Gå til innhold

Kattehalsbånd

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere halsbånd til kattene deres? Hvorfor/hvorfor ikke?

Hvilket bånd anbefaler du? Vil ha et med sikkerhetslås så ikke pus blir sittende fast.

Anonymkode: 36117...65c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet at naboen hadde et halsbånd til deres katt den første tiden den var utendørs for å følge med på den. Det endte opp med at halsbåndet til stadighet datt av og at de møtte ut i skogen i hager til folk for å hente det🤣

Anonymkode: 235f5...131

AnonymBruker
Skrevet

og det har faktisk vært tilfeller hvor sånne halsbånd har satt seg fast i store kvister eller noe sånn, og så blir det helt umulig får katten å komme seg løs. 

dermed risikerer katten å bli kvalt i sitt eget halsbånd... 

Anonymkode: cc7a2...715

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et som har både strikk OG sikkerhetslås. Kjøpte det på musti for en god stund siden. Vi må ha halsbånd på grunn av GPS. 

Anonymkode: 57a87...93d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

og det har faktisk vært tilfeller hvor sånne halsbånd har satt seg fast i store kvister eller noe sånn, og så blir det helt umulig får katten å komme seg løs. 

dermed risikerer katten å bli kvalt i sitt eget halsbånd... 

Anonymkode: cc7a2...715

Derfor et kattehalsbånd med sikkerhetsslås. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har et som har både strikk OG sikkerhetslås. Kjøpte det på musti for en god stund siden. Vi må ha halsbånd på grunn av GPS. 

Anonymkode: 57a87...93d

Takk, skal sjekke ut! 😊

Har fått tips om Rogz reflective av norn jeg kjenner - skulle det vere til interesse for noen 😊

Skrevet

Denne typen lås. De kommer med refleks og i flere farger og fasonger, med flere forskjellige motiv.
Dette spesifikke halsbåndet sitter veldig godt, men så snart du legger littegranne vekt på det, løser det seg veldig fint ut.
Vi har en rotekopp som har rotet bort minst fjorten halsbånd, av varierende låsetyper. Denne detter ikke av når han klør seg, men hvis han legger littegranne kroppsvekt i det, løser det seg veldig lett og godt ut.

Vi tester alle halsbånd inne før vi slipper kattene ut med dem på, ved å holde en finger under halsbåndet og lar dem rive seg løs selv. Noen løser seg litt for lett ut, så de forsvinner ofte etter et par dagers bruk, mens andre, som dette, sitter bedre, og vi mister kanskje ett eller to i året i stedet.

Naboen vår har funnet tre halsbånd i snøsmelten flere år på rad, så vi vet hvor de henger seg fast; I rosebusken XD

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 23.43):

Derfor et kattehalsbånd med sikkerhetsslås. 

Ja, men har lest om tilfeller der sikkerhetslås ikke har fungert. Litt usikker, men mener å ha lest at rusk og skitt i låsen kunne være årsak. Tar ikke sjansen med mine to katter. Her er mye skog her og lett å sette seg fast. Har aldri hatt behov for halsbånd på dem heller.

Anonymkode: 4d809...844

AnonymBruker
Skrevet

Oi, det er ikke bra. Har du lenker til mer info?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Oi, det er ikke bra. Har du lenker til mer info?

Er det meg du spør? 
Isåfall så har jeg ikke noen lenke. Jeg har bare lest det et sted for lenge siden. Husker ikke hvor. Det kan ha vært på forum som her eller noe. Det kan selvfølgelig være forskjell på kvaliteter osv. Men jeg tenker på det med skrekk og gru om noe slikt skulle skje med min elskede puser. Ta bare ikke sjansen. Har heller aldri sett noe behov for å ha halsbånd på dem. Men det kommer jo an katten og hvor en bor. Et halsbånd kan jo være nødvendig med gps eller får å vise at denne katten har et hjem osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri brukt hals bånd på mine katter. Halsen er et følsomt område på en katt. Også kan de henge seg fast. Så har aldri sett poenget, med mindre du skal ha den kun i bånd ute. 

Det viktige er å passe på katten sin. Man kan ikke reise fra de i flere dager uten tilsyn. Vet mange hevder at kattene klarer seg fint ute alene. Men det er oftest da de rømmer hjemmet, når de skjønner de er forlatt. 

Han katter og hukatter oftest sikker av i løpetid perioder om de ikke er sterilisert eller kastrert. Hann katter løper lengre enn hu katter. 

Har du katt i område med mange andre katter, så kan de også bli jaget vekk. Så tenker det er lurt å tenke på hvor godt kan du passe på den og hvor du bor iht katte hold. Hvis det er mange katte eiere på samme område. Blir det mindre slossing osv hvis alle er flinke å steriliserer eller kastrere kattene sine. 

Min går knapt av plenen og oppholder seg kun på plena og litt på andre siden av veien. Av og til litt i skogkanten rundt huset. Om det er litt ekstra spennende der. Men gikk sammen med pus ut som liten og korrigerte hvor den kunne gå. Den stakk av en gang pga var ute og jeg havnet på sykehus i to dager, uten mulighet til å skaffe noen som kunne sjekke pus. Men kom hjem et døgn etter meg heldigvis. Dvs noen fikk iallfall satt ut noe mat, men så ikke noe til katten, når jeg endelig fikk sagt fra til noen. Ellers har den aldri lagt ut på lang vandring. 

Mange slipper bare katten ut og håper den kommer tilbake. Første gangene de skal ut. Da kan de bli feks jaget av andre katter og dyr. Også blir de da borte. Så tenker at man også bør se litt på hvor man bor, før man skaffer seg utekatt. For min del er inne katt uaktuelt. Og har i perioder på feil bosted ikke hatt katt, selv om jeg stort sett har hatt en siden jeg var liten. 

Anonymkode: 1f84e...08a

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det meg du spør? 
Isåfall så har jeg ikke noen lenke. Jeg har bare lest det et sted for lenge siden. Husker ikke hvor. Det kan ha vært på forum som her eller noe. Det kan selvfølgelig være forskjell på kvaliteter osv. Men jeg tenker på det med skrekk og gru om noe slikt skulle skje med min elskede puser. Ta bare ikke sjansen. Har heller aldri sett noe behov for å ha halsbånd på dem. Men det kommer jo an katten og hvor en bor. Et halsbånd kan jo være nødvendig med gps eller får å vise at denne katten har et hjem osv. 

Jeg tipper at de låsene det var snakk om kan ha vært denne typen. De ligner noe på de typene klikk-låser du har på ryggsekker, men i stedet for å ha ganske spisse mothaker på låsedelen, er disse halsbåndlåsene mye rundere i mothaken, slik at de med tilstrekkelig mengde vekt på låsen, løser seg ut.
Problemet med dem er at de gjerne krever mye mer vekt for å løses utt enn katten klarer å produsere ved å hale og dra i det, og hvis man skal bruke slike halsbånd, bør det kun være til veldig store katter, helst over ti kilo.

Jeg har hatt dem en gang fordi butikken sendte meg feil type halsbånd, men de ble bare brukt i et par dager, av den største katten vi hadde (han veide sju kilo), før jeg kasserte dem fordi jeg sleit med å få dem til å løse seg ut når jeg holdt dem med begge hender og dro så hardt jeg kunne.

AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering:

Vi gikk for Rogz og er veldig fornøyde. Halsbåndet kan stilles slik at man kan velge belastning for utløserspennen alt etter vekten på katten. Då er det refleks, noe som er veldig praktisk når det blir mørkt ute igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har alltid hatt halsbånd på. Tre katter, gjennom 17 år.

Det gir en stor trygghet at de har adresse og telefonnummer på båndet. Samt refleksen, som allerede nevnt. Har flere ganger opplevd å få en melding om at pus er langt hjemmefra, så er mange som bryr seg. 

De få gangene de har klart å miste det har vært innendørs, når de absolutt skal klatre inn på idiotiske steder. 

Anonymkode: 6bae2...bf0

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne;

Kattunger; for tilvenningen. Kattungehalsbånd som løser seg ut med den minste motstand.

Eldre katter; kjøper på dyrebutikk, gjerne i utland der utvalget er større. Prøver meg frem ved å dra det fra hverandre på hvor tøff låsen skal være. En voksen utekatt kan dra ganske hardt til om de ønsker, så låsen kan gjerne tåle litt. 

Anonymkode: 6bae2...bf0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...