Gjest Urenslig? Skrevet 6. november 2005 #1 Skrevet 6. november 2005 Inspirert av hvor-ofte-skifte-på-senga-tråden, kom jeg på en diskusjon jeg hadde på jobben. Kollegaene mine og jeg diskuterte vasking av klær og hvilke temperaturer vi brukte på de forskjellige klærne. En av kollegaene utbrøt plutselig: Så vasker jeg undertøyet på 60 grader, noe annet er jo bare ÆSJ!! De andre nikket samtykkende. Jeg ble så paff, og syntes det var pinlig at jeg gjorde annerledes at jeg sa meg enig i at undertøy bør vaskes på 60 grader (selv om jeg bruker å vaske det på 40). Ei sa til og med at hun vasket på 90 grader. Jeg bruker som regel og følge vaskebeskrivelsene på plagget, om det ikke finnes, bruker jeg fornuft... På undertøy står det ofte 40 grader, og da vasker jeg det på 40 grader. Har aldri funnet at trusa ikke blir ren av den behandlinga... Er jeg ekkel og urenslig fordi jeg ikke bruker en høyere temperatur? Hva vasker dere undertøyet på? 30, 40, 60 eller 90 grader?
Pimbila Skrevet 6. november 2005 #2 Skrevet 6. november 2005 Jeg vasker på 60 grader selv om det står 40.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2005 #3 Skrevet 6. november 2005 Jeg vasker på 40 grader, og trusene blir rene. Noe særlig varmere enn det og elastikken forsvinner og man sitter igjen med slasketruser.
Fakse Skrevet 6. november 2005 #4 Skrevet 6. november 2005 Vasker alltid undertøy (spesielt underbukser, men som regel også t-skjorter og bh'er) på minimum 60 grader. Lavere enn det, og man dreper ikke bakterier. Spesielt viktig for å unngå sopp, men jeg synes det er litt ekkelt å vaske på lavere temperatur uansett.
Varja Skrevet 6. november 2005 #5 Skrevet 6. november 2005 Jeg vasker også alltid på 60 grader. Noe undertøy blir jo ødelagt av det, så jeg passer på å se på vaskeanvisningen når jeg kjøper. Har hørt at hvis man vasker på lavere enn 60 grader så kan man stryke undertøyet etterpå så blir man kvitt eventuelle bakterier på den måten (men nå er det jo ikke alt tøy som tåler stryking på varm temperatur heller da). BHer synes jeg forøvrig er helt greit å vaske på 30 grader slik det står i anvisningen. Forøvrig synes jeg det var rimelig rart å ha dette som samtaleemne på jobben. (med mindre du jobber i et vaskeri).
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2005 #6 Skrevet 6. november 2005 En gammel venninne vasker de på 90 %. Hjemmefra er jeg vant til at man vasker på 40 eller 60 grader, jeg vasker alt annet på de gradene, så avhengig av undertøyets farge så går det i maskinen med det andre. Også hiver jeg ullsokker på finvask 40 grader så jeg må kaste de etterpå. Det gjør jeg også... ( )
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 6. november 2005 #7 Skrevet 6. november 2005 Hos oss er det ganske vanlig å med slike temaer på jobb Vi er som en venninnejeng, som prater om alt mulig rart! Det høres jo ikke så dumt ut å vaske det på 60 grader, i forhold til disse bakteriene da... Men opplever dere ikke at trusene blir slitte/grå/elstikken forsvinner? Det er vel lettere å bare vaske undertøyet på 60 grader, enn å stryke hver truse etter vaskinga...? Kjenner meg selvså godt og vet at jeg ikke gidder det
Nella Skrevet 6. november 2005 #8 Skrevet 6. november 2005 Alt på minimum 60 grader. For å få drept alle bakterier som nevnt over her. Vaskemerking på tøyet og særlig undertøy er undermerket fra produsentene for å sikre seg garantert at tøyet tåler det og de ikke skal få noen klager. her går alt tøy på 60 grader og jeg har ikke ødelagt noe enda eller slitt det ut før jeg har byttet ut klærne.
Gjest Manic Skrevet 6. november 2005 #9 Skrevet 6. november 2005 Jeg vasker på 40 grader, en sjelden gang på 60 Jeg er ikke særlig tilhenger av bakteriehysteriet, men renslig er jeg for det! Tror ikke det er vasking av undtertøy som utløser mest sopp akkurat... Der tror jeg nok hyppig vask av underlivet og sterke såpemidler som er den største synderen.
Fakse Skrevet 6. november 2005 #10 Skrevet 6. november 2005 Hos oss er det ganske vanlig å med slike temaer på jobb Vi er som en venninnejeng, som prater om alt mulig rart! Det høres jo ikke så dumt ut å vaske det på 60 grader, i forhold til disse bakteriene da... Men opplever dere ikke at trusene blir slitte/grå/elstikken forsvinner? Det er vel lettere å bare vaske undertøyet på 60 grader, enn å stryke hver truse etter vaskinga...? Kjenner meg selvså godt og vet at jeg ikke gidder det ← Hos meg praktiseres "survival of the fittest" når det gjelder vask på 60 grader. Det som blir stygt eller slitt kastes rett og slett.
Gjest Lilleulv Skrevet 6. november 2005 #11 Skrevet 6. november 2005 Jeg vaska mitt på 60 grader en gang, og alt mista fargen eller fasongen Er det kanskje på tide å slutte å kjøpe undertøy på HM da..?
Fakse Skrevet 6. november 2005 #12 Skrevet 6. november 2005 Tror ikke det er vasking av undtertøy som utløser mest sopp akkurat... Der tror jeg nok hyppig vask av underlivet og sterke såpemidler som er den største synderen. ← Det er mange faktore som sammen kan bidra til at man får sopp. Såpe med feil ph er som du sier en av dem, selvsmitte på grunn av at undertøy er vasket på for lav temperatur er en annen. Barbering av underlivet og bruk av for tettsittende klær eller syntetisk undertøy kan også være utslagsgivende. Det er ikke noe enten eller, men heller både og som er utslagsgivende. Jo flere problemskapende faktore man fjerner, jo bedre.
Gjest Manic Skrevet 6. november 2005 #13 Skrevet 6. november 2005 Det er mange faktore som sammen kan bidra til at man får sopp. Såpe med feil ph er som du sier en av dem, selvsmitte på grunn av at undertøy er vasket på for lav temperatur er en annen. Barbering av underlivet og bruk av for tettsittende klær eller syntetisk undertøy kan også være utslagsgivende. Det er ikke noe enten eller, men heller både og som er utslagsgivende. Jo flere problemskapende faktore man fjerner, jo bedre. ← Joda, men jeg er ganske overbevist om at de andre synderne er større. Og siden jeg ikke har tid til å drive å sortere klesvask noe særlig velger jeg å ta sjangsen på å hive det meste på 40 grader, gal som jeg er! Uansett, det er vel snakk om ulike valg Men ekkel vil jeg ikke bli kalt, som kollegaene i trådstarterens innlegg ville sagt.
Gjest Lilleulv Skrevet 6. november 2005 #14 Skrevet 6. november 2005 Har hørt at sopp ikke overlever utenfor kroppen jeg... så det hørtes rart ut...
Fakse Skrevet 6. november 2005 #15 Skrevet 6. november 2005 Joda, men jeg er ganske overbevist om at de andre synderne er større. Og siden jeg ikke har tid til å drive å sortere klesvask noe særlig velger jeg å ta sjangsen på å hive det meste på 40 grader, gal som jeg er! Uansett, det er vel snakk om ulike valg Men ekkel vil jeg ikke bli kalt, som kollegaene i trådstarterens innlegg ville sagt. ← Ja, og om du ikke plages med sopp så er det jo uansett ikke noe problem. Du vet jo hva som skal til( i alle fall en periode) dersom du får det. Jeg synes heller ikke man skal kalle noen for ekkel eller uhygienis, i alle fall ikke ut i fra hvilke vasketemperaturer de velger. Jeg ville synes det var ekkelt å vaske mitt eget undertøy på så lave temperaturer, men det betyr ikke at jeg synes andre er ekkle når de gjør det. Bare for å ha det sagt .
Fakse Skrevet 6. november 2005 #16 Skrevet 6. november 2005 Har hørt at sopp ikke overlever utenfor kroppen jeg... så det hørtes rart ut... ← Da tror jeg kanskje din kilde er lite oppdatert eller ikke så god? Brosjyrer som helsestasjoner og legekontor deler ut anbefaler i alle fall vask av undertøy på 60 grader, og jeg vil tro det ikke bare er synsing når det kommer fra den kanten.
Gjest Lilleulv Skrevet 6. november 2005 #17 Skrevet 6. november 2005 Da tror jeg kanskje din kilde er lite oppdatert eller ikke så god? Brosjyrer som helsestasjoner og legekontor deler ut anbefaler i alle fall vask av undertøy på 60 grader, og jeg vil tro det ikke bare er synsing når det kommer fra den kanten. ← oki, jeg sa bare hva jeg har hørt.
Gjest Vindelspev Skrevet 6. november 2005 #18 Skrevet 6. november 2005 Undertøy vaskes alltid på 60 grader.
Gjest gjest1 Skrevet 6. november 2005 #19 Skrevet 6. november 2005 40 grader. Vil ikke ødelegge undertøyet mitt med 60. Dessuten, det er ikke bare temperatur som dreper bakterier, men vaskemidler også Og dagens vaskemidler klarer uten problemer å ødelegge cellemembranen til de aller fleste bakterierene som måtte finnes i undertøy.
Dødspingvinen Skrevet 6. november 2005 #20 Skrevet 6. november 2005 Alt av undertøy, håndklar, kluter og sengetøy blir vaska på 60* hos meg. Med unntak av bh'er. Jeg føler ikke at det blir reint om jeg vasker det på 40*.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå