Gå til innhold

Angst og fastlege

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig byttet fastlege fordi han forrige pensjonerte seg. Med han sammen gikk jeg gjennom depresjon osv, og han var aldri vanskelig å snakke med, eller få hjelp av. Nå har jeg fått ei ung dame som det virker som vokste opp i en helt annen kultur enn meg, ikke at det spiller noen rolle, men det gjør det på visse ting. Det virker ikke alltid som at hun forstår hva jeg mener, og forklarer meg ting jeg allerede vet alt om, feks menstrasjonssyklusen. 

Jeg sliter en del med angst for tiden, og det er mest pga stress rundt eksamen og bachelorinnlevering som kommer. Men, jeg har slitt med det lenge, og hatt noen tøffe år med mye som har skjedd i privaten. Jeg er som sagt student, så jeg har ikke råd til å dra til legen hele tiden. Var der i dag for å snakke om angsten, og hun begynte å fortelle meg at jeg bare måtte puste og om jeg hadde lavt selvbilde osv. Kjenner det irreterer meg når hun kommer med slike ting. Jeg vil bare ha noe som kan hjelpe meg på mine verste dager. Ønsker ikke å gå på piller over lengre tid, og kommer ikke til å bli avhengig av noe. Min angst kommer i perioder, og det kan også være veldig fælt en dag, og nesten helt borte den neste. Derfor ønsker jeg bare noe som kan hjelpe meg gjennom de dagene, og når jeg skal legge meg om kvelden og tankene kommer. 

Hun hadde derimot ikke tid til at jeg kunne fylle ut skjema i dag, så hun ville bare jeg skulle gjøre det hjemme og komme tilbake i morgen. Dette stykker også helt opp skrivingen min til bacheloroppgaven. Hun vil også ha en samtale i morgen, men jeg ønsker ikke å snakke med henne om alt mulig, da jeg virkelig ikke har noe kjemi med henne, og føler ikke hun tar meg noe seriøst. 

Er det noen som har opplevd lignende? Eller som har noen tips. Jeg vil bare komme meg gjennom eksamen og bacheloroppgaven. 

Anonymkode: 0c076...cd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en god lege som ikke skriver ut vanedannende medisiner uten grundig undersøkelse! 

Anonymkode: 76217...67f

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres ut som en god lege som ikke skriver ut vanedannende medisiner uten grundig undersøkelse! 

Jeg forstår hva du sier. Men jeg har snakket om dette med henne lenge. Hun har også jornalen min fra tidligere. Hun kan også skrive ut ett brett med noe, og ser jo fort hvis jeg bruker de opp fort osv. Jeg forstår faktisk ikke poenget. 

Mitt poeng er heller hovedsaklig ikke at hun ikke skriver ut, men måten hun snakker til meg om angst på. Hun har ikke peiling, få fastleger har det. Jeg trenger hjelp i en kort periode, og hun vil ikke sende meg til DPS. Helsetjenesten i Norge er ikke bra, og hvis du syns det, så har du kanskje ikke opplevd at du trenger dem.

AnonymBruker
Skrevet

Hm.. er vanskelig å skulle prate med en ny, når den du hadde før kjente mye bedre til «historien» din, hadde en kommunikasjonsform du likte og var vant med - og ikke minst som du opplevde hadde mer kunnskap om tema.

Du skriver at du har nylig byttet, men også at du har pratet med henne om dette lenge? 🤔

Uansett, mine tanker:

- Det tar som regel tid å bygge en relasjon. Kanskje er det du reagerer på noe som kan gå seg til? Kan du skrive et lengre brev til henne, forklare fra begynnelsen av og være tydelig på både hva du ønsker og hva du reagerer på i hennes svar til nå. Vær ydmyk og undrende, ikke anklagende. Gi det en sjanse?

- Av og til kjenner man fra første møte at kjemien mellom en selv og en annen person bare er dødfødt. Totalt. Er det aktuelt for deg å bytte fastlege igjen?

- Du kan ikke styre andre menneskers oppfattelse på noen andre måter enn å endre deg selv - selv om du har ditt «på det rene». Om du føler hun ikke forstår, ja, da må du kanskje prøve på ny på en annen måte? Tenk gjennom hva det var i din kommunikasjon som kan ha ført til misforståelsen? Ikke fordi du har gjort noe «galt», men bare fordi det faktisk er det eneste du kan gjøre noe med. Kan du ha snakket på en måte som ikke fikk nok frem alvoret? Fikk du frem hvordan ting/avtaler var mellom deg og din gamle fastlege? Kan du be henne lese ekstra i journalen? Kan du si hva det er du synes hun misforstår, for så å forklare med andre ord?

Anonymkode: b100b...e16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Helsetjenesten i Norge er ikke bra, og hvis du syns det, så har du kanskje ikke opplevd at du trenger dem.

🤣 Tro meg, legen gjør helt riktig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg TS. At legen begynner å snakke om pusteøvelser og lavt selvbilde når du er midt oppi verste angsthelvete, er bare provoserende. Lavt selvbilde er ikke noe man kan endre over natta og pusteøvelser kan kanskje virke litt preventivt når angsten er mer moderat. Man har sjeldent mulighet til å gjøre pusteøvelser når man skal inn i situasjoner hvor angsten når sin høyde. 

Skjønner godt at du vil ha hjelp umiddelbart og at du føler at å snakke med legen din er som å snakke til en vegg. Been there, done that. 

Du får trøste deg med at det «bare» er intenst ubehagelig mens det står på og at det går over. Når det blir bedre igjen, så kommer du til å være takknemlig for at du ikke hadde tilgang på angstdempende medisiner. Jeg har ingen erfaringer med det selv, men jeg vil tro at det er ekstremt fristende å ta én til og én til og én til, så du slipper å kjenne noe på angsten i utfordrende situasjoner, men det er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste. 

Anonymkode: 26685...305

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greit nok, men en god lege tar også pasienten på alvor. Legen fordummer pasienten med disse svarene sine. 

Anonymkode: 2d9f2...38b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår hva du sier. Men jeg har snakket om dette med henne lenge. Hun har også jornalen min fra tidligere. Hun kan også skrive ut ett brett med noe, og ser jo fort hvis jeg bruker de opp fort osv. Jeg forstår faktisk ikke poenget. 

Mitt poeng er heller hovedsaklig ikke at hun ikke skriver ut, men måten hun snakker til meg om angst på. Hun har ikke peiling, få fastleger har det. Jeg trenger hjelp i en kort periode, og hun vil ikke sende meg til DPS. Helsetjenesten i Norge er ikke bra, og hvis du syns det, så har du kanskje ikke opplevd at du trenger dem.

Har du fått medisiner tidligere? Jeg mener legen bør høre litt på legen du har hatt tidligere, altså lese i journalen og hvis det står at du har fått medisiner i perioder tidligere uten problemer bør det telle. Svarene er også håpløse. Hun er nedlatende rett og slett. Helsetjenesten i Norge blir verre og verre. Jeg er mye eldre enn deg ( vil jeg tro)  og kjenner meg igjen i det du skriver, bortsettfra at når jeg var student hadde vi ikke fastlegeordning, bare faste leger vi kunne bestille time hos raskt når vi trengte det og velge selv. De hadde god tid. Det var mulig og få plass på dps på den tiden. Lettere medisiner i eksamensperioder var greit. Jeg liker ikke utviklingen, alt blir mer vanskelig. Enig i at den du siterer nok ikke har opplevd helsetjenesten. Det er ikke bra og skrive ut medisiner i hytt og pine, men noen trenger faktisk medisiner det er derfor vi har de. 
da jeg var 19 og slet med stress og angst og ikke hadde sovet på lenge, foreslo legen min sovepiller for en periode.  Jeg svarte « hva, er ikke det skummelt da». Hun svarte, det er ikke bra, men det er verre og ikke sove og ha det som du har det nå. Det var logisk for meg. 
prøvd og bytte lege, eller privat terapi? Lykke til uansett. 

Anonymkode: 2d9f2...38b

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg sliter en del med angst for tiden, og det er mest pga stress rundt eksamen og bachelorinnlevering som kommer. Men, jeg har slitt med det lenge, og hatt noen tøffe år med mye som har skjedd i privaten. Jeg er som sagt student, så jeg har ikke råd til å dra til legen hele tiden. Var der i dag for å snakke om angsten, og hun begynte å fortelle meg at jeg bare måtte puste og om jeg hadde lavt selvbilde osv. Kjenner det irreterer meg når hun kommer med slike ting. Jeg vil bare ha noe som kan hjelpe meg på mine verste dager. Ønsker ikke å gå på piller over lengre tid, og kommer ikke til å bli avhengig av noe. Min angst kommer i perioder, og det kan også være veldig fælt en dag, og nesten helt borte den neste. Derfor ønsker jeg bare noe som kan hjelpe meg gjennom de dagene, og når jeg skal legge meg om kvelden og tankene kommer. 

legen din er pliktig å hjelpe deg.

hvis angsten din går i sterk grad utover livet og helsen din, har du full rett til behandling.

det er så forskjell på leger at det er helt rart. men du må jo si til henne at du ønsker å gå på medisiner.

å ta vanedannende medisin i din unge alder kan nok bli vanskelig. men det er jo i forbindelse med eksamen, så et lite brett, ikke daglig bruk, og minste dose, burde det ikke være noe i veien å få. prøv å si og forklar det til henne.

men generelt, plager angsten deg mye i hverdagen, og du vil bruke medisiner, er det en del ikke-vanedannende medisiner du kan bruke. noen opplever stor hjelp, andre ikke. det er det som er så dumt. 

ellers, det er også produkter å få hos helsekost. produkter som hjelper mot mild uro og bedre søvn: valeriana, melisse, ashwaganda, rosenrot, nervidix, nervisan. kamilleekstrakt, pasjonsblomst.

og kan jo tilføre eteriske oljer. de er så utrolig deilige og behagelige for å roe ned. blant annet lavendelolje, ylang ylang, frankincense, neroli mm.

håper du får det bedre :)

Endret av Natta1980
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken medisin er det du vil ha henne til å skrive ut «et brett» av?

Om jeg var legen din ville jeg blitt skeptisk selv om en student kom og krevde et brett med piller for å komme gjennom «angst» knyttet til en bacheloroppgave.

Anonymkode: 88397...a98

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...