Gå til innhold

Gifte seg i dåp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Samboeren min og jeg vil gjerne gifte oss, men ønsker ikke noe stort bryllup i det hele tatt. Vi planlegger ett barn til, og har pratet litt om å gifte oss når barnet blir døpt, og ikke si noe til noen på forhånd. Vil ikke gjør noe mer ut av selskapet enn en vanlig barnedåp. Hva hadde dere tenkt om noen dere kjente hadde gjort det? Redd for negative kommentarer fra folk 🙈

Anonymkode: bcdda...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg (vi) giftet meg samtidig som dåp. Tror ikke jeg ville gjort det igjen, ble en del stress med tanke på at jeg ville ha litt bryllup også og hadde brudekjole og sånn. Men når en har en liten baby blir det jo mere stress enn kos gjerne. Babyen gråt store deler av selskapet og ja...  Dette var også min nr 2.

En ting som gjør det vanskelig å holde giftemål skjult er jo tid og sted. Bryllup er gjerne lørdager, mens dåp i gudstjenester søndag... 

Fikk ingen negative kommentarer, men holdte jo ikke hemmelig da.. 

Vi ble jo gift og helt greit, men tror jeg helle ville gjort det før fødsel på rådhuset med kun forlovere eller et år senere da enten lite i kirke eller rådhuset. 

Anonymkode: dfa4f...857

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Liker det ikke hvis det er i forlengelse av almindelig gudstjeneste og andre barn skal døpes samme dag. Det forstyrrer/ødelegger for andre dåpsselskaper som ufrivillig blir del av sirkuset eller opplever å bli kastet ut av kirken fordi det "nå forresten" er noen som skal gifte seg. Overraskelseselementet er greit nok, men jeg synes man bør ta rimelig hensyn til omgivelsene. 

Anonymkode: 94bb7...bba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det fremstår mega-gjerrig! 
Hvorfor ikke invitere til bryllupsfest - med en dåp i heller? Nei, gift dere i all stillhet og feire dåpen. Det blir for teit. Dere er voksne folk og trenger ikke den ekstra oppmerksomheten i dåpen. Dere får jo treffe de samme gjestene uansett

Anonymkode: 72088...315

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mamajune11 skrev (Akkurat nå):

La barnet få sin egen dag. 

Ja, stakkars barn på 3 måneder 😂

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vet om flere som har gjort det. De er nå gift endå så ser ut til at det har gått fint. Hadde ikke reagert negativt.. verken vist jeg var gjest i deres barnedåp eller noen andre sin,  og på den måten også kom i bryllupet deres. For ofte er det jo slik at flere barn blir døpt samme dag. 

Anonymkode: 1f2d0...f7d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ti10

Tror det kan bli mye stress. Men hvis selskapet i forbindelse med bryllupet uansett ikke er så viktig, kan dere ikke bare gifte dere i stillhet en annen gang? Enten kun dere to eller bare med foreldre, søsken og forlovere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det fremstår mega-gjerrig! 
Hvorfor ikke invitere til bryllupsfest - med en dåp i heller? Nei, gift dere i all stillhet og feire dåpen. Det blir for teit. Dere er voksne folk og trenger ikke den ekstra oppmerksomheten i dåpen. Dere får jo treffe de samme gjestene uansett

Det er jo ikke gjerrig i det hele tatt! Ts skal ikke engang si noe om det på forhånd, så gjestene trenger ikke å gi gave engang. 

Jeg syns det høres ut som en fin løsning, siden dere likevel ikke ønsker noe stort bryllup. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal bli stress, det vil jo ikke bli en vanlig lang bryllupssermoni i kirken, i tillegg til en dåpssermoni. Bryllupssermonien i kirken kan være kort.

Anonymkode: e5ecf...60d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Det er jo ikke gjerrig i det hele tatt! Ts skal ikke engang si noe om det på forhånd, så gjestene trenger ikke å gi gave engang. 

Det blir jo mye dyrere for TS om de holder bryllupsfest! Hva skal de ikke ut med per person da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det blir jo mye dyrere for TS om de holder bryllupsfest! Hva skal de ikke ut med per person da? 

Det kan du ikke vite uten å ha innsyn i hvordan TS og partneren ville valgt å legge opp et separat bryllup. Ikke alle som ønsker eller prioriterer stor bryllupsfest.

Anonymkode: 9fd04...847

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er flere barn som skal døpes tenker jeg det er unødvendig å gjøre en lang gudstjeneste enda lenger. De barnedåpene jeg har vært i har gudstjenesten vart i 70-80 minutter. En vielse på toppen av det hadde ikke blitt godt mottatt 

Anonymkode: d8f46...7a9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er en rar ting å gjøre.

Tror ikke du skal være redd for negative kommentarer, folk holder stort sett slikt for seg selv.

Anonymkode: ef37e...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, stakkars barn på 3 måneder 😂

Ser ikke barna dine i album når de blir eldre altså? «Hvorfor fikk storesøsken egen dag, men ikke jeg?»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjorde det, og var kjempe fornøyd. 

Hele familien var der, men samtidig slapp vi alt styret, da ingen stresser med dåp. 

Anonymkode: cd65a...e62

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 23.09):

Så det er mer gjerrig å ha en enkel bryllupsmakering sammen med dåpsfest enn å ikke feire i det hele tatt?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg hadde tenkt at det var kult :) Veldig praktisk, kunne vurdert det selv. 

Anonymkode: 7f739...009

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi skal gjøre det, men det blir litt før barnet er 1 år, så det blir forhåpentligvis litt enklere enn de som har dåp når barnet er 2-3 måneder. Blir ikke å holde det hemmelig da, slik at vi inviterer til begge delene. 

Det er det som passer best for vår del, grunnet slekt alle andre steder enn her vi bor. Vi tenkte enkelt å greit å gjøre det som passer oss best, så om dette passer dere best, go for it! 

Anonymkode: 83421...158

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjorde det. Men vi fikk ordna det sånn at det ble på en lørdag. Og presten ønsket å lage det til to seremonier. Så vi giftet oss først, hadde brudemarsj ut, og gikk inn igjen og hadde dåp. Det funka kjempefint. Det var veldig få som viste om det, så de ble overrasket kan man si. Unnskyldningen vår med at det ble på en lørdag, var en liten hvit løgn om at det var så mange dåpsbarn at de måtte fordele det på to dager. 

Det ble en koselig dag med de nærmeste som vi følte for å ha der. Selskap etterpå i privat hus, så det ble lettere å legge dåpsbarnet osv. 

Får vår del var det ihvertfall en fin opplevelse. 

Anonymkode: a5673...bb4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...