Gjest Ghostface Skrevet 4. mai 2022 #21 Skrevet 4. mai 2022 (endret) Fløff skrev (15 minutter siden): Primært er det første tegn på vestibulær lidelse. Men mange sykdommer har alle symptomene TS nevner, for eksempel begynnende ME/stoffskifteforstyrrelser/utbrenthet osv osv. Ved ME må man jo oppfylle Canadakriteriene, og de er MANGE. Jeg hadde utelukket krystallsyke/vestibulær lidelse (jeg tror ikke årsaken ligger her, men greit å ha utelukket). Da må du til behandler med mørkebriller. Om det er ME vil kun tiden vise, utbrenthet kan forløpe ganske likt. Mange med ME er jo ikke i alvorlig-kategorien. Men man må ha nedsatt funksjonsevne med minst 50%. Jeg sa jo at jeg ikke setter diagnose på andre folk. Med meg begynte det med svimmelhet og ville bare dele MIN erfaring siden jeg har ME, men påstår ikke at ts har det. Herregud. Endret 4. mai 2022 av Ghostface
Gjest Ghostface Skrevet 4. mai 2022 #22 Skrevet 4. mai 2022 Kaneel skrev (24 minutter siden): Neida det er det så aldeles ikke For min del var det det. ME pasienter reagerer jo forskjellig. Ønsker ikke å diskutere videre for folk er forskjellig.
Gjest ABM Skrevet 4. mai 2022 #23 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du mener hjernetåke i form av å ikke henge helt med, glemmer veldig fort, henger ikke med i lengre samtaler, sliter med å forme setninger/komme på ord så ja. Sliter endel med magesmerter og i perioder med kraftige luftsmerter. Er veldig sliten hele tiden, og i perioder orker jeg ingenting annet enn å ligge rett ut og stirre i taket. Sliter med å lære meg nye ting på jobb, og for 3-4 år siden satt jeg på skolen og var en 6’er elev så føler noe har forandret seg. Anonymkode: cc875...a8f Bare en ting til...Vær forsiktig! Hvis du har ME og forsøker presse deg/ jobbe det av deg kan du fort havne i en seng på et mørkt rom i måneder og år...jeg har sett det skje...
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #24 Skrevet 4. mai 2022 Vanskelig å si, og for tidlig å si at du har ME. Kan også være noe annet.... Uansett navn på diagnose så roper kroppen din deg i trynet om at du må ta det med ro, aktivitetstilpasse og fokusere på hvile og deg selv. Anonymkode: cdd86...3ed 2 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #25 Skrevet 4. mai 2022 Noe med kronisk utmattelse kanskje, ME - nei. Kan aldri tenke meg du hadde klart å stå i jobb selv med lett me og å skrive ett slikt innlegg ville vært krevende og spesielt lese og svare på alle innleggene burde ført til at du ble svært dårlig. Du har tydelige symptomer, men det mangler noen veldig uttalte symptomer du ikke ville glemt å nevne i ett slikt innlegg. Du må først og fremst sjekkes for vanlige ting som søvnapne, diabetes osv... Anonymkode: f90b2...8ed
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #26 Skrevet 4. mai 2022 ABM skrev (51 minutter siden): Du kan ha ME ja...opplever du blodtrykksfall/ svimmelhet hvis du reiser deg fra sittende litt for raskt ? Hva med influensalignende symptomer? Rare ting som svært ømfintlig hodebunn f.eks? Mye hodepine/ trykk bak øynene? Du har opplagt sjekket om du har jernmangel og B12? Du kan si den store forskjellen på ME og utbrenthet er at ME-pasienter har en lang liste med ting i hodet de vil gjøre når formen tillater det...ME er en nevrologisk sykdom ..ikke psykiatri... Dette stemmer jo ikke for alle. Utbrenthet kan selvfølgelig ha depresjon (og dermed apati) som symptom, men ikke alle får det. Mange utbrente har masse de ønsker å gjøre om formen hadde tillatt det. Utbrenthet er både somatisk og psykisk. Det er ikke synonymt med depresjon. Alt Ts lister opp kan fint være «bare» utbrenthet. Det kan også være masse annet, men umulig å finne ut her. Det beste er nok å utrede dette i tett oppfølging med fastlege. Anonymkode: 55f40...233 2 1
Gjest ABM Skrevet 4. mai 2022 #27 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noe med kronisk utmattelse kanskje, ME - nei. Kan aldri tenke meg du hadde klart å stå i jobb selv med lett me og å skrive ett slikt innlegg ville vært krevende og spesielt lese og svare på alle innleggene burde ført til at du ble svært dårlig. Du har tydelige symptomer, men det mangler noen veldig uttalte symptomer du ikke ville glemt å nevne i ett slikt innlegg. Du må først og fremst sjekkes for vanlige ting som søvnapne, diabetes osv... Anonymkode: f90b2...8ed Ja du har et poeng.....ville trolig vært i meste laget for ts ....og i den innledende fasen av ME nært umulig..
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #28 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): føler liten forskjell på når jeg har fri fra jobb og ikke egentlig. Store deler av ferien går som regel til å slappe av og hvile. Som regel er onsdag og lørdag værst når jeg har hatt 2 dager på jobb i forkant (har fri torsdager). Etter jobb blir jeg stort sett verre samme kvelden, de dagene jeg har fri er det ganske likt gjennom dagen. Har hatt fri idag, og merka det blei verre etter en tur på butikken. Sånn situasjonen er nå har jeg ikke sjans til å få inn noe som helst trening. Jeg orker ofte ikke lage mat til meg selv etter jobb engang, så det å få inn trening er veldig vanskelig. Dusjer omtrent ikke før jeg må, og må av og til droppe middag fordi det blir for mye å stå å lage. Vet ikke helt hva som forverrer/lindrer enda da alt bare er litt kaos, og jeg ikke får satt meg helt inn i det pga at hverdagen er litt for mye for meg nå. sover ca 8 timer per natt, er ganske fornøyd med søvnrytmen min nå da jeg går på sovemedisiner, som gjør at jeg lettere sovner. Hender iblant at jeg ser meg nødt til å sove litt på dagen, men prøver helst å unngå det. Sover stort sett gjennom hele natta uten oppvåkninger Anonymkode: cc875...a8f Tenker dette er veldig tydelige tegn på at noe er galt i kroppen din, og at du trenger å ta hensyn og senke aktivitetsnivået. Jeg ville startet med grunnleggende aktivitetstilpassing som å sitte fremfor å stå når du lager mat, bestille matvarer kjørt hjem, dusje sittende osv. Undersøk med kommunen din om du kan kjøpe ferdig middag fra sykehjemskjøkkenet, så slipper du å bruke krefter på middagslaging. Og så synes jeg du bør vurdere om det er endringer som kan gjøres på jobb, og om en tilrettelagt sykemelding kan være hensiktsmessig. Diskuter med fastlegen din. Anbefaler også at du fører logg over aktivitet, symptomer, kosthold, søvn. Det kan gi fastlegen din en bedre forståelse av hvor omfattende plagene dine er, og kan gi deg bedre forståelse av hvordan kroppen din fungerer nå. Anonymkode: 5bc73...1ac 2
AprilLudgate Skrevet 4. mai 2022 #29 Skrevet 4. mai 2022 Ghostface skrev (17 minutter siden): Jeg sa jo at jeg ikke setter diagnose på andre folk. Med meg begynte det med svimmelhet og ville bare dele MIN erfaring siden jeg har ME, men påstår ikke at ts har det. Herregud. Det var ikke ment som en kritisk innlegg
Gjest ABM Skrevet 4. mai 2022 #30 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette stemmer jo ikke for alle. Utbrenthet kan selvfølgelig ha depresjon (og dermed apati) som symptom, men ikke alle får det. Mange utbrente har masse de ønsker å gjøre om formen hadde tillatt det. Utbrenthet er både somatisk og psykisk. Det er ikke synonymt med depresjon. Alt Ts lister opp kan fint være «bare» utbrenthet. Det kan også være masse annet, men umulig å finne ut her. Det beste er nok å utrede dette i tett oppfølging med fastlege. Anonymkode: 55f40...233 Ordene er Overlege Steinum ved St Olavs i Trondheim sine...han var midtnorges fremste ekspert på ME på den tiden jeg møtte ham...
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #31 Skrevet 4. mai 2022 ABM skrev (1 minutt siden): Ordene er Overlege Steinum ved St Olavs i Trondheim sine...han var midtnorges fremste ekspert på ME på den tiden jeg møtte ham... Kanskje ekspert på ME, men tydeligvis ikke på utbrenthet. Man kan ønske, planlegge og glede seg til ting uten at kroppen lystrer mens man er utbrent også. Anonymkode: 55f40...233 1
Gjest ABM Skrevet 4. mai 2022 #32 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kanskje ekspert på ME, men tydeligvis ikke på utbrenthet. Man kan ønske, planlegge og glede seg til ting uten at kroppen lystrer mens man er utbrent også. Anonymkode: 55f40...233 Ok..Har aldri vært utbrent ..så da vet du det bedre enn meg...
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #33 Skrevet 4. mai 2022 ABM skrev (Akkurat nå): Ok..Har aldri vært utbrent ..så da vet du det bedre enn meg... Det står jo også på NHI at man må utredes fordi det ofte forveksles med depresjon. Depresjon er et vanlig symptom, men ikke et kritere. Er depresjonen fremtredende kan det være at depresjon er hoveddiagnose og utmattelse symptom. Utbrenthet er en fysisk og psykisk reaksjon på langvarig eller kronisk stress. Anonymkode: 55f40...233
Gjest ABM Skrevet 4. mai 2022 #34 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det står jo også på NHI at man må utredes fordi det ofte forveksles med depresjon. Depresjon er et vanlig symptom, men ikke et kritere. Er depresjonen fremtredende kan det være at depresjon er hoveddiagnose og utmattelse symptom. Utbrenthet er en fysisk og psykisk reaksjon på langvarig eller kronisk stress. Anonymkode: 55f40...233 Depresjon er ikke et symptom på ME iallefall..
Gjest Ghostface Skrevet 4. mai 2022 #35 Skrevet 4. mai 2022 Fløff skrev (20 minutter siden): Det var ikke ment som en kritisk innlegg Nei, men jeg sa jo at jeg ikke var ute etter å sette diagnose på folk og ville bare dele en erfaring. Ikke noe galt i det heller.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #36 Skrevet 4. mai 2022 Her er råd om aktivitetspassing: https://oslo-universitetssykehus.no/avdelinger/publishingimages/avdelinger/medisinsk-klinikk/geriatrisk-avdeling/cfsme-senteret/aktivitetsavpasning og energiøkonomisering energibesparende metoder 2017.pdf Anonymkode: 5bc73...1ac 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #37 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noe med kronisk utmattelse kanskje, ME - nei. Kan aldri tenke meg du hadde klart å stå i jobb selv med lett me og å skrive ett slikt innlegg ville vært krevende og spesielt lese og svare på alle innleggene burde ført til at du ble svært dårlig. Du har tydelige symptomer, men det mangler noen veldig uttalte symptomer du ikke ville glemt å nevne i ett slikt innlegg. Du må først og fremst sjekkes for vanlige ting som søvnapne, diabetes osv... Anonymkode: f90b2...8ed Nå skal det jo sies at hele meninga med teksten er at jeg ikke mestrer åssen ting er nå. Har gått fra 80% stilling til 40% og føler fortsatt ikke jeg klarer hverdagslige gjøremål. I 40% har jeg fortsatt 0% sosialt liv. Anonymkode: cc875...a8f
Kaneel Skrevet 5. mai 2022 #38 Skrevet 5. mai 2022 ABM skrev (11 timer siden): Ligner skummelt på ME ja...jeg har levd nært innpå ME i mange år og det eneste som har fungert er å endre kostholdet og masse hvile... Kardinalsymptomet er ekstrem utmattelse...og gjerne forsinket et døgn ift. den aktiviteten som utløste/ forverret utmattelsen.....Salt...noen dager hjalp det og spise salt... Feil, kardinal symptomet er PEM! Ikke utmattelse/fatigue
Kaneel Skrevet 5. mai 2022 #39 Skrevet 5. mai 2022 Ghostface skrev (11 timer siden): Jeg sa jo at jeg ikke setter diagnose på andre folk. Med meg begynte det med svimmelhet og ville bare dele MIN erfaring siden jeg har ME, men påstår ikke at ts har det. Herregud. Da kan du ikke skrive i generelle vendinger at svimmelhet er et av me første tegn, da må du presisere at det gjalt deg!
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2022 #40 Skrevet 5. mai 2022 ABM skrev (17 timer siden): Depresjon er ikke et symptom på ME iallefall.. Det må heller ikke være tilstede om man er utbrent. Hvis ts ikke er depressiv så kan hun ikke utelukke utbrenthet uansett hva du skriver. Anonymkode: 55f40...233
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå