Gå til innhold

helkroppsøkt annenhver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg trener to ulike helkropps styrkeprogrammer. Er det for mye å trene annenhver dag? En mulighet er å trene på faste dager,  f.eks. tirsdag, torsdag og lørdag, og da får jeg lagt inn 2 hviledager etter tre økter.

Programmet ser forøvrig slik ut. Noen kommentarer? Er det en grei sammensetning av øvelser?

dag 1: markløft, benkpress, bulgarsk utfall, nedtrekk, sidehev, biceps

dag 2: militærpress, hip thrusts, skråbenk m/ manualer, sittende roing, triceps

Anonymkode: ee10a...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei, jeg trener to ulike helkropps styrkeprogrammer. Er det for mye å trene annenhver dag? En mulighet er å trene på faste dager,  f.eks. tirsdag, torsdag og lørdag, og da får jeg lagt inn 2 hviledager etter tre økter.

Programmet ser forøvrig slik ut. Noen kommentarer? Er det en grei sammensetning av øvelser?

dag 1: markløft, benkpress, bulgarsk utfall, nedtrekk, sidehev, biceps

dag 2: militærpress, hip thrusts, skråbenk m/ manualer, sittende roing, triceps

Det er en grei øvelsesliste, men kanskje litt lite fremside lår på økt 2? Om programmet er bra kommer an på mange flere variabler enn bare øvelsene 😊

Du kan kjenne litt på kroppen om annenhver dag blir for mye. Det kan være fint, men det kan også bli for mye hvis programmet er lagt opp slik at det blir for mye 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (3 timer siden):

Det er en grei øvelsesliste, men kanskje litt lite fremside lår på økt 2? Om programmet er bra kommer an på mange flere variabler enn bare øvelsene 😊

Du kan kjenne litt på kroppen om annenhver dag blir for mye. Det kan være fint, men det kan også bli for mye hvis programmet er lagt opp slik at det blir for mye 😊

Takk for svar. Jeg glemte å skrive at jeg i økt 2 også gjør beinpress, så da får jeg kanskje dekt fremside lår ? 🙂

Jeg pleier å trene ca likt hver gang, dvs gjør 3-4 sett på alle øvelser, og forsøker å ligge et sted mellom 5 og 12 reps, litt avhengig av øvelse/ dagsform. Pleier å gjøre litt flere reps på f.eks. sittende roing , sidehev og armøvelser, og forsøke litt tyngre på hovedøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar. Jeg glemte å skrive at jeg i økt 2 også gjør beinpress, så da får jeg kanskje dekt fremside lår ? 🙂

Jeg pleier å trene ca likt hver gang, dvs gjør 3-4 sett på alle øvelser, og forsøker å ligge et sted mellom 5 og 12 reps, litt avhengig av øvelse/ dagsform. Pleier å gjøre litt flere reps på f.eks. sittende roing , sidehev og armøvelser, og forsøke litt tyngre på hovedøvelser.

Hei igjen!

Det høres helt fint ut :) Hvis du kjenner at du ikke får progresjon og blir sterkere over tid, så kan det være at du trener med litt få hviledager. Men kroppen kan venne seg til dette også. Så bare å prøve :) Beinpress dekker fremside lår 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (3 timer siden):

Hei igjen!

Det høres helt fint ut :) Hvis du kjenner at du ikke får progresjon og blir sterkere over tid, så kan det være at du trener med litt få hviledager. Men kroppen kan venne seg til dette også. Så bare å prøve :) Beinpress dekker fremside lår 👍

Takk. Jeg kan prøve en stund med dette. Synes jeg har hatt ganske god fremgang, med unntak av benkpress, hvor jeg sliter med teknikken fremdeles, så tør ikke øke så mye. Men ved manglende fremgang,  ville du anbefalt heller f.eks. å kjøre x 3 pr uke, f.eks. tirsdag, torsdag og en økt iløpet av helgen? Og er det ok å ha to ulike helkroppsprogrammer? Jeg synes det er litt mer gøy, gir litt mer variasjon, enn bare å trene det samme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk. Jeg kan prøve en stund med dette. Synes jeg har hatt ganske god fremgang, med unntak av benkpress, hvor jeg sliter med teknikken fremdeles, så tør ikke øke så mye. Men ved manglende fremgang,  ville du anbefalt heller f.eks. å kjøre x 3 pr uke, f.eks. tirsdag, torsdag og en økt iløpet av helgen? Og er det ok å ha to ulike helkroppsprogrammer? Jeg synes det er litt mer gøy, gir litt mer variasjon, enn bare å trene det samme hele tiden.

Variasjon er ikke feil, og det kan argumenteres for at det er smart å trene musklene fra forskjellige vinkler osv. for best effekt. Så to forskjellige ville jeg absolutt gått for.

Hvis du ikke får fremgang på grunn av teknikken, så ville jeg nesten terpet teknikk med lave vekter hver dag til det sitter. Øvelse gjør mester. Bare pass på at det ikke blir utmattende trening. 

Du er jo ikke på senteret hver dag, men hva med å kjøre benkpress teknikktrening før du begynner på økt nummer 2? Da får du det inn i hver økt i alle fall.

Det er forskjell på mangel på fremgang på grunn av for store volumer, og på grunn av vanskeligheter med teknikken 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...