Gå til innhold

Dere som hater lekser..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slet dere på skolen selv? Har inntrykk av at ressurssterke og smarte unger ikke slår seg vrange på lekser i samme grad som faglig svake barn ? 

Også mistenker jeg at mange foreldre snakker skolen og lekser veldig ned, dermed lærer barna å hate lekser også… 

Anonymkode: e0b58...9e2

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du er inne på noe her. Selv er jeg såkalt "ressurssterk", med høyere utdanning, god jobb, alltid gode karakterer på skolen osv. Det gjenspeiles muligens hos barna, som gjør lekser uten at det er noe store greier med det. 

Anonymkode: 47f38...560

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du er inne på noe her. Selv er jeg såkalt "ressurssterk", med høyere utdanning, god jobb, alltid gode karakterer på skolen osv. Det gjenspeiles muligens hos barna, som gjør lekser uten at det er noe store greier med det. 

Anonymkode: 47f38...560

Samme her! Begge her har mastergrader. Barna har aldri klaget på en eneste lekse😅

AnonymBruker
Skrevet

Vi har master eller phd. En klager og en klager  ikke. Men den som klager, klager på alt som ikke er «gøy», men gjør likevel lekser/leser til prøver, tar bare litt tid å komme igang, men vet at lekser er ingen bønn og må gjøres.  Har gode karakterer fordi vi maser.  

Anonymkode: e63f1...791

AnonymBruker
Skrevet

Vi har aldri hatt noen problemer med lekser her hjemme, men det gjenspeiles nok i at de syns det er veldig lett, så går ganske fort. Vi har alltid gjort det sammen med de, selv om de sjeldent har trengt noe hjelp. Har vært avlastning for barn som slet faglig og da ble selvfølgelig leksene ett ork. Vi foreldre her har alltid hatt lett for det på skolen og har høyere utdanning, så om det er arv, miljø eller begge deler vet jeg ikke, men er et interessant tema egentlig. 

Anonymkode: 4e5fb...d93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen erfaring med egne barn, men jeg vet det var en lang periode mine foreldre slet med meg og lekser. Jeg syns det var drit kjedelig og bortkastet tid, så jeg slo meg rimelig vrang en periode på barneskolen. Hjalp en del på når jeg fikk litt flere utfordringer, og jeg gikk ut fra vgs med 6 i alle fag unntatt nynorsk (5). 

Er i dag godt i gang med en universitetsutdanning (sivilingeniør i industriell kjemi). 

Jeg vil ikke si at mine foreldre hverken er ressurssvake eller dumme, og jeg tror ikke nødvendigvis det må være en korrelasjon der. Jeg bare kjedet meg en del, og fant da tydeligvis ut en periode at lekser var noe herk. 

Et annet familiemedlem røk helt ut, og hentet seg aldri inn igjen. Resten av familien er leger, ingeniører, osv osv. De to andre barna er ingeniør og utdannet innenfor økonomi og ledelse, og det siste barnet er nå 32 år og lever vel hovedsakelig av nav. Jeg kan ikke se for meg at de gjorde noe anderledes med dette barnet, enn med de to andre. 

Anonymkode: 186ee...0ca

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt individuelt. Min eldste er faglig sterk, men hater lekser da han synes det er kjedelig. 

Anonymkode: 4e82d...25c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hatet lekser, men er vel helt gjennomsnittlig sånn prestasjonsmessig. Kommer fra et ressurssvakt hjem, hvor min mor som hadde omsorgsretten nedsnakket lekser og skole og meg, mens min far som jeg så annenhver helg fremsnakket fagene norsk, engelsk og matte. Hadde to hovedproblemer og det var at min mor var avhengig av mye hjelp fra meg, samme med mine besteforeldre. Fra jeg var 14 så hadde jeg også deltidsjobber på si for jeg trengte penger til skolebøker på vgs(måtte kjøpe dem selv dengang). Hadde heller ikke noe egnet sted å gjøre lekser på. Satt som oftest på gulvet på et kaldt soverom(hadde ikke råd til å fyre på soverommene), for min mor ble plaget av blyanten som skrapte på papiret. Da jeg ble eldre kunne jeg sette meg på biblioteket i byen etter skoletid, og da gikk karakterene mine opp.

Anonymkode: 7bed8...812

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt er faktisk ikke faglig svak, selvom jeg til tider tenker og tror det🙊. Lekser er et helvete, og det har det vært siden han lærte å lese. Jeg har både master og bachelor, men utdanninga min kunne ikke brydd barnet mindre🤪.

Anonymkode: 8c6c9...744

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er iallefall ingen regel! Jeg var selv skoleflink, foreldrene mine er begge ingeniører. Og ettermiddagene med lekser får jeg helt vondt i magen av å tenke tilbake på. Så sinnsykt mye skrik, trass og raseri. 

Jeg var sterk i de fleste fag, og usedvanlig god i språkfagene. Fikk spesialoppgaver av lærerne på skolen, og annerledes leselekser enn de andre. Og det gjorde meg bare enda mer rasende. Jeg hatet lekser som pesten selv. Det var aldri vanskelig, jeg var bare vanvittig skolelei allerede i første klasse. Har aldri slitt i et eneste fag, jeg bare hatet alt sammen. Og nå, 20 år senere har jeg egentlig nøyaktig de samme følelsene for blant annet matematikk. Jeg skjønner det godt og tar det fort, men å sette meg ned med det tar hele livsgnisten så til de grader ut av meg.

Anonymkode: 0cbef...237

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stemmer ikke her. Selv var jeg (og far) skoleflinke og likte lekser. Eldstemann hater det som pesten!! Mens minstemann synes det er helt greit. Vi fremsnakker skolen og synes leksene er helt overkommelige. 

Anonymkode: 6e0d3...a44

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer godt her. Vi er begge skoleflinke, men bf valgte yrkesrettet og jeg mer akademisk utdanning. Barna liker lekser i den grad barn kan like lekser. Vi er også veldig obs på skjermtid, og at barna spiser sunt og er mye utendørs. Opplever nok dessverre at barn som misliker lekser ofte har foreldre med samme oppfatning. 

Anonymkode: 422fa...98a

AnonymBruker
Skrevet

Min mor er lærer og var pro lekser på 90-tallet i hvertfall. Likevel hatet både jeg og min søster det som pesten. Jeg har alltid vært faglig sterk, og syntes lekser var det kjedeligste i hele verden. Hatet følelsen av å ikke ha fri på fritiden. Har i dag master i IT, så det har gått fint på tross av leksenekt gjennom barndommen. 

Vi har heldigvis leksefri barneskole, så mine barn slipper unna enn så lenge.

Anonymkode: 47576...6e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slet dere på skolen selv? Har inntrykk av at ressurssterke og smarte unger ikke slår seg vrange på lekser i samme grad som faglig svake barn ? 

Også mistenker jeg at mange foreldre snakker skolen og lekser veldig ned, dermed lærer barna å hate lekser også… 

Nei der tar du nok veldig feil!

Anonymkode: fac81...922

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som barn hatet jeg lekser, og som voksen synes jeg lekser er utdatert og kunne vært erstattet av en studietime på slutten av dagen.

Jeg har ikke gjort lekser siden barneskolen, og har klatret studiestigen. I dag er jeg høyskolelektor.

Mine barn er ikke overbegeistret for lekser, men de gjøres. Og mor prøver å endre dagens praksis ved å stemme på partier som støtter leksefri, men barna mine er uvitende om at jeg helst skulle vært foruten lekser! 😅

Anonymkode: 99ad4...c72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke nødvendigvis. Mitt barn takler foreløpig lekser greit, mens med tantebarna mine, der begge foreldrene har doktorgrad innen realfag, har det vært et svære strev. Barna gjør det bra på skolen, men hater leksene, særlig den eldste.

Anonymkode: 3826a...327

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel jeg som hater lekser mer enn barnet mitt. Vi har masse fritidsaktiviteter som barna går på, og de timene de er på skolen føles som nok skolearbeid. Jeg unner barna mine mer lek og fritid, men nå går mine på småskolen da. 

Anonymkode: 7a513...52a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hatet selv lekser, og var absolutt skoleflink. 6 i stort sett alle fag, og har i dag profesjonsmaster. Lekser er noe unødvendig fjas. Det er stor nok lidelse å måtte forholde seg til skolen og oppgavene i skoletiden. 

Anonymkode: fd474...cba

AnonymBruker
Skrevet

Husker jeg var utrolig stolt da vi fikk den første hjemmeleksen på skolen! Følte meg skikkelig stor da. Har aldri hatt problem med lekser eller syntes det var negativt. Nå har jeg master.

Anonymkode: db787...989

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...