AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #1 Skrevet 1. mai 2022 Jeg har en litt tung kveld og følte at jeg trenger å lufte tankene litt med noen. Tok derfor kontakt på chatten til Mental Helse, og det kommer jeg nok aldri til å gjøre igjen. Jeg forstår at de har få folk og mange som vil ha noen å snakke med, men jeg følte meg utrolig avvist. Personen skrev at de måtte avslutte etter 15 min, og det hadde kanskje vært greit om det ikke hadde vært for at personen brukte relativt lang tid på å svare på det jeg skrev, og i tillegg begynte jeg samtalen med å skrive om konkrete følelser og tanker som plager meg nå. Det var naturligvis disse jeg gjerne trenger å prate om, men personen svarte ikke noe om de, men begynte å spørre meg om helt andre ting. Andre som har opplevd det slik å kontakte de? Anonymkode: e502f...8b1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #2 Skrevet 1. mai 2022 Mental helse er den verste chatten. Jeg har mye bedre erfaring med kirkens sos. Der sitter de ikke og ser mer på klokka enn samtalen slik som hos mental helse. Psykt ærlig har også fått åpnet chat noen dager i uken nå, men de har jeg ikke prøvd ennå. Anonymkode: 53cc5...47c 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #3 Skrevet 1. mai 2022 Ja. Jeg får skrevet fra meg og jeg vet at et ekte menneske sitter i andre enden. Sånn sett hjelper det. Men responsen deres er for meste ikke så hjelpsom. Jeg forventer heller ikke så mye. Egentlig ingenting. I alle fall i gikk jeg å skrive alt "offentlig" på KG den ene gangen. Hva skal til for at du føler deg bedre mottatt? Tror de kan være grei mental førstehjelp, når det virkelig brenner på dass. Men hvis du vil ha forandring i det ekte liv, så må du nok tørre gå via legen i den ekte verden. Anonymkode: 117ce...da4 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #4 Skrevet 1. mai 2022 *i alle fall unngikk jeg å skrive... Anonymkode: 117ce...da4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #5 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mental helse er den verste chatten. Jeg har mye bedre erfaring med kirkens sos. Der sitter de ikke og ser mer på klokka enn samtalen slik som hos mental helse. Psykt ærlig har også fått åpnet chat noen dager i uken nå, men de har jeg ikke prøvd ennå. Anonymkode: 53cc5...47c Kanskje jeg skulle prøvd Kirkens SOS da. Føler bare det er litt terskel å kontakte sånne, for tenker at det sikkert er noen som trenger det mer enn meg, men jeg vet jo ikke. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Jeg får skrevet fra meg og jeg vet at et ekte menneske sitter i andre enden. Sånn sett hjelper det. Men responsen deres er for meste ikke så hjelpsom. Jeg forventer heller ikke så mye. Egentlig ingenting. I alle fall i gikk jeg å skrive alt "offentlig" på KG den ene gangen. Hva skal til for at du føler deg bedre mottatt? Tror de kan være grei mental førstehjelp, når det virkelig brenner på dass. Men hvis du vil ha forandring i det ekte liv, så må du nok tørre gå via legen i den ekte verden. Anonymkode: 117ce...da4 Jeg skulle ønske jeg fikk diskutert eller snakket om de tunge tankene mine. Jeg fikk ingen respons på de, men bare svar som at det er fint jeg tar kontakt med de og spørsmål om jeg har kontaktet fastlegen og om jeg syns det hjelper. Jeg har kontakt med hjelpeapparat, men de er jo åpenbart ikke tilgjengelig nå så sent på en søndag, og jeg skulle gjerne hatt noen å dele tankene mine med nå når de er på sitt mest intense (som ofte er på kvelden). Å skrive om det her på KG er ikke noe poeng i da det ikke er lov å snakke om sånt her. Anonymkode: e502f...8b1
Silva Pluvialis Skrevet 1. mai 2022 #6 Skrevet 1. mai 2022 (endret) Det er ofte vanskelig å chatte om veldig tunge ting. Har du forsøkt å ringe mental helse heller? Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #7 Skrevet 1. mai 2022 Tvillingsjel skrev (5 minutter siden): Det er ofte vanskelig å chatte om veldig tunge ting. Dette har jeg brent meg på med venninner tidligere. Det er fort at det oppstår, for eksempel, misforståelser fordi man ikke har noe kroppsspråk å forholde seg til. Har du forsøkt å ringe mental helse heller? Nei, skulle gjerne gjort det, men har veldig vanskelig for å snakke om det som er tyngst, så da blir det fort til at jeg ikke får sagt noe av det jeg tenker på. Det blir liksom for vanskelig å si det høyt, derfor jeg prøvde chatten. Anonymkode: e502f...8b1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #8 Skrevet 1. mai 2022 Ja jeg prøve det en gang og har litt den samme erfaringen. De var veldig uengasjerte og ville avslutte samtalen ganske raskt. Jeg skrev også en lang mail til et sånt hjelpested en gang- ingen svar å få. Anonymkode: b4e22...da7 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #9 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje jeg skulle prøvd Kirkens SOS da. Føler bare det er litt terskel å kontakte sånne, for tenker at det sikkert er noen som trenger det mer enn meg, men jeg vet jo ikke. Jeg skulle ønske jeg fikk diskutert eller snakket om de tunge tankene mine. Jeg fikk ingen respons på de, men bare svar som at det er fint jeg tar kontakt med de og spørsmål om jeg har kontaktet fastlegen og om jeg syns det hjelper. Jeg har kontakt med hjelpeapparat, men de er jo åpenbart ikke tilgjengelig nå så sent på en søndag, og jeg skulle gjerne hatt noen å dele tankene mine med nå når de er på sitt mest intense (som ofte er på kvelden). Å skrive om det her på KG er ikke noe poeng i da det ikke er lov å snakke om sånt her. Anonymkode: e502f...8b1 Ok.. Jeg skjønner hvilken vei det går. Savner også noen å snakke om de virkelig tunge tankene med, men har vel aldri møtt et menneske som ikke blir støtt. Psykologen jeg gikk til et halvt års tid skrev i journalen at jeg kom med sm trusler, etter den ene timen hvor jeg snakket om mitt forhold til livet. Det ødela hele potensialet for månedene videre, så burde bare avsluttet "behandlingen" der. Snakker du om slike ting så er du ute etter å presse, såre eller sjokkere noe mao er du oppmerksomhetssyk. De ekte følelsene bak er ingen interesserte i. Så ja. Legen kommer ikke til å møte deg noe annerledes. Hen vil si"si fra hvis det blir verre". Beklager Anonymkode: 117ce...da4 1
Silva Pluvialis Skrevet 1. mai 2022 #10 Skrevet 1. mai 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 0.05): Nei, skulle gjerne gjort det, men har veldig vanskelig for å snakke om det som er tyngst, så da blir det fort til at jeg ikke får sagt noe av det jeg tenker på. Det blir liksom for vanskelig å si det høyt, derfor jeg prøvde chatten. Anonymkode: e502f...8b1 jeg skjønner godt hvordan du har det og at du har høy terskel for å ringe, men jeg ville gitt det en sjanse hvis du ikke føler at chatten hjelper. Du kan også ringe legevakten hvis du har selvmordstanker Endret 10. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Silva Pluvialis Skrevet 1. mai 2022 #11 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok.. Jeg skjønner hvilken vei det går. Savner også noen å snakke om de virkelig tunge tankene med, men har vel aldri møtt et menneske som ikke blir støtt. Psykologen jeg gikk til et halvt års tid skrev i journalen at jeg kom med sm trusler, etter den ene timen hvor jeg snakket om mitt forhold til livet. Det ødela hele potensialet for månedene videre, så burde bare avsluttet "behandlingen" der. Snakker du om slike ting så er du ute etter å presse, såre eller sjokkere noe mao er du oppmerksomhetssyk. De ekte følelsene bak er ingen interesserte i. Så ja. Legen kommer ikke til å møte deg noe annerledes. Hen vil si"si fra hvis det blir verre". Beklager Anonymkode: 117ce...da4 Det er veldig trist at du har den opplevelsen, og jeg tror deg, men det blir feil å si at legen ikke kommer til å møte henne annerledes. Det vet du ikke, og slike kommentarer kan hindre folk å ta kontakt med hjelpeapparatet. Det finnes tullinger innenfor psykisk helsevern, men det er også mange som er ok. Det høres ut som du var uheldig med din behandler, men det trenger ikke å bli TS sin erfaring også. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #12 Skrevet 1. mai 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok.. Jeg skjønner hvilken vei det går. Savner også noen å snakke om de virkelig tunge tankene med, men har vel aldri møtt et menneske som ikke blir støtt. Psykologen jeg gikk til et halvt års tid skrev i journalen at jeg kom med sm trusler, etter den ene timen hvor jeg snakket om mitt forhold til livet. Det ødela hele potensialet for månedene videre, så burde bare avsluttet "behandlingen" der. Snakker du om slike ting så er du ute etter å presse, såre eller sjokkere noe mao er du oppmerksomhetssyk. De ekte følelsene bak er ingen interesserte i. Så ja. Legen kommer ikke til å møte deg noe annerledes. Hen vil si"si fra hvis det blir verre". Beklager Anonymkode: 117ce...da4 Det er veldig leit å høre at du har den erfaringen! ❤️ Heldigvis har jeg bedre erfaring med å fortelle at jeg har slike tanker til legevakt/fastlege og har blitt tatt alvorlig og møtt med omsorg begge gangene. Da var det mer akutt da, og om det skulle bli det igjen så ville jeg nok kontaktet legevakt heller enn slike tjenester som Mental Helse. Nå blir jo sikkert denne tråden stengt da, siden KG er så sykt strenge på det her, men det får bare være. Det er ikke akutt fare liksom og jeg har ingen planer eller noe, men jeg har fortsatt tanker og skulle gjerne hatt noen å snakke om de med. Dessverre er tydeligvis ikke Mental helse et reelt alternativ der. Tvillingsjel skrev (8 minutter siden): Jeg har ringt mental helse et par ganger, og jeg synes det er kjempeutfordrende å betro meg til et fremmed menneske jeg ikke kan se. Så jeg skjønner godt hvordan du har det og at du har høy terskel for å ringe, men jeg ville gitt det en sjanse hvis du ikke føler at chatten hjelper. Du kan også ringe legevakten hvis du har selvmordstanker Jeg føler nok dessverre at den terskelen er litt for høy for min del. Jeg har time hos behandleren min i morgen, så må vel bare prøve å få snakket om det da, selv om det hadde vært fint å snakke med noen nå. Legevakten blir nok litt "too much" tror jeg. Anonymkode: e502f...8b1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #13 Skrevet 1. mai 2022 Tvillingsjel skrev (2 minutter siden): Det er veldig trist at du har den opplevelsen, og jeg tror deg, men det blir feil å si at legen ikke kommer til å møte henne annerledes. Det vet du ikke, og slike kommentarer kan hindre folk å ta kontakt med hjelpeapparatet. Det finnes tullinger innenfor psykisk helsevern, men det er også mange som er ok. Det høres ut som du var uheldig med din behandler, men det trenger ikke å bli TS sin erfaring også. Stemmer. Det var ukritisk av meg. Og blir det konkret nok, så får man faktisk hjelp, om man sier det veldig konkret. Men når man er på det punktet, så er det muligens noe sent. Øsnker TS lykke til. Anonymkode: 117ce...da4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #14 Skrevet 2. mai 2022 Ofte må en bare bote tennene sammen og stole på egne tanker. Å snakke med noen på en chat eller kirkens sos hjelper ikke, en må selv tenke over situasjonen en er i, og gjøre noe aktivt selv for å få det bedre. jeg ringte kirkens sos en gang. Jeg fortalte om det jeg adde på hjertet, fikk lite respons og vedkommende spurte om hun skulle tenne et lys for meg😅 aldri mer Anonymkode: 1b356...b9b
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #15 Skrevet 3. mai 2022 AnonymBruker skrev (På 2.5.2022 den 2.47): Ofte må en bare bote tennene sammen og stole på egne tanker. Å snakke med noen på en chat eller kirkens sos hjelper ikke, en må selv tenke over situasjonen en er i, og gjøre noe aktivt selv for å få det bedre. jeg ringte kirkens sos en gang. Jeg fortalte om det jeg adde på hjertet, fikk lite respons og vedkommende spurte om hun skulle tenne et lys for meg😅 aldri mer Anonymkode: 1b356...b9b Ikke alltid det er så lurt å stole på egne tanker da😅 Og noen ganger er det jo fint med noen som bare lytter og stiller litt spm rundt de tankene man har. Anonymkode: e502f...8b1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #16 Skrevet 4. mai 2022 Anbefaler heller kirkens sos. De sitter ikke å ser på klokken. Mental helse avsluttet uansett etter 10-15 minutter. De kan fint spørre om du har selvmordstanker og så avslutte rett etter du har svart ja. De oppfordrer også å oppsøke chatten på nytt. Så min teori er at de melker staten for penger ved å få det til å virke som flere tar kontakt med dem enn det som er fakta. De sa også i en artikkel i nrk at dem snakket med folk i opp mot en time. Har enda tilgode å høre noen som har opplevd det. skulle ønske staten heller ga kirkens sos mer støtte. De prøver virkelig å hjelpe. Anonymkode: e57dc...a4b
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2022 #17 Skrevet 4. mai 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Anbefaler heller kirkens sos. De sitter ikke å ser på klokken. Mental helse avsluttet uansett etter 10-15 minutter. De kan fint spørre om du har selvmordstanker og så avslutte rett etter du har svart ja. De oppfordrer også å oppsøke chatten på nytt. Så min teori er at de melker staten for penger ved å få det til å virke som flere tar kontakt med dem enn det som er fakta. De sa også i en artikkel i nrk at dem snakket med folk i opp mot en time. Har enda tilgode å høre noen som har opplevd det. skulle ønske staten heller ga kirkens sos mer støtte. De prøver virkelig å hjelpe. Anonymkode: e57dc...a4b En time?😳 Jeg får som regel ikke snakke i mer enn 5-10 minutter. Kirkens sos har jeg bare gode erfaringer med. Anonymkode: 55c0b...ab6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå