Gå til innhold

Yasmin og bivirkninger??


Tirill

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg begynte og slutta et par ganger, på grunn av mye rart (gidder ikke gå inn på det nå) De første gangene slet jeg litt med humørsvingninger. Nå har jeg gått på pilla sammenhengende i 3-4 mnd og jeg har ingen bivirkninger overhodet.

Trionetta derimot er noe forbanna dritt :evil: Skulle vært ulovlig å ha slike piller på markedet :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere at Yasmin er satt på lisen over medikamenter under overvåkning? Dette p.g.a til dels svært stygge bivirkninger. Jeg har sakset ut dette så dere kan lese selv.

Legemiddelverket har mottatt tre meldinger om lungeemboli og én melding om hjerneslag hos unge kvinner etter oppstart av den nye p-pillen Yasmin «Schering AG». Legemiddelverket er også kjent med tilsvarende rapporter fra andre land. Av denne grunn setter Legemiddelverket Yasmin på listen av legemidler under spesiell overvåkning. Yasmin inneholder hormonene drospirenon og etinyløstradiol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at et legemiddel settes på denne listen ser jeg ikke som spesielt avskrekkende, egentlig. Det betyr bare at man er spesielt oppmerksomme på disse legemidlene og hvilke bivirkninger de kan gi. Og de blir ikke nødvendigvis stående der for alltid. Foreksempel har Reductil stått på den listen, men er nå fjernet fordi man mener å ha kartlagt mulige bivirkninger godt. Også andre midler har stått på listen uten at bekymringsverdige bivirkninger har blitt påvist under bruk i norge.

Så jeg tar det med ro. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at Yasmin er en relativt ny p-pille og at det også kan være en av grunnene til at den er på denne listen mht overvåkning. Gynekologen jeg jobbet hos i fjor, nølte ikke med å la pasientene prøve denne pillen hvis de hadde problemer med Trionetta og dens likesinnede. Men da var den jo relativt fersk og det hadde vel ikke blitt registrert noen særlig med bivirkninger foreløpig. Egentlig skulle jo den gi færre bivirkninger enn en del andre pillemerker, men det er nok veldig individuelt.

Mht lungeemboli og hjerneslag er man også i fare for å få ved bruk av Trionetta, Diane, Synfase og andre pillemerker. I fjor i juni var det jo et stort oppslag i avisene om en 17-årige jente som døde som følge av lungeemboli,- pga p-pillebruk. Hun røyket ikke i tillegg i hvertfall. Det var jo en sjokkmelding for mange, og det viste seg senere at det var Trionetta hun hadde brukt. Her skal det sies at flere leger hadde oversett symptomene hennes og ikke tatt de alvorlig. Hadde hun blitt hørt på og nøyere undersøkt, kunne nok dødsfallet vært unngått.

Altså : VIKTIG å søke lege (ikke bare spørre her på KG....) når man erfarer symptomer som :

(sakset fra felleskatalogen på Trionetta,...de fleste p-pille bivirkninger er nokså like)

Bivirkninger: Hyppige (> 1/100): Kvalme, hodepine. Blødningsforstyrrelser særlig initialt. Humørforandringer, væskeretensjon, mastalgi. Endring av vekt og libido. Sjeldne (< 1/1000): Tromboembolier (hjerne, hjerte, lunger, dype vener). Problemer med kontaktlinser forekommer. Chloasma. Tilfeller av leverforandringer (tumorer) kan forekomme. Forandringene kan ytre seg som sterke vedvarende akutte buksmerter eller tegn på intraabdominal blødning, og behandlingen bør da straks seponeres.

Og husk på å ta ansvar for følgende selv og :

Viktig å følge med på familieanamnesen! Har personer i slekten din høyt blodtrykk, hjerte/kar-sykdommer, kreft, slag, osv.... bør man være obs! Slike sykdommer/tendenser KAN være arvelig. Det er også greit å følge med på blodtrykket selv. Går man ikke til lege en gang i året, BØR man gå og spørre om en blodtrykksmåling en gang i året,- det gjelder om du enten har p-piller eller p-sprøyten. Viktig å ta ansvar for egen helse også! OG husk : RØYK og hormoner som dette er en SVÆRT dårlig kombinasjon. Ikke ment som mas, men dette kan være med på å gi bivirkninger.

Klem, Kattepus :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Jeg ble fryktelig deprimert av Yasmin. Og veldig humørsyk av trionetta. Aldri mer p-piller på denne jenta nei! "Dykkerdrakt" er tingen :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Het Yasmin brukere.

Jeg blir bare litt småegstelig. Jeg er nå på mitt andre brett med yasmin. MEN, jeg har ikke vært hos lege og undersøkt meg før jeg begynnte på disse pillene. Jeg vet jeg egentlig skal det, men dette er første gangen jeg ikke gjør det. Fikk dere noen advarseler fra legen deres når dere begynnte på yasmin? Er det noe jeg må være obs på? osv. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...