Gå til innhold

Migrene utredning?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt to anfall i løpet av de siste årene som jeg mistenker er auramigrene. Det starter med synsutfall på et øye som varer i 20-30 minutter, med påfølgende sterk hodepine. Har nylig tatt MR av hodet som var normal.
Bør jeg utredes for å få en eventuell diagnose på papiret eller kvalifiserer ikke to anfall på 2 år som migrene?

Anonymkode: 49441...b65

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Antall anfall har ikke noe å si. Et migreneanfall er et migreneanfall. Dette høres ut som migrene med aura, og da bør legen skrive ut anfallsmedisiner du kan ha i tilfelle. Jeg har hatt svært varierende hyppighet på mine anfall. Fra kronisk til to år mellom anfallene. 

Anonymkode: dc150...688

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Antall anfall har ikke noe å si. Et migreneanfall er et migreneanfall. Dette høres ut som migrene med aura, og da bør legen skrive ut anfallsmedisiner du kan ha i tilfelle. Jeg har hatt svært varierende hyppighet på mine anfall. Fra kronisk til to år mellom anfallene. 

Takk for svar. Er det fastlegen som setter diagnose eller blir man henvist videre? Hvilke tester gjøres?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte registrere antall anfall på et skjema over en periode på 6 mnd (tror jeg det var). Fastlegen henviste så til nevrolog. Nevrolog satte diagnosen.  For å få ordentlig migrenemedisin må du ha diagnosen - for å få diagnose har antall anfall absolutt noe å si. 

Anonymkode: 27958...0de

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kronisk migrene, ca to ganger i uka, men jeg er ikke utredet for det. Legen sier det bare er å ta migrenemedisin, og skriver ut til meg når jeg trenger det. 

Hvorfor ha utredningen når du kun har hatt to anfall ila flere år?

Anonymkode: b21b4...cd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for svar. Er det fastlegen som setter diagnose eller blir man henvist videre? Hvilke tester gjøres?

ts

Fastlegen kan sette diagnose og skrive ut medisiner du kan prøve. Vanligvis trenger man ikke spesialist for migrene. legen spør noen spørsmål om hodepinen og andre symptomer for å finne ut om det er migrene eller noe annet. Lykke til! ☺️

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Imigrane er forresten ikke medisin for de med ordentlig migrene. Det er medisin man prøver ut før man eventuelt blir sendt til nevrolog 

AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg hatt migrene i snart 25 år og ikke trengt henvisning til nevrolog før nå. Fastleger gjør mesteparten av jobben. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

migrane er forresten ikke medisin for de med ordentlig migrene. Det er medisin man prøver ut før man eventuelt blir sendt til nevrolog 

Hæ? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hæ? 

Anonymkode: 

Da jeg ble utredet ble jeg fortalt av fastlegen at jeg måtte loggført anfallene over tid (du får utdelt skjema), og at jeg måtte teste vanlig smertestillende som paracet etc + reseptbelagte medisiner mot hodepine (som imigrane).  Hvis disse fungerte - fint, da trengs ikke mer utredning.  Da disse ikke fungerer bar det til videre utredning hos nevrolog.   Hos nevrolog fikk jeg diagnosen og sterkere medisiner.  

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sikkert migrene, men hva skal du med utredning? En dag med kjip hodepine i året tåler vel alle. 

Det er et helt ekstremt press på nevrologtimer, det der er ikke noe å bruke opp kapasitet på. 

Du kan selvsagt prate med fastlegen og høre om du kan få en pakke triptaner og prøve ved et nytt, tilsvarende anfall. 

Anonymkode: f7188...ff6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da jeg ble utredet ble jeg fortalt av fastlegen at jeg måtte loggført anfallene over tid (du får utdelt skjema), og at jeg måtte teste vanlig smertestillende som paracet etc + reseptbelagte medisiner mot hodepine (som imigrane).  Hvis disse fungerte - fint, da trengs ikke mer utredning.  Da disse ikke fungerer bar det til videre utredning hos nevrolog.   Hos nevrolog fikk jeg diagnosen og sterkere medisiner.  

Ja, det ga mer mening! :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Imigrane er forresten ikke medisin for de med ordentlig migrene. Det er medisin man prøver ut før man eventuelt blir sendt til nevrolog 

Det er jo bare tull. Imigran er triptaner, som er den vanligste typen anfallsbehandling for migrene. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare tull. Imigran er triptaner, som er den vanligste typen anfallsbehandling for migrene. 

Tror det som var ment, var at imigran ikke er nok for de med alvorlig/kronisl migrene, da må det andre medisiner til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg har kronisk migrene, ca to ganger i uka, men jeg er ikke utredet for det. Legen sier det bare er å ta migrenemedisin, og skriver ut til meg når jeg trenger det. 

Hvorfor ha utredningen når du kun har hatt to anfall ila flere år?

Anonymkode: b21b4...cd4

Fordi jeg synes det var så utrolig ekkelt med de synsforstyrrelsene. Jeg tror jeg hadde slappet litt mer av om jeg visste helt sikkert at det «bare var migrene»

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi jeg synes det var så utrolig ekkelt med de synsforstyrrelsene. Jeg tror jeg hadde slappet litt mer av om jeg visste helt sikkert at det «bare var migrene»

ts

Aura er ekkelt men veldig vanlig. Og heldigvis ufarlig. Har hatt mange rare aurasymptomer i løpet av årene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mener du Imigran? I så fall er dette bare tull! Det er syv forskjellige triptaner og noen fungerer bedre for noen, men de er ikke sterkere. Imigran får jeg som injeksjoner (sumatriptan) og de fungerer utmerket på meg. Fastlege kan skrive ut alle typer triptaner. Jeg har kronisk migrene og følges opp av nevrolog, men fastlege skriver ut triptaner til meg om det trengs. Det eneste kun nevrolog kan skrive ut er CGRP- hemmere (forebyggende migrenemedisin). Da må man ha dokumentert kronisk migrene og forsøkt alle forebyggende fastleger kan skrive ut, så trenger man eget vedtak fra Helfo for å få dette på blå resept (de er svinedyre). 
Til TS: be fastlegen din om anfallsmedisin. Med så få anfall trenger du bare det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig er det for de med skikkelig migrene. Jeg har det og har fått Imigrane nesespray den fungerer veldig bra. Anfallet roer seg ned i løpet av 10 minutter. 

Anonymkode: d4462...45e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Legen har nok utredet deg, en migreneutredning tar få minutter for en erfaren lege. 

Det er dessverre ikke alle leger som er like gode til å informere pasientene sine om hva de gjør, og din har nok glemt å fortelle at h*n gjorde en utredning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dette er ikke riktig.

• Imigran (Sumatriptan) er en av 7 ulike triptanvarianter. Triptaner er anfallsmedisin mot migrene.
  • Hvilket triptan som passer best for hvem, er individuelt.
  • Det er ikke noe som heter ordentlig migrene.  Man har migrene eller ikke migrene.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...