sjeleglad Skrevet 28. april 2022 #1 Skrevet 28. april 2022 Vi er et par i midten av tyveårene som ønsker valp til sommeren. Jeg har fortsatt et år igjen med studiene så det passer bra med valp nå mtp å være hjemme i valpeperioden og gradvis hjemmealene-trening. vi ser etter: - mellomstor/stor hund - ikke vakthund, lite bjeffing - kan brukes til å trekke på ski og løping - god familiehund, passer til barn (som kommer etterhvert) - passer til førstegangseiere vi kan tilby: - rundt 1.5-2 timers tur hver dag (f eks. 30+60+30 eller 30+30jogg/sykkel+30) - grundig dressur og lydighetstrening - masse kjærlighet og kos - mental stimuli i form av arbeidsoppgaver (søk, sport) og lek - flere helger og ferier på fjellet Vi har en bok om forskjellige raser som vi har lest flere ganger og har tatt noen rasevalgstester, men vil gjerne høre med dere hva dere tenker kan passe utifra beskrivelsene. Del gjerne erfaringer:) Råd til kjønn sier vi også takk til:)
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #2 Skrevet 28. april 2022 Vi har Golden Retriever, og den huker av på alle punktene deres. Fantastisk hund som både er med på aktivitet når vi vil det, men som også kan ligge to dager i strekk og sove. Anonymkode: 02491...d41 1
Minlillesky Skrevet 28. april 2022 #3 Skrevet 28. april 2022 Har dere tenkt på hvor mye tid dere ønsker å bruke på pelsstell? 3
sjeleglad Skrevet 28. april 2022 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2022 Minlillesky skrev (8 minutter siden): Har dere tenkt på hvor mye tid dere ønsker å bruke på pelsstell? Hmm, har ikke noe imot å børste ofte, men hadde vært digg å slippe også… det hjelper kanskje ikke😂
Gjest Linny111 Skrevet 28. april 2022 #6 Skrevet 28. april 2022 Jeg har labradortispe, og det høres perfekt ut til de kravene.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #7 Skrevet 28. april 2022 Tenkte også labrador. Anonymkode: e1185...d05 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #9 Skrevet 28. april 2022 Korthåret vhorster fra trekkhundlinjer. - Trekkhund (beste du får) - Stor hund - Bra avknapp - Bra med barn - Kan gå løs Jeg anbefaler dere å kjøpe skikkelig trekkhund når dere først har den interessen. Eneste negative jeg kan se er at man må ha med dekken på vintertur da de har litt lite pels Alternativt kan Scandinavian Hound (blanding) passe. Anonymkode: bebee...ec7 1
Julie Skrevet 28. april 2022 #10 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Korthåret vhorster fra trekkhundlinjer. - Trekkhund (beste du får) - Stor hund - Bra avknapp - Bra med barn - Kan gå løs Jeg anbefaler dere å kjøpe skikkelig trekkhund når dere først har den interessen. Eneste negative jeg kan se er at man må ha med dekken på vintertur da de har litt lite pels Alternativt kan Scandinavian Hound (blanding) passe. Anonymkode: bebee...ec7 Flotte hunder,men kanskje mest egnet for de som er over snittet aktiv og er spesielt interessert i spissede/rendyrkede trekkegenskaper? De aller fleste hunder blir med på skitur (eller joggetur for den del), selv om trekklysten selvfølgelig er ulik mellom rasene. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #11 Skrevet 28. april 2022 Puddel. Fantastiske hunder, men krever en del pelsstell. Men som belønning røyter de ikke et eneste hårstrå Anonymkode: 4c6b3...dbc 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #12 Skrevet 28. april 2022 Korthåret collie? Anonymkode: 46ab2...707 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #13 Skrevet 28. april 2022 Julie skrev (22 minutter siden): Flotte hunder,men kanskje mest egnet for de som er over snittet aktiv og er spesielt interessert i spissede/rendyrkede trekkegenskaper? De aller fleste hunder blir med på skitur (eller joggetur for den del), selv om trekklysten selvfølgelig er ulik mellom rasene. Joda, men husk at hunden lever i 10-15 år. Kjipt å være gira på trekk også får du en puddel eller golden som løper på fot. En KV klarer helt fint å leve uten å konkurrere profesjonelt Jeg driver med trekk og valgte feil rase. 🤪 Anonymkode: bebee...ec7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #14 Skrevet 28. april 2022 Labrador og Engelsk springer spaniel er sikkert ikke dumt heller. Sjekk ihvertfall med oppdrettere (vær kritisk) ang trekklyst. Anonymkode: bebee...ec7
Julie Skrevet 28. april 2022 #15 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, men husk at hunden lever i 10-15 år. Kjipt å være gira på trekk også får du en puddel eller golden som løper på fot. En KV klarer helt fint å leve uten å konkurrere profesjonelt Jeg driver med trekk og valgte feil rase. 🤪 Anonymkode: bebee...ec7 Alle raser kan leve fint uten å konkurrere - det er nå en gang flest hverdager i et hundehold. Summa summarum - det avhenger av hvor viktig gode trekkegenskaper er for TS. Jeg tolker det ikke som at dette var særskilt viktig over de andre punktene. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #16 Skrevet 28. april 2022 Julie skrev (1 minutt siden): Alle raser kan leve fint uten å konkurrere - det er nå en gang flest hverdager i et hundehold. Summa summarum - det avhenger av hvor viktig gode trekkegenskaper er for TS. Jeg tolker det ikke som at dette var særskilt viktig over de andre punktene. Jeg tolket det som viktig da det faktisk var beskrevet i kriterielista. De fleste går på ski med bikkja. Kjøper du hund basert på "trekke på ski og løping" så antar jeg man er over snittet interessert. Anonymkode: bebee...ec7 1
Julie Skrevet 28. april 2022 #17 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tolket det som viktig da det faktisk var beskrevet i kriterielista. De fleste går på ski med bikkja. Kjøper du hund basert på "trekke på ski og løping" så antar jeg man er over snittet interessert. Anonymkode: bebee...ec7 Tja. 85% av de vi møter i løypene er fuglehunder og en og annen Retriever. 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #18 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Joda, men husk at hunden lever i 10-15 år. Kjipt å være gira på trekk også får du en puddel eller golden som løper på fot. En KV klarer helt fint å leve uten å konkurrere profesjonelt Jeg driver med trekk og valgte feil rase. 🤪 Anonymkode: bebee...ec7 Jeg har en mellompuddel på 10 kg som tror hun er husky, trekker som en gal. Hun trekker meg lett flere km på sykkel uten jeg må trø, må bremse tilogmed🙈 vet det er mange med puddel som bruker de på ski (storpuddem har mer kraft, men mellom er mer energisk) men klar det er nok individuelle forskjeller Anonymkode: d6476...931 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #19 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en mellompuddel på 10 kg som tror hun er husky, trekker som en gal. Hun trekker meg lett flere km på sykkel uten jeg må trø, må bremse tilogmed🙈 vet det er mange med puddel som bruker de på ski (storpuddem har mer kraft, men mellom er mer energisk) men klar det er nok individuelle forskjeller Anonymkode: d6476...931 Det var ikke min intensjon å snakke ned puddel! Det er en kongehund og kan trekke som faen. Men kjøper du puddel hvis du er interessert i trekk? 😅 Det var det jeg tenkte ihvertfall. Julie skrev (2 minutter siden): Tja. 85% av de vi møter i løypene er fuglehunder og en og annen Retriever. "Global warming isn't real because I was cold today! " Anonymkode: bebee...ec7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2022 #20 Skrevet 28. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det var ikke min intensjon å snakke ned puddel! Det er en kongehund og kan trekke som faen. Men kjøper du puddel hvis du er interessert i trekk? 😅 Det var det jeg tenkte ihvertfall. "Global warming isn't real because I was cold today! " Anonymkode: bebee...ec7 Neida, forstår hva du mener. Det er jo ikke hund du kjøper om du brenner for trekk. Men tror den gjør nytten for hverdagsmosjonisten😊 Anonymkode: d6476...931 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå