Gå til innhold

Omlegging av kosthold og livsstil

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg - igjen - funnet ut at noe må gjøres med kroppen. Jeg var litt aktiv her inne på det området før, men så innfant jeg meg bare med situasjonen.

Har forøvrig lagt inn en annen tråd med spørsmål om vektøkning før mensen - og det er i forbindelse med det at jeg har fått "panikk". I tillegg var jeg på en fest igår med påfallende mange slanke damer, ja absolutt alle var veldig slanke og fine!!

Jeg var det selv en gang. Men så passerte jeg 30 samtidig som jeg ble langtidssyk og begynte å ta antidepressiva. Da snek kiloene seg på :tristbla:

I tillegg ELSKER jeg mat og sjololade...

Vel, hvis vi ser bort fra de 3 ekstra kiloene idag, så er jeg 180 cm høy og veier 85 kilo (eller blir det 88...).

Jeg HÅPER at ekstrakiloene snart er borte, men jeg er ikke fornøyd med det.

Jeg MÅ gjøre noe mer. Jeg SKAL begynne å trene igjen. Som ettervirkning av at jeg var langtidssyk for noen år siden, her jeg mindre energinivå. Egentlig føler jeg at jeg har nok med å være i full jobb. Da gleder jeg meg til å slappe av i sofan etterpå. Men jeg har trenet aerobic og step før, og det er fryktelig morsomt bare man kommer igang. Nå holder jeg i tillegg på å tar førerkort, og for at det ikke skal bli for mye for meg - med doble kjøretimer 2 ganger i uka og øvelseskjøring i fritiden - hadde jeg bestemt meg for å vente med å begynne å trene til det er i boks.

Maten...

Jeg spiser for få og for store måltiden, noe jeg VET er feil. Det største problemet er middagen. Sjokolade og godterier og potetgull har jeg og sambo innført forbud mot utenom helgene, men helga strekker seg fra fredag ettermiddag til søndag kveld...

På en vanlig dag spiser jeg en skive grovbrød med f.eks. hvitost til frokost, det samme i en pause et par timer senere på jobb. Så kommer lunsjen, som er fryktelig feil: stor, fin baguett med ost, skinke og majones = kaloribombe! Her skjønner jeg ihvertfall at jeg må gjøre noe!! Så blir det er lite mellommåltid med frukt eller en yoghurt med grov musli. Det går gjerne endel timer til middag, som jeg da spiser alt for mye av. Lite eller ingenting til kveldsmat.

Jeg er ganske opptatt av å ikke få i meg kalorier i drikke, derfor drikker jeg mye Farris, Cola light (har trappet ned på lightbrusen og erstattet så mye som mulig av det med Farris), vann og te. Jeg drikker omtrent aldri noe med kalorier i.

Vel, her vet du jo selv hva du gjør feil, tenker dere sikkert... Men hvordan greie å legge om dette???

:sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må starte et sted, og jeg ville kanskje startet med å legge inn fysisk aktivitet i hverdagen. Gå en lang tur annenhver dag, tren på treningsstudio, eller egentlig hva som helst. Da vil matlysten etterhvert reguleres slik at du får mer behov for regelmessige måltider. Mye av problemet ditt ligger, sånn som jeg ser det, i at du spiser altfor lite, og feil, i kombinasjon med for lite aktivitet. Det blir en vond sirkel, og du mister muskelmasse, som fører til at forbrenningen går ned.

Jeg er selv inne i en periode der jeg knapt har trent på et par måneder, og jeg er normalt veldig aktiv. Men når man jobber 12-timersdager nesten hver dag, er overskuddet borte. Men de siste dagene har jeg skjerpet meg, og tatt et par økter, og jeg føler meg MYE bedre.

Skrevet

Men la meg bare få understreke at jeg spiser MASSE middag... så jeg tror ikke jeg spiser for lite, egentlig...

Skrevet
Men la meg bare få understreke at jeg spiser MASSE middag... så jeg tror ikke jeg spiser for lite, egentlig...

Men generelt: en brødskive her, litt yoghurt og frukt der, mange timer mellom de ordentlige måltidene? Det høres i hvertfall ut som en feil fordeling av måltidene. Prøv å spis litt oftere, ca hver tredje time. Kutt heller ned på mengden til hvert måltid. Tung middag er ikke det lureste, for middag spises gjerne på et tidspunkt kroppen ikke får særlig sjanse til å kvitte seg med overskuddsenergien etterpå. Du føler kanskje at du ikke blir sulten, men press deg litt i begynnelsen, og det vil bli en vane.

Men som jeg sa: fysisk aktivitet vil også hjelpe til å regulere appetitten. Til tross for kjøretimer og stress. Du har GARANTERT tid!

Skrevet

Takk for fine tips, Elphaba!!

Jeg vet at jeg bare må ta meg sammen... Første steg er å bytte ut kaloribomben jeg spiser i lunsjen med tungt grovbrød i matpakke! Matpakke synes jeg er fryktelig kjedelig, men hvis jeg kan spise røket laks eller kylling som pålegg, så skal det går så fint så :)

Også blir det ut på tur med sambo!

Gjest Restart
Skrevet

Hei!

Kan du ikke bli med oss som er på vektklubben.no ( vektklubben til grethe roede). Det er flere av oss som har msn- kontakt der. Vi er mange i samme sko!

Skrevet

Prøv brød med litt speltmel i seg, det er sunnere enn hvetemel. Generelt er det slik at jo grovere brød, jo sunnere er det. Og kylling eller røkt laks er finfint pålegg; laks inneholder sunne fettsyrer. Kanskje du kunne lage ferdig omelett som du kunne kutte opp og ha med i matpakken?

Skrevet
Hei!

Kan du ikke bli med oss som er på vektklubben.no ( vektklubben til grethe roede).  Det er flere av oss som har msn- kontakt der. Vi er mange i samme sko!

Jeg registrerer meg der nå :) Men hva skal jeg skrive på trivselsvekt? Det jeg veier nå eller det jeg ønsker å veie??

Skrevet

Lag salat med kikerter, grønnsaker, tunfisk og litt pesto og ta med til lunsj.

Rugsprø/knekkebrød med omelett og salat/grønnsaker.

Kutt ut youghurt med sukker (og musli med sukker).

Lag smoothie (med naturell youghurt og friske bær og appelsin) som mellommåltid.

Gulrøttene er kjempegode nå. Lag en pose med små biter i og ta med på jobb.

Gå til jobben? Eller hopp av noen holdeplasser før hvis du tar buss.

Og som jeg skrev i mens-tråden; begrens bruken av salt. Lag mat fra grunnen av, da har du bedre kontroll.

Skrevet
Jeg registrerer meg der nå  :)  Men hva skal jeg skrive på trivselsvekt? Det jeg veier nå eller det jeg ønsker å veie??

Trivselvekt er den vekta du ønsker å oppnå.

Mitt tips er å spise oftere (maks 3-4 timer mellom hvert måltid). Da holder du forbrenningen igang og blodsukkert stabilt. Første bud er å aldri droppe forkosten. En annen "synd" vi jenter ofte gjør er å spise alt for lite protein, spesielt viktig når man trener. Og litt sunt fett bør du også få i deg, enten via fet fisk, oljer e.l.

Forlag til dagsmeny:

Frokost: 2-3 skiver med pålegg.

Mellommåltid: Frukt, grønnsak, yoghurt, knekkebrød e.l.

Lunsj: 2-3 skiver med pålegg.

Mellom: Som formiddag

Middag: 150-200 g fisk eller magert kjøtt. Potet + masse grønnsaker

Kvelds: 1-2 skiver med pålegg.

Brødet bør være grovt, og kan erstattes med havregryn eller andre frokostblandinger uten for mye sukker. Drikk melk, vann eller juice til måltidene, pluss masse vann mellom måltidene. Kaffe og te er ok, men husk at det er vanndrivende så pluss på 1 glass vann for hver kopp.

Pluss på med litt trening og du vil raskt merke resultater. Lykke til! :)

Skrevet

det er mange forum med trening og kosthold som tema, du kan få god hjelp på et av disse

www.fitnessprat.no

www.treningsforum.no

www.iform.no

Skrevet

Siden du syns lunsjen er kjip så unn deg litt ordentlig (og dyrt) pålegg enn du pleier kanskje.

Tenk på det du sparer på sjokolade og annet godis og putt det i matbudsjettet istedet :)

Skrevet

Lunsjen er veldig god, men veeeeldig usunn ;)

Dyrt pålegg er ikke noe problem - det er ikke akkurat billig å kjøpe mat på jobb hver dag heller...

Har vært på søndagsåpen butikk og kjøpt grovbrød og kylling nå :) Skal skjære opp kylling i skiver og ha på brødskivene imorgen.

Har også registrert meg på vektklubben og det var litt gøy! Tok en runde i trappene idag, fant oversikt over hvor mange kalorier man forbrenner ved å gå ned trapper og opp trapper. Vi bor i hus med 3 etasjer = 2 trapper, og jeg gikk opp og ned i 10 minutter :) Smart!

Jeg skal også bli myyyye flinkere til å drikke vann! Er mest flink til det om sommeren, men her skal jeg også skjerpe meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...