Gå til innhold

Leonberger

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderer å hente leonberger til familien. 2 voksne og 2 barn 5 og 10 år. Kan noen fortelle litt om hunderasen? 

Anonymkode: e207c...2bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer du å hente en Leonberger burde du allerede ha lest så mye om den at du er den som svarer best her på det spørsmålet.

Anonymkode: 0350d...374

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vurderer du å hente en Leonberger burde du allerede ha lest så mye om den at du er den som svarer best her på det spørsmålet.

Anonymkode: 0350d...374

Tenker selvfølgelig at folk som eier eller har eid hunderasen kan kommentere hvis de vil. Alle andre er jo bare synsere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Tenker selvfølgelig at folk som eier eller har eid hunderasen kan kommentere hvis de vil. Alle andre er jo bare synsere.

Folk kan jo ha erfaring med ulike raser,selv om de ikke nødvendigvis ikke har hatt et eksemplar av rasen selv. Hadde en i nær familie for en del år tilbake. Godlynt og rolig tispe. Plasskrevende og voldsomme mengder pels i røyteperiodene. Ikke brukandes til så mye,men her er det selvfølgelig ulike preferanser som spiller inn. Les gjerne RAS for innblikk i evt helseutfordringer i rasen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en i nær familie som hadde 5 leonbergere da jeg vokste opp. 

De er verdens herligste hunder og var utrolig flinke med barn! Jeg husker vi lekte hest med dem og klatret på dem da vi var små :fnise: (da snakker jeg veldig små og vi var under oppsyn hele tiden). De lot seg leke med og var aldri aggressive.

De negative sidene med dem er at de røyter MYE, de er store og de lever ikke like lenge som en liten hund ville ha gjort. Til gjengjeld får du et helt fantastisk familiemedlem som man vil huske til evig tid. Nå er (naturlig nok) dessverre alle de 5 hundene jeg pratet om her døde og jeg bor dessverre ikke sånn til at jeg kan ha en Leonberger akkurat nå.

Men den dagen jeg får barn, et større hus og litt hage, så er jeg fast bestemt på at jeg skal skaffe meg en Leonberger! 

Anonymkode: 3ed67...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Har vokst opp med Leonberger. Hatt 3 stk. En helt herlig hunderase, utrolig godt lynne, men med store hunder kan det ofte oppstå mye problemer, og kort levetid dessverre. Våre levde i 8-10 år, noen lever bare til 6 år. De trenger og tar gjerne mye plass. 
Jeg er mye aktiv og går en del på fjellet, og valgte derfor en mellomstor rase da jeg selv fikk hund. Det kan absolutt en Leonberger gjøre, men om hunden skader seg så får du ikke bært hunden ned akkurat. 
De er skapt for å være vannredningshunder, så er ofte glad i vann, og er gode svømmere, så om mulig så bør dette være en aktivitet for hunden, bare husk å ha en god blåser tilgjengelig. De kan være utsatt for våteksem, så det er viktig at de får tørket seg godt. 

Anonymkode: 38a20...9e7

AnonymBruker
Skrevet

Vi eide en leonberger da jeg var ung. Den var veldig god mot oss i familien, men slet dessverre med at han var aggressiv mot de fleste andre.

Han tålte ikke at noen så på han uten at han tok det som truende adferd og glefset.

Han var veldig mataggressiv også. I tillegg jokka han på alt og alle.

Endte til slutt med at han bleit en venn av broren min til blods i ansiktet og da ble han avlivet.

Anonymkode: ed091...572

AnonymBruker
Skrevet

Naboen min har leonberger! Den er fæl til å hoppe på folk(og det er IKKE gøy når den veier 80 kilo!), den er ganske pen, kan gå løs hele tiden og er ganske aktiv. De løper på fjellet med den rett som det er. Den er også ganske kosete og snill når man ser bort fra den jævla hoppingen. 

Anonymkode: 28fb4...aa3

Gjest Adobyen
Skrevet

Finn noen leonbergfrelste på Instagram.

Lailakleveland og  Tysonbruno.l er to eksempler

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...