aline Skrevet 6. november 2005 #21 Skrevet 6. november 2005 jeg vasker også alt undertøy (unntagen bher, de går på 40), på 60 grader. samme med håndklær, sengetøy, kluter etc ja. kjøper også undertøy på HM, men bruker så godt som kun rent bomullsundertøy til vanlig, og det tåler fint 60 grader, både på farge og slitasje.
Gjest gjest1 Skrevet 6. november 2005 #23 Skrevet 6. november 2005 Undertøy går på 60 grader for utenom spile bh'er som går på 40 grader.
Gjest gjest1 Skrevet 6. november 2005 #24 Skrevet 6. november 2005 Jeg må vaske på 60grader uansett, er det ikke undertøy med i vasken, tar jeg alt på 50. Men det er meg. Diskuterte dette med to kamerater og de sa de vasker på 40, men jeg ser ikke hva som er kvalmt med det. De unnskyldte seg fælt iallfall. Vil si det er viktigere for jenter enn gutter å vaske tøyet grundig, siden vi har anderledes saker og ting der nede. ;---D
sixx Skrevet 6. november 2005 #25 Skrevet 6. november 2005 (endret) Jeg vasker undertøy på 60. Kjøper man kvalitet så blir da ikke tøyet forringet av å bli vasket på 60 når det gjelder "normalt" materiale. Ull og silke er det selvfølgelig annerledes med. Lycra som ikke tåler 60 er dårlig kvalitet. Endret 6. november 2005 av sixx
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2005 #26 Skrevet 6. november 2005 Jeg må vaske på 60grader uansett, er det ikke undertøy med i vasken, tar jeg alt på 50. Men det er meg. Diskuterte dette med to kamerater og de sa de vasker på 40, men jeg ser ikke hva som er kvalmt med det. De unnskyldte seg fælt iallfall. Vil si det er viktigere for jenter enn gutter å vaske tøyet grundig, siden vi har anderledes saker og ting der nede. ;---D ← Nei det siste er jeg absolutt ikke enig i mtp bremsespor osv. Blæh. 60 grader eller nytt hver gang spør du meg.
Gjest Mrs. Potter Skrevet 6. november 2005 #27 Skrevet 6. november 2005 Vasker det på 40 grader. Trodde ikke de fine trusene( ) mine tålte mere jeg,men neste gang prøver jeg på 60 grader.
Gjest gjest1 Skrevet 7. november 2005 #28 Skrevet 7. november 2005 Har man lært å tørke seg, er ikke bremsespor et problem, vel?
Eføy Skrevet 7. november 2005 #29 Skrevet 7. november 2005 Alt av undertøy, håndklar, kluter og sengetøy blir vaska på 60* hos meg. Med unntak av bh'er. Jeg føler ikke at det blir reint om jeg vasker det på 40*. ← Akkurat det samme gjør jeg.
Iskvinnen Skrevet 7. november 2005 #30 Skrevet 7. november 2005 Skal man vaske klær riktig er det et helt studie, og svigermor gjør det i allefall ikke riktig. he he he Det er riktig at vaskepulver fjerner en del bakterier, men for at de stoffene i vaskemiddlene skal virke må man opp i en temperatur på 58 grader. Jeg har gjort det til en regel at jeg ikke kjøper truser som er merket 40 grader. Og gjør jeg det er det som regel en jeg tar sjansen på å putte i vaskemaskinen. Jeg synes faktisk også det er kvalmt å vaske truser på førti grader. Sengemidd foreksempel drepes ikke på temperaturer under 60 grader, sengemidd er det mer enn nok av i senga mi fra før, så jeg vil gjerna legge på rent sengetøy når jeg skifter på senga. Bomullstøy merket førti grader bør også vaskes på seksti grader, dette fordi bomull ikke blir skikkelig reint på lavere temperatur.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #31 Skrevet 7. november 2005 Da jeg gikk på folkehøgskole, tok 'husmoren' opp vaske temaet. Og vi fikk beskjed om at undertøy må vakses på 60 grader!! Jeg hadde jo alltid vasket mitt på 40 grader.. Så var det noen som sa, 'ja herregud, æsj så uhygenisk og vaske det på lavere' Så jeg turte ikke si jeg vasket mitt på 40 grader Da noen kommenterte at undertøyet ikke tålte så mange grader, sa husmoren at det burde kastes, det ble ikke rent på 40 grader... Har nå begynt å vaske på 60 grader jeg, det som tåler det hvertfall, noen ganger slenger jeg det med håndklevask på 90 grader også. Men ikke hver gang
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2005 #32 Skrevet 7. november 2005 Jeg må vaske på 60grader uansett, er det ikke undertøy med i vasken, tar jeg alt på 50. Men det er meg. Diskuterte dette med to kamerater og de sa de vasker på 40, men jeg ser ikke hva som er kvalmt med det. De unnskyldte seg fælt iallfall. Vil si det er viktigere for jenter enn gutter å vaske tøyet grundig, siden vi har anderledes saker og ting der nede. ;---D ← Nei, da jeg vasket klæra til broren min og faren min i den tiden jeg bodde hjemme, puttet jeg undertøyet alltid på 60 grader.. Det var jo super ekkelt det undertøyet dems i forholdet til mitt og mamma sitt. Pleide dra mamma sitt og på 60 grader, syns det bare var meg sjøl som var rein
Lille Ballerina Skrevet 7. november 2005 #33 Skrevet 7. november 2005 Vasker undertøy (med unntak av bher) på 60 grader. Sokker, truse og bh som jeg bruker på jobb vasker jeg på 90 grader.
Gjest Gjesta Skrevet 7. november 2005 #34 Skrevet 7. november 2005 Alt av truser og underbukser går på minst seksti grader. BH`er tar jeg stort sett på femti. Stort sett går ungenes undertøy på 95 slik som håndklær og kluter
Gjest gjest 0 Skrevet 7. november 2005 #35 Skrevet 7. november 2005 Jeg vasker alt unntatt ull på 60 og 90 grader jeg! Har enda ikke ødelagt et plagg, men det blir nok muligens litt fortere slitt... Før vasket jeg bare på 40 grader (ikke sengetøy og håndkler), men etter at vi fikk problemer med sur lukt i klærne ble det 60 her i huset.. og det hjalp!! Men.... Jeg har merket at det kan sette seg sånn rar lukt i truser. Og det rare er at det er i forskjellige typer stoffer... hmm. Og jeg som vasker de på minimim 60 grader... Tenk om det er kroppen min det er noe rart med
Pepita Skrevet 7. november 2005 #36 Skrevet 7. november 2005 Alt av undertøy, håndklar, kluter og sengetøy blir vaska på 60* hos meg. Med unntak av bh'er. Jeg føler ikke at det blir reint om jeg vasker det på 40*. ← Samme her!
Gjest gjest1 Skrevet 7. november 2005 #37 Skrevet 7. november 2005 Med de vaskemidlene vi har i dag, kan man faktisk vaske undertøy på 40 grader uten at det er urenslig. Det med at det MÅ være minst 60 grader er noe som henger igjen fra tidligere. Helt sant! Hos meg varierer det - men jeg ser jo at undertøy som er hvitt, men ikke bomull, blir grått av høye temperaturer. Ikke tror jeg at jeg er full av bakterier og sykdommer heller som gjør undertøyet mitt smittefarlig. Hadde jeg vasket det i et fellesvaskeri sammen med undertøyet til fremmede, ville jeg nok vurdert høyere temperaturer. Men det er det vel ingen som gjør... Jeg bruker forresten alltid truseinnlegg også jeg, så det er jo begrenset hvor skittent det blir.
Gjest gjest1 Skrevet 7. november 2005 #38 Skrevet 7. november 2005 Undertøy går på 60 grader for utenom spile bh'er som går på 40 grader. ← Herregud så forvirret jeg blir av nicket og avataren din når du snakker om å vaske BH'r. Ser ikke helt for meg Hawkeye i dameundertøy. Klinger, derimot...
Gjest Fruktfat Skrevet 7. november 2005 #39 Skrevet 7. november 2005 truser (bortsett fra et par finere som blir vaska på 40) går alltid på 60, og i tørketrommel etterpå. så et eller annet sted at tørketrommel ble anbefalt fordi sopp ikke kunne overleve en tur der
Gjest gjest1 Skrevet 7. november 2005 #40 Skrevet 7. november 2005 Vasker både på 40 og 60 jeg, alt ettersom det er plass i vaskemaskina. Det eneste som går konsekvent på 60 er undertøy jeg har hatt på meg på trening.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå