Gå til innhold

Hvilken hunderase passer oss?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida, forstår hva du mener. Det er jo ikke hund du kjøper om du brenner for trekk. Men tror den gjør nytten for hverdagsmosjonisten😊

Anonymkode: d6476...931

Jepp og hverdagsmosjonisten bryr seg kanskje ikke om at hunden løper på fot etter 3 km 🙂

Anonymkode: bebee...ec7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det var ikke min intensjon å snakke ned puddel! Det er en kongehund og kan trekke som faen. Men kjøper du puddel hvis du er interessert i trekk? 😅

Det var det jeg tenkte ihvertfall.

"Global warming isn't real because I was cold today! "

Det er åpenbart flere måter å lese «kravspesifikasjonen» til TS på. 
Vi har snørekjørt noen mil over ganske mange år etterhvert, men du må selvsagt gjerne dra engelske quotes om global oppvarming fremfor å uttrykke på norsk språk og med egne ord at du er uenig i dette. 

Skrevet
Julie skrev (19 minutter siden):

Summa summarum - det avhenger av hvor viktig gode trekkegenskaper er for TS. 

Vi er glade i langrenn, tur i fjellet og løping og vil gjerne ha en hund som trekker. Har ikke helt oversikt over alle hunder som egner seg til det, har sett flest settere i skiløypa selv. Vil si det er ganske viktig at hunden kan læres å trekke, men den vil primært være familiehund. Dette er også vår første hund (bortsett fra hund i oppveksten) så vi er ikke erfarne med trekkhunder.

AnonymBruker
Skrevet
Julie skrev (Akkurat nå):

Det er åpenbart flere måter å lese «kravspesifikasjonen» til TS på. 
Vi har snørekjørt noen mil over ganske mange år etterhvert, men du må selvsagt gjerne dra engelske quotes om global oppvarming fremfor å uttrykke på norsk språk og med egne ord at du er uenig i dette. 

At det var global oppvarming var tilfeldig. Kunne også skrevet (på norsk) at det ikke finnes sult i verden fordi jeg spiste meg god og mett i dag.

Bare for at du ser det du ser betyr ikke det at det er realiteten.  🙂

Det er bare TS som kan svare på hvorvidt dette er viktig eller ikke. Beklager avsporingene TS.

sjeleglad skrev (2 minutter siden):

Vi er glade i langrenn, tur i fjellet og løping og vil gjerne ha en hund som trekker. Har ikke helt oversikt over alle hunder som egner seg til det, har sett flest settere i skiløypa selv. Vil si det er ganske viktig at hunden kan læres å trekke, men den vil primært være familiehund. Dette er også vår første hund (bortsett fra hund i oppveksten) så vi er ikke erfarne med trekkhunder.

Alle hunder kan lære seg å trekke, men det kommer helt an på hvor enkelt dere vil ha det. 

Korthåret vhorster er en bra familiehund så lenge den får brukt seg fysisk og mentalt. Det dere beskrev i første innlegget høres fornuftig ut. Jeg kjenner flere som har KV som er kjempe rolige inne som får halvparten så mye som dere kan tilby.

Mitt tips er å ta kontakt med oppdrettere, besøk de forskjellige rasene dere er interessert i og still masse spørsmål.

• Liker 1
Skrevet
sjeleglad skrev (8 minutter siden):

Skjønner. Puddel er et godt tips,men en del pelsstell som sagt. Fordelen er null røyting. Vorster fra trekklinjer er også en mulighet,men vær klar over at disse kan bli ganske store (30-40 kg) da de ofte har Greyhound i seg (ser du skriver mellomstor-stor). Vorster er også en fuglehundrase med det det medfører av jaktlyst. Du får vurdere totalen. Mtp barn etterhvert (ja,det blir mindre tid til hund da,uansett hvordan en vrir og vender på det) ville jeg gått for en mer moderat rase.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en titt på denne storyen: https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE3OTI0MjkyMDk1MjU2MTA5?story_media_id=2805551979510629102_2178750874&igshid=YmMyMTA2M2Y=

Det er bilder og klipp fra fellestreninger arrangert av forskjellige trekkhundklubber rundt om kring i landet. Er mye KV, div fuglehunder, div polarhunder, schefer, gjeterhunder som border collie osv. 

Tid til trening av hunden får du uavhengig av unger. En hund må luftes uansett og treninger er ofte kortere og mer intense  🙂

Det du bør være bekymret for er at dere aldri kommer til å gå på ski sammen igjen... For dem som har hunden blir borte. Men da kan man jo alltids skaffe en hund til 😁

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du bør være bekymret for er at dere aldri kommer til å gå på ski sammen igjen... For dem som har hunden blir borte. Men da kan man jo alltids skaffe en hund til 

😁

Akkurat det har du helt rett i. Om ikke bekymring,så i hvertfall kjedelig. Tid til hund får man alltids forutsatt prioriteringer, men småbarnsperioden er krevende.

AnonymBruker
Skrevet
Julie skrev (4 minutter siden):

Akkurat det har du helt rett i. Om ikke bekymring,så i hvertfall kjedelig. Tid til hund får man alltids forutsatt prioriteringer, men småbarnsperioden er krevende.

Vi løste det med at vi kjørte nordisk med pulk. Altså at hunden trekker pulk også går skiløperen bak pulken. Perfekt med baby i barnepulken. Da er det også enkelt å bytte på å bli trekt av hunden

AnonymBruker
Skrevet

Det skal sies at hvis du har KV så må den pulken være temmelig tung før dere merker noe forskjell 😅

Går greit med langdistansehunden min som holder 14 kmt

AnonymBruker
Skrevet

Labrador tispe. Hanner kan være meget krevende som valp og unghund. Eller kanskje en Welsh springer spaniel.

Anonymkode: bdaf0...45d

• Liker 1
Skrevet

Mange raser passer til deres livsstil. 

Hva med Sheltie, Toller, Kooiker, Staff

AnonymBruker
Skrevet
sjeleglad skrev (På 28.4.2022 den 22.17):

Har hatt collie som også ble brukt til å trekke lettere pulk. På godt føre trakk collien også meg på ski, men jeg hjalp til for å ikke slite ut hunden. Dessverre er rasen helt ødelagt av sykdommer nå. En border collie krever mer enn en vanlig collie, men rasen er ikke helt ødelagt. 

Hva med samojed? Bare husk på å finne en bra linje. Schæfer er også ok, hvis dere finner en ok linje som de hundene politiet bruker. Men schæfer er kanskje ikke førstegangshund. 

Når jeg var barn hadde vi engelsk setter, den kunne trekke lettere pulk på godt føre, men ble jo mest brukt til jakt. 

Et vennepar har alaskan husky, har bare to eldre igjen nå og de kan gå løse, men ikke når de var yngre. De blir ikke brukt mer til trekking pga. alder, men er barnevennlige, noe dere må sørge for at valpen blir fra den er ganske liten uansett rase. Da må dere kjenne noen som har barn som helst er vante med hunder fra før. 

Skal hunden trekke må dere før sesongen starte trene den gradvis til det. Husk at det omtrent er umulig å lære en hund som skal trekke til å gå pent i bånd. Collien min kunne det, men hun kunne omtrent alt og vant flere lydighetskonkurranser. 

Anonymkode: 03340...82b

AnonymBruker
Skrevet

Jaktgolden eller gordon setter.

Anonymkode: ab27a...c52

• Liker 1
Skrevet

En fin blanding av rottweiler og amstaff tenker jeg sitter midt i blinken.
Neida. En golden retriever tenker jeg.
Rolig familiehund som liker å gå tur

AnonymBruker
Skrevet

Golden retriever eller jaktgolden. Enten en vanlig golden fra litt aktive linjer eller en jaktgolden. Fantastiske hunder så lenge de får nok mosjon, goldenen her i hus trekker som bare det på ski når hun får trekkselen på. Golden er egentlig fremstilt som en veldig rolig hund, men etter å ha fått egen golden ser at mange goldner trenger mer enn man tenker i utgangspunktet. 

Anonymkode: 4581c...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Etter hva jeg har hørt (og den ene jeg har observert) tror jeg ikke dere skal gå for vorsteh - de kan være striere enn settere. Settere er også fine familiehunder, alle de jeg har kjent har vært veldig snille i forhold til barn. De trenger dog å få rørt seg nok men en som er vant til mye i hverdagen krever jo også mer enn en som ikke er vant til like mye - men få ut energi må de. Settere kan jo også variere litt i størrelse - ut fra hvilken setter og hvilke linjer. Den siste (irsk setter, hannhund) jeg hadde var bare rundt 22 kg - men der var mor liten til å være irsk setter.

Anonymkode: ca25b...a8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har dalmatiner og han krysser også av på alle punktene deres - kanskje med unntak av det med førstegangshund (er en sterk hund med mye energi) men han er vår første og legger man litt tid i dressur er det ikke noe problem. 

han trekker på ski/kickbike, kløver og er med på daglige joggeturer og sykkelturer, men er også verdens største kose-og sofagris. Anbefaler hannhund hvis du vil ha en kosete hund, min erfaring er at tispene er mindre kosete. Vennlig mot absolutt alt av folk og hunder - min er ukastrert og har aldri vært i nærheten av å bråke med en annen hund. Bjeffer/vokter aldri, og har ikke noe jaktinstinkt så er veldig flink løs. Elsker barn, og var fantastisk når vi fikk vår første nå for to år siden. Sterk og frisk rase, som lever lenge. 

lite pelsstell og kort selvrensende pels som aldri drar med seg dritt/gjemmer flott og holder seg hvit og pen er et stort pluss, men de røyter da - mye 😅 Så det må man være obs på. Dalmatiner skal også ha lavpurinkost men det et heller ikke noe problem å tilpasse hverken hvis man forer med tørrfôr og dersom man forer rått . 

Anonymkode: fec73...5dc

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Vi har søkt litt rundt og står på en del valpelister til kommende kull. Har nå fått tilbud både om Samojed og golden retriever. Liker begge rasene veldig godt, men usikker på hvilken vi skal velge. Noen tips eller råd?

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en Alaska Husky. Velger du valp fra en skikkelig oppdretter, så får du nok sikkert en familievennlig hund. Ser de skikkelige oppdretterne tar ca 10 k for en valp 🙂 Huskier kan være kjempefine familiehunder. 

Anonymkode: 1708e...c73

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...