Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ja 😂 forstår ikke den logikken.

Anonymkode: c6fc4...46e

Ganske enkelt. Hvis du fikk valget om å bruke f.eks arvepenger eller penger som du på andre måter aldri får tilbake på noe som taper seg, eller ta opp et lån med løpende utgifter av din lønn som du opptjener hver mnd. Hadde du da valgt førstnevnte, og sittet med over 100 000 mindre som ville tatt evigheter å spare opp igjen med en alminnelig inntekt?

Anonymkode: 26657...c72

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja i lengden. Men slipper å bruke en stor sum av oppsparte midler på noe som taper seg for hver dag.

Det er luksusfellen-logikk

Anonymkode: 1dce7...f83

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ps. Liker helst å ha lån på bil. Tenker at å bruke store summer på bil er som å kaste pengene ut av vinduet, da det er en dårlig investering som bare taper seg.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja i lengden. Men slipper å bruke en stor sum av oppsparte midler på noe som taper seg for hver dag.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ganske enkelt. Hvis du fikk valget om å bruke f.eks arvepenger eller penger som du på andre måter aldri får tilbake på noe som taper seg, eller ta opp et lån med løpende utgifter av din lønn som du opptjener hver mnd. Hadde du da valgt førstnevnte, og sittet med over 100 000 mindre som ville tatt evigheter å spare opp igjen med en alminnelig inntekt?

🥵 

arv er DET ENESTE gode argumentet ditt her. Det er det eneste jeg forstår, men alt annet er en kjempemisforståelse fra din side. Enorm. Så siden du ikke vil bruke av 200.000 kr av sparepengene på en bil som koster 200.000, så bruker du 250.000kr (kjøp+renter og gebyrer fra lån) istedenfor? 😆 den er grei. Du er nok en god kunde hos banken!

Anonymkode: c363b...7f1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er luksusfellen-logikk

Å ta opp et billån istedenfor å bruke f.eks arvepenger på bil. Penger man heller kan plassere i fond eller andre investeringer man tjener på istedenfor. Med mindre man ikke har råd til å betjene lånet, så er det ikke det nei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å ta opp et billån istedenfor å bruke f.eks arvepenger på bil. Penger man heller kan plassere i fond eller andre investeringer man tjener på istedenfor. Med mindre man ikke har råd til å betjene lånet, så er det ikke det nei.

Ok. 💸

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

🥵

arv er DET ENESTE gode argumentet ditt her. Det er det eneste jeg forstår, men alt annet er en kjempemisforståelse fra din side. Enorm. Så siden du ikke vil bruke av 200.000 kr av sparepengene på en bil som koster 200.000, så bruker du 250.000kr (kjøp+renter og gebyrer fra lån) istedenfor? 😆 den er grei. Du er nok en god kunde hos banken!

Anonymkode: c363b...7f1

Vet ikke hvor du fikk 200 000 fra. Så høyt billån har jeg heldigvis aldri hatt.

Ja bruker heller de pengene til andre investeringer som jeg tjener mer på enn hva lånet koster😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hæ? Så da vil du heller tape enda mer?

Eller har du de oppsparte midlene investert i noe som gir bedre avkastning enn det du taper på å låne? Det er i hvert fall den eneste måten det du velger å gjøre kan gi mening.

Anonymkode: 2074e...d73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller har du de oppsparte midlene investert i noe som gir bedre avkastning enn det du taper på å låne? Det er i hvert fall den eneste måten det du velger å gjøre kan gi mening.

H*n må være en kløpper i aksjemarkedet i disse tider…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2,8 mill i brutto lønn (meg og mannen). Deler en bil som kostet 900 000 for 10 år siden, ble den gang kjøpt kontant. Kjører den til den er "oppbrukt", kjøper så ny kontant. 

Anonymkode: e074b...efe

Skrevet

Årslønn: 730.000.

Bil: 90.000 I 2017. Ble betalt med oppsparte midler. 

Blir ikke å kjøpe ny bil før denne "dør". Finnes bedre ting å investere pengene mine i. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig. Hadde aldri kastet de bort på en bil som er den dårligste investeringen man kan skaffe seg.

Betaler istedenfor mest mulig på lånet av min lønn når jeg har mulighet til det, slik at jeg blir fortest mulig ferdig.

AnonymBruker
Skrevet

H*n må være en kløpper i aksjemarkedet i disse tider…

Skal ikke så mye til å overstige et billån med grei rente. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja selvfølgelig. Hadde aldri kastet de bort på en bil som er den dårligste investeringen man kan skaffe seg.

Betaler istedenfor mest mulig på lånet av min lønn når jeg har mulighet til det, slik at jeg blir fortest mulig ferdig.

Har du lån på bilen betaler du veldig mange tusen i forsikring helt unødvendig. Snakk om å kaste penger ut av vinduet.

Anonymkode: fbe4a...1a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå ga det ikke mening igjen det du gjør. Om du har noe annet å investere i som gir god avkastning er det jo bedre å fortsette å investere mere der og så betale ned billånet så sakte som mulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du lån på bilen betaler du veldig mange tusen i forsikring helt unødvendig. Snakk om å kaste penger ut av vinduet.

Hva mener du med det? Fordi man må ha full kasko?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå ga det ikke mening igjen det du gjør. Om du har noe annet å investere i som gir god avkastning er det jo bedre å fortsette å investere mere der og så betale ned billånet så sakte som mulig.

Jeg investerer i arvepengene mine, ikke min lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis, men forsikringen blir mye dyrere når det er pant i bilen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Endret av dyptvann
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er din årslønn?

Hva kostet din bil i innkjøp?

Hvordan har du råd til bilen din? Har du lån og betaler et terminbeløp hver måned? Har du vunnet i lotto? Har du spart penger over tid?

Anonymkode: 2f120...a74

Da jeg kjøpte bilen var årslønnen ca 500k. Bilen kostet 99k, og måtte låne 60 av de siden det var uventet kjøp. Terminbeløpet er bare 1600kr, men betaler fra 2500 til 5000kr per måned. Alt etter om jeg får ekstra penger inn fra alt mulig annet enn lotto.

Anonymkode: 72c30...33a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg investerer i arvepengene mine, ikke min lønn.

Penger er penger, de fungerer ikke forskjellig avhengig av hvor de kommer fra.

Anonymkode: 14004...70a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis, men forsikringen blir mye dyrere når det er pant i bilen.

Aldri hørt om. Da min tidligere bil ble gjeldsfri, så fikk jeg ikke noe billigere forsikring med mindre jeg gikk ned til delkasko. Har en god forsikringspris og full bonus, så bekymrer meg ikke over det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...