er like hengslete og tynn som han alltid har vært. 
Ved forrige konsultasjon fikk vi beskjed om å gi han mer mat. Problemet er jo at han har tilgang på fersk mat hele dagen. En stor vannfontene har han også fått seg. 
I tillegg får han VOM, kyllinglever, hjerter og bløtfôr litt om hverandre. Folk i gata har trodd han ikke blir passet på ordentlig siden han er en lang strek, vi har til og med hatt et par diskusjoner med en nabo som påstår at vi ikke gir han mat😑 

Har noen her inne noen gode råd? Kan jeg evnt gi han kattungemat tro? Han har litt sensitiv mage og må helst ha kornfritt, og vi gir ikke Royal Canin (etter kontrakt med oppdretter siden det ikke skal være bra nok ernæringsmessig) 🙈

Hva kan vi gjøre? Har googlet, men finner stort sett bare mat for slanking 🤭

Utenom litt sensitiv mage så er han en frisk, rask og sterk kar. Finner ingen annen grunn til spinkeltheten enn at han sikkert forbrenner maten sin noe voldsomt fort. 

Anonymkode: f1d5a...fa3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme problem med min katt, som slet med ekstrem angst i tillegg.. kom fra dyrebeskyttelsen. Det som fungerte der var rett og slett en blanding av mat for kattunger (80% av maten), noe angstdempende greier og ren saus (typen som er på våtfor, men som du får kjøpt på flere dyreforetninger uten kjøttbitene - de liker hun ikke 😅). Hun har gått opp i vekt :) 

Anonymkode: 8763c...bac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei. 
jeg har en 3 år gammel hannkatt som må fetes opp. Vi (inkludert veterinær) har tenkt at det går seg til med årene, siden han er av en katterase som skal bli stor og vokser seg ferdig først når han er ca 3år.

Nå har de årene gått og han er like hengslete og tynn som han alltid har vært. 
Ved forrige konsultasjon fikk vi beskjed om å gi han mer mat. Problemet er jo at han har tilgang på fersk mat hele dagen. En stor vannfontene har han også fått seg. 
I tillegg får han VOM, kyllinglever, hjerter og bløtfôr litt om hverandre. Folk i gata har trodd han ikke blir passet på ordentlig siden han er en lang strek, vi har til og med hatt et par diskusjoner med en nabo som påstår at vi ikke gir han mat😑 

Har noen her inne noen gode råd? Kan jeg evnt gi han kattungemat tro? Han har litt sensitiv mage og må helst ha kornfritt, og vi gir ikke Royal Canin (etter kontrakt med oppdretter siden det ikke skal være bra nok ernæringsmessig) 🙈

Hva kan vi gjøre? Har googlet, men finner stort sett bare mat for slanking 🤭

Utenom litt sensitiv mage så er han en frisk, rask og sterk kar. Finner ingen annen grunn til spinkeltheten enn at han sikkert forbrenner maten sin noe voldsomt fort. 

Min frøken på syv får kattungefor fordi hun er ekstrem aktiv og vanskelig for å holde på vekta. ;) 

Anonymkode: fe79e...249

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får han tørrfôr? Hvilket våtfôr får han? 

Jeg er helt enig med oppdretter når det kommer til royal, hills osv og tenker også at det beste er råfôring og ikke noe tørrfôr i det hele tatt. MEN, katten må jo ikke sulte heller. 

Mine katter brekker seg av råfôr så det er uaktuelt, så bruker våtfôr fra zooplus.no (wild freedom, animonda carny, thrive, macs, grau, feringa), det er på en måte det nærmeste man kommer råfôring uten at det er det. Mine var vandt med royal fra før av så det tok lang tid før de ble vandt med dette da. Så er det sånn at mine liker alt av tørrfôr MYE bedre enn våtfôr og selv om jeg egentlig er veldig imot tørrfôr så får de litt hver dag. Så lenge de drikker nok og dietten består av vann + masse kjøtt ellers så tenker jeg at det går helt fint. For kattene skal jo trives også.  Grunnen til at jeg nevner det er bare fordi jeg tenker at det kan være katten ikke liker det han får? Har dere prøvd å fôre med annen mat å se om han spiser mer da?

Hadde en kompis som kun gav katten et merke våtfôr og lurte på hvorfor ikke katten spiste, så prøvde han ut litt flere typer og da spiste katten som en hest, så katten har jo gått i flere måneder og hatet maten. 

Anonymkode: 1b762...c96

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase er det? 

Anonymkode: 63790...e83

AnonymBruker
Skrevet

Min ekstremt tynne hannpus spiste maten (tørr) til kattungene jeg hadde i fosterhjem, og det virket iallfall. Dessverre fikk han etterhvert trøbbel med uvi, så nå får han utelukkende tørrfor beregnet for katter med uvi-problemer. Så han er tilbake til å være tynn, men han spiser godt - både tørt og vått, så jeg har bare slått meg til ro med at han er tynn av natur. Han er temmelig aktiv da, så han trimmer jo raskt bort det han evt kunne lagt på seg 😄

Anonymkode: fa98c...64c

Skrevet

Er det en Maine coon??de er veldig tynne frem til de er utvokst,begynner først å bli"rund"når de er rundt 5 år...

AnonymBruker
Skrevet

Støtter at du må gi kattungefor. Dette pga det inneholder mer fett.

Anonymkode: 2b8f3...ccc

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Glemte hele tråden i hverdagstresset. Katta fikk heftig diaré i helga 🙄

Det er en Maine Coon ja, men de skal være ferdig utvokst i en alder av 3, i følge oppdretter og dyrlegen. 
Han eeeelsker maten til valpen vår, til den grad at vi må gjemme vekk alt. 
Det nemlig det han fikk spist en svær porsjon av nå i helga. 

ellers så gir vi tørrfôr fra Pure Natural. Jeg har akkurat skiftet over smak til kylling, men det falt ikke helt i smak 😩

Vi bruker egentlig bløtfôr fra samme merke, siden det er nesten bare rene kjøttbiter i saus. Han ELSKER bløtfôr og får hvor mye han vil av alt. Men jeg synes ikke det hjelper. 
Vi har en katt til som får like mye, men han er normalvektig. Fôret skal være ernæringsrik i følge de jeg har snakket med, uten at jeg selv har stor peiling.

Vi har tidligere gitt veterinærfôr fra Hills siden vi hadde en annen katt med sykdom som måtte ha dette (den katten er nå død). Akkurat det tørrfôret spiste han tynne slintra her massive mengder av, han var vel mer normalvektig på den tiden også. Så nærme som han noen gang har vært. 

Men veterinærfôr skal vel egentlig bare brukes i en kort periode, eller om det er dokumenterte grunner til å bruke det fast? Kunne forsøkt å gi det igjen også, men det er himla dyrt hvis det viser seg å ikke være anbefalt.
det fôret var «bare» for katter med sensitiv mage, så var ikke for noen spesifikke ting som skal gå på andre organer i kroppen. 

Vel nå har jeg bestilt kattungemat fra Pure Natural som kommer i dag. Får håpe det gjør noe. Synes han ser tynnere ut i dag etter helgas magesjau. 
Han er nå også innekatt for en lengre periode slik at vi kan følge han nøyere opp.

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Min maine coon er 13 år og han er like tynn som når han var 1 år, den dag i dag.... særs kresen skal og sies. Så selv om jeg godt kunne tenkt meg å fore noe annet en royal så er det kun det som gjør at han holder vekt(sulter seg hvis han ikke liker maten han får servert). I de periodene han blir for tynn har jeg byttet til kattungefor, det fungerer. Han får og bedre for blandet med royal i håp om at totalen skal bli bedre, da med høy energi.  Han lever nå ennå og er aktiv. 

Anonymkode: 0ede2...0fb

Skrevet

Har dere sjekket at han ikke har orm?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...