Gå til innhold

Bordplassering


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Skal par sitte sammen eller ikke? I alle bokene jeg har lest staar det at par skal sitte sammen i bryllup, men her paa disse sidene har jeg lest noe annet. Det som er viktigst for meg er at alle koser seg - men vil gjerne folge tradisjonene ogsaa.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet er det en regel som sier at gifte par kan blandes, mens samboere og kjærester skal få sitte sammen. I de bryllup jeg har vært i (inkludert mitt eget), satt alle parene sammen. Synes dette var mest betryggende da jeg selv også var gjest, da det som regel er slik at man ikke kjenner så mange og at det da er godt å ivertfall ha sin partner ved siden av seg.

Men tror det er ulik praksis også på dette feltet som alt annet.

Hilsen lykkelig gift Vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cilie 2003 ikke innl.

Jeg vil nok tro det er "tryggest" å la par sitte sammen. Det er ofte at man blander venner og familie og da kan det være ganske trygt å ha kjæresten sin der. Da kjenner man jo i det minste en person under middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt å sette par sammen så langt som råd er.

Unntakene har blitt gjort på hovedbordet hvor andre "regler" gjelder.

Som det er blitt sagt tidligere her,

så er jo hovedpoenget at folk skal kose seg i bryllupet,

og da kan det være greit å bli satt sammen med de du kjenner!!!

:blunke: :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kommer heller ikke til å splitte par, selv om det kanskje er tradisjon. Sist jeg var i bryllup, satt jeg sammen med min kjære og det syns jeg var veldig koselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår bryllup satt par sammen, skulle jeg selv gått i et bryllup der jeg kjente få ville jeg ha ønsket å sitte sammen med min mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi plasserte par fra hverandre. De kjærester som ikke kjente noen andre, ble satt ikke så veldig langt fra hverandre.

Bordplasseringen var meget vellykket. Noen jeg har fått masse ros for etterpå. Og flere ganger under middagen satt jeg og observerte gjestene litt, det var ingen som kjedet seg. (Masse vin hjalp nok også tl. :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er forlovet og har vært i bryllup hvor vi har blitt plassert lang fra hverandre. Jeg hold på å kjede livet av meg. Man burde tenke på at man sitter ganske lenge ved middagsbordet og at det skal være hyggelig for alle.

Jeg kommer til å plassere par sammen.

Tiffany

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg syns absolutt man skal spre parene. Partneren sin ser man jo hver dag, det er da bare morsomt å sitte sammen med noen man ikke kjenner så godt. Tror stemningen blir mye bedre da. Syns heller man bør tenke gjennom hvem som blir plassert ved siden av hverandre i forhold til hvem man tror vil prate hyggelig sammen. Det er da litt av spenningen med å gå i bryllup å finne ut hvem man har fått til bords?

Vi var 70 gjester i vårt bryllup og hørte da ikke en eneste klage hverken fra unge eller gamle på at par ikke fikk sitte ved siden av hverandre. Hørte derimot at alle var svært fornøyd med bordplasseringen - og det gjorde seg utslag i knall stemning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spre parene! Jeg har aldri sittet med partneren min og trives med det! Han ser jeg jo tross alt hele tiden. Derimot er det viktig å plassere folk i nærheten av noen DE KJENNER, og stort sett har alle noen "kjente". Eks. i bryllupet til broren min fikk jeg en ukjent fetter av svigerinnen min til bords, men tvers over for meg satt min svigerinnes søster som jeg kjente litt. Har vært i bryllup hvor jeg har sittet med partneren min + bror osv, og det er jo litt kjedelig da.

Konklusjon: Bruk sunn fornuft! Det er jo lov til å sette noen par sammen (man vet kanskje hvem som får dilla av å sitte "alene") mens andre splittes. Bordplassering må man bruke tid på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i bryllup der vi ble plassert sammen (ikke særlig festlig, og dritkjedelig.)

Men der vi ble plassert sammen med kjente og ukjente, så var det masse nytt å prate om. Partneren snakker du jo med resten av kvelden. Men treffer man nye mennesker ved bordet, så har man flere å prate med senere. (Og jeg snakker da nok med han ellers!! Om ikke man skal sitte og snakke sammen under en bryllupsmiddag også. Nei i bryllup skal man treffe nye mennesker, og man har jo da en ting felles; brudeparet!)

Også sitter man senere og deler opplevelsene med hverandre, og sladrer litt om de man hadde til bords. Hi hi. :sjarmor:

Nei om man kjeder seg ved bordet har brudeparet gjort en dårlig jobb med bordplasseringen (eller gjestene er håpløse (har hørt om et sånt bryllup også!!))

Noe jeg tente på ved plasseringen var at de utadvendte og muntre ikke måtte plasseres i mellom rolige og "kjedelige". Da ble det gjerne rolig.

Nei, jeg satte noen muntre sammen her og der, så det ble høylytt latter rundt omkring. Så satt de rolige og diskuterte ivrig sammen. Og da tødde de også opp, uten å bli "overkjørt" av disse høylytte og skravlesjuke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skikk og bruk sier at gifte par skal splittes og forlvede par skal sitte sammen.

Så ble jo disse reglene satt for en stund siden. For da var det ikke vanlig å initere som par før man var forlovet. Slik er det jo ikke i dag.

Så da får man velge selv hvordan man vil definere samboende par. Om de skal følge regler for forlovede eller gifte.

I vårt bryllup spittet vi samtligepar uansett. Vi la masse jobb i bordplaseringen, og sørget for at alle satt sammen med en de hadde noe felles med, slik at samtalene skulle gå lett. Dette ble bra i vårt bryllup. Vi fikk blandet sammen folk slik at det ikke ble de naturlige klikkene senere på festen.

Hørte på "støynivået" under middag at folk hygget seg. Det var en ivrig summing rundt bordet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var veldig i stuss, men for å prøve å få inn de singele valgte vi en mellomting.

Vi satte par (bortsett fra det ene forlovede) rett overfor hverandre. Dermed fikk de ikke hverandre til bords, men de kunne snakke med sin kjære hvis de ønsket det (det var jo faktisk lettere å benflørte også :oops: ).

På denne måten var det lettere å gi single borddamer/kavalerer uten at de skulle føle at vi spleiset dem.

Vi satte også folk i nærheten av andre vi trodde de ville passe sammen med.

Hvis det er noen man er usikre på bør man kanskje ta en liten telefon til dem. Intet er så kjedelig som at noen blir skuffet over bordplasseringen, når det ofte kunne vært endret enkelt.

Lykke til uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Augustbrud02_

dette har tidligere vært et tema som er tatt opp med jevne mellomrom og en diskusjon som nok neppe vil ta noen ende heller.

Personlig synes jeg det er best at par sitter sammen. I de bryllupene jeg har vært i har jeg kjent veldig få, og jeg har heldigvis fått sitte sammen med min kjære.

I vårt bryllup hadde vi også par sammen, nettopp av den grunn at det er "trygt" å sitte ved siden av hverandre og ikke minst hyggelig å sitte sammen under en sånn romantisk anledning.

Jeg tror faktisk det ville blitt veldig kjedelig om jeg ikke hadde sittet sammen med min kjære jeg, det er alltid mye sanger og taler og innimellom slagene er det koselig å kunne prate litt om alle inntrykkene sammen.

Men dette er tydeligvis smak og behag. Jeg visste faktisk ikke at det var vanlig å splitte par en gang jeg, før jeg kom hit til KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva er dette for noe? Klarer man seg ikke uten å sitte ved siden av partneren sin en kveld uten at det blir så forferdelig trist og kjedelig??

Det får da være måte på hvor avhengig man skal være av hverandre. Selv om man er kjærste/gift/samboer betyr det vel ikke at man ikke kan ha det gøy sammen med andre lenger?

Selv om jeg er gift har jeg det faktisk morsommere på byen når jeg bare er sammen med jentene enn når jeg er ute sammen med min mann. Er jeg unromal av den grunn?

jeg syns det er spennende å se hvem jeg får til bords i et selskap - og ville syns det er var litt kjedelig om det skulle være min mann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at man må se an gjestene litt. Det som passer i et bryllup, passer ikke nødvendigvis i et annet. Min samboers og mine venner kjenner ikke hverandre og mine venner kjenner heller ikke hverandre alle sammen og de er så veldig forskjellige at jeg ikke er helt sikker på om det ville gå bra å plassere alle "hulter til bulter". Jeg kan godt sitte uten min kjære i et bryllup, men det avhenger av at jeg også kjenner noen som sitter i nærheten fra før. Så jeg tror rett og slett ikke at det går å gi noe fasitsvar på dette med bordplassering. Det avhenger rett og slett av hvordan gjestene er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...