AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Jeg kontakta legen min i høst pga utmattelse som har vart en stund. Fikk d vitamin, slik at nivået nå er bra (150). Men utmattelsen er der fortsatt. Jeg har prøvd: d vitamin, søvnkurs, sovetabletter og fjerne pstav. Søvnmønsteret mitt er nå stort sett bra pga sovetabletter. Jeg har blitt testa for allergier, glutenintoleranse, vitaminmangler, lavt/høyt stoffskifte og mye mer. Er ingenting som utpeker seg på blodprøvene. symptomene mine er: hodepine, svimmelhet, søvn gir ikke mer energi, sliter med korttidshukommelse, klarer ikke følge med lange i samtaler og mye slapp/sliten. Er sliten fra jeg står opp til jeg legger meg på kvelden. Jobber ca 70-80%, men har nå 50% sykmelding. Har 0 sosialt liv, fordi all energien min går til jobb. Det tærer både på vennskap, familie og kjæreste. Sånn jeg tolker legen tenker han det dreier seg om utbrenthet, men synes selv det er vanskelig å kjenne seg igjen i det. I og med det har vart så lenge, jeg trives veldig i jobben min og opplever den ikke som stressende. Har også korte dager siden jeg ikke jobber i full stilling. Er en veldig vanskelig situasjon å være i. Noen som har noen innspill? Anonymkode: cc875...a8f
Gjest ABM Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kontakta legen min i høst pga utmattelse som har vart en stund. Fikk d vitamin, slik at nivået nå er bra (150). Men utmattelsen er der fortsatt. Jeg har prøvd: d vitamin, søvnkurs, sovetabletter og fjerne pstav. Søvnmønsteret mitt er nå stort sett bra pga sovetabletter. Jeg har blitt testa for allergier, glutenintoleranse, vitaminmangler, lavt/høyt stoffskifte og mye mer. Er ingenting som utpeker seg på blodprøvene. symptomene mine er: hodepine, svimmelhet, søvn gir ikke mer energi, sliter med korttidshukommelse, klarer ikke følge med lange i samtaler og mye slapp/sliten. Er sliten fra jeg står opp til jeg legger meg på kvelden. Jobber ca 70-80%, men har nå 50% sykmelding. Har 0 sosialt liv, fordi all energien min går til jobb. Det tærer både på vennskap, familie og kjæreste. Sånn jeg tolker legen tenker han det dreier seg om utbrenthet, men synes selv det er vanskelig å kjenne seg igjen i det. I og med det har vart så lenge, jeg trives veldig i jobben min og opplever den ikke som stressende. Har også korte dager siden jeg ikke jobber i full stilling. Er en veldig vanskelig situasjon å være i. Noen som har noen innspill? Anonymkode: cc875...a8f Kan være ME...sliter du med hjernetåke? magesmerter/ kvalme? Pulsanfall..? Ekstremt sliten og vansker med å forstå ting du forsto før?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 Hvis du er virkelig utbrent og dette startet i høst så har det ikke vart spesielt lenge. Mange trenger et par år for å komme seg etter å ha blitt utbrent, spesielt pga langtidsstresset. ME har vel flere kriterier enn utmattelse, men det kan jeg ikke så mye om. Det er umulig å vite helt sikkert hva det er. God bedring. Anonymkode: 55f40...233 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #4 Skrevet 4. mai 2022 ABM skrev (Akkurat nå): Kan være ME...sliter du med hjernetåke? magesmerter/ kvalme? Pulsanfall..? Ekstremt sliten og vansker med å forstå ting du forsto før? Hvis du mener hjernetåke i form av å ikke henge helt med, glemmer veldig fort, henger ikke med i lengre samtaler, sliter med å forme setninger/komme på ord så ja. Sliter endel med magesmerter og i perioder med kraftige luftsmerter. Er veldig sliten hele tiden, og i perioder orker jeg ingenting annet enn å ligge rett ut og stirre i taket. Sliter med å lære meg nye ting på jobb, og for 3-4 år siden satt jeg på skolen og var en 6’er elev så føler noe har forandret seg. Anonymkode: cc875...a8f
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis du er virkelig utbrent og dette startet i høst så har det ikke vart spesielt lenge. Mange trenger et par år for å komme seg etter å ha blitt utbrent, spesielt pga langtidsstresset. ME har vel flere kriterier enn utmattelse, men det kan jeg ikke så mye om. Det er umulig å vite helt sikkert hva det er. God bedring. Anonymkode: 55f40...233 Har vart i lang tid, første jeg husker tilbake til var sommeren 2020 hvor jeg jobba/sov og det var det eneste jeg gjorde/klarte. Ja, får prøve litt ut hva som tar/gir energi og ta det opp videre med legen. Tusen takk:) Anonymkode: cc875...a8f
Gjest ABM Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du mener hjernetåke i form av å ikke henge helt med, glemmer veldig fort, henger ikke med i lengre samtaler, sliter med å forme setninger/komme på ord så ja. Sliter endel med magesmerter og i perioder med kraftige luftsmerter. Er veldig sliten hele tiden, og i perioder orker jeg ingenting annet enn å ligge rett ut og stirre i taket. Sliter med å lære meg nye ting på jobb, og for 3-4 år siden satt jeg på skolen og var en 6’er elev så føler noe har forandret seg. Anonymkode: cc875...a8f Du kan ha ME ja...opplever du blodtrykksfall/ svimmelhet hvis du reiser deg fra sittende litt for raskt ? Hva med influensalignende symptomer? Rare ting som svært ømfintlig hodebunn f.eks? Mye hodepine/ trykk bak øynene? Du har opplagt sjekket om du har jernmangel og B12? Du kan si den store forskjellen på ME og utbrenthet er at ME-pasienter har en lang liste med ting i hodet de vil gjøre når formen tillater det...ME er en nevrologisk sykdom ..ikke psykiatri...
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg kontakta legen min i høst pga utmattelse som har vart en stund. Fikk d vitamin, slik at nivået nå er bra (150). Men utmattelsen er der fortsatt. Jeg har prøvd: d vitamin, søvnkurs, sovetabletter og fjerne pstav. Søvnmønsteret mitt er nå stort sett bra pga sovetabletter. Jeg har blitt testa for allergier, glutenintoleranse, vitaminmangler, lavt/høyt stoffskifte og mye mer. Er ingenting som utpeker seg på blodprøvene. symptomene mine er: hodepine, svimmelhet, søvn gir ikke mer energi, sliter med korttidshukommelse, klarer ikke følge med lange i samtaler og mye slapp/sliten. Er sliten fra jeg står opp til jeg legger meg på kvelden. Jobber ca 70-80%, men har nå 50% sykmelding. Har 0 sosialt liv, fordi all energien min går til jobb. Det tærer både på vennskap, familie og kjæreste. Sånn jeg tolker legen tenker han det dreier seg om utbrenthet, men synes selv det er vanskelig å kjenne seg igjen i det. I og med det har vart så lenge, jeg trives veldig i jobben min og opplever den ikke som stressende. Har også korte dager siden jeg ikke jobber i full stilling. Er en veldig vanskelig situasjon å være i. Noen som har noen innspill? Anonymkode: cc875...a8f Du kan ha fatigue. Anonymkode: a8cd3...a72
Kaneel Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 Du får sjekke om du har PEM da.. me er noe langt annet enn utmattelse og slitenhet 1 2
Gjest Ghostface Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 Jeg setter ikke diagnose på folk, men svimmelhet er en av de første tegnene på ME.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 Sliter med akkurat det samme, men er noe bedre. Holdt på i 8mnd nå. Alle prøver er fine. For meg er det viktig med kostholdet, lager all mat selv. Ikke noe søtning eller ting som øker blodsukkernivået kraftig. Tomme kalorier. Spiser kun: kjøff/fisk/kylling, grønnsaker(mest rotgrønnsaker) og potet/ris som karbo. Smør og extra virgin olivenolje som fett. Går rolig tur ute. Jobber ikke, får dessverre ikke sykepenger heller. Da man er "usynlig" syk. Anonymkode: 821b2...9a6 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 Hvordan er formen når du har ferie sammenlignet med en vanlig arbeidsuke? Er du like utmattet gjennom uken, eller er noen dager verre/bedre? Er formen din lik gjennom døgnet, eller er du verre/bedre på noen deler av dagen? Hvordan er formen din i etterkant av trening? Er det noe du vet om som forverrer eller lindrer plagene dine? Hvor mange timer sover du per natt? Er det omtrent likt hver natt eller er det store forskjeller? Våkner du hyppig? Anonymkode: 5bc73...1ac 2
Gjest ABM Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan er formen din i etterkant av trening? Kommer det noe annet svar enn at ts ikke trener på denne så kan vi utelate ME....
Kaneel Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 Ghostface skrev (12 minutter siden): Jeg setter ikke diagnose på folk, men svimmelhet er en av de første tegnene på ME. Neida det er det så aldeles ikke 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 Kaneel skrev (3 minutter siden): Neida det er det så aldeles ikke Den kjenner ikke jeg meg igjen med heller. Hatt ME i snart 20 år og er ikke før nå jeg kan være litt småsvimmel Anonymkode: b606d...c6d 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 ABM skrev (24 minutter siden): Du kan ha ME ja...opplever du blodtrykksfall/ svimmelhet hvis du reiser deg fra sittende litt for raskt ? Hva med influensalignende symptomer? Rare ting som svært ømfintlig hodebunn f.eks? Mye hodepine/ trykk bak øynene? Du har opplagt sjekket om du har jernmangel og B12? Du kan si den store forskjellen på ME og utbrenthet er at ME-pasienter har en lang liste med ting i hodet de vil gjøre når formen tillater det...ME er en nevrologisk sykdom ..ikke psykiatri... Er ofte svimmel, kan komme både etter jeg reiser meg opp eller ut av ingenting. Har stort sett hodepine hver dag litt i forskjellige former på en måte. Jern og b12 er bra. Jeg har mye jeg lengter etter å gjøre, og mye skyldfølelse for ting jeg ikke orker eller får til:( Anonymkode: cc875...a8f
Amber Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 Jeg har selv fått diagnosen utbrent. Skal nye til for å få ME diagnosen men du kan jo høre med legen om hun vil sende deg på utredning. Vil anbefale deg og lese deg opp på temaet mage/tarm. Kroppens 2. hjerne sitter i tarmen og du kan ha issues her som ikke vises på noen blodprøver. Man kan bli ganske sjuk av å ha ulananse/problemer med mage/tarm. Jeg ble frisk når jeg fikk ordna opp i mage/tarm samt jobbet med å få hormonene på plass. Dette kan ofte ikke fastlegen noe om. Oppsøk en funksjonellmedisiner. 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 https://www.me-foreningen.no/wp-content/uploads/2016/10/Canada-kriteriene.pdf du kan jo se om diagnosekriteriene stemmer hos deg. Anonymkode: b606d...c6d
AprilLudgate Skrevet 4. mai 2022 #18 Skrevet 4. mai 2022 Ghostface skrev (16 minutter siden): Jeg setter ikke diagnose på folk, men svimmelhet er en av de første tegnene på ME. Primært er det første tegn på vestibulær lidelse. Men mange sykdommer har alle symptomene TS nevner, for eksempel begynnende ME/stoffskifteforstyrrelser/utbrenthet osv osv. Ved ME må man jo oppfylle Canadakriteriene, og de er MANGE. Jeg hadde utelukket krystallsyke/vestibulær lidelse (jeg tror ikke årsaken ligger her, men greit å ha utelukket). Da må du til behandler med mørkebriller. Om det er ME vil kun tiden vise, utbrenthet kan forløpe ganske likt. Mange med ME er jo ikke i alvorlig-kategorien. Men man må ha nedsatt funksjonsevne med minst 50%. 2
Gjest ABM Skrevet 4. mai 2022 #19 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er ofte svimmel, kan komme både etter jeg reiser meg opp eller ut av ingenting. Har stort sett hodepine hver dag litt i forskjellige former på en måte. Jern og b12 er bra. Jeg har mye jeg lengter etter å gjøre, og mye skyldfølelse for ting jeg ikke orker eller får til:( Anonymkode: cc875...a8f Ligner skummelt på ME ja...jeg har levd nært innpå ME i mange år og det eneste som har fungert er å endre kostholdet og masse hvile... Kardinalsymptomet er ekstrem utmattelse...og gjerne forsinket et døgn ift. den aktiviteten som utløste/ forverret utmattelsen.....Salt...noen dager hjalp det og spise salt...
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #20 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvordan er formen når du har ferie sammenlignet med en vanlig arbeidsuke? Er du like utmattet gjennom uken, eller er noen dager verre/bedre? Er formen din lik gjennom døgnet, eller er du verre/bedre på noen deler av dagen? Hvordan er formen din i etterkant av trening? Er det noe du vet om som forverrer eller lindrer plagene dine? Hvor mange timer sover du per natt? Er det omtrent likt hver natt eller er det store forskjeller? Våkner du hyppig? Anonymkode: 5bc73...1ac føler liten forskjell på når jeg har fri fra jobb og ikke egentlig. Store deler av ferien går som regel til å slappe av og hvile. Som regel er onsdag og lørdag værst når jeg har hatt 2 dager på jobb i forkant (har fri torsdager). Etter jobb blir jeg stort sett verre samme kvelden, de dagene jeg har fri er det ganske likt gjennom dagen. Har hatt fri idag, og merka det blei verre etter en tur på butikken. Sånn situasjonen er nå har jeg ikke sjans til å få inn noe som helst trening. Jeg orker ofte ikke lage mat til meg selv etter jobb engang, så det å få inn trening er veldig vanskelig. Dusjer omtrent ikke før jeg må, og må av og til droppe middag fordi det blir for mye å stå å lage. Vet ikke helt hva som forverrer/lindrer enda da alt bare er litt kaos, og jeg ikke får satt meg helt inn i det pga at hverdagen er litt for mye for meg nå. sover ca 8 timer per natt, er ganske fornøyd med søvnrytmen min nå da jeg går på sovemedisiner, som gjør at jeg lettere sovner. Hender iblant at jeg ser meg nødt til å sove litt på dagen, men prøver helst å unngå det. Sover stort sett gjennom hele natta uten oppvåkninger Anonymkode: cc875...a8f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå