Gå til innhold

HPV vaksine som voksen

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.8.2022 den 14.58):

Kanskje det hadde vært greit en gang? 

Anonymkode: 4188a...3b0

Nei. Helt uaktuelt.

Endret av Tvillingsjel
Videoannonse
Annonse
Gjest Abendstern
Skrevet
Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Ja, det er helt vilt. Jeg betalte rundt 1600kr, men det er verdt det. Med HPV-vaksine og null seksuell aktivitet, skal jeg være meeeeget uheldig om jeg får kreft. Og da slipper jeg å ta celleprøver :) Godt å finne en løsning på noe jeg har bekymret meg for siden jeg var 13 år. Bare tanken på å blottlegge meg gjør at jeg får lyst til å kaste opp.

Det er akkurat det. Noen nålestikk og noen tusenlapper er ingenting sammenlignet med en mulig kreftdiagnose. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt den som voksen, selv om jeg hadde debutert seksuelt. Som andre sier er den litt dyr, men allikevel en god investering i helsa hvis du er eller blir seksuelt aktiv. Jeg tok Gardasil 9. Bivirkningene var en liten kul i huden ved stikkstedet noen dager, samt at jeg var trykkøm på stikkstedet ganske lenge. Ingen vivi som gikk på den generelle allmenntilstanden. Merk at dette er en vaksine som er kjent for å både være litt vond å ta, samt at det er vanlig med smerter i armen (ikke sterke) en stund etterpå.

Anonymkode: 8b338...b1d

Skrevet (endret)
Abendstern skrev (På 7.8.2022 den 14.59):

Det er akkurat det. Noen nålestikk og noen tusenlapper er ingenting sammenlignet med en mulig kreftdiagnose. 

Enig. 

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har tatt den som voksen, selv om jeg hadde debutert seksuelt. Som andre sier er den litt dyr, men allikevel en god investering i helsa hvis du er eller blir seksuelt aktiv. Jeg tok Gardasil 9. Bivirkningene var en liten kul i huden ved stikkstedet noen dager, samt at jeg var trykkøm på stikkstedet ganske lenge. Ingen *vivi som gikk på den generelle allmenntilstanden. Merk at dette er en vaksine som er kjent for å både være litt vond å ta, samt at det er vanlig med smerter i armen (ikke sterke) en stund etterpå.

* Her skulle det altså stå "bivirkninger".

Gjest Abendstern
Skrevet
Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Enig. Jeg er sånn sett ikke redd for å få kreft, men jeg er redd for å bli fanget i en situasjon hvor jeg må ta enda flere gynekologiske undersøkelser. Jeg vil heller dø enn å gjøre meg så sårbar 

Det forstår jeg. Da er det en bekymring mindre 😊

Skrevet
Tvillingsjel skrev (37 minutter siden):

Det er ikke smerter jeg er redd for, men blottleggelsen. Jeg klarer ikke å kle av meg foran noen eller at noen skal ta på meg der nede. Da føler jeg meg ekkel og skammer meg. Og får angst

Ah, skjønner. Hvis du noen gang skulle ende opp med å gjøre det allikevel, så bruk et langt skjørt eller be om en kladd til å dekke over, det gjør at man føler seg mindre naken. 

Hvorfor føler du deg ekkel? Har du noen grunn til å skamme deg? Jeg er helt sikker på at du ikke burde skamme deg eller føle deg ekkel, men jeg forstår jo at det er noen grunner som ligger bak til du føler det slik allikevel. Nå er jo sannsynligheten lav for celleforandringer, nå som du har vært så flink med HPV vaksinen og ikke har debutert seksuelt, men dessverre kan andre ting oppstå som gjør en gynekologisk undersøkelse nødvendig/anbefalt så hvis det er noe jeg/vi kan tipse deg om som gjør det lettere så er det bare å si ifra!

Forresten, etter fylte 34 år trenger man kun å ta celleprøve hvert 5. år ved negativ HPV test: https://www.kreftregisteret.no/screening/livmorhalsprogrammet/hpv/informasjon-til-kvinner/

Kjekt å vite tenker jeg, at man kan det med sjeldnere mellomrom om alt ser greit ut! Brenner for kvinnehelse, så alt jeg kan bidra med for at flere mine medsøstrer tar celleprøven og tar HPV vaksinen - alt ifra heiarop, til å besvare spørsmål - vil jeg gjerne bidra med! 🥰

Skrevet
Abendstern skrev (4 timer siden):

Tok den i forrige uke. Koster litt over 1800 kroner på apoteket. Resepten kostet 250 kroner. Skal ta totalt tre doser, så dette blir dyrt 😅

Bra jobba, flinkis 🥰 Tok den i voksen alder selv siden vi aldri fikk tilbud da jeg var ung , tok gardasil 9. Og det svir mer lommeboken enn det gjør i arma, ja 😂 Takk og lov for at den varer livet ut..ellers hadde vi blitt helt ruinert 

Gjest Abendstern
Skrevet
Gaea skrev (8 minutter siden):

Bra jobba, flinkis 🥰 Tok den i voksen alder selv siden vi aldri fikk tilbud da jeg var ung , tok gardasil 9. Og det svir mer lommeboken enn det gjør i arma, ja 😂 Takk og lov for at den varer livet ut..ellers hadde vi blitt helt ruinert 

Takk for det 😊 Det er akkurat det. Lommeboka svir fortsatt 😬

Skrevet

Jeg ble anbefalt å ta den da jeg ble operert for celleforandringer, før jeg hadde sex igjen. 

Anonymkode: d7579...6f6

Skrevet

Er det vits i å ha den om en ikke har sex? Sorry dumt spørsmål på forhånd 

Anonymkode: 7e31b...2d5

Skrevet

Mangler bare sistedosen med Gardasil9. Har betalt i underkant av 1800 per dose, inkludert setting av vaksinen på apoteket (noen apotek tilbyr dette).

Anonymkode: 00ab5...5b2

Skrevet (endret)
Tvillingsjel skrev (På 30.4.2022 den 16.16):

Hei!

Jeg har ikke debutert enda, så jeg kan fremdeles ta HPV vaksine. Jeg fikk muligheten til å ta den som barn, men mamma ønsket ikke at jeg skulle ta den pga frykt for alvorlige bivirkninger. Pga traumer er jeg ikke i stand til å ta celleprøve, og jeg vurderer derfor om det kan være lurt av meg å ta HPV vaksinen i tilfelle jeg skulle bli seksuelt aktiv en gang i fremtiden.

Er det noen som har tatt HPV vaksine i voksen alder? Hvor mye koster det? Fikk du bivirkninger? Tok du den hos fastlegen eller på helsestasjonen?

At du er jomfru har ingenting med denne vaksinen å gjøre? Jeg tok min første dose HPV vaksine i 2017 og andre dose i 2018, jeg var ikke jomfru - man kan ikke ta den hvis man er gravid

Om dette er en vaksine som du burde ta, må du spørre en gynekolog om. Man skal egentlig ta 3 doser med HPV vaksine, jeg tok som sagt bare 2, men jeg var hos gynekolog i juni og tok celleprøve. Spurte hun da om jeg kunne ta den 3 dosen min, og hun sa at jeg burde vente 5-10 år (da er jeg 35-40 år). Alle som er født i 1990 og oppover fikk/får denne vaksinen gratis. Tror ikke det er noe vits å ta begynne med den vaksinen når man er godt voksen, og når du ikke har sex er det ihvertfall ikke vits å ta den 😂. Som sagt - du må snakke med en gynekolog - ikke randome mennesker på internett.

Endret av kraftwerk
Skrevet (endret)

Jeg tok Gardasil9 da jeg var over 40år.  ingen bivirkninger bortsett fra litt vondt i armen.  Alle dosene ble satt på fastlegekontoret.  Ser på det som en god investering. 

Endret av Zouk
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ingen spørsmål er dumme, det var et fint spørsmål.  Ja. Det kan jo godt hende du kommer til å ha sex i fremtiden, og det beste er uansett å ta den før man begynner å ha sex. 

kraftwerk skrev (43 minutter siden):

At du er jomfru har ingenting med denne vaksinen å gjøre? Jeg tok min første dose HPV vaksine i 2017 og andre dose i 2018, jeg var ikke jomfru - man kan ikke ta den hvis man er gravid

Om dette er en vaksine som du burde ta, må du spørre en gynekolog om. Man skal egentlig ta 3 doser med HPV vaksine, jeg tok som sagt bare 2, men jeg var hos gynekolog i juni og tok celleprøve. Spurte hun da om jeg kunne ta den 3 dosen min, og hun sa at jeg burde vente 5-10 år (da er jeg 35-40 år). Alle som er født i 1990 og oppover fikk/får denne vaksinen gratis. Tror ikke det er noe vits å ta begynne med den vaksinen når man er godt voksen, og når du ikke har sex er det ihvertfall ikke vits å ta den 😂. Som sagt - du må snakke med en gynekolog - ikke randome mennesker på internett.

Du har fått mye feilopplysninger fra den gynekologen. For det første, det er ikke bare gynekolog som er i stand til å besvare spørsmål om vaksine, fastlegen er vel kanskje den mest naturlige å spørre om angående vaksiner, inklusiv HPV-vaksinen. Sykepleiere og annet personale som setter vaksiner har også en del kunnskap vedrørende vaksiner. Jeg er forsåvidt enig med deg at det kan være greit å være kildekritisk og ikke stole på randoms på nettet, dog kan det jeg/andre skriver sjekkes opp mot  kvalitetssikrede kilder som f.eks. FHI. 

Det var ekstremt lange intervaller mellom dosene du tok på HPV og 5-10 år er IKKE anbefalt tid mellom vaksinasjon. Sjekk her for anbefalte intervaller: https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksinasjon/intervaller-mellom-vaksinedoser/ 

For å oppnå god immunitet er lange _nok_ intervaller nødvendig, men du burde jo helst vært ferdig med vaksinasjon for lengst nå.  Du kan jo risikere å bli smittet med HPV, før du har oppnådd full beskyttelse, så det er jo ikke helt bra. Bare spør fastlegen din om dette, hen vil garantert bekrefte at det jeg sier er riktig. Hvis jeg var deg ville jeg fått tatt tredje dose så snart som mulig sånn at du også er mest mulig beskyttet. Tredje dose er nødvendig for livsvarig immunitet. 

Du får dessverre ikke vaksinen gratis lengre som voksen, men de tilbudte uansett ikke den beste vaksinen (gardasil-9) i vaksinasjonsprogrammet, for å spare penger rett og slett. Men Cervarix er vesentlig bedre enn ingen HPV-vaksine. 

Vaksinen virker best før man blir utsatt for hpv-smitte. HPV-smitte er SVÆRT vanlig. Derfor var det veldig gunstig at den kom inn i barnevaksinasjonsprogrammet og man får tatt den legne før man debuterer seksuelt, da HPV-vaksinen ikke kan kurere HPV-smitte som allerede er oppstått, men som ung voksen bør man fortsatt ta den. https://kreftforeningen.no/forebygging/hpv-og-kreft/ 

En ting til, som jeg vil tilføye sånn ellers: Man bør fortsatt ta celleprøve jevnlig for å få avdekket celleforandringer i tide. Selv om risikoen senkes betraktelig av ha HPV-vaksinen, så beskytter ikke vaksinen mot alt av smitte, og celleforandringer kan fortsatt oppstå. Dette står også i forrige link. 

Du har dog rett i at gravide ikke skal ta HPV-vaksinen. Kilde: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/vaksinasjon-i-svangerskap-og-ammeperiode/

Skrevet
Tvillingsjel skrev (På 7.8.2022 den 14.50):

Det er ikke smerter jeg er redd for, men blottleggelsen. Jeg klarer ikke å kle av meg foran noen eller at noen skal ta på meg der nede. Da føler jeg meg ekkel og skammer meg. Og får angst.

Ja, det er enda verre, for da har jeg ingen kontroll.

Men hvordan blir det med sex da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du ALDRI skal ha sex, så er det ikke noe vits i å ta den, for den beskytter ikke mot kreft i seg selv, men et seksuelt overførbart virus (HPV) som kan forårsake kreft. I de fleste tilfeller av livmorhalskreft er det HPV som er årsaken, og vaksinen beskytter altså ikke mot andre årsaker. 

Men du tenker vel å ha sex en gang i fremtiden? Vaksinen gir best beskyttelse om den tas før man har debutert seksuelt, for da har du ikke noe HPV i kroppen. 

Skrevet
Tvillingsjel skrev (På 30.4.2022 den 16.16):

Hei!

Jeg har ikke debutert enda, så jeg kan fremdeles ta HPV vaksine. Jeg fikk muligheten til å ta den som barn, men mamma ønsket ikke at jeg skulle ta den pga frykt for alvorlige bivirkninger. Pga traumer er jeg ikke i stand til å ta celleprøve, og jeg vurderer derfor om det kan være lurt av meg å ta HPV vaksinen i tilfelle jeg skulle bli seksuelt aktiv en gang i fremtiden.

Er det noen som har tatt HPV vaksine i voksen alder? Hvor mye koster det? Fikk du bivirkninger? Tok du den hos fastlegen eller på helsestasjonen?

Det er fordeler. Du blir beskyttet. Det er en skam at den vaksina ikke er gratis til voksne damer. 
Den koster 1500 pr vaksine og du trenger 3 stk ila ca ett halvt år. Effekten varer i ca 8 år. 

Fikk resept hos gynpol og satte den på fastlegekontoret. Ingen bivirkninger borsett fra vondt i arm

Skrevet
Chlypa skrev (3 minutter siden):

Det er fordeler. Du blir beskyttet. Det er en skam at den vaksina ikke er gratis til voksne damer. 
Den koster 1500 pr vaksine og du trenger 3 stk ila ca ett halvt år. Effekten varer i ca 8 år. 

Fikk resept hos gynpol og satte den på fastlegekontoret. Ingen bivirkninger borsett fra vondt i arm

Hæ? Varer den ikke resten av livet?

Skrevet
kraftwerk skrev (1 time siden):

Min gynekolog anbefaler meg å ta den. Jeg er 39 og konisert, med fast seksualpartner. Har ingenting med partner å gjøre, men gynekologen sier at nyere forskning anbefaler alle å ta vaksinen. Det har vært studier blant koniserte med store celleforandringer, og risikoen for tilbakefall er i stor grad redusert hos de vaksinerte. 

At TS tar vaksinen er supert. At TS bør jobbe med angsten sin i stedet for å dyrke den, er helt klart. 

Anonymkode: e2d34...175

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...