Gå til innhold

Body battery


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere med Garmin sportsklokke som viser Body battery 0-100; hvor på denne skalaen bør man ligge viss man vil trene? Over 50 liksom? Og når bør man unngå å trene? 

Anonymkode: b8442...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenn mer på kroppen enn å se på klokka! 😅 

Jeg dropper ikke en trening fordi klokka sier at batteriet er «tomt»! Det må i tilfelle være fordi jeg i tillegg kjenner at jeg er på felgen. Skjer nesten aldri.. 
 

Men det jeg synes er interessant med det batteriet, er at det oppfatter søvnkvaliteten godt. Altså at jeg kan våkne og kjenne at «i natt vet jeg at jeg har sovet, men det føles som jeg har døgna..» og så har body batteriet faktisk sunket i løpet av natta og viser et høyt stressnivå fra ende til annen. Aha, ja, da var det faktisk noen som var annerledes nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som påvirker body batteriet? Selv når appen påstår at jeg har sovet godt og lenge, jeg har ikke hatt noe stress, så våkner jeg aldri med at body battery er mer enn 50% på morgenen. 

Anonymkode: 5b02f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Khloe

Drit i hva som står på klokka! Det som er viktig er at du kjenner på eget overskudd. 

Kjenn etter: er jeg så sliten at jeg faktisk ikke makter å trene, eller kan jeg ta en økt? 

Det er kun deg selv som kan vite hva som er greit for din kropp i dag. En klokke måler kun visse faktorer som KAN virke inn, men den sier ingenting om faktiske forhold. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Khloe said:

Drit i hva som står på klokka! Det som er viktig er at du kjenner på eget overskudd. 

Kjenn etter: er jeg så sliten at jeg faktisk ikke makter å trene, eller kan jeg ta en økt? 

Det er kun deg selv som kan vite hva som er greit for din kropp i dag. En klokke måler kun visse faktorer som KAN virke inn, men den sier ingenting om faktiske forhold. 

 

Helt enig. Men ville bare forstå hva som utgjør diverse målinger på klokken. Sjeldent det passer med hvordan jeg føler meg :) 

Anonymkode: 5b02f...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nemlig en person som ofte kan finne på å trene når jeg er sliten, for å føle meg bedre etterpå. Men så blir jeg sinnsyk trøtt etter 1 time etter det igjen -og da burde jeg nok ikke trent i det hele tatt. Fordi jeg bare gjorde kroppen ennå mer sliten.

Derfor prøver jeg nå å rette meg litt etter Body battery, som viser mulig energi i kroppen tatt i betraktning god hvile, aktivitet og stress. Føler den er veldig nøyaktig hva stress og søvn angår. Men finner ingenting om hvor stor den bør være i forkant av entreningsøkt. Hvor mye er for lite, og hvor høyt tall bør den være for at man er klar for å ta seg en skikkelig treningøkt..?

Ts

Anonymkode: b8442...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du finner mer info om hvordan body battery beregnes hvis du trykker på «hjelp» oppe i høyre hjørne på appen.

Mitt er for øvrig på 5 nå, har hatt et par tøffe dager, tydeligvis ;) 

Anonymkode: 30df6...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er nemlig en person som ofte kan finne på å trene når jeg er sliten, for å føle meg bedre etterpå. Men så blir jeg sinnsyk trøtt etter 1 time etter det igjen -og da burde jeg nok ikke trent i det hele tatt. Fordi jeg bare gjorde kroppen ennå mer sliten.

Derfor prøver jeg nå å rette meg litt etter Body battery, som viser mulig energi i kroppen tatt i betraktning god hvile, aktivitet og stress. Føler den er veldig nøyaktig hva stress og søvn angår. Men finner ingenting om hvor stor den bør være i forkant av entreningsøkt. Hvor mye er for lite, og hvor høyt tall bør den være for at man er klar for å ta seg en skikkelig treningøkt..?

Ts

Anonymkode: b8442...b4c

Hva med å ra en roligere treningsøkt? F.eks. svømme, gjøre litt pilates, sykle en rolig tur. Ikke intensiv trening. 

Anonymkode: 76c3b...aa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du finner mer info om hvordan body battery beregnes hvis du trykker på «hjelp» oppe i høyre hjørne på appen.

Mitt er for øvrig på 5 nå, har hatt et par tøffe dager, tydeligvis ;) 

Anonymkode: 30df6...2c5

Takk for tipset 😃

Anonymkode: b8442...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor mye jeg sover eller hvor lenge jeg ligger på sofaen synker body battery-et mitt drastisk, og lades aldri opp. Hadde det oppe på 100 for et årstid siden husker jeg. Ladet opp om natten, sank igjennom dagen. 
 

Nå er jeg kronisk på null og er kjempefornøyd om jeg våkner med 30. 

 

Samboeren min har prøvd klokka mi om natta og da lader han helt opp. Tydelig at det er noe galt med meg. 🤣

 

Har angstproblematikk og klarer aldri slappe av. Mulig klokka mi prøver å fortelle meg noe….? 🤣

Anonymkode: b3dfb...069

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Har angstproblematikk og klarer aldri slappe av.

Kronisk stress er krevende for kroppen, er ikke rart at du tappes for krefter. 
Får du heller ikke til å slappe av hvis du legger deg ned med guidet meditasjon på øret? 

Anonymkode: 76c3b...aa0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Body battery på min klokke lades kun opp til 100% hvis jeg legger meg rundt samme tidspunkt og sover over 8 timer☺️ Gjør som oftest dette, men hvis jeg er på fest og legger meg kl 4 om natten, og får 8 timer søvn så er den gjerne på 30% når jeg står opp. I fjor når jeg hadde en jobb jeg ble utslitt av og som var turnus med ustabil søvnmønster, var ofte body battery på 5 etter endt jobbdag, nå når jeg har rolig kontorjobb 8-15, er den ofte på 90% når jeg går hjem. 

Anonymkode: a1784...ac3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Body battery på min klokke lades kun opp til 100% hvis jeg legger meg rundt samme tidspunkt og sover over 8 timer☺️ Gjør som oftest dette, men hvis jeg er på fest og legger meg kl 4 om natten, og får 8 timer søvn så er den gjerne på 30% når jeg står opp. I fjor når jeg hadde en jobb jeg ble utslitt av og som var turnus med ustabil søvnmønster, var ofte body battery på 5 etter endt jobbdag, nå når jeg har rolig kontorjobb 8-15, er den ofte på 90% når jeg går hjem. 

Anonymkode: a1784...ac3

Det med 8 timer etter fest kan fort ha med alkohol å gjøre? Har jeg drukket (og vi snakker Max 1/2 flaske vin), så omtrent synker nivået om natten selv om jeg sover greit antall timer.

Anonymkode: f8280...ff3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det med 8 timer etter fest kan fort ha med alkohol å gjøre? Har jeg drukket (og vi snakker Max 1/2 flaske vin), så omtrent synker nivået om natten selv om jeg sover greit antall timer.

Anonymkode: f8280...ff3

Hmm men hvordan vet klokken dette?😅

Anonymkode: a1784...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hmm men hvordan vet klokken dette?😅

Anonymkode: a1784...ac3

Fordi kvalitet betyr vel så mye som kvantitet. Alkohol har en tendens til å forringe søvnkvaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2022 den 18.01):

Uansett hvor mye jeg sover eller hvor lenge jeg ligger på sofaen synker body battery-et mitt drastisk, og lades aldri opp. Hadde det oppe på 100 for et årstid siden husker jeg. Ladet opp om natten, sank igjennom dagen. 
 

Nå er jeg kronisk på null og er kjempefornøyd om jeg våkner med 30. 

 

Samboeren min har prøvd klokka mi om natta og da lader han helt opp. Tydelig at det er noe galt med meg. 🤣

 

Har angstproblematikk og klarer aldri slappe av. Mulig klokka mi prøver å fortelle meg noe….? 🤣

Anonymkode: b3dfb...069

Dette er omtrent som å lese om meg selv 😜🤍

Nå har ikke jeg hatt klokka lenger enn siden midt februar, men tror det høyeste jeg har vert på er et par og 60. Ligger stort sett på (godt) under 30 når jeg våkner. I dag våkna jeg på 14, nå er jeg nede på 5. Høy puls og mye stress i kroppen. 

Hei angst, fun times 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg har nettopp begynt med å lese av dette, kanskje mest for å sjekke når jeg stresser, og hvilken mat som stresser kroppen. Vil gjerne høre flere erfaringer!😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2022 den 18.33):

Kronisk stress er krevende for kroppen, er ikke rart at du tappes for krefter. 
Får du heller ikke til å slappe av hvis du legger deg ned med guidet meditasjon på øret? 

Anonymkode: 76c3b...aa0

Så ikke dette før nå men du skal få et svar allikevel: 

 

nei. Å legge meg ned med meditasjon på øret høres bare fælt ut. Ligge nede og ikke gjøre noen ting? Helt uaktuelt. Ikke får jeg det til, og ubehagelig i kroppen er det og. 

Anonymkode: 1ad9e...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bodybalance har jeg merket meg stemmer relativt rett over tid. I sommer ble jeg syk et par ganger. I ettertid så jeg at nivået på min balanse sank gradvis mot den dagen jeg ble syk begge gangene, og økte ganske raskt igjen etter jeg ble frisk.

Nå rett før jul var jeg dødssliten av overtidsjobbing og kaos på jobben i hele høst, og gikk ut i ferie. Nivået på min balanse økte gradvis i ferien og frem til søndag. Tilbake på jobb og det har dalt gradvis utover uken.

Anonymkode: 4a6c6...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...