Gå til innhold

Sarotex - anbefaling fra lege

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk anbefaling om legemiddelet Sarotex fra lege i dag. Har plager som fibromyalgi med endel smerte og utmattelse etc.

Ønsker å høre erfaringer fra andre som bruker dette legemiddelet? 

Anonymkode: 9b50a...ab5

Skrevet

Fikk det også anbefalt fra legen min mot smerter ifb med sykdom.

Aldri mer vil jeg godta at leger anbefaler trisykliske antidepressiva mot smerter, for den reisa jeg fikk på den der.... Aldri mer. Aldri, aldri, aldri. Sinnsyk vektoppgang, null sexlyst, sinnsyk munntørrhet som igjen gikk utover tennene og sinnsyk kvalme som satte meg helt ut. For ikke å glemme nedtrappinga... Jeg klødde, ble gretten, enda mer kvalm, svetta som en gris...

Jeg ville aldri ha anbefalt Sarotex mot smerter eller til noe annet bruk enn det den faktisk er lagd for.

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (33 minutter siden):

Aldri mer vil jeg godta at leger anbefaler trisykliske antidepressiva mot smerter, for den reisa jeg fikk på den der.... Aldri mer. Aldri, aldri, aldri. Sinnsyk vektoppgang, null sexlyst, sinnsyk munntørrhet som igjen gikk utover tennene og sinnsyk kvalme som satte meg helt ut. For ikke å glemme nedtrappinga... Jeg klødde, ble gretten, enda mer kvalm, svetta som en gris...

Jeg ville aldri ha anbefalt Sarotex mot smerter eller til noe annet bruk enn det den faktisk er lagd for.

Det hørtes litt skremmende ut, hvor lenge prøvde du før du «gav opp»?

Skrevet

Jeg har gått på sarotex i en årrekke, og kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen til Bålkaffe overhodet. Jeg synes de virker bra på mine plager, og eneste bivirkningenjeg har er munntørrhet. Så jeg må passe ekstra godt med på tannstellet. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Sarotex har vært brukt mot smerter i en mannsalder. 

Anonymkode: 321ff...014

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Brukte sarotex mot migrene, men da det plutselig var ett takvindu på soverommet som ikke var der før…. (Og ikke er der nå heller)… Så valgte jeg å avslutte bruken (seponert). Samt ett ønske om å bli gravid da sarotex ikke er forenelig med å være gravid, samt amming.

Anonymkode: 0c832...3f2

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fikk anbefaling om legemiddelet Sarotex fra lege i dag. Har plager som fibromyalgi med endel smerte og utmattelse etc.

Ønsker å høre erfaringer fra andre som bruker dette legemiddelet? 

Sarotex er bare det første legemiddelet som blir forsøkt ved fibromyalgismerter uansett, så det er bare det første du kan teste av fem-seks forskjellige legemidler hvis det første ikke fungerer.
For meg fungerte det ikke i det hele tatt mot hverken fatigue eller smerter. Jeg sov noe bedre, men humøret mitt ble også helt flatt, slik at legen min sa på oppfølgingstimen at "Dette her skal du ihvertfall ikke fortsette på, for du er ikke ditt vanlige, sprudlende jeg lenger."
Forsøk nummer to ble Neurontin hos meg, den fungerer greit, men har en del bivirkinger som kan medføre seg både tap av kognitiv funksjon og mer fatigue.

Merker du ikke klar forbedring etter en måned, eller du i stedet bare opplever en hel masse ekle bivirkninger, bør du snakke med legen igjen om å prøve noe annet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har brukt sarotex og de var veldig gode for meg så lenge de virket. Ble veldig trett de første ukene, fikk sykemeldig i innkjøringsfasen. Har sjeldent vert så smertefri, sovet så godt og følt meg så frisk som det året jeg brukte de. Ble muntørr men tannlegen ordnet så jeg fikk lavere pris på tannbehandling via Helfo. Desverre sluttet de å virke så nå er jeg på neurontin. Neurontin tar noe nervesmerter i beina men thats it, disse gir også vektøkning. Blir flat på kvelden av de men ligger allikevel våken så jeg må ha innsovningstabletter i tillegg og pf for alle andre smerter. 

Sarotex er som en annen sier det første du må prøve ut. Har snakket med lege om andre medisiner men det er uheldigvis slik at alle medisiner som virker for fibro har mye bivirkninger bla er vektøkning vanlig. Men, dersom du får god virkning i form av smertelindring og god søvn vil du klare å være mere aktiv. Er man konstant dårlig blir man innaktiv og da legger man også lett på seg. Vær bevisst hvor mye du egentlig trenger å spise og hva du spiser og hold deg til det når du prøver ut medisiner, ofte daler den store matlysten seg etter hvert som kroppen venner seg til medisinene.

Anonymkode: cbbd5...fe4

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har også prøvd sarotex for nevrologiske smerter. Tok ikke noe av smertene, og fikk mange bivirkninger. Prøvde de i 3 mnd.

Man må gjennom og teste ut medisiner og behandlinger før nav tar en aap-sak videre. Bare sånn at du er klar over det. Test de ut, avgjør om de har effekt på deg eller ei og ta det deretter.

Jeg førte en dagbok hvor jeg førte daglig dose samt bivirkninger. Endte opp med en lang liste av medikamenter som er utprøvd og uten effekt. Det var greit å ha den klar da nav spurte om hva jeg hadde prøvd av tradisjonell og vanlig behandlingstilbud for mine sykdommer.

Anonymkode: 7174c...511

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har også prøvd sarotex for nevrologiske smerter. Tok ikke noe av smertene, og fikk mange bivirkninger. Prøvde de i 3 mnd.

Man må gjennom og teste ut medisiner og behandlinger før nav tar en aap-sak videre. Bare sånn at du er klar over det. Test de ut, avgjør om de har effekt på deg eller ei og ta det deretter.

Jeg førte en dagbok hvor jeg førte daglig dose samt bivirkninger. Endte opp med en lang liste av medikamenter som er utprøvd og uten effekt. Det var greit å ha den klar da nav spurte om hva jeg hadde prøvd av tradisjonell og vanlig behandlingstilbud for mine sykdommer.

Takk for informativt svar.
Jeg står i full stilling og ønsker å fortsette med det, selv om det er på bekostning av fritid etc.

Hvilken tabletter virker best for deg i dag? 

Ts.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg står i full stilling og ønsker å fortsette med det, selv om det er på bekostning av fritid etc.

Ts.

Det er ikke alltid man finner noe som virker og da ender man opp med en miks av ulike smertestillende, det er heller ikke bra selv om du ikke merker bivirkningene der og da. Prøv ett par typer og ulike doseringer (snakk med legen). Etter hvert kan du søke rehabiliteringsopphold for å finne balansen mellom jobb, privat og sykdom som fungerer for deg.  Jeg har vert på sunnås, veldig bra men jeg fikk ikke innvilget mere enn to uker pga jeg ikke hadde forsøkt nok medisiner.

AnonymBruker
Skrevet
Bålkaffe skrev (4 timer siden):

Hvor mye tok du?   Jeg tar bare 10 mg, har ikke veldig mye bivirkninger men lurer på å slutte for vet ikke om de har effekt lengre. 

Anonymkode: e1b9a...a40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor mye tok du?   Jeg tar bare 10 mg, har ikke veldig mye bivirkninger men lurer på å slutte for vet ikke om de har effekt lengre. 

Jeg begynte på 10 mg og økte senere. På slutten hadde jeg 50mg retard, da virker de hele døgnet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts.

Hva man ønkser og hva man klarer trenger ikke å være sammenfallende, dessverre. Du må gjøre det som du ønsker og makter. Jeg gikk i veggen fordi jeg presset meg for hardt. 

Ingen tabeletter fungerer på meg, så er pillefri.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva man ønkser og hva man klarer trenger ikke å være sammenfallende, dessverre. Du må gjøre det som du ønsker og makter. Jeg gikk i veggen fordi jeg presset meg for hardt. 

Ingen tabeletter fungerer på meg, så er pillefri.

Det er viktig. Jeg gikk i veggen tre ganger, siste gangen kom jeg aldri tilbake i jobb og nå er det lenge mellom de gode dagene. Skulle ønske jeg stoppet etter andre smell.

Annonse
Skrevet

Har brukt Sarotex noen uker nå, og har god effekt. Bruker 20 mg./døgn. Merker mest til munntørrhet. Men kjenner også at jeg er veldig "flat" i humøret, og er derfor usikker på om jeg ønsker å fortsette. Bruker 2400 mg Neurontin i tillegg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det hørtes litt skremmende ut, hvor lenge prøvde du før du «gav opp»?

I underkant av ett år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tok også 10 mg.

AnonymBruker
Skrevet
Blåjojo skrev (1 time siden):

Har brukt Sarotex noen uker nå, og har god effekt. Bruker 20 mg./døgn. Merker mest til munntørrhet. Men kjenner også at jeg er veldig "flat" i humøret, og er derfor usikker på om jeg ønsker å fortsette. Bruker 2400 mg Neurontin i tillegg. 

Jeg blir flat av neurontin hvis jeg tar den på fhv tom mage. Tar jeg sammen med mat merker jeg ikke noe. Flatheten skal gå over både på sarotex og neurontinen men spesielt sarotex tar det ganske lang tid før kroppen venner seg til. Jeg var sykmeldt de første 6 ukene på sarotex.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg blir flat av neurontin hvis jeg tar den på fhv tom mage. Tar jeg sammen med mat merker jeg ikke noe. Flatheten skal gå over både på sarotex og neurontinen men spesielt sarotex tar det ganske lang tid før kroppen venner seg til. Jeg var sykmeldt de første 6 ukene på sarotex.

Merket ikke noe til dette da jeg begynte på Neurontin for noen år siden. Men derimot merket jeg det ekstremt godt på Sarotex. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...