Gå til innhold

Hvordan oppdage hyperallergi?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som er så allergiske mot noe at de kan dø av det uten akutt behandling, hvordan fant de ut det? Hvis de har lært av erfaring burde de jo ikke vært i live pga manglende akutt "medisin" (vet ikke hva den dingsen heter) i øyeblikket. 

Anonymkode: d8131...433

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg og på. Og ikke minst hvordan og hvorfor noen blir allergiske 🤔 Og hvis det blir hungersnød feks, og en nøtteallergiker kun har tilgang på nøtter. Skal han A: dø av en allergisk reaksjon eller B: dø av sult eller 😄 er kroppen så smart at den slutter å være allergisk for å overleve?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det lurer jeg og på. Og ikke minst hvordan og hvorfor noen blir allergiske 🤔 Og hvis det blir hungersnød feks, og en nøtteallergiker kun har tilgang på nøtter. Skal han A: dø av en allergisk reaksjon eller B: dø av sult eller 😄 er kroppen så smart at den slutter å være allergisk for å overleve?

Det er jo litt som å si at hvis du kun har tilgang på giftig væske, skal du A: dø av reaksjon på giften eller B: dø av dehydrering. Er kroppen så smart at den slutter å reagere på gift for å overleve? 

Folk kan dø av allergiske reaksjoner. Sånn er det bare. 

Hvis jeg husker riktig så har man gjerne noe mildere reaksjon som barn og foreldre er gjerne obs på typiske ting man kan reagere på.

Anonymkode: 983d0...43a

Skrevet

Vi oppdaget det «the hard way». Sønnen vår er hyperallergisk for noen typer nøtter. Spiste dette første gang han var fem år, og det ble ambulanse og ambulansehelikopter til nærmeste sykehus. Det gikk bra, men var selvfølgelig en traumatisk opplevelse. Man dør ikke med en gang, så man får behandling. Allergilegen sier at ingen dør av allergi i Norge i dag fordi akutthjelp alltid er tilgjengelig. Det måtte i så fall være om du satt helt alene på en fjelltopp uten tilgang til telefon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2022 den 23.40):

Det er jo litt som å si at hvis du kun har tilgang på giftig væske, skal du A: dø av reaksjon på giften eller B: dø av dehydrering. Er kroppen så smart at den slutter å reagere på gift for å overleve? 

Folk kan dø av allergiske reaksjoner. Sånn er det bare. 

Hvis jeg husker riktig så har man gjerne noe mildere reaksjon som barn og foreldre er gjerne obs på typiske ting man kan reagere på.

Så du svarer A med andre ord 🙃

Skrevet

Jeg fikk sprøyte av ambulansefolkene.

AnonymBruker
Skrevet
Anneofgreengables skrev (På 29.4.2022 den 2.21):

Vi oppdaget det «the hard way». Sønnen vår er hyperallergisk for noen typer nøtter. Spiste dette første gang han var fem år, og det ble ambulanse og ambulansehelikopter til nærmeste sykehus. Det gikk bra, men var selvfølgelig en traumatisk opplevelse. Man dør ikke med en gang, så man får behandling. Allergilegen sier at ingen dør av allergi i Norge i dag fordi akutthjelp alltid er tilgjengelig. Det måtte i så fall være om du satt helt alene på en fjelltopp uten tilgang til telefon. 

Takk for svar 😊 Bra at det gikk bra med sønnen din 🥰

AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk sprøyte av ambulansefolkene.

Hvor gammel var du?

AnonymBruker
Skrevet

Etter inntak av noe man aldri har spis/ drukket før så kan man hovne opp i ansikt og svelg, blir rød i huden og kan få elveblest, hjertebank, pustevansker, kløe, kvalme og oppkast, forvirring og angst, røde øyne osv. Tegn på anafylaktisk sjokk. 

Det er hyperallergi. Og da haster det selvsagt å få satt adrenalin med epipen selv, eller ringe ambulanse. Har også ved flere anledninger kjørt direkte inn på akutten eller legevakt. 

Anonymkode: e53bc...c76

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor gammel var du?

13 år.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.4.2022 den 19.50):

Så du svarer A med andre ord 🙃

Nei🙃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...