Gå til innhold

Aha- dokumentar på NRK

Thaila

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt lyst til å se Aha dokumentaren som kom på kino for en stud siden. Nå ser jeg at NRK har en dokumentar i 4 deler- er dette den samme? eventuelt er noe forandre på den kinodokumentaren eller er den bare delt opp? 

Filmen er 1,49 timer og NRK "serien" er delt opp i 4 deler på rundt en halvtime 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 3 uker senere...

Jeg har sett den nå. Synes den tidvis var litt kjedelig, men også interessant. 3 ganske introverte menn i band og deres intriger. Synes det var ganske harry at Pål snakker engelsk på filmen, og først visste jeg ikke om han var norsk, eller hva greia var. Det viste jo at han er ganske sær, men synes det fortsatt var helt teit at han på død og liv skulle gjøre det. Tror han mer ønska en slags produsentrolle i bandet også og sjefe over de andre, men så var han kanskje den beste av dem til å ha den rollen også. Visste ikke at det var han som var i bandet Savoy som egentlig var veldig kult. Men ja, man trenger ikke å late som om man har glemt hvordan man snakker norsk selv om man har godta seg med en amerikansk dame.. 😅

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål snakket muligens engelsk i intervjuene fordi han ble intervjuet av en amerikaner (siden han bor i New York) Ikke sikkert han kom til Norge for å gjøre intervjuene til dokumentaren

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (2 timer siden):

Jeg har sett den nå. Synes den tidvis var litt kjedelig, men også interessant. 3 ganske introverte menn i band og deres intriger. Synes det var ganske harry at Pål snakker engelsk på filmen, og først visste jeg ikke om han var norsk, eller hva greia var. Det viste jo at han er ganske sær, men synes det fortsatt var helt teit at han på død og liv skulle gjøre det. Tror han mer ønska en slags produsentrolle i bandet også og sjefe over de andre, men så var han kanskje den beste av dem til å ha den rollen også. Visste ikke at det var han som var i bandet Savoy som egentlig var veldig kult. Men ja, man trenger ikke å late som om man har glemt hvordan man snakker norsk selv om man har godta seg med en amerikansk dame.. 😅

Sånn som jeg har forstått det, er dokumentaren satt sammen av forskjellige arkivopptak der det er klipp både fra norsk og "utenlandsk" tv. Så da er det naturlig at det snakkes litt engelsk også.

Lauren Savoy er kona  til Paul, ja. Og sammen dannet de bandet Savoy :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Kavorka skrev (15 timer siden):

Sånn som jeg har forstått det, er dokumentaren satt sammen av forskjellige arkivopptak der det er klipp både fra norsk og "utenlandsk" tv. Så da er det naturlig at det snakkes litt engelsk også.

Lauren Savoy er kona  til Paul, ja. Og sammen dannet de bandet Savoy :)

Han var den enste som snakke engelsk i intervjuet, og han heter Pål med Å så vidt jeg veit. Han er like norsk som de andre. Mulig han ble filma i USA, men synes det er rart de ikke tilrettela at han skulle snakke norsk som de andre, for de får jo han bare til å fremstå enda mer sær og egen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noen kranglefanter alle tre. Hvorfor i alle dager gidder de å spille sammen? Eller, svaret er jo åpenbart: for pengene. Enda mindre lyst til å dra på konsert med dem når man vet at de egentlig ikke vil være på scenen sammen engang. Synes det er helt u t r o l i g at de tør å klage og sutre så mye mtp hva de har oppnådd og hva slags liv aha har gjort det mulig for dem å leve. Og hvorfor gjorde de comeback etter x antall storstilte avslutningskonserter i oslo spektrum? 
Synes de er sutrete, griske og «umusikalske» hele gjengen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pompeline skrev (På 18.5.2022 den 19.45):

For noen kranglefanter alle tre. Hvorfor i alle dager gidder de å spille sammen? Eller, svaret er jo åpenbart: for pengene. Enda mindre lyst til å dra på konsert med dem når man vet at de egentlig ikke vil være på scenen sammen engang. Synes det er helt u t r o l i g at de tør å klage og sutre så mye mtp hva de har oppnådd og hva slags liv aha har gjort det mulig for dem å leve. Og hvorfor gjorde de comeback etter x antall storstilte avslutningskonserter i oslo spektrum? 
Synes de er sutrete, griske og «umusikalske» hele gjengen

Sånn er jo ofte kreative prosesser, fordi man har ikke helt samme visjon, men alle brenner for det man driver med, og da vil man ha det på SIN måte.

Det viste seg jo at den låta som Pål ble så krenka over endte opp som en bestselger, så det handler jo ikke om pengene, det handler om at han måtte ha det på sin måte. Og det at Magne og Morten ikke trodde på at den var så personlig for hans og at det var derfor den ikke kunne forandres, det fremhever bare at han var ganske kontrollfreak, og som jeg sa, kanskje han heller burde ha vært en produsent eller noe. Han mente at han var A-ha's "leder" men de andre var ikke enig 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (12 timer siden):

Sånn er jo ofte kreative prosesser, fordi man har ikke helt samme visjon, men alle brenner for det man driver med, og da vil man ha det på SIN måte.

Det viste seg jo at den låta som Pål ble så krenka over endte opp som en bestselger, så det handler jo ikke om pengene, det handler om at han måtte ha det på sin måte. Og det at Magne og Morten ikke trodde på at den var så personlig for hans og at det var derfor den ikke kunne forandres, det fremhever bare at han var ganske kontrollfreak, og som jeg sa, kanskje han heller burde ha vært en produsent eller noe. Han mente at han var A-ha's "leder" men de andre var ikke enig 😅

Kreative prosesser sammen andre er supervanskelig og personlig.. men at det har kommet til det punktet at de åpenlyst krangler på lydsjekk og i preprod? Og ikke kan være i samme rom?😂 break it up, høres usunt ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kaller seg Paal. Ikke Pål. 😀

Synes Paal kanskje er litt smålig i hans syn på kreditering av sanger. Han burde vært mer romslig slik at de andre i bandet følte seg mer verdsatt. 
Forøvrig er A-Ha et band som har fått altfor lite anerkjennelse. Bono i U2 sa en gang at A-Ha er verdens mest undervurderte band. 
Ser du på rekken av knallåter de har mekket sammen er det imponerende.  

Endret av altius
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å se dokumentaren. Jeg var 18 - 19 år da jeg var på konsert med dem for første gang. Tror det var i 1987. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altius skrev (På 20.5.2022 den 9.02):

Han kaller seg Paal. Ikke Pål. 😀

Ja, ikke sant! 😅 Men han heter Pål med Å da.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konserten i Stavanger var kjempeskuff, gud så lite karismatiske de er. Null samspill på scenen, og det virker som de hater hverandre og hater å stå på scene. Ja, det var stort å oppleve Take on me live, men that's it. De bør gi seg nå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Kaizer skrev (På 23.5.2022 den 19.04):

Konserten i Stavanger var kjempeskuff, gud så lite karismatiske de er. Null samspill på scenen, og det virker som de hater hverandre og hater å stå på scene. Ja, det var stort å oppleve Take on me live, men that's it. De bør gi seg nå.

De burde nok uansett det ja, om det går utover Magne sin helse. Det virker som hans har måtte svelge ganske mange kameler. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, har ikke sett verken film eller dokumentar. Men det er vel liten tvil om at de har skrevet norsk musikkhistorie. Er ingen kjempefan men har vært på noen konserter, deriblant en av avskjedskonsertene 😊 De har flere fine låter, bla Hunting high and low.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moro å se dokumentaren. I 1987 var vi noen gymnasvenninner som var på konsert med A-HA. Det var en stor opplevelse 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...