Gå til innhold

saus til svinesteik...?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Noen som kan gi meg en god, enkel saus til svinestiek?

Håper det for det begynner å haste nå.... lørdag...

Kjempeglad for alle som svarer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kantarell og sjampingjong saus passer bra synes jeg!

Har dersverre ikke noen oppskrift da jeg pleier å kjøpe ferdig pose på Rimi.. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å lage brun saus til steken vi. Dvs. vi bruker skyen/kraften fra steken og lager en vanlig brun saus av den. Så tilsetter vi fløte og gjerne litt rødvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig å få til saftig og fin steik, og ikke minst å skjære den opp i fine skiver etterpå :cry: . Tyr av og til derfor til følgende triks: I delikatessedisken kjøper jeg ferdig oppskåret svinestek - egentlig beregnet som pålegg - som jeg pakker i folie og varmer i stekeovnen 15-20 min (150 gr).

Naturlig nok blir det ikke mye sjy å lage saus av på denne måten, så det fikser jeg slik;

1 pose kjøttkakesaus lages som anvist med 0,5 l vann. Når det koker tilsetter jeg ca. 1 ts kjøttbuljong, en klatt Kviteseid-smør (meieri/seter el. bondesmør), en "dash" Worchestershiresaus, noen skiver brunost og fløte (mer enn litt men ikke mye.....). Etter noen minutters koketid blir sausen akkurat som svigermors.........og for meg vil det si utrolig god! Ikke en sjel vil merke at du jukser! :wink:

Bruker også pose som utgangspunkt når jeg har lagt steika selv, men erstatter da vannet med sjy (og kan bruke mer væske pr. pose).

Vet ikke til hvilken anledning du skal ha dette, men lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...