Gå til innhold

foreldre som gir barna alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette temaet mener jeg har vært oppe før, men har jo kommet nye brukere siden da.

Syns dere det er greit at foreldre gir barna sine alkohol?

Når dere f.eks er hjemme og du og mannen tar dere et glass rødvin.

14-åringen har lyst å smake..evt få et glass.

Hva synes dere om det?

Og det å kjøpe drikke til tenåringen? (altså,under 18 år)

Hadde dere gjort det?

Jeg har fått smake på det jeg vil siden jeg var 13-14.

(snakker ikke store mengder da)

Men jeg er oppvokst med at i kontrollerte former er det greit.

Fikk også litt alkohol om jeg skulle på fest(men det skulle vites hvor og når dette var)

Et par hooch til fest f.eks.

Ikke nok til å bli full av...

Jeg kom hjem god og full engang da jeg var 15, men hadde ikke vært på fest. Var bare hos en kamerat som hadde endel hanhadde tatt fra faren sin :roll:

Da jeg kom hjem da var det ikke like greit, å komme hjem full(jeg måtte alltid komme hjem da) var ikke akspetabelt.

Faren min skjønte det ikke engang, han bare hørte ei som satte seg i trappa etter å ha stått en god stund og fikla med låsen til ytterdøra.

Kom å lukka opp og la seg.

Men kvinnen i heimet skjønte det.(ikke så rart kanskje når man løper inn på toalettet og spyr)

Fikk ikke direkte kjeft, men skjedde det igjen ville tøylene mine bli veldig begrenset.

Greit å drikke litt, men ikke på den måten.

Tror jeg har lært mye av å "få lov til" å drikke jeg.

Drakk meg ikke full igjen før rett før jeg fylte 18.

Men ungdom er forskjellige, noen kan en stole på og gi frihet.

Andre må passes på som unger.

Foreldre kjenner jo ungen sin best.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel.. Selv var jeg oppvokst med å se min far ta seg en dram i ny og ne, som han kunne nyte lenge, og jeg tror dette var med på å gi meg et sunt drikkemønster som ungdom.

Selv fikk jeg smake litt likør eller en liten "dram" når jeg var 16, men det var stort sett det hele. Men så spurte jeg ikke etter mer heller, da... :ler: Jeg var aldri noen stor fester, og kom heller aldri full hjem. Kunne smake litt sprit hos andre når jeg var på fest, men lot det bli med et lite glass eller to. Så aldri det helt store i å drikke meg full.

Når jeg ble over 18 pleide (pleier) jeg å få en flaske sprit til jul -likørmateriale. :sjarmor:

Skrevet

Jeg er sterk motstander av å sende med ungene en flaske vin, et par øl/Hootch osv.

Man sender med avkommet alkohol for så å være så naive at man tror de ikke drikker mer enn de fikk med seg. HÆÆÆ??!! Hørte et argument fra en mor en gang at når poden fikk med seg 6 øl på fest visste hun hva han drakk i allefall. Gjorde hun det? Drakk han kun de 6 ølene? Min erfaring er at når en 16 åring har fått i seg 6 øl har man lyst på mer. MYE MER!

Selv fikk jeg aldri noe hjemmefra. OG joda, jeg drakk på fest, men å komme hjem full eller brisen var uaktuelt!!! Har man derimot fått med seg, gjør det heller ikke noe om man kommer hjem full eller brisen. Unnskyldningen da er jo at "jeg tålte ikke mer enn de ølene".

Det er 18 års grense her i landet på alkohol. 20 år for sprit. La oss som foreldre overholde de reglene og være gode eksempler for ungene våre.

Det fortjener de.

Skrevet

Jeg fikk det som jeg ville ha hjemefra. begynte å feste heftig når jeg var 13-14. Moren min var klar over dette og sendte heller med meg sprit fra polet enn at jeg skulle måtte kjøpe HB. mitt feste mønster og forhold til alkohol er meget bra vil jeg si. så det at en tar skade av slikt oppfatter jeg mest som tull. vet flere av kameratene mine ,som ikke fikk lov å drikke engang, endte på sykehus og kom i seriøs trøbbel pga av foreldrene deres blev helt gale om de fant ut av at de hadde festet og drukket.

Skrevet

Tja... vanskelig å si hva som er rett eller ikke.

Selv fikk jeg tilbud om vin til maten fra jeg fylte 14 år. Var liksom "voksen" da! :) Likte ikke smaken og takket som regel nei.

Jeg fikk aldri med meg alkohol på fest. Derfor stjal jeg fra baren. Jada! Blandet opp med vann slik at det ikke skulle bli oppdaget. Det tok som regel to dager før det ble oppdaget, men heldigvis fikk broren min stort sett skylden. :briller:

Drakk sjeldent opp det jeg hadde stjålet med, - skulle egentlig bare være tøff.

Kom hjem full et par ganger da jeg var 16, og ble møtt med noen dagers husarrest, men mest forståelse. Den enorme forståelsen av typen "jaja, alle ungdommer skal igjennom dette", gjorde meg så flau at det aldri skjedde igjen.

Tror det er sunt å vokse opp i et hjem hvor man lærer respekt for alkohol og hvor regelen er: Det er ikke forbudt, men skal nytes med måte.

Skrevet

Mye enig med det du skriver her litago.

De gangene jeg kom hjem full, sa mine foreldre ingenting nedsettende eller kjeftet på meg. de ganske enkelt latet som om de ikke merket det å sendte meg hit og dit for å hente ting og tang. og jeg kjente meg ikke mye høy i hatten når jeg heletiden bare ventet på at det skulle smelle.

jeg tror nå å mener at det betyr veldi lite om en får spriten hjemme eller ikke. sålenge foreldrene er gla i ungene sine og har en god dialog med dem. dårlige relationer mellom barn og voksne får som regel store konsekvenser når ungene vokser inn i den selvrealiseringsfasen. :)

Skrevet

Det er gjort iallefall to forskningsrapporter om dette, Beggeviste at dersom man får alkohol hjemme og til fest, er sjansen større for stort alkoholforbruk senere i llivet, hyppigere overstadig beruselse; altså et litt vel liberalt forhold til alkohol.

De som ikke fikk hjemmefra hadde et gjennomgående mer forsiktig forhold til alkohol sier rapporten...

Nå sier sikkert at "slik er det ike med meg" etc.... Deter sikkert sant det, men dette er rapporter som omhandler store tall, og viser veldig klare tendenser, og konkusjonene om veldig tydelige tendenser er veldig klare...

Let the flaming begin... :wink:

Gjest Lottemor
Skrevet

Jeg er i mot...på samme grunnlag som lasse tok opp hær,og fordi at det er en grunn for at 18 års alders grense på øl ol....og 20 på sprit..ol

Jeg volste opp med en far som var alkis og jeg vet hvordan sjebnen kan ennde.....

Syntes ikke at barn skal få smake noe alkohol innholdig,de er jo bare barn!!

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg fikk aldri tilbudet om alkohol hjemme da jeg var yngre, og aldri fikk jeg med meg noe heller. Men, så er det det da, jeg gikk jo aldri på fest, så hvor skulle de sendt det med meg? Jeg hadde egetlig ingen venner jeg, i den alderen der folk flest begynner å drikke. Så jeg satt hjemme jeg, og drakk ikke i det hele tatt. Mitt første møte med en aktiv drikkekultur var egentlig russetida. Jeg bare valgte å stå over. Så ble ejg student, og studenter drikker alltid masse, det er liskom en kjentsak. Vel, etter 4 år som student er jeg ferdig studert, og det uten å drikke. Jeg er ikke strengt religiøs eller slike ting, jeg bare valgte å aldri begynne. (delvis pga en onkel som er alkoholiker, å se hvordan det sakte tappet livet ut av mine besteforeldre bare fratok alkoholen noe av "glorien")

Får forsåvidt tilbudet hjemme, og definitivt av min "svigerfar". Jeg barehar ikke lyst på, og liker generelt hverken lukta eller smaken. Jeg har ikke noe problem med at andre drikker, i kontrollerte former, min samboer tar seg gjerne en drink sammen med pappa (eller sin egen far). Det gjør meg ikke noe, annet enn at cognac og wisky generelt sett lukter død og fordervelse fra ånden hans hele natta da :P )

Dette hadde kanskje lite med tråden å gjøre. Jeg bar skulle forklare litt om meg før min mening. Jeg er sterkt mot å gi mindreårige alkohol. Undersøkelser viser som nevnt at det øker sjangsen for et større forbruk dramatisk. Og, det er en grunn til at vi har disse aldersgrensene. Lover for å beskytte barna. Mine (fremtidige) barn får i alle fall ikke alkohol hjemme for de er gamle nok. Og jeg håper å gi dem den kunnskapen at LITT alkohol kan være bra, men at MYE ikke er det. Øl eller vin til maten, en drink i ny og ne. (Selv står jeg over det, men andre må jo få lov)

Vel, det var min mening. Og mye annet. Jaja :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror at man får et mer bevisst forhol til alkohobruk og tålegrenser dersom man får alkohol i kontrollerte former av foreldrene, f eks at man nyter et glass rødvin til maten på søndag. Det å sende med barna alkohol synes jeg er greit fra 16 års alderen, i hvert fall øl, vin og annent med lavt alkoholinnhold. Jeg tror dette er med på å bygge opp et tillitsforhold til barna også, ved å vise dem at du stoler på at de er voksne nok til holde avtalen dere har. Jeg har hatt det sånn hjemme. Faren til samboeren min synes dette var helt forferdelig, fordi min far er politimann. Samboeren min har hatt det utrolig strengt hjemme, faren viste ikke en gang at han tok en øl i ny og ne. or å si det sånn, det er ikke jeg som ikke kan styre meg når det gjelder alkohol når vi er på fest av samboeren min og jeg. Det henger helt sikkert sammen med at han skal ta igjen det tapte eller noe sånt.

Jeg husker at de som alltid var mest drita på ungdomsfestene øfr var de som ikke fikk lov til noen ting hjemmefra... Vi andre var måteholdne og visste når nok var nok.

Skrevet
Jeg tror at man får et mer bevisst forhol til alkohobruk og tålegrenser dersom man får alkohol i kontrollerte former av foreldrene, f eks at man nyter et glass rødvin til maten på søndag. Det å sende med barna alkohol synes jeg er greit fra 16 års alderen, i hvert fall øl, vin og annent med lavt alkoholinnhold. Jeg tror dette er med på å bygge opp et tillitsforhold til barna også, ved å vise dem at du stoler på at de er voksne nok til holde avtalen dere har. Jeg har hatt det sånn hjemme. .

Så da sier du at forskningen på dette feil? Bare på grunlag fra egne erfaringer? Rapportene sier jo at de som får drikkehjemmefra drikker mer!.... Jeg sier ikke at du er helt på bærtur og dumme deg, men skulle gjerne hatt litt mer begrunnelse for at du sier at rapportene tar feil.

Gjest Zalomine
Skrevet

Enig der. Og selv om ENKELTE takler det på den måten, så er FAKTA at FLERTALLET reagerer på en annen måte. Drikker mer. Fakta er noe jeg mener man ikke kan trekke på skuldrene av og si 'jammen, jeg vet bedre!' :)

Skrevet

Man kan ikke stole blindt på forskningsrapporter. Det er blitt bevisst mange ganger før.

Når det gjelder alkohol, ungdom og foreldre, så er det heller viktig at de finner en løsning som passer for den ungdommen og den familien. :wink:

Gjest Zalomine
Skrevet

Nei, kan ikke stole blindt på, men kan ikke avvise det som "tull, for jeg vet bedre" heller.

Skrevet

Finne en løsning som passer den familien...Javel, man da skal man jammen tenke seg godt om, samt bruke mye tid på å snakke sammen!...

Gjest Zalomine
Skrevet

Og har man et så godt forhold mellom foreldre og barn at det er mulig åsnakke rasjonelt om dette, så har amn antakelig ikke noe problem med ungdom som drikker heller :) (altså, det jeg mente er, ungdom som har et så bra forhold til sine foreldre er ikke de som gjør opprør og drikker seg full, normalt sett )

Skrevet

Det nevnes at dersom man blir vendt til et moderat alkoholforbruk hjemmefra, så lærer man å bruke det rett... eh... nå er sikkert jeg heeeelt på bærtur, men er det nødvendigvis rett å drikke alkohol i utgangspunktet? Er vi nødt til å lære barna våre dette, fordi de jo bare MÅ drikke det når de blir voksne uansett?

Jeg er født og oppvokst i en totalavholdsfamilie, sier seg vel kanskje selv at jeg ikke fikk alkohol hjemmefra... verken før eller etter jeg ble gammel nok. Jeg ble egentlig opplært med fingeren rettet mot det som alkoholen gjør mot endel mennesker. Mot missbruket, hvor lett det er å skli over uten å merke det før det er for sent. Hvordan det kan gå utover familie og venner, og også hvordan det kan gå utover fremmede på gaten!

Jeg ble oppfostret med skadevirkningene alkholen gir mange, både fysisk og psykisk! Hos meg skapte det ett heeelt annet bilde på saken en det mine venninder hadde hjemmefra.

Jeg lærte også at det faktisk går an å ikke drikke, selv når man blir gammel nok til å få lov! Du trenger verken å være kristen eller rar fordi du er uten alkohol.

Nå valgte jeg allerede som 14åring å prøve ut alkohol sammen med vennene mine, så jeg har ikke akkurat forblitt avholdsmenneske.... Jeg drakk meg full som de andre, men aldri like full. Jeg kjøpte ofte de seks ølene eller den flaska med vin, som de andre fikk med seg hjemmefra (for at foreldrene visste hva de drakk.....), mens de søte små kjøpte dårlig hjemmebrent og annen sprit.

Det var aldri ett alternativ for meg å komme hjem full! Om min mor hadde funnet meg sittende i trappa, så full at jeg ikke kom meg inn, eller spyende på toalettet etter en natt ute, så hadde mine muligheter til å være ute blitt radikalt mindre!!! Dessuten så handlet det om å ha en liten smule respekt for mine foreldre.

Jeg kommer ALDRI til å gi mine eventuelle barn alkohol! Jeg kommer heller aldri til å akseptere at de drikker før de er gamle nok til det!! Selv om de mye sannsynelig kommer til å smake før 18, så skal det være helt klart at det å ta med drikkevarer hjem, komme hjem full eller på noen måte la meg vite om deres bruk av alkohol, er ikke på noen måte akseptert! Det er faktisk ikke lov å kjøpe alkohol i norge før du er fyllt 18 år! At de aller fleste drikker, rettferdiggjør ikke å bryte loven for meg!

Mye av mitt syn kommer også fordi jeg så klart så, igjennom hele oppveksten, at av hele vennegjengen så var det de som fikk med seg hjemmefra som drakk seg mest dritings! Det var sjeldent eller aldri de selv som drakk det di fikk med seg, men det solgte detog kjøpte seg sterkere ting, og det var alltid jeg som ikke fikk noe "gratis" som var den som ryddet opp og var i stand til å ta vare på både meg selv og alle rundt meg som var for fulle! Og det hadde ikke noe med at jeg er ett større dydsmenneske, men fordi mitt syn på alkohol var annerledes enn deres. I mine øyne også sunnere.

Skrevet

Enig med Aline jeg (igjen :wink: )

Man skal ikek ufarliggjøre og liberalisere alkohol synes jeg. Man skal ha respekt og og et forsiktig forhold til det. Å gi alkohol til 16-åringer synes JEG er direkte uansvarlig. 16-åringen mener ikek dette selvfølelig, for de syns selv de er voksne... Vel, det er de ikke, og det er da GRUNNEr til at det er 18 årg grense på alkohol.....?!

Alkohol hat store samfunnsmessige konsekvenser pr i dag: Blind vold, voldtekter, ulykker, og helsemessige konsekvenser av overforbruk.

Alkohol har tross alt den virkningen det har fordi det er en GIFT!....(ja, for det ER det jo...)

Nei, jeg er ikke avholds, men mange avdramatiserer noe som faktisk er et stort problem i dette rølpe-kultur-landet vårt....

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg ER jo avholds jeg.... Totalt mot å gi ungdom alkohol, de er tross alt bare unger! Et moderat forbruk hos voksne aksepterer jeg, men unger er unger, de bør jo ikke utsettes for slikt!

Skrevet
Det nevnes at dersom man blir vendt til et moderat alkoholforbruk hjemmefra, så lærer man å bruke det rett... eh... nå er sikkert jeg heeeelt på bærtur, men er det nødvendigvis rett å drikke alkohol i utgangspunktet? Er vi nødt til å lære barna våre dette, fordi de jo bare MÅ drikke det når de blir voksne uansett?  

Monkey see, monkey doo sies det.. Det er jo selvfølgelig naturlig at foreldre som selv ikke rører alkohol aldri vil la sine barn smake/få alkohol med seg.

Jeg nyter gjerne et glass vin til maten, eller en likør sent på ettermiddagen. Jeg drikker med aldri full, selv om jeg er på fest. Siden jeg selv nyter alkohol, så blir det unaturlig for meg å lære min sønn opp til å holde seg unna -sånn i det hele og store. (NB som barn gjør han selvsagt det!) Så da er alternativet for meg at han får oppleve at det er mulig å nyte det -med måte. Når han blir tenåring, så vet jeg ikke hvordan jeg vil forholde meg til smake/få-problemstillingen, den brua må jeg krysse når jeg kommer dit.

Som jeg tidligere nevnte, så var jeg vant til å se at min far tok seg en dram i ny og ne, og adopterte dette drikkemønsteret. Som ungdom fikk jeg aldri noen direkte retningslinjer hva alkohol angikk, kun en kommentar da jeg dro på min første fest om å ikke komme "ravende full hjem". Denne ble sagt med et glimt i øyet som nesten sa "nåja, det blir vel med deg som de andre på dansen..." (Bryggedans nordpå, ungdom fra 15 slipper inn) Siden jeg er en ganske så sta og egenrådig person, så skulle jeg da sannelig bevise at jeg kunne holde meg i skinnet! Hvilket jeg gjorde. :wink:

Jeg har pratet med faren min om dette i ettertid, og han var nok ganske så bevisst i det han gjorde og sa. En liten luring, han der... :hoho:

Jeg har forresten to eldre brødre, og det må jo sies at de ikke var like flinke å holde seg i skinnet... Men, det aldri over alle støvleskaft med dem heller, og nå tar de det ganske så rolig på fest.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...