AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #41 Skrevet 5. mai 2022 ABM skrev (18 timer siden): Ligner skummelt på ME ja...jeg har levd nært innpå ME i mange år og det eneste som har fungert er å endre kostholdet og masse hvile... Kardinalsymptomet er ekstrem utmattelse...og gjerne forsinket et døgn ift. den aktiviteten som utløste/ forverret utmattelsen.....Salt...noen dager hjalp det og spise salt... Bare fordi du har ME og kjenner deg igjen så betyr ikke det at andre med samme symptomer har Aimee. Jeg kan også trykke sjekk sjekk sjekk på symptomene som blir nevnt her i tråden, men jeg har andre diagnoser ME Anonymkode: 4c3c5...720 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #42 Skrevet 5. mai 2022 Kaneel skrev (19 timer siden): Umulig å si om det er me. Da må du en runde med utelukkelse av andre sykdommer med lignende symptomer. Uansett da, så må aktivitet, ned og øke sakte og gradvis opp igjen. Kjører du på, så blir du værre av begge deler Anonymkode: a1d51...e2d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #43 Skrevet 5. mai 2022 Ghostface skrev (18 timer siden): For min del var det det. ME pasienter reagerer jo forskjellig. Ønsker ikke å diskutere videre for folk er forskjellig. Da må du skrive alt for meg startet med svimmelhet, for sånn som du skriver det så har du trukket en bastant slutning om at all ME starter med svimmelhet. Anonymkode: 4c3c5...720 1 1
Amber Skrevet 5. mai 2022 #44 Skrevet 5. mai 2022 Her ble det mye off topic🙈🙈 Gjentar meg selv da jeg føler kommentaren min druknet; Fix your gut! Og sjekk hvordan det står til med hormonene! Gjøres aller helst hos en Funksjonellmedisinsk klinikk da fastleger vet for lite eller mest sannsynlig ikke er interessert i å utdype dette når alle blodprøver er innafor referanseområdet. 3 1
Gjest Ghostface Skrevet 5. mai 2022 #45 Skrevet 5. mai 2022 Kaneel skrev (11 timer siden): Da kan du ikke skrive i generelle vendinger at svimmelhet er et av me første tegn, da må du presisere at det gjalt deg! Jeg delte bare min erfaring, og man trenger ikke å være aggressiv fordi man reagerer forskjellig på sykdom. Svarer ikke deg mer.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #46 Skrevet 5. mai 2022 Amber skrev (5 timer siden): Fix your gut! Det er i utgangspunktet et suverent godt råd. Problemet er at man vet ikke hvordan det skal fikses og hva det skal fikses med. Det er heller ikke sikkert at det som fungerer for deg er løsningen for meg, og motsatt. Jeg har selv tatt en bakteriescreening av tarmen, og fikk tydelig svar om at jeg mangler noen helt konkrete og nødvendige bakterietyper som kan være min årsak til symptomene mine. Men jeg sliter som pokker med å øke dette. Det holder ikke bare å finne seg en probiotika, det må være RETT probiotika, balansen må være presis og jeg må danne et miljø slik at bakteriene kan kolonisere. Det har vist seg å være vanskelig. Men... Jeg holder på... Jeg har jo helt klart en betydelig ubalanse i tarmfloraen som ikke skal være der, og løsningen må uansett være å gjøre det jeg holder på med. Men gjør jeg det feil risikerer jeg i verstefall å bli verre. Likevel, ja, mage/tarm er i aller største grad involvert både i ME/CFS, Fibromyalgi OG utbrenthet... Det vet vi i dag. Anonymkode: cdd86...3ed 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #47 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er i utgangspunktet et suverent godt råd. Problemet er at man vet ikke hvordan det skal fikses og hva det skal fikses med. Det er heller ikke sikkert at det som fungerer for deg er løsningen for meg, og motsatt. Jeg har selv tatt en bakteriescreening av tarmen, og fikk tydelig svar om at jeg mangler noen helt konkrete og nødvendige bakterietyper som kan være min årsak til symptomene mine. Men jeg sliter som pokker med å øke dette. Det holder ikke bare å finne seg en probiotika, det må være RETT probiotika, balansen må være presis og jeg må danne et miljø slik at bakteriene kan kolonisere. Det har vist seg å være vanskelig. Men... Jeg holder på... Jeg har jo helt klart en betydelig ubalanse i tarmfloraen som ikke skal være der, og løsningen må uansett være å gjøre det jeg holder på med. Men gjør jeg det feil risikerer jeg i verstefall å bli verre. Likevel, ja, mage/tarm er i aller største grad involvert både i ME/CFS, Fibromyalgi OG utbrenthet... Det vet vi i dag. Anonymkode: cdd86...3ed Tarmhelse generelt er involvert i det meste så det har du rett i. Vi vet dessverre ikke så mye om spesifikke årsaker og behandlinger da, men mer og mer forskning fokuserer heldigvis på tarmhelse nå. For de som ikke har spesifikke råd som deg så kan en god start være å inkludere mer probiotiske og prebiotiske matvarer i kostholdet og se om man merker en bedring. Anonymkode: 55f40...233
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #48 Skrevet 5. mai 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tarmhelse generelt er involvert i det meste så det har du rett i. Vi vet dessverre ikke så mye om spesifikke årsaker og behandlinger da, men mer og mer forskning fokuserer heldigvis på tarmhelse nå. For de som ikke har spesifikke råd som deg så kan en god start være å inkludere mer probiotiske og prebiotiske matvarer i kostholdet og se om man merker en bedring. Anonymkode: 55f40...233 Sistnevnte er det du bør være forsiktig med. Du aner ikke hvilke bakterier du har overvekst eller undervekst av. Kjører du på med probiotika som du allerede har overvekst av, kan du gjøre vondt verre. Og en del probiotika bør du uansett styre unna, uavhengig dysbiosen din. Man må ikke være ukritisk til probiotika. Et veldig vanskelig felt å navigere igjennom. Synd ikke medisin bryr seg et gram om det. På grensen til latterlig med tanke på at vi vet magen er involvert i hver eneste prosess i kroppen. Anonymkode: cdd86...3ed 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #49 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sistnevnte er det du bør være forsiktig med. Du aner ikke hvilke bakterier du har overvekst eller undervekst av. Kjører du på med probiotika som du allerede har overvekst av, kan du gjøre vondt verre. Og en del probiotika bør du uansett styre unna, uavhengig dysbiosen din. Man må ikke være ukritisk til probiotika. Et veldig vanskelig felt å navigere igjennom. Synd ikke medisin bryr seg et gram om det. På grensen til latterlig med tanke på at vi vet magen er involvert i hver eneste prosess i kroppen. Anonymkode: cdd86...3ed Jeg snakker om matvarer, ikke kosttilskudd så det blir litt annerledes. Probiotisk kosttilskudd skal man være veldig forsiktig med, spesielt du. Igjen så skrev jeg at dette gjelder de som vil sjekke om de kan forbedre tarmflora og som ikke har spesifikk behandlingsmetode slik som deg. Tarmhelse går under ernæringsforskning, ikke medisin. Det er mye fokus på dette nå og har vært det de siste par årene, men du må huske at selve studiefeltet ernæring er i babystadiet i forhold til medisin. Det er ikke gjort på et par år. Anonymkode: 55f40...233
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #50 Skrevet 6. mai 2022 Tarmen vet vi lite om i dag dessverre, men en ting som er helt sikkert er at hva vi spiser påvirker hele mennesket. Tenk på all dritten vi får i oss via maten, sprøytemidler i små dose for eks. Norge ligger på toppen i skandinavia når det kommer til tarmkreft, dette er pga maten vi spiser. Nordmenn elsker brødskiver OG pålegg som er laget av søppel og stoffer som for eks E250. Her er det nok pålegget som er synderen. Anonymkode: 821b2...9a6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #51 Skrevet 6. mai 2022 Noen måneder er dessverre ikke lenge. Jeg var 100% sykmeldt i tre år med utbrenthet. Først da følte jeg meg bra nok til å jobbe deltid, og gjorde det i to år. Det tok altså totalt 5 år fra jeg stoppa å jobbe til jeg kunne begynne i fulltidsstilling igjen. (Ikke samme arbeidssted). Slet mye med PEM (at man blir sliten av aktivitet) og måtte tilpasse hele livet mitt etter det. Sånn "handle mat på mandag, hvile tirsdag, hvile halve onsdag, besøk av en venninne i to timer onsdag ettermiddag, hvile torsdag". Slet også med å konsentrere meg, være i et rom med mange som snakka, og generel utmattelse. ME virker likevel verre med mange flere fysiske symptomer, syns jeg. Kjenner flere som har det, og de sliter mer enn jeg gjorde selv på det verste. Jeg merket i alle fall gradvis bedring etter hvert. Anonymkode: 814f7...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #52 Skrevet 6. mai 2022 Vil bare rette opp i en feil sånn at ikke det blir noe folk misforstår: AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slet mye med PEM (at man blir sliten av aktivitet) PEM er ikke at man blir sliten av aktivitet, for det blir alle mennesker. PEM er sykdomsforverring etter aktivitet. Anonymkode: e241f...562 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2022 #53 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen måneder er dessverre ikke lenge. Jeg var 100% sykmeldt i tre år med utbrenthet. Først da følte jeg meg bra nok til å jobbe deltid, og gjorde det i to år. Det tok altså totalt 5 år fra jeg stoppa å jobbe til jeg kunne begynne i fulltidsstilling igjen. (Ikke samme arbeidssted). Slet mye med PEM (at man blir sliten av aktivitet) og måtte tilpasse hele livet mitt etter det. Sånn "handle mat på mandag, hvile tirsdag, hvile halve onsdag, besøk av en venninne i to timer onsdag ettermiddag, hvile torsdag". Slet også med å konsentrere meg, være i et rom med mange som snakka, og generel utmattelse. ME virker likevel verre med mange flere fysiske symptomer, syns jeg. Kjenner flere som har det, og de sliter mer enn jeg gjorde selv på det verste. Jeg merket i alle fall gradvis bedring etter hvert. Anonymkode: 814f7...4a1 Tusen takk for at du skrev dette ❤️ Jeg har selv vært utbrent nå i to år. Og kjenner at jeg begynner å miste håpet på å bli frisk igjen. Og kunne jobbe i høyere stillingsprosent. Det er så utrolig seigt dette her. Så det hjalp veldig å lese at andre også har brukt laaang tid. Jeg også har det på samme måte som du beskriver. Anonymkode: c86d9...89e
Amber Skrevet 6. mai 2022 #54 Skrevet 6. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 20.39): Det er i utgangspunktet et suverent godt råd. Problemet er at man vet ikke hvordan det skal fikses og hva det skal fikses med. Det er heller ikke sikkert at det som fungerer for deg er løsningen for meg, og motsatt. Jeg har selv tatt en bakteriescreening av tarmen, og fikk tydelig svar om at jeg mangler noen helt konkrete og nødvendige bakterietyper som kan være min årsak til symptomene mine. Men jeg sliter som pokker med å øke dette. Det holder ikke bare å finne seg en probiotika, det må være RETT probiotika, balansen må være presis og jeg må danne et miljø slik at bakteriene kan kolonisere. Det har vist seg å være vanskelig. Men... Jeg holder på... Jeg har jo helt klart en betydelig ubalanse i tarmfloraen som ikke skal være der, og løsningen må uansett være å gjøre det jeg holder på med. Men gjør jeg det feil risikerer jeg i verstefall å bli verre. Likevel, ja, mage/tarm er i aller største grad involvert både i ME/CFS, Fibromyalgi OG utbrenthet... Det vet vi i dag. Anonymkode: cdd86...3ed Du har helt rett det er fryktelig vanskelig å ordne på egen hånd. Jeg vet ikke om noen i Norge som kan nok om dette. Jeg har gjort utrolig mye research. Amerikanerne har kommer så mye lenger enn oss. Trøsten er at de finnes; og man kan få hjelp. Men det koster. Hvis man finner riktig hjelp og investerer (tid,energi og penger) så finnes det gode muligheter for å bli frisk eller isllefall mye bedre. Jeg vet det fordi jeg har gjort det selv. Ble frisk fra min utbrenthet og fikk et nytt liv.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2022 #55 Skrevet 20. mai 2022 Amber skrev (På 4.5.2022 den 19.09): Jeg har selv fått diagnosen utbrent. Skal nye til for å få ME diagnosen men du kan jo høre med legen om hun vil sende deg på utredning. Vil anbefale deg og lese deg opp på temaet mage/tarm. Kroppens 2. hjerne sitter i tarmen og du kan ha issues her som ikke vises på noen blodprøver. Man kan bli ganske sjuk av å ha ulananse/problemer med mage/tarm. Jeg ble frisk når jeg fikk ordna opp i mage/tarm samt jobbet med å få hormonene på plass. Dette kan ofte ikke fastlegen noe om. Oppsøk en funksjonellmedisiner. Hei, har hatt plagsomme mageproblemer siden eg omtrent var 15 år. Det var også da eg begynte å bli utbrent. No er eg virkelig utbrent i en alder av 25 og er på aap. Prøver å kjempe mot nav og få diagnose av legen. Kan du anbefale nokken probiotika ? Har vurdert å bestille på nett. Eventuelt leger du snakka med for å bli bedre ? Anonymkode: 533a8...e6d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå