Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel, som regel vil jo de fleste romaner begynne med et forord som taler for at den er god og bør leses. Det samme gjelder nyhetssaker, pilotepisoder og alt annet - det må inneholde noe kort og presist som gir deg lyst til å følge med videre. Det skal fange oppmerksomheten din, og i en jobbsøknad er det motivasjonen din. Det er din mulighet til å gi et godt førsteinntrykk. Jeg kan jo allerede se om noen er kvalifisert når jeg scanner igjennom CV-en.

Dessuten er formatet på en jobbsøknad såpass kort at det ikke er nødvendig å skape "spenning". Det skal dessuten mye til å skrive om utdanning, arbeidserfaring og personlige egenskaper på en så interessant måte at det vekker umiddelbart engasjement. I selv de mest kreative søknader har det lite å si dersom motivasjonen ikke kommer fram tidlig. Også bør man jo selvfølgelig avslutte en jobbsøknad med å understreke egnethet, engasjement og personlig driv!

Motivasjon først er i alle fall den internasjonale standarden (men engelske jobbsøknader er ofte hakket bedre enn norske). Jeg ser for så vidt at det også er tilfellet i svært mange norske jobbsøknader. 

Hvis jeg fremdeles jobbet med rekruttering skulle du fått jobben av meg! :Hehe:

Anonymkode: 4ded1...fd4

Tror du misforstod "spenning". Det handler om å bygge opp en søknad slik at det du sitter igjen med til slutt gir deg som leser en godt inntrykk når du legger den ifra deg. Det er slik akademisk skriving handler om. Fader så kjedelig en kronikk hadde vært om den eksploderte fra start, for så ende i et stort sukk. Da er det bedre å starte med et sukk og ende med eksplosjon. Det skaper inntrykk.

Angående serier/filmer osv, så var det et godt eksempel. De starter som regel rolig til at hovedpunktet skjer mot slutten, før den "lander". Er slutten på filmen/serien dårlig, tross for en god start, så er det slutten man sitter med inntrykkene av. En meget god film kan fort bli dårlig hvis du ikke får en slutt som har hovedpoengene. 

Og igjen, når jeg leser søknader så ønsker jeg å få det formelle avsegstyrt først, slik at jeg kan se at vedkommende er kvalifisert og egnet for stillingen. Det er ikke noe som er mer irriterende enn å lese lange motivasjonsavhandlinger, for så komme til delen hvor det viser seg at vedkommende ikke er kvalifisert og/eller egnet. 

Tror vi kan konkludere med at TS får ta sine egne valg angående dette. Det er ingen fasit på det. Og møter du en seriøs ansetter så skal og bør den lese hele søknaden. Og mest sannsynlig så synes ikke ansetteren noe er gørrkjedelig, selv ikke det formelle, hvis du ellers ordlegger deg godt. Jeg stusser for øvrig på at dere kaller det gørrkjedelig, for det er en viktig del av søknaden det også...

Anonymkode: ca427...595

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Storebror skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Det ville vært galskap å bruke det kjedeligste materiale i en pilotopisode. Da vil man i hvert fall ikke få nok seere til at resten av serien blir laget. 

Det beste skal først. Og så håper man på at førsteinnrykket blir så bra at leseren ikke bryr seg når det kjedelige kommer. 

Man plasserer ikke det kjedelige først og satser på at leseren venter spent på at det skal komme noe godt til slutt. 

Eller så plasserer man det "kjedelige" (men viktige!) først, slik at leseren glemmer dette av når den leser den gode slutten. :) 

At dere prøver å skape inntrykk av at ansettere ikke leser hele søknaden gir faktisk ingen mening. Søknaden skal og bør bli lest, uansett, hvis kandidaten ellers er kvalifisert og ansetteren har en smule profesjonalitet i seg.

• Liker 1
Gjest Storebror
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis man ikke gidder å lese hele søknaden så har man ingenting i en ansettelsesprosess å gjøre. 

Beklager, men det jeg mente var hvor nøye man leser. Jobbsøknaden er jo som AB-en  over skriver korte. Så om noen leser starten så leser de helt sikekkert slutten også. Men det handler om hva som fester seg hos leseren og hva som fester seg hos leseren på en positiv måte. 

AnonymBruker
Skrevet
Storebror skrev (Akkurat nå):

Beklager, men det jeg mente var hvor nøye man leser. Jobbsøknaden er jo som AB-en  over skriver korte. Så om noen leser starten så leser de helt sikekkert slutten også. Men det handler om hva som fester seg hos leseren og hva som fester seg hos leseren på en positiv måte. 

Ja, nettopp. Det er jo derfor det viktigste må stå til sist, da det er dette du tar med deg når du legger ifra søknaden etter å ha lest den. Poenget mitt er at "toppunktet" i søknaden bør stå til sist for å nettopp feste seg hos leseren. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Tror du misforstod "spenning". Det handler om å bygge opp en søknad slik at det du sitter igjen med til slutt gir deg som leser en godt inntrykk når du legger den ifra deg. Det er slik akademisk skriving handler om. Fader så kjedelig en kronikk hadde vært om den eksploderte fra start, for så ende i et stort sukk. Da er det bedre å starte med et sukk og ende med eksplosjon. Det skaper inntrykk.

Angående serier/filmer osv, så var det et godt eksempel. De starter som regel rolig til at hovedpunktet skjer mot slutten, før den "lander". Er slutten på filmen/serien dårlig, tross for en god start, så er det slutten man sitter med inntrykkene av. En meget god film kan fort bli dårlig hvis du ikke får en slutt som har hovedpoengene. 

Og igjen, når jeg leser søknader så ønsker jeg å få det formelle avsegstyrt først, slik at jeg kan se at vedkommende er kvalifisert og egnet for stillingen. Det er ikke noe som er mer irriterende enn å lese lange motivasjonsavhandlinger, for så komme til delen hvor det viser seg at vedkommende ikke er kvalifisert og/eller egnet. 

Tror vi kan konkludere med at TS får ta sine egne valg angående dette. Det er ingen fasit på det. Og møter du en seriøs ansetter så skal og bør den lese hele søknaden. Og mest sannsynlig så synes ikke ansetteren noe er gørrkjedelig, selv ikke det formelle, hvis du ellers ordlegger deg godt. Jeg stusser for øvrig på at dere kaller det gørrkjedelig, for det er en viktig del av søknaden det også...

Men det er ingen som gidder å fullføre en pilotepisode som bruker 30 minutter på å fange oppmerksomheten din, ikke sant. I utgangspunktet er det slik all reklame fungerer: du skal gi noen lyst til å kjøpe produktet ditt umiddelbart. Det hjelper ikke med en god slutt, derom du må sløve deg igjennom 4 minutter med ting som er uinteressante. Sånn er det når man leser jobbsøknader også - når du kommer til slutten er du allerede litt lei. Man har begrenset tid på å fange noens interesse, derfor må man fange den tidlig. Det er egentlig standard psykologi.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du nevner akademisk skriving. En akademisk tekst er en faglig oppgave innenfor et avgitt felt, med relativt fastsatte krav til struktur og kvalitet. En jobbsøknad er et helt annet, og en egen type, format. Du bør skrive godt, men det er ingen som forventer at du har en avgrenset problemstilling med teori-, metode-, analyse og konklusjon.

Også er det jo vanlig praksis å lese CV før man leser søknad. Du leser vel ikke søknaden til noen med bachelor i kunsthistorie dersom kravet er en mastergrad i materialvitenskap? Når du leser en søknad vet du allerede at det formelle er avklart. Da trenger du ikke å bli minnet på det umiddelbart.

Uansett - jeg tror ikke noen forkaster en jobbsøknad som ellers er god dersom det er forskjeller i hvor motivasjonen kommer frem. Men jeg tror definitivt TS sin søknad blir best dersom leseren får avklart motivasjon kjapt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Haha! Gøyal tilfeldighet 🤔

Nå ser jeg at du har fått enda et svar, men med en annen struktur. Jeg har jobbet med rekruttering tidligere, og jeg er enig med ca427...595 i at et formelt format kan være helt ålreit. Men jeg er fullstendig uenig i at motivasjon skal komme sist!

Kompetansen din er vel og bra, men den ser man også på CV-en. Misforstå meg rett, kompetanse og erfaring er viktig i en jobbsøknad, men når det er mange kvalifiserte søkere er det helt essensielt at svaret på hvorfor akkurat du er den beste kandidaten kommer tidlig. Det er gørrkjedelig å måtte lese igjennom utdanning, arbeidserfaring og personlige egenskaper for så å få svaret på hvorfor du vil jobbe der helt sist. Når alt det formelle er oppfylt, er det til syvende og sist motivasjon og engasjement som teller!

Om man ikke har alle de formelle kvalifikasjonene så kan også det å skrive motivasjonen først være det som gir deg jobben. Starter man med å vise at man ikke er formelt kvalisiert så er det jo en sjanse for at leseren ikke leser ferdig søknaden. Om man deriomot starter med motivasjonen, man skaper et godt førsteinntrykk så leser arbeidsgiver hele søknaden. 

I det private så er det ikke alltid man må ha alt det formelle på plass. Åpenbart om man har en bachelor i historie så får man ikke jobben som krever master i juss. Men om det er mindre ting som mangler så er det mulig arbeidsgiver ser forbi de manglene. 

Når det er sagt, er man en sterk kandidat så kan man jo skrive omtrent hva som helst. Ikke alle trenger å selge seg selv, noen får jobbene kastet etter seg. 

Anonymkode: 3b363...f6c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men det er ingen som gidder å fullføre en pilotepisode som bruker 30 minutter på å fange oppmerksomheten din, ikke sant. I utgangspunktet er det slik all reklame fungerer: du skal gi noen lyst til å kjøpe produktet ditt umiddelbart. Det hjelper ikke med en god slutt, derom du må sløve deg igjennom 4 minutter med ting som er uinteressante. Sånn er det når man leser jobbsøknader også - når du kommer til slutten er du allerede litt lei. Man har begrenset tid på å fange noens interesse, derfor må man fange den tidlig. Det er egentlig standard psykologi.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du nevner akademisk skriving. En akademisk tekst er en faglig oppgave innenfor et avgitt felt, med relativt fastsatte krav til struktur og kvalitet. En jobbsøknad er et helt annet, og en egen type, format. Du bør skrive godt, men det er ingen som forventer at du har en avgrenset problemstilling med teori-, metode-, analyse og konklusjon.

Også er det jo vanlig praksis å lese CV før man leser søknad. Du leser vel ikke søknaden til noen med bachelor i kunsthistorie dersom kravet er en mastergrad i materialvitenskap? Når du leser en søknad vet du allerede at det formelle er avklart. Da trenger du ikke å bli minnet på det umiddelbart.

Uansett - jeg tror ikke noen forkaster en jobbsøknad som ellers er god dersom det er forskjeller i hvor motivasjonen kommer frem. Men jeg tror definitivt TS sin søknad blir best dersom leseren får avklart motivasjon kjapt. 

Åja, der kom "standard psykologi"-påstanden. Det var bare det som manglet! 😜 Du har selvfølgelig ingen ryggdekning i den påstanden, men det er nå så! 

Du har iallefall moderert deg fra gørrkjedelig til "litt lei". Det er ikke verst. 

Å skrive en jobbsøknad er et skrivefagmessig produkt. Jeg skriver ikke om en akademisk tekst, men jeg skriver om akademisk skriving som form. Der handler det utelukkende om å bygge opp teksten slik at leseren skal ha noe å se frem til der det beste minnes til slutt. 

Poenget er at du må bli minnet om kompetansekravet før eller siden. Man kan/bør ikke utelukke det. Vi diskuterer om den delen skal komme først eller sist, helt uavhengig hva som står på CVen. 

En gjennomført god søknad blir ikke forkastet uansett om motivasjonen står først eller sist. Den bør ikke det. 

Vi får enes om å være uenige. Vi praktiserer og vektlegger ting ulikt. For meg så er det åpenbart at motivasjonsdelen ligger sist, slik at det er den beste delen man har i tankene når man legger søknaden i fra seg. 

Du får gjøre som du vil, TS. Du får eksperimentere hvis du søker flere jobber. Ingenting er galt, men spørsmålet er bare hva som blir mest riktig. Du får uansett ha lykke til! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi får enes om å være uenige. Vi praktiserer og vektlegger ting ulikt. 

Det er derfor jeg er så usikker på jobbsøknaden. Ulike arbeidsgivere har svært ulik mening om hvordan søknaden skal være og bygges opp. 

Men nå har jeg fått snakket med arbeidsgiveren til jobben jeg skal søke på. Stilte noen spørsmål og pratet litt om meg selv. Håper det er med å vise interesse for jobben og at hun husker meg positivt når hun leser søknaden. 

TS

Anonymkode: 8af9d...6f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om man ikke har alle de formelle kvalifikasjonene så kan også det å skrive motivasjonen først være det som gir deg jobben. Starter man med å vise at man ikke er formelt kvalisiert så er det jo en sjanse for at leseren ikke leser ferdig søknaden. Om man deriomot starter med motivasjonen, man skaper et godt førsteinntrykk så leser arbeidsgiver hele søknaden. 

I det private så er det ikke alltid man må ha alt det formelle på plass. Åpenbart om man har en bachelor i historie så får man ikke jobben som krever master i juss. Men om det er mindre ting som mangler så er det mulig arbeidsgiver ser forbi de manglene. 

Når det er sagt, er man en sterk kandidat så kan man jo skrive omtrent hva som helst. Ikke alle trenger å selge seg selv, noen får jobbene kastet etter seg. 

Tja. Jeg fikk en jobb jeg ikke var formelt kvalifisert for, foran andre som var kvalifisert, ved å skrive motivasjonen sist. 

Dere snakker for øvrig som om at første avsnitt alene skal legge hele presedensen over førsteinntrykket. HELE søknaden er et eneste stort førsteinntrykk som helhet. Spørsmålet er om du skal starte "tregt" eller avslutte "tregt". Jeg foretrekker å starte tregt, slik at førsteinntrykket av meg står seg best på slutten.

Sistnevnte har du helt rett i. Bare du ikke er overkvalifisert da... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er derfor jeg er så usikker på jobbsøknaden. Ulike arbeidsgivere har svært ulik mening om hvordan søknaden skal være og bygges opp. 

Men nå har jeg fått snakket med arbeidsgiveren til jobben jeg skal søke på. Stilte noen spørsmål og pratet litt om meg selv. Håper det er med å vise interesse for jobben og at hun husker meg positivt når hun leser søknaden. 

TS

Ikke for å være partypooper, men å ringe på forhånd kan være tveegget. For det er sikkert mange som gjør det samme, og er det en ting man misliker som ledere/ansettere under ansettelsesprosessen er mye mas og jag over telefon og mail. Håper du møtte på vedkommende på et godt tidspunkt og et godt humør for samtalen, og at du ikke er nr 30 eller nr 60 som ringer. Det er avgjørende for inntrykket av deg, dessverre. 

Men en ting er sikkert, vi som har vært uenige i tråden er iallefall enige om at alt handler om en god totalsøknad, uansett hvordan avsnittene er bygget opp. Så skriv på best mulig måte med det du har å gi, uansett format, og send inn. 

Tvi tvi :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Min bulletproofe søknad: 

Skriv som formelt brev.

Overskrift. 

Avsnitt 1: Oppgi hvor du fant stillingsutlysningen, og presiser at du søker på jobben (formeliserer søknaden). 

Avsnitt 2: Svært kort intro om deg selv. 

Avsnitt 3: Hvordan du er kvalifisert til stillingen (utdanning opp mot stillingsutlysning).

Avsnitt 4: Hvordan du er egnet til stillingen (ønskede egenskaper opp mot stillingsutlysning).

Avsnitt 5: Dine motivasjoner, ønsker og drømmer for jobben.

Avsnitt 6: Hva du kan tilby og hva arbeidsgiver kan tilby deg, i et fremtidig perspektiv. 

Avsnitt 7: Kort avslutning "jeg ser fram til...", "dere kan kontakte meg på ...",  "Vennlig hilsen, xxx". 

Oi! Dette var langt og kjedelig. Jeg er helt uenig!

En søknad er jo ikke en akademisk tekst. At du har alt det formelle på plass ser jeg av CV’n. Søknaden skal fortelle meg noe jeg ikke kan lese i CV og hvorfor du skal kunne være en bedre kandidat enn de andre som søker som også har alle formalkrav (selvfølgelig uten å nevne andre.) Jo før jeg får den beskjeden, jo bedre! 

Begynn gjerne med å si du er en samføkonom med spesiell interesse innen det bransjen handler om og bevis det. 

Anonymkode: d197c...592

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oi! Dette var langt og kjedelig. Jeg er helt uenig!

En søknad er jo ikke en akademisk tekst. At du har alt det formelle på plass ser jeg av CV’n. Søknaden skal fortelle meg noe jeg ikke kan lese i CV og hvorfor du skal kunne være en bedre kandidat enn de andre som søker som også har alle formalkrav (selvfølgelig uten å nevne andre.) Jo før jeg får den beskjeden, jo bedre! 

Begynn gjerne med å si du er en samføkonom med spesiell interesse innen det bransjen handler om og bevis det. 

Anonymkode: d197c...592

Du sier at det formelle leser du på CV'en, og oppfordrer til å skrive søknaden slik at det forteller deg noe du ikke kan lese i CV'en, og samtidig ber TS starte med å kvalifikasjonskravene (som du kan lese om på CV'en)..... Dette var svært tvetydig. 

Jammen ikke lett å være enig med deg heller da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kuttet ut setningen om hvor jeg har sett annonsen osv, bare lagt til få setninger om meg og mest om min jobberfaring og hvordan denne er relevant til jobben jeg søker. Jeg legger også til hvordan utdanningen min kan passe og hvorfor jeg søker akkurat denne jobben. Jeg legger motivasjon til slutt. Dette er for at leser blir "giret" på slutten og dermed ønsker å gi meg intervju. Har fungert veldig bra og har fått flere intervjuer i det siste. 

Anonymkode: 5ba9f...1e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke for å være partypooper, men å ringe på forhånd kan være tveegget. For det er sikkert mange som gjør det samme, og er det en ting man misliker som ledere/ansettere under ansettelsesprosessen er mye mas og jag over telefon og mail. Håper du møtte på vedkommende på et godt tidspunkt og et godt humør for samtalen, og at du ikke er nr 30 eller nr 60 som ringer. Det er avgjørende for inntrykket av deg, dessverre. 

Men en ting er sikkert, vi som har vært uenige i tråden er iallefall enige om at alt handler om en god totalsøknad, uansett hvordan avsnittene er bygget opp. Så skriv på best mulig måte med det du har å gi, uansett format, og send inn. 

Tvi tvi :) 

Sukk, dette med å være jobbsøker er ikke lett. :sukk:

Det var arbeidsgiver som bestemte tidspunktet for samtalen. Jeg sendte henne en sms og spurte om vi kunne ta en prat. Så om det var på feil tidspunkt så var det i hvert fall ikke noe jeg kunne påvirke. 

Håper bare jeg snart får jobb!

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Åja, der kom "standard psykologi"-påstanden. Det var bare det som manglet! 😜 Du har selvfølgelig ingen ryggdekning i den påstanden, men det er nå så! 

Du har iallefall moderert deg fra gørrkjedelig til "litt lei". Det er ikke verst. 

Å skrive en jobbsøknad er et skrivefagmessig produkt. Jeg skriver ikke om en akademisk tekst, men jeg skriver om akademisk skriving som form. Der handler det utelukkende om å bygge opp teksten slik at leseren skal ha noe å se frem til der det beste minnes til slutt. 

Poenget er at du må bli minnet om kompetansekravet før eller siden. Man kan/bør ikke utelukke det. Vi diskuterer om den delen skal komme først eller sist, helt uavhengig hva som står på CVen. 

En gjennomført god søknad blir ikke forkastet uansett om motivasjonen står først eller sist. Den bør ikke det. 

Vi får enes om å være uenige. Vi praktiserer og vektlegger ting ulikt. For meg så er det åpenbart at motivasjonsdelen ligger sist, slik at det er den beste delen man har i tankene når man legger søknaden i fra seg. 

Du får gjøre som du vil, TS. Du får eksperimentere hvis du søker flere jobber. Ingenting er galt, men spørsmålet er bare hva som blir mest riktig. Du får uansett ha lykke til! :) 

Jeg vet ikke helt hvorfor du tyr til usakligheter i begynnelsen her, men det er kanskje ikke lett å holde seg rolig når du blir motarbeidet av så mange her samtidig? Uansett, det stemmer ikke at det er en påstand uten "ryggdekning". Hvis du er nysgjerrig kan du lese en fin fagfellevurdert artikkel om hvor viktig effektivitet er når man skal fange noens oppmerksomhet her. Det er vel allment kjent at god markedsføring handler om å ha et attraktiv budskap og formidle det raskt, men jeg kan gjerne bistå med flere artikler om det er noe du mistror.

Akademisk skriving som form har forsåvidt heller ingenting med en jobbsøknad å gjøre. Hvis man skriver en jobbsøknad som har preg av å være et oppgaveforslag heller enn et motivasjonsbrev er man uegnet til å skrive jobbsøknader, eventuelt veldig dårlig til å skrive akademiske oppgaver. Jobbsøknad er en egen form. 

Det var forsåvidt også du som skrev at du liker å få det "formelle avsegstyrt først, slik at jeg kan se at vedkommende er kvalifisert og egnet for stillingen". Poenget er at det ikke er nødvendig - du går igjennom CV-en først, derfor trenger du forhåpentligvis ikke en umiddelbar påminnelse i søknaden.

Uansett, TS får undersøke dette selv. Det finnes en del gode maler på nettet. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig - sånn sett er det helt genialt å begynne med en god pitch! Jeg har en del venner som har fått jobb i det private nettopp fordi de skrev gode søknader, ble invitert på intervju og plutselig hadde jobb. Jeg har også endt opp med en jobb tidligere hvor jeg har manglet noen kvalifikasjonskrav, nettopp fordi jobbsøknaden raskt og presist viste hvor motivert jeg var (og på grunn av intervjurundene, såklart). Dessuten er det en god forberedelse til intervju. Men joda, har de plutselig et par andre kandidater med formidable CV-er og helt OK jobbsøknader blir det vanskeligere igjen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har kuttet ut setningen om hvor jeg har sett annonsen osv, bare lagt til få setninger om meg og mest om min jobberfaring og hvordan denne er relevant til jobben jeg søker. Jeg legger også til hvordan utdanningen min kan passe og hvorfor jeg søker akkurat denne jobben. Jeg legger motivasjon til slutt. Dette er for at leser blir "giret" på slutten og dermed ønsker å gi meg intervju. Har fungert veldig bra og har fått flere intervjuer i det siste. 

Anonymkode: 5ba9f...1e5

Litt av problemet mitt er at jeg blir nyutdannet om en uke. Jeg har ingen relevant jobberfaring. 

AnonymBruker
Skrevet

Finnes gode maler på nettet, nav f.eks. Har du sett der?

Anonymkode: 68acf...949

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Finnes gode maler på nettet, nav f.eks. Har du sett der?

Anonymkode: 68acf...949

Jepp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...