AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #1 Skrevet 4. mai 2022 Jeg har inne en søknad om startlån og tilskudd; er 100% ufør. Iflg kommunen får man automatisk 5 års fastrente ved innvilgelse av lån. Dessverre har de ikke 8 års avdragsftihet som jeg trodde var mulig, men 1-2 år er mulig. Er de mer «human» enn andre banker om jeg får problemer? jeg har omfattende problemer med tenner og annet som gjør at jeg av og til må hoste opp 10-15000kr på sparket🥶 Og så får jeg ikke til den hersens lånekalkulatoren🙄kan ikke bare plotte inn rente på en vanlig kalkulator🥴 Noen som vil si litt om husbanken, hva skjer etter 5 år? og hvorfor kan jeg ikke få flytende rente🧐 Hvor lang nedbetalingstid har dere? Jeg er ikke opptatt av å være gjeldsfri(har ingen arvinger; katten min dør før meg😅) Anonymkode: 71ec7...5d8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #2 Skrevet 4. mai 2022 Hvis du skal få riktig svar på dette tror jeg du må få svar fra noen i samme kommune som deg, for dette er tydeligvis forskjellig. Det beste er å spørre saksbehandleren din. Vi hadde flytende rente fra starten. Har 30 år nedbetalingstid, men ble fortalt at de innvilget opp til 50 år i tilfeller hvor dette var nødvendig. Anonymkode: 136c4...8a4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #3 Skrevet 4. mai 2022 Takk for svar☺️jeg snakket kort med saksbehandler, men fikk bare litt korte svar ang det med fastrente og 40 år nedbetaling. Kommer til å kontakte henne igjen, men tenkte å høre litt om andres erfaring. Og om husbanken er «snillere» enn andre banker😅 Anonymkode: 71ec7...5d8
Andrine& Skrevet 4. mai 2022 #5 Skrevet 4. mai 2022 For å få lån i kommunen må du promotere deg selv og vise betalingsevne. Den beste løsningen er å starte med å betale både renter og avdrag, det må du jo innen rimelig tid uansett, avdragsfriheten bruker du når du virkelig trenger det. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #6 Skrevet 4. mai 2022 Andrine& skrev (4 minutter siden): For å få lån i kommunen må du promotere deg selv og vise betalingsevne. Den beste løsningen er å starte med å betale både renter og avdrag, det må du jo innen rimelig tid uansett, avdragsfriheten bruker du når du virkelig trenger det. Fornuftigt. Jeg har ikke søkt om avdragsfrihet, men godt å vite at det er mulig. Spesielt når jeg tolker det sånn at refinansiering ikke er mulig😏 Som syk kunne jeg skrive et labert budsjett på fritidsaktiviteter etc🤨ikke så gale at det ikke er godt for noe. Anonymkode: 71ec7...5d8
Andrine& Skrevet 4. mai 2022 #7 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fornuftigt. Jeg har ikke søkt om avdragsfrihet, men godt å vite at det er mulig. Spesielt når jeg tolker det sånn at refinansiering ikke er mulig😏 Som syk kunne jeg skrive et labert budsjett på fritidsaktiviteter etc🤨ikke så gale at det ikke er godt for noe. Anonymkode: 71ec7...5d8 Det er mye som er mulig etterhvert når du betaler ned lån og kanskje taksten på boligen øker. Først må man komme seg dit. Vi uføre blir tannløse hele gjengen med de prisene vi har om dagen.. kanskje nav kan bidra med en finansieringsordning for deg i forhold til det?
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #8 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar☺️jeg snakket kort med saksbehandler, men fikk bare litt korte svar ang det med fastrente og 40 år nedbetaling. Kommer til å kontakte henne igjen, men tenkte å høre litt om andres erfaring. Og om husbanken er «snillere» enn andre banker😅 Anonymkode: 71ec7...5d8 Ei medlem av familien fekk innvilget startlån i fjor sommer med 40 års fastrente. Kommunen tar 0.25 % i administrasjonskostnader. Anonymkode: f0c4d...274 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #9 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ei medlem av familien fekk innvilget startlån i fjor sommer med 40 års fastrente. Kommunen tar 0.25 % i administrasjonskostnader. Anonymkode: f0c4d...274 Her tar kommunen bare 0,10😀 Anonymkode: 71ec7...5d8 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #10 Skrevet 4. mai 2022 Andrine& skrev (40 minutter siden): Det er mye som er mulig etterhvert når du betaler ned lån og kanskje taksten på boligen øker. Først må man komme seg dit. Vi uføre blir tannløse hele gjengen med de prisene vi har om dagen.. kanskje nav kan bidra med en finansieringsordning for deg i forhold til det? Er det ikke kun helfo som kan hjelpe; ved rett diagnose? jeg fikk litt refusjon noen år pga munntørrhet, men jeg har ikke det lenger. Siste fylling som datt ut kostet meg 3500 kr😭inkl bilder. Det er rått. Betaler allerede noen tusen per mnd i medisiner og helserelaterte ting😞 Så et rimelig boliglån er kjærkomment. Og slippe å gå på krykker opp og ned flere etasjer🙈 Anonymkode: 71ec7...5d8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #11 Skrevet 4. mai 2022 Ang renta så varierer nok det fra kommune til kommune. Her søkte vi i 2020, fikk finansieringsbevis på 2.5MNOK inkludert omkostninger. Men vi har ikke mulighet for avdragsfrihet, og måtte binde renta i 10 år. 22 års nedbetalingstid. Anonymkode: 1c642...b34
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #12 Skrevet 4. mai 2022 I min drittkommune er det lindorf som har overtatt lånet, med flytende rente. 50 års lånetid fra 2017. Anonymkode: b17a3...093
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #13 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ang renta så varierer nok det fra kommune til kommune. Her søkte vi i 2020, fikk finansieringsbevis på 2.5MNOK inkludert omkostninger. Men vi har ikke mulighet for avdragsfrihet, og måtte binde renta i 10 år. 22 års nedbetalingstid. Anonymkode: 1c642...b34 Har fått avklart; 2,3% fastrente i 5 år. Fikk dere ikke tilskudd til EK siden dere har to inntekter? Jeg er ufør og alene, og er avhengig av tilskudd😬 Anonymkode: 71ec7...5d8
Blått Skrevet 4. mai 2022 #14 Skrevet 4. mai 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvis du skal få riktig svar på dette tror jeg du må få svar fra noen i samme kommune som deg, for dette er tydeligvis forskjellig. Det beste er å spørre saksbehandleren din. Vi hadde flytende rente fra starten. Har 30 år nedbetalingstid, men ble fortalt at de innvilget opp til 50 år i tilfeller hvor dette var nødvendig. Anonymkode: 136c4...8a4 Enig med dette Jeg fikk også 30 års nedbetalingstid med flytende rente. Aldri hatt fastrente noen gang. Alle jeg kjenner derimot som har fått lån i kommunen har derimot fått fastrente på 10 år, så vil tro at det kanskje varierer litt fra sak til sak også. 1 hour ago, AnonymBruker said: Ei medlem av familien fekk innvilget startlån i fjor sommer med 40 års fastrente. Kommunen tar 0.25 % i administrasjonskostnader. Anonymkode: f0c4d...274 Oslo Kommune tar også 0,25 % i administrasjonskostnader 47 minutter siden, AnonymBruker said: Her tar kommunen bare 0,10😀 Anonymkode: 71ec7...5d8 Og noen kommuner tar ingenting. Det er veldig variabelt det der. 2 minutter siden, AnonymBruker said: I min drittkommune er det lindorf som har overtatt lånet, med flytende rente. 50 års lånetid fra 2017. Anonymkode: b17a3...093 Lindorff (eller Intrum som de nå heter) har alltid driftet lånene på vegne av kommunene. Syns ikke det er noe stress at det går gjennom dem. De er jo superhyggelige, hjelpsomme og hvis jeg ønsker litt avdragsfrihet så er det: Selvfølgelig, fikser det med en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #15 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): I min drittkommune er det lindorf som har overtatt lånet, med flytende rente. 50 års lånetid fra 2017. Anonymkode: b17a3...093 Hva skjedde? betalte du ikke i en periode? Ingen avdragsfrihet ved krise?🥺 Kan jeg spørre hva den flytende renten hos lindorf er🤭 Anonymkode: 71ec7...5d8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har fått avklart; 2,3% fastrente i 5 år. Fikk dere ikke tilskudd til EK siden dere har to inntekter? Jeg er ufør og alene, og er avhengig av tilskudd😬 Anonymkode: 71ec7...5d8 Vi søkte kun lån. Hadde ikke EK så vi fikk fullfinansiering. Men vi har 4 barn og ingen mulighet for å kunne spart opp til EK før om mange, mange år. Vi har 1.1% fastrente. Anonymkode: 1c642...b34
Blått Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva skjedde? betalte du ikke i en periode? Ingen avdragsfrihet ved krise?🥺 Kan jeg spørre hva den flytende renten hos lindorf er🤭 Anonymkode: 71ec7...5d8 Lindorff gjør mer enn bare inkassokrav. https://www.intrum.no/kundeservice/inkasso/jeg-har-et-lan/ Lindorff følger den flytende renten som ligger her. https://www.husbanken.no/rente/
Andrine& Skrevet 4. mai 2022 #18 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er det ikke kun helfo som kan hjelpe; ved rett diagnose? jeg fikk litt refusjon noen år pga munntørrhet, men jeg har ikke det lenger. Siste fylling som datt ut kostet meg 3500 kr😭inkl bilder. Det er rått. Betaler allerede noen tusen per mnd i medisiner og helserelaterte ting😞 Så et rimelig boliglån er kjærkomment. Og slippe å gå på krykker opp og ned flere etasjer🙈 Anonymkode: 71ec7...5d8 Du kan ha krav på fri tannbehandling via kommunen, forhør deg med de. Visse handikap/hjelpebehov kan utløse den rettigheten
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #19 Skrevet 4. mai 2022 Blått skrev (9 minutter siden): Lindorff gjør mer enn bare inkassokrav. https://www.intrum.no/kundeservice/inkasso/jeg-har-et-lan/ Lindorff følger den flytende renten som ligger her. https://www.husbanken.no/rente/ Åja😂har alltid trodd de var hard core inkasso🤭 Anonymkode: 71ec7...5d8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #20 Skrevet 4. mai 2022 Andrine& skrev (9 minutter siden): Du kan ha krav på fri tannbehandling via kommunen, forhør deg med de. Visse handikap/hjelpebehov kan utløse den rettigheten Det visste jeg ikke; takk🙏Jeg fikk ca 2000kr for å kjøpe hjelpemidler for, fra kommunen, noe jeg kan få hvert 4.år. Og en stol til avlastning, på kjøkken. Ville ikke ha rullator(er i 40-årene🥴), og det blir et mareritt å bære opp trappene. Her blir sykler og det meste stjelt dessverre😏 Anonymkode: 71ec7...5d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå