Gå til innhold

Kan mor nekte stemor det?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min nabo er sammen med en mann som har ett barn på 13 år. De har vært sammen i 7 år. Hun gjør mye for barnet siden far jobber turnus. De første årene gikk det bra mellom mor og stemor. Men noe skjedde. Jeg vet ikke hva. Men nå nekter mor at stemor deltar på ting. Hun får ikke stille opp på dugnad hvis far jobber seint. Men i går fortalte hun at gutten skal på norway cup. Da er det mor sin uke. Men stemor og far tenkte også å kjøre nedover å se på kampene. Det fikk stemor ikke lov til.  Gutten ble lei seg. Stemoe og far skal ha gutten den Fredagen norway cup er ferdig, så tenkte at da kunne de ta han med seg på en ferie rett etter cup. Men nå må de vente hjemme til han kommer hjem og så kjøre nedover igjen. 

Er dette lov? Kan mor bestemme dette? 

Anonymkode: 7d0aa...db3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan mor bestemme dette. Hun har jo hatt han i magen i ni mnd. Nei, selvsagt kan ikke mor bestemme dette 

Anonymkode: b5041...845

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Her må far slå igjennom. Og invitere til familievernkontoret om hun ikke godtar stemor. En stemor har rett å involvere seg med stebarnet, noe annet er bare trist!

Anonymkode: 678d0...1aa

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det egentlig du spør om? Om det finnes en lov som regulerer hvem som kan stille opp på Norway Cup og dugnader?

Og hvordan er dette din sak?

Anonymkode: c4104...67d

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei , det kan stemor ikke  Like lite som far kan hindre mor i å flytte, bytte jobb eller andre ting. Ei heller legge føringer på når barn møter ny kjæreste  Blir helt matt over alle disse mytene folk bare aksepterer uten å snakke ned familiekontoret 

Anonymkode: 3dcfa...aad

• Hjerte 1
Skrevet

Klart mor ikke kan bestemme at stemor ikke kan få lov til å komme for å se gutten spille når det er en cup som er åpen for publikum. 

Men dette er jo et problem far og mor må diskutere og løse seg imellom så det ikke fortsetter å eskalere.

Kan skjønne mor nekter stemor å bli med på legetime, foreldrekonferanser og slike ting.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper neppe på konfliktnivået at naboen involverer seg her tipper jeg 😅

Anonymkode: 8c7de...9f7

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du er nabo, jeg ser ikke helt hvorfor du skal blande deg i dette. Det er ikke noe du har noe med. 

AnonymBruker
Skrevet
AthenaRavenLuna skrev (1 minutt siden):

Du er nabo, jeg ser ikke helt hvorfor du skal blande deg i dette. Det er ikke noe du har noe med. 

Hun kom gråtende hit nå og er lei seg pga at mor motarbeider henne. Derfor jeg spurte om mor kan nekte henne det. 

Anonymkode: 7d0aa...db3

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke lov og bestemme dette. Norway cup er åpent for alle. Du som nabo kan også « kjøre nedover» og få med deg hva som skjer videre 

Anonymkode: 29938...312

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan ikke mor nekte. Men du skrev selv at det har skjedd noe mellom mor og stemor. Regner med det er noe av betydning siden mor plutselig nekter stemor å delta. 

Anonymkode: 9074f...570

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei. Her må far slå igjennom. Og invitere til familievernkontoret om hun ikke godtar stemor. En stemor har rett å involvere seg med stebarnet, noe annet er bare trist!

Anonymkode: 678d0...1aa

Han trenger da ikke å invitere til fvk for dette. 

Han gir bare beskjed at han og stemor kommer for å se kampene og støtte sønnen sin. 

Hvis mor er uenig i dette så får hun innkalle til fvk. 

På tide at mannfolk ikke la seg diktere av kontrollerende mødre. 

Anonymkode: e36cc...426

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (10 minutter siden):

Klart mor ikke kan bestemme at stemor ikke kan få lov til å komme for å se gutten spille når det er en cup som er åpen for publikum. 

Men dette er jo et problem far og mor må diskutere og løse seg imellom så det ikke fortsetter å eskalere.

Kan skjønne mor nekter stemor å bli med på legetime, foreldrekonferanser og slike ting.

Det er ingenting å diskutere, det er et åpent arrangement.. 

Mer er det ikke å si om den saken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at mor har satt foten ned pga far overlater alt til stemor ? 

Anonymkode: b83b5...f52

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at mor har gått over grensen over hva hun kan bestemme, og der burde far gå inn og rydde opp. 
Men skjedde det noe på veien siden mor plutselig forandret holdning? 
Jeg kan fortelle om vår historie der stemor ødela alt samarbeid mellom far og meg (mor) 
Far og jeg hadde et greit samarbeid så lenge han var singel. 
Da bestemte han sjøl og da gikk det meste greit. 
Når han møtte hun som han ble senere gift med så inntok mannen tollen som tøffelhelt de luxe. 
Han jobbet en del, og stemor skulle på liv og død ta over farsrollen og samtidig få kontroll over kommunikasjonen som vanligvis far og jeg hadde. 
Far meldte seg mere ut, og stemor var den som bestemte alt som foregikk der hjemme og far ble satt på sidelinjen. 
Jeg var ikke interessert i noen overstyring, og ba henne backe ut. 
Jeg ville at far skulle være far siden barnet allerede har en mor, og det var en far som var tilstede som var behovet. 
I dag er barnet nesten myndig, og far er underlagt stemors humør og krav. 
En tusseladd jeg overhodet ikke kjenner igjen. 
Fordi om en blir sammen med en partner som har barn fra før så trenger en ikke aktivt gå inn for å ta over fars jobb, men heller oppmuntre far til å være tilstede for barnet sitt. 
Jobber far turnus så bør han legge opp samværet sitt opp i mot vaktlisten, eller flytte litt om på vaktene sine. 
Det er ikke stemors jobb å være far, men hun må få lov å bestemme i sitt eget hjem selvfølgelig uten å behøve å drive med splitt og hersk . 
Jeg reagerer alltid på sånne opplegg der den ene forelderen «ofrer» tiden sin som de skulle hatt samvær med barna sine til fordel for den nye partneren sin. 
Spør stemor om hva som har skjedd siden mor har forandret holdning til stemor. 
Er det sjalusi, fars manglende tilstedeværelse eller rett og slett bare et behov for å være vanskelig ? 

Anonymkode: b0eac...c49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, kanskje du har en tremenning som har tatt et 1,5-timers psykologikurs for 20 år siden? Jeg synes det rette er at du tar med deg henne og dukker opp på trappa til naboen presis klokka 06:13 og krever meglingsmøte. Har du en kollega som er på hils med en bonde, så kan bonden ordne med å lempe mor ombord i traktoren slik at hun også kan være til stede. Evt. kan hun delta via Skype fra traktoren hans.

Det ville vært det mest naturlige, tenker jeg da.

Anonymkode: 7edbe...fbe

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun kan ikke med loven i hånd nekte dette.

Men om samarbeidet tidligere har vært bra, og en hendelse gjorde at hun satte seg på bakbeina, tenker jeg hun kanskje har en grunn for å reagere som hun gjør. Dette er neppe tiden for å terpe på rettigheter.

Anonymkode: 26d83...205

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ingenting å diskutere, det er et åpent arrangement.. 

Mer er det ikke å si om den saken. 

Det er jo så klart egentlig ingenting å diskutere, men samtidig så er det jo ønskelig med ett best mulig samarbeid mellom foreldrene så de bør jo finne ut hva som gjorde at moren snudde, og finne ut hva som skal til for å få det greit igjen. Om ikke så blir det mye styr fremover, og gutten nærmer seg jo konfirmasjonsalder med påfølgende selskap.

Skrevet

Høres rart ut. Gutten er 13 år. Han har vel egen mobiltelefon. Korrespondanse mellom far (og stemor) og sønn trenger ikke lenger gå via mor. 

Det er ikke mer komplisert:
Far: "Vi tenkte å se deg spille på lørdag. Har du lyst til det?"
Sønn: "Ja!"
Far: "Ok sees!"

En tenåring kan holde kontakten med sine foresatte på egen hånd.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Hvem som helst har lov å se kampene vel.  Akkurat samme skjedde i mannens familie.  Mora prøvde å nekte far og samboer å dra på kamp (9 timer å kjøre).  De dro likevel fordi barnet ønsket far og stemor der..  moren var ikke der selv engang..  

Anonymkode: 26ccb...0e2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...