AnonymBruker Skrevet 1. mai 2022 #1 Del Skrevet 1. mai 2022 Brugge (by i Belgia). Uttales det rett frem, eller uttales det "Bruushj"? Anonymkode: df0ab...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gereon Rath Skrevet 1. mai 2022 #2 Del Skrevet 1. mai 2022 How to pronounce Brugge 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 1. mai 2022 #3 Del Skrevet 1. mai 2022 Står det Brugge vil jeg uttale det rett fram på norsk. Du kan alltids uttale det med frikativ "Bruche", men man trenger ikke det når det er en lyd som ikke brukes i norsk til vanlig. Står det Bruges (den franske skrivemåten, som også brukes på engelsk) vil jeg uttale det "Bruusj." Vet ikke om det er noen bestemte lover for dette, men vi lærte i alle fall på skolen at hvis det er et utenlandsk egennavn man enten ikke vet hvordan skal uttales, eller hvis man ikke har lydene på norsk, så uttaler man det som om det var et norsk ord. Sammenlikne det for eksempel med København. Står det København vil vel de fleste uttale det på en norsk måte og ikke med dansk uttale. Står det derimot Copenhagen uttaler i alle fall jeg det på engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2022 #4 Del Skrevet 2. mai 2022 Jeg uttaler det rett frem (slik at det omtrent høres ut som brygge, men med U-lyd og ikke Y). Jeg sier også Paris med S, Roma med O, Moskva med Å. Jeg uttaler alle stedsnavn med norsk uttale. Anonymkode: 817a5...867 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå