Gå til innhold

Muntlig eksamen Engelsk VG1, Privatist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tar Engelsk VG1 som privatist denne våren, og muntlig eksamen nærmer seg. Er det noen som har tatt muntlig eksamen i engelsk og har noen tips eller erfaringer å dele? Hvilket tema trakk du og hvilke spørsmål fikk du? Gjerne sleng på hvilket semester det var, da læreplanen har endret seg i fjor. Setter pris på alle tips, også om du har tatt muntlig eksamen i andre engelskfag!

Anonymkode: 7c599...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Prøver å dytte litt på denne tråden jeg og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok engelsk muntlig forrige uke. Trakk tema "culture and society in the US". Jeg var ganske nervøs, men prøvde å snakke så fritt som mulig (så lite på notatene). Eksaminator deltok i samtalen underveis og det ble snakket ganske bredt om tema, alt fra styresettet i USA, historiske begivenheter som har farget den amerikanske kulturen, ulike verdier som står sterkt hos det amerikanske folk og hvorfor osv. 

I tillegg ble jeg spurt om jeg hadde lest noe amerikansk litteratur. Her er det lurt å ha analysert en roman, novelle eller dikt. Jeg ble både spurt om hva boken handlet om, temaet i boken og  virkemidler. Her er det lurt å ha veldig god kjennskap til boka, og å ha gjort noen dypere tolkninger. 

Jeg var veldig nervøs, så engelsken min var skikkelig dårlig. Snakker vanligvis helt flytende, men greide ikke det da. Fikk 5 

Anonymkode: 33fec...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Vet du hva som gjorde at de ikke ville gi 6? Og spurte de om detaljer, eller holdt det å gå over historiske begivenheter uten mye detaljer på år ect? At fokuset heller blir på hvordan det har påvirket verdier? 
Følte du at du fikk styrt samtalen selv, eller spurte eksaminator tydelige og avgrensete  spørsmål underveis? Vet det sikkert er variasjoner på dette, men kjekt å høre hvordan det var for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde den tidligere i vår og fikk 6. De var fornøyd med at jeg trakk flere linjer og viste at ting er komplekst. De stilte både åpne og mer konkrete spørsmål. Det viktigste når det gjelder historie er å vite ca når (slutten av århundret osv). Følte i stor grad at jeg styrte samtalen selv. Spørsmålene jeg fikk var stort sett basert på noe jeg hadde nevnt.

Som noen skriver over her, er det lurt å ha forberedt analyser av film/novelle/bok til hvert land du har valgt å fordype deg i. Selv fikk jeg ikke konkret spørsmål om det, men oppgaven på første del ga rom for å nevne noen verk. Vet at det er vanlig at dette inngår i den uforberedte delen flere steder.

Mitt beste tips er å bare snakke i vei og trekke inn det du tenker kan være relevant. Vis at du har breddekunnskap.

Anonymkode: c25df...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde den tidligere i vår og fikk 6. De var fornøyd med at jeg trakk flere linjer og viste at ting er komplekst. De stilte både åpne og mer konkrete spørsmål. Det viktigste når det gjelder historie er å vite ca når (slutten av århundret osv). Følte i stor grad at jeg styrte samtalen selv. Spørsmålene jeg fikk var stort sett basert på noe jeg hadde nevnt.

Som noen skriver over her, er det lurt å ha forberedt analyser av film/novelle/bok til hvert land du har valgt å fordype deg i. Selv fikk jeg ikke konkret spørsmål om det, men oppgaven på første del ga rom for å nevne noen verk. Vet at det er vanlig at dette inngår i den uforberedte delen flere steder.

Mitt beste tips er å bare snakke i vei og trekke inn det du tenker kan være relevant. Vis at du har breddekunnskap.

Anonymkode: c25df...338

Takk for nyttig info. Hvilket tema trakk du, og hva snakket du om ellers i samtalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...