Gå til innhold

Forrige eier vil stadig passe hunden vår

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I juli ifjor kjøpte vi en omplasseringshund på fem år. Eier var en godt voksen mann som syntes at hunden ble litt mye for han (en veldig aktiv/krevende rase) og han syntes ikke at han klarte å tilby den nok av hva den trengte lenger. Hunden passer utrolig godt inn i vårt liv og vi er aktive i hundeklubb og med hundesport. Den forrige eieren bor nærme oss og vi var enige om at han kan bli spurt når vi trenger hundepass. Han ville nemlig gjerne passe hunden av og til etter omplassering. Vi trenger derimot ikke pass særlig ofte. Dvs, virkelig ikke ofte. Vi har strengt tatt ikke hatt behov for det en eneste gang på da ti måneder. 

Problemet er at forrige eier likevel gjerne vil ha hunden - ofte! Frem til uti november møtte ikke hunden sin forrige eier. Men så startet forespørslene og nå kommer de hyppig. Minst èn gang i måneden, men iblant går det bare to uker fra hunden var der noen dager til det blir spørsmål om å ha henne igjen. Jeg ble spurt om han kunne ha hunden i helgen som var, da sa jeg at det ikke passet fordi vi skulle på hytta. Men idag kom det da et nytt spørsmål, denne gangen angående noen dager denne uka eller neste uke. Jeg synes det er veldig vanskelig! Hvis han vil passe jenta når vi skal bort så er det helt suverent, men jeg synes det blir vanskelig når vi føler at vi må levere fra oss hunden når vi absolutt ikke trenger pass. Litt mot vår vilje på en måte, for å være grei mot han. 

Hvordan synes dere at vi skal håndtere dette? Vi var jo enige i at han kan passe jenta når vi trenger det, men jeg så ikke for meg at hunden skulle være borte noen dager annenhver uke. Heller ikke noen dager hver eneste måned. Vi elsker å ha hunden hos oss og trener også med den veldig ofte.

Jeg ser to alternativer. Enten så sier vi ifra at vi kun ønsker pass når vi selv trenger det, og da kan vi gjerne spørre han om han vil det. Jeg må jo innrømme at det er ganske praktisk selvsagt, med en passer som kjenner hunden så godt. Eller så velger vi en "gi og ta"-linje der vi føler at vi må være litt greie og gi etter for hans ønsker om å se hunden for å kunne spørre han om pass etter vårt behov med god samvittighet. Hva tenker dere rundt dette dilemmaet? Det virker som han har mer energi for hunden når han ikke har hunden hele tiden (og hunden er generelt roligere når den får brukt seg mer, så den er nok enklere å ha med å gjøre), men vi kjøpte jo ikke hunden med en slik klausul, at hunden skulle være "annenhver onsdag-fredag hos far". Det kan hende at dette er veldig enkelt å løse ved å være tydelig med forrige eier, men jeg vil først høre hva dere tenker om denne situasjonen. Kanskje noen andre har opplevd det samme tidligere? 

Anonymkode: 26c7c...aae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her har dere rett og slett kommunisert for dårlig ved omplasseringen. Han har åpenbart helt andre forventinger til hvor ofte han skulle få se hunden. Dere visste at forrige eier ønsker å passe hunden "av og til", men skjønner det blir for mye med to-tre dager annenhver uke. Vi er i litt samme situasjon med en hund vi har skaffet et avlastningshjem til. De vi deler hunden med vil gjerne ha henne mer enn vi har behov for, men i vår situasjon har vi tenkt at det må være ok siden vi tross alt skal dele hunden. Kan dere ikke ta en prat med han og si at en gang i måneden er passende for dere? Skjønner dere ikke trenger pass så ofte, men jeg syns dere skal la han treffe hunden et par dager i måneden når han mest sannsynlig har valgt dere fordi dere var villige til det

Anonymkode: 9b619...051

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som ble sagt om at vi bodde nærme var at det var hyggelig for da kunne mannen passe hunden når vi skulle bort, hvis - hvis - vi ville det. Han skulle ikke trenge seg på, hvis vi hadde noen andre som vi heller ville spørre så var det selvsagt greit. Jeg opplevde det som at hunden skulle bli 100% vår og at vi kunne valgt å ikke ha noe mer kontakt med forrige eier om vi så ønsket. Vi sa derimot da at vi gjerne brukte han som hundepasser. Og det stemmer jo! 

Jeg takker for rådet ditt, men jeg synes èn gang i måneden (to overnattinger i mnd) er alt for mye 🙊 Vi betalte ca 50% av valpepris for hunden (hos noen kenneler over og noen under halv pris) og jeg ønsker egentlig ikke å være bundet opp til å ha hunden borte så ofte. Men jeg skal vurdere forslaget ditt, jeg skjønner selvsagt at forrige eier er veldig glad i hunden selvom den ikke passet i livet hans mer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt at jeg kjøpte meg hund for å ha den selv. At jeg syntes det er hyggelig med selskap og ikke liker å være borte fra den. Hunden er endel av familien og familien holder sammen.

Videre hadde jeg nok kuttet kontaktet med tidligere eier, både for min egen del og for hundens. Dere har kjøpt og betalt hunden og forhåpentligvis skrevet kontrakt og gjennomført eiersifte. Hunden er deres nå, dette må tidligere eier bare godta.
Jeg har selv folk som vil passe hunden min, men jeg har ikke behov for pass med mindre jeg skal til utlandet og det er jo svært sjeldent.

Anonymkode: 4d07e...235

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt til han at han fikk passe når jeg hadde behov for det, ikke ellers. Hadde han ikke gitt seg med maset hadde jeg gitt beskjed om at det er uaktuelt at han passer i det hele tatt og heller brukt noen andre/kennel. 

I utgangspunktet er jeg ikke interessert i å ha kontakt med tidligere eiere av dyr jeg har. Unntaket er oppdrettere jeg kjøper valp av, men et par av dem har også vist seg å være så spesielle at det ikke er aktuelt å kjøpe av dem senere og da har jeg null kontakt etter det. 

Anonymkode: 8c883...a48

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at det er veldig kjekt å ha en hundepasser i nærheten som dere kan stole på og som kjenner hunden. Plutselig endrer livssituasjonen seg på ett eller annet vis, en kan bli syk, brekke beinet, få større omsorgsansvar hvis gamle foreldre blir syke, eller hyggelige ting som å få kjæreste (hvis du er singel) eller bli bedt i utenlandsbryllup. Da er det kjekt å ha en som gjerne passer hunden en stund. Så det kan være lurt å være grei her og  "holde hundepasseren varm"

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I juli ifjor kjøpte vi en omplasseringshund på fem år. Eier var en godt voksen mann som syntes at hunden ble litt mye for han (en veldig aktiv/krevende rase) og han syntes ikke at han klarte å tilby den nok av hva den trengte lenger. Hunden passer utrolig godt inn i vårt liv og vi er aktive i hundeklubb og med hundesport. Den forrige eieren bor nærme oss og vi var enige om at han kan bli spurt når vi trenger hundepass. Han ville nemlig gjerne passe hunden av og til etter omplassering. Vi trenger derimot ikke pass særlig ofte. Dvs, virkelig ikke ofte. Vi har strengt tatt ikke hatt behov for det en eneste gang på da ti måneder. 

Problemet er at forrige eier likevel gjerne vil ha hunden - ofte! Frem til uti november møtte ikke hunden sin forrige eier. Men så startet forespørslene og nå kommer de hyppig. Minst èn gang i måneden, men iblant går det bare to uker fra hunden var der noen dager til det blir spørsmål om å ha henne igjen. Jeg ble spurt om han kunne ha hunden i helgen som var, da sa jeg at det ikke passet fordi vi skulle på hytta. Men idag kom det da et nytt spørsmål, denne gangen angående noen dager denne uka eller neste uke. Jeg synes det er veldig vanskelig! Hvis han vil passe jenta når vi skal bort så er det helt suverent, men jeg synes det blir vanskelig når vi føler at vi må levere fra oss hunden når vi absolutt ikke trenger pass. Litt mot vår vilje på en måte, for å være grei mot han. 

Hvordan synes dere at vi skal håndtere dette? Vi var jo enige i at han kan passe jenta når vi trenger det, men jeg så ikke for meg at hunden skulle være borte noen dager annenhver uke. Heller ikke noen dager hver eneste måned. Vi elsker å ha hunden hos oss og trener også med den veldig ofte.

Jeg ser to alternativer. Enten så sier vi ifra at vi kun ønsker pass når vi selv trenger det, og da kan vi gjerne spørre han om han vil det. Jeg må jo innrømme at det er ganske praktisk selvsagt, med en passer som kjenner hunden så godt. Eller så velger vi en "gi og ta"-linje der vi føler at vi må være litt greie og gi etter for hans ønsker om å se hunden for å kunne spørre han om pass etter vårt behov med god samvittighet. Hva tenker dere rundt dette dilemmaet? Det virker som han har mer energi for hunden når han ikke har hunden hele tiden (og hunden er generelt roligere når den får brukt seg mer, så den er nok enklere å ha med å gjøre), men vi kjøpte jo ikke hunden med en slik klausul, at hunden skulle være "annenhver onsdag-fredag hos far". Det kan hende at dette er veldig enkelt å løse ved å være tydelig med forrige eier, men jeg vil først høre hva dere tenker om denne situasjonen. Kanskje noen andre har opplevd det samme tidligere? 

Ville sagt " så hyggelig at du spør,men jeg vil ha hunden her hjemme med mindre vi trenger pass,så vi kan jo si ifra når vi trenger pass,også kan du passe da om du ønsker " 😁

Jeg har hund selv og ville aldri i verden lånt han bort mange ganger i mnd 😅 han har vært hos svigermor 3 dager mens vi var i Danmark og hos en venninne en hel dag da jeg var i bryllup. Ellers kun med meg på 3,5 år. Jeg vil jo være sammen med han

Anonymkode: 3960f...5aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Her har dere rett og slett kommunisert for dårlig ved omplasseringen. Han har åpenbart helt andre forventinger til hvor ofte han skulle få se hunden. Dere visste at forrige eier ønsker å passe hunden "av og til", men skjønner det blir for mye med to-tre dager annenhver uke. Vi er i litt samme situasjon med en hund vi har skaffet et avlastningshjem til. De vi deler hunden med vil gjerne ha henne mer enn vi har behov for, men i vår situasjon har vi tenkt at det må være ok siden vi tross alt skal dele hunden. Kan dere ikke ta en prat med han og si at en gang i måneden er passende for dere? Skjønner dere ikke trenger pass så ofte, men jeg syns dere skal la han treffe hunden et par dager i måneden når han mest sannsynlig har valgt dere fordi dere var villige til det

Anonymkode: 9b619...051

Han trodde de var villige til det. Hvis han mente det skulle være en del av avtalen så burde han kommunisert dette bedre, og eventuelt fått det inn som en del av kontrakten. Merkelig å legge dette ansvaret over på TS, som bare har kjøpt en omplasseringshund i god tro.

Anonymkode: df70c...719

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Kontrakt er skrevet, en standard uten noen tillegg. Eierskap overført. 

Jeg har ingen planer om å kutte kontakten helt med forrige eier. Han er ikke gal eller sprø, jeg synes bare dette er vanskelig. Spesielt siden jeg får dårlig samvittighet av å ønske å ha hunden her. Han har sagt feks at han er ensom og det er så hyggelig å ha hunden iblant. Jeg vil ikke aktivt gjøre ting verre for han heller. Men for ofte blir det absolutt. Jeg er veldig sikker på at han med glede vil passe hunden ved behov, om det så er om fire måneder. Jeg tror ikke at han må se hunden med veldig tette mellomrom/ "holdes varm" for å fortsatt ønske å være passeren dens. Hm, tricky tricky... Men jeg tar med meg det dere sier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uklare grenser nå kan bli verre senere hvis dere lar ting skure, "skal være greie" og det kan bli vanskelig for hunden også. Hvor er hjem? Hvem er min gjeng nå? 

Anonymkode: d58cc...76e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Tusen takk for forespørselen, men vi har ikke noe behov for pass akkurat må. Sier ifra når det blir aktuelt."

Anonymkode: cce23...4b6

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Kontrakt er skrevet, en standard uten noen tillegg. Eierskap overført. 

Jeg har ingen planer om å kutte kontakten helt med forrige eier. Han er ikke gal eller sprø, jeg synes bare dette er vanskelig. Spesielt siden jeg får dårlig samvittighet av å ønske å ha hunden her. Han har sagt feks at han er ensom og det er så hyggelig å ha hunden iblant. Jeg vil ikke aktivt gjøre ting verre for han heller. Men for ofte blir det absolutt. Jeg er veldig sikker på at han med glede vil passe hunden ved behov, om det så er om fire måneder. Jeg tror ikke at han må se hunden med veldig tette mellomrom/ "holdes varm" for å fortsatt ønske å være passeren dens. Hm, tricky tricky... Men jeg tar med meg det dere sier. 

Hva med å avtale en helg i mnd eller et par dager? 

Anonymkode: 5016b...c55

• Liker 4
Skrevet

Skriv et fint formulert beskjed om at dere er så glad i hunden at dere ønsker å ha den hele tiden selv. Tidligere eier kan tilby hundepass for andre, eller kjøpe en egen enklere rase, eller annet dyr.

AnonymBruker
Skrevet
On 5/3/2022 at 6:36 PM, Handful said:

Skriv et fint formulert beskjed om at dere er så glad i hunden at dere ønsker å ha den hele tiden selv. Tidligere eier kan tilby hundepass for andre, eller kjøpe en egen enklere rase, eller annet dyr.

Ja hvis man ønsker å røpe seg selv som sosialt mindre begavet og tulling så kan man skrive dette.

Anonymkode: 4e874...cbd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom han er god mot hunden, og er hyggelig og egentlig bare savner hunden sin og det gir han stor glede... tror jeg hadde prøvd å avtale en helg i måneden. Dersom han bor nære nok kan han kanskje komme tilbake med hunden på kveld, slik at den alltid sover hos dere?

Ensom, og gjorde det riktige ved å omplassere hunden, litt vanskelig å se noe negativt i det når han virker såpass oppegående. Hadde nok sett på det som en god ressurs jeg da, så lenge hunden trives :)

Anonymkode: ab757...b19

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.5.2022 den 18.28):

Jeg syns syns på denne mannen. En hund er jo menneskets beste venn og de hadde sikkert et godt forhold. Samtidig skjønner jeg dere også veldig godt.

Jeg bare lurer på: hvordan reagerer hunden selv? Savner han tidligere eier? Slår han seg til ro hos dere?

Syns dere får finne en balanse for hundens beste.

Anonymkode: 977cb...1ae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.5.2022 den 23.37):

Dersom han er god mot hunden, og er hyggelig og egentlig bare savner hunden sin og det gir han stor glede... tror jeg hadde prøvd å avtale en helg i måneden. Dersom han bor nære nok kan han kanskje komme tilbake med hunden på kveld, slik at den alltid sover hos dere?

Ensom, og gjorde det riktige ved å omplassere hunden, litt vanskelig å se noe negativt i det når han virker såpass oppegående. Hadde nok sett på det som en god ressurs jeg da, så lenge hunden trives :)

Anonymkode: ab757...b19

Enig! Ville avtalt en fast helg i mnd, hvor han kan glede seg til og møte hunden, og dere slipper tenke på og få forespørsler hele tiden. Uansett hvor glad jeg er i hunden, hadde jeg lett lånt bort hunden til noen som var glad i den, om det økte deres livskvalitet og glede. Tenk så store de øyeblikkene er for han :) 

Anonymkode: 75197...8e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg syns syns på denne mannen. En hund er jo menneskets beste venn og de hadde sikkert et godt forhold. Samtidig skjønner jeg dere også veldig godt.

Jeg bare lurer på: hvordan reagerer hunden selv? Savner han tidligere eier? Slår han seg til ro hos dere?

Syns dere får finne en balanse for hundens beste.

Anonymkode: 977cb...1ae

Hunden slo seg til ro hos oss veldig fort. Hun har hatt det veldig fint hos forrige eier, men godtok lett å flytte hit. Hun blir veldig glad når hun møter forrige eier og blir veldig glad når hun ser oss igjen. Så hunden blir glad for å se oss begge omtrent like mye. Det ser ut som hunden takler å være hos forrige eier noen netter i ny og ne uten at vi merker noe negativt på henne. Hun er dog sliten etter et slikt besøk, noe som egentlig ikke gjør noe, bortsett fra at vi trener på mandager 😕 Gruppetrening og ikke noe jeg får endret på. 

Jeg forstår at forrige eier elsker hunden og finner glede i hunden når han slipper alt det kjedelige og dagligdagse. Men jeg synes en helg i måneden, som noen av dere foreslår, er altfor ofte. Og jeg blir jo da sittende alene uten noe å gjøre de helgene hunden er borte. Jeg har verken noe særlig venner eller familie å besøke eller finne på noe med. 

At hunden leveres tilbake på kvelden, evnt er det kun èn natt, er kanskje den løsningen jeg liker best, i alle fall om hunden skal dit så ofte som månedlig. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde gjort det enkelt, min hund og ikke hans. «Jeg har ikke behov for pass akkurat nå, men tar kontakt dersom behov». Maser han videre ville jeg bare gjentatt at jeg ikke har behov akkurat nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner jeg synes virkelig synd på denne mannen jeg. Han hadde hunden i faktisk 5 år. Og det var helt sikkert en svært tung og vanskelig avgjørelse han tok ved å omplassere. Han føler sikkert en dårlig samvittighet og savner hunden sin kjempe mye. Han er ensom. Jeg forstår jo helt klart at det er din hund og at du synes det er vanskelig å dele hunden med forrige eier.
I hovedinnlegget skrev du «ifjor kjøpt VI en ompllasseringshund», i et annet innlegg svarer du som at du er alene og ikke har noe å finne på i helgene hvis hunden ikke er der. Det forvirret meg litt. Men hvis du er veldig alene og har liten omgangskrets så er det kanskje lurt å ta godt vare på forrige hundeeier i tilfelle du kan trenge hjelp en dag? Du kan jo bli syk eller skadet. Du gjør da noe bra for et annet menneske og samtidig sikrer deg selv om noe uforutsett skulle oppstå. En helg eller en dag i måneden er jo ikke så ille? Kunne han vært med dere på tur av og til og?

Anonymkode: 64b0f...fee

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...