Gå til innhold

Cipralex, hvor lenge?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det vanlig og bruke Cipralex? Er det i en overgangsperiode, eller må man bruke det resten av livet? Har vedvarende angstlidelser. 

Anonymkode: 01408...51c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har veldig god virkning på de, så jeg skal gå på de hele livet. Har ikke angst, men depresjon

AnonymBruker
Skrevet
Hmmmmmm skrev (Akkurat nå):

Jeg har veldig god virkning på de, så jeg skal gå på de hele livet. Har ikke angst, men depresjon

Ok, takk for svar.

Har noen negative og noen positive bivirkninger med de. Jeg har ikke så hyppig og sterk uro, sover godt - når jeg først sovner. Men har vanskelig med å sovne. Kan ligge våken til 05:00 tiden, også går jeg opp i vekt - noe som ikke er bra da jeg er overvektig. 

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, jeg gikk også opp litt pga de. Men bivirkningene blir borte etter noen mnd. Har gått på de i litt over et år nå. Nå merker jeg ikke noe lengre. Jeg går ned i vekt om jeg vil, så det er mulig. Pass på så du tar pilla til fast tid hver dag, hvis ikke så får du trøbbel med søvn. Jeg tar på morran

Skrevet

Gikk på cipralex i nesten 5 år, måtte bare slutte

Skrevet
trøndermann38 skrev (12 timer siden):

Gikk på cipralex i nesten 5 år, måtte bare slutte

Hvorfor måtte du det?

Skrevet
Hmmmmmm skrev (5 minutter siden):

Hvorfor måtte du det?

Fikk mageproblemer, var inn og ut til testing på sykehuset, og var innlagt 

Skrevet

Jeg har brukt Cipramil i 23 år, så vi snakker hele livet, med meget god effekt mot angst og depresjon.

AnonymBruker
Skrevet
trøndermann38 skrev (35 minutter siden):

Fikk mageproblemer, var inn og ut til testing på sykehuset, og var innlagt 

Kan jeg spørre hvor du fikk vondt og h ikke type smerter? 

Anonymkode: 7e96e...9a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mente hvilke 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvor lenge er det vanlig og bruke Cipralex? Er det i en overgangsperiode, eller må man bruke det resten av livet? Har vedvarende angstlidelser. 

Det vanlige for mange er 1-3 år kanskje?

Jeg vurderer å stå på lavere dose livet ut om nødvendig da jeg har fått en fysisk sykdom hvor ssri kan være til delhjelp. 

Jeg merker også vektoppgang, men også at appetitten åpenbart økte. 

Har grei erfaring med melantonindråper for innsovning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg spydde nesten daglig. legen sa jeg kunne kutte ut cipralex og da ble det mye bedre

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Er ikke så enkelt dette. Begynte på Cipralex i høst, og startet med en dose på 5 mg, og økte til 10 etter 14 dager. Hadde fortsatt mye uro, og økte til 15 mg. Opplevde mye mindre angst og uro, men jeg ligger våken nesten hele natten før jeg sovner.

Har nå trappet ned til 10 mg, og merker at jeg igjen er full av angst og uro.

Jeg er jo trøtt og sliten hele tiden, enten fordi at jeg ikke får sove før utpå morgenkvisten eller fordi at jeg har mye angst og uro. Dette stresser meg da jeg går på AAP og snart skal begynne med arbeidsevnevurdering og vet ikke hvordan jeg skal klare dette, enten med eller uten Cipralex.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er ikke så enkelt dette. Begynte på Cipralex i høst, og startet med en dose på 5 mg, og økte til 10 etter 14 dager. Hadde fortsatt mye uro, og økte til 15 mg. Opplevde mye mindre angst og uro, men jeg ligger våken nesten hele natten før jeg sovner.

Jeg er jo trøtt og sliten hele tiden, enten fordi at jeg ikke får sove før utpå morgenkvisten eller fordi at jeg har mye angst og uro. Dette stresser meg da jeg går på AAP og snart skal begynne med arbeidsevnevurdering og vet ikke hvordan jeg skal klare dette, enten med eller uten Cipralex.

Ts

Endel som får positive effekter - men også dårlig søvnkvalitet - får hjelp til søvnen også medikamentelt.

Spør legen om dette.

Jeg prøvde en kort periode Fluoxetin, og synes jeg sov noe bedre av den. Men den forverret min fysiske sykdom på et symptom, så jeg gikk tilbake igjen på Cipralex. 

Test ut noe for søvnen før du gir deg på Cipralexen. Og spør legen om det kan være fornuftig å bytte ssri mtp søvn. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det finnes ulike typer antidepressiva man kan prøve hvis man får bivirkninger, så det ville jeg snakket med legen om.

Anonymkode: 063cd...110

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts

Om du bruker kroppen MYE fysisk så du er veldig sliten på en annen måte når du legger deg. Tenker mellom 15 000-20 000 skritt pr dag, eller andre fysiske anstrengelser. Hjelper det ikke på søvnen??

Jeg sliter med angst, men skal prøve å klare meg uten medisin og føler at jeg har det bedre når jeg er så sliten at jeg bare segner om. Kroppen blir også lykkeligere av å være ute og i bevegelse. Jeg driver med blomster og hagearbeid jeg da. Syns det er givende. Veldig kjedelig når det er så mye dårlig vær, men jeg har heldigvis gode klær. 

:)  (Kan legge til at jeg har brukt Zoloft og Seroxat tidligere) 

Anonymkode: 726ea...3bd

AnonymBruker
Skrevet

Får nok ta en prat med legen igjen. Av en eller annen grunn så har hun ikke villet skrive ut sovemedisin til meg. Skal nevnes at jeg hverken har hatt eller har problemer med rus eller alkohol, så det kan jo ikke være grunn til at hun ikke skriver ut sovemedisin. Hun er kanskje bare generelt streng med det. 

Jeg fikk beskjed av legen at jeg måtte ev prøve å døgne sånn at jeg blir skikkelig trøtt på kvelden, og når jeg legger meg så skal jeg stå opp igjen hvis jeg ikke får sove. Men jeg er for trøtt og sliten til å orke å stå opp når jeg har lagt meg. Problemet er rett og slett at jeg ikke får sove og ligger og spenner musklene. 

Har døgnet i natt, men klarte ikke å holde meg oppe lenger på formiddagen. Da sovnet jeg på sofaen i 2-3 timer. 

Sånn som det er nå, å har vært en stund, så sovner jeg som tidligere nevnt på morgenkvisten og våkner rundt kl 12-13. Så jeg kan ikke ha timeavtaler tidlig på dagen, å har jeg det så får jeg migrene. Noe som ikke er forenelig med arbeidsutprøving.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...