Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

For 5 år siden fikk jeg startlån fra kommunen og kjøpte bolig til meg og barna  mine. For noen mnd siden flyttet jeg og eksmannen (far til barna) sammen igjen. Men altså så er boligen for liten,den har alltid vært der,men da barna var små så gjorde det ingenting at de delte rom. Det er et bolig på 70kvm med kun 2sov rom. Nå er det altså oss 4 i det lille huset. Vi har søkt men fått avslag fra vanlig bank da helsen min er dårlig og jeg går på aap. Mannen derimot har fast jobb og bra inntekt (600k brutto i året). Vi får ikke lån da han har litt gjeld igjen og ingen ek. Jeg har vært alenemor en stund og heller ikke fått spart opp da jeg har brukt ca 150k på huset mitt. All jeg har "spart" opp er i huset. Jeg lurer på hvordan gangen er i å søke nytt lån? Er det i det hele tatt mulig? Lånet mitt fra kommunen ble flyttet til lindorf som nå er intrum. Vet ikke hva det vil si, kanskje at jeg er skyldig hos dem og ikke kommunen? Vil det påvirke søknaden?

Jeg vil jo ikke miste huset jeg har nå i tilfelle det ikke går bra med samboer. Så ideelt vil det vært at jeg får beholde huset og leie det ut og vi får nytt lån for et større hus tilpasset oss. Men jeg er villig til å selge huset også hvis det gjør at vi får lån. Men skal det isåfall gjøres før eller etter vi har søkt om lån? Regner med at vi ikke får solgt med engang, for hun som bodde oppe( tomannsbolig) brukte 6mnd på å selge og endte opp med å selge for den prisen hun kjøpte, enda hun hadde lagt inn 150k i huset som meg. 

Jeg vet altså ikke hva jeg gjør. Får ikke lån i bank da mannen har 200k i gjeld og jeg ikke har ek. Samtidig orker jeg ikke bo der lenger da det er ikke ment for 4 personer. Helt trangt og kan nesten snakke sammen på tvers av huset. Blir sprø, men mest av alt at barna som nå er 6 og 8 (gutt,jente) trenger privatliv. 

Noen råd....?noe jeg ikke har tenkt på ?

Anonymkode: cd7dc...feb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil endre til at grunnen til at vi ikke får lån i banken er ikke bare pga ek, da hadde jeg bare solgt huset og vipps har vi ek. Problemet er at jeg er på aap.

AnonymBruker
Skrevet

Høres dessverre ut som dere ikke har andre muligheter enn å bo der videre. 

Anonymkode: e5eb0...db3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på det godtar at du tar startlån før beholde et tidligere hus. Det er vesentlig flere som har dårlig økonomi enn det. 

Har spurt lokal banken om du får lån om du planlegger salg? Og så mellom finalisering I overgangen? 

Anonymkode: 1c5f7...8cd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tviler på det godtar at du tar startlån før beholde et tidligere hus. Det er vesentlig flere som har dårlig økonomi enn det. 

Har spurt lokal banken om du får lån om du planlegger salg? Og så mellom finalisering I overgangen? 

Anonymkode: 1c5f7...8cd

som sagt har fått nei flere steder pga jeg har aap. 

Og jeg har ikke lenger startlån (tror jeg) da lånet ble flyttet til intrum for 1år siden ca. 

Vi har heller ikke bra økonomi, tjener nok kun 200-550k ved salg. Med mannen sin gjeld på 200k så er det nesten ingenting igjen. For å få bolig med 3 soverom her må man ut med en minstepris på 3mill, og det er bolig som trenger oppgradering. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo søke, men ville forhørt meg med boligkontoret først. 75 kvm er ikke lite for fire. Du har app, hva hadde du når du fikk startlån? Hvor raskt kan mannen din bli kvitt gjelden sin? 

Anonymkode: 21535...878

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

som sagt har fått nei flere steder pga jeg har aap. 

Og jeg har ikke lenger startlån (tror jeg) da lånet ble flyttet til intrum for 1år siden ca. 

Vi har heller ikke bra økonomi, tjener nok kun 200-550k ved salg. Med mannen sin gjeld på 200k så er det nesten ingenting igjen. For å få bolig med 3 soverom her må man ut med en minstepris på 3mill, og det er bolig som trenger oppgradering. 

Jeg tror det eneste valget deres er å prøve å få betalt ned hans gjeld samt å få deg avklart, du får neppe startlån siden du allerede sitter med hus, at det er for lite er dessverre så. En liten periode må nesten dere enten gi ene soverommet til det andre barnet og bruke sovesova i stua eller noe. Eller leie ut dette huset og leie selv billigere eller noe  

Anonymkode: 1a341...5d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det eneste valget deres er å prøve å få betalt ned hans gjeld samt å få deg avklart, du får neppe startlån siden du allerede sitter med hus, at det er for lite er dessverre så. En liten periode må nesten dere enten gi ene soverommet til det andre barnet og bruke sovesova i stua eller noe. Eller leie ut dette huset og leie selv billigere eller noe  

Med startlån har man ikke lov å leie ut. 

Ts, Intrium forvalter bare lånet. Du har fremdeles startlån, men hvorfor ikke sove på stua? 75 kvm er IKKE lite. Synes folk i dag krever og krever og krever. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med startlån har man ikke lov å leie ut. 

Ts, Intrium forvalter bare lånet. Du har fremdeles startlån, men hvorfor ikke sove på stua? 75 kvm er IKKE lite. Synes folk i dag krever og krever og krever. 

Da blir det sovesofa da...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da blir det sovesofa da...

Ja, og det må jo være greit. Har selv en god sovesofa. Riktignok var den dyr, 11tusen med nedsatt pris fra opprinnelig 14K. 

Skal selge den nå, bare madrassen koster 6000,- og den har ikke madrass fordi noen spydde den ned. 

Mannen må bli kvitt gjelda si, og ts svarer ikke på om hun hadde aap når hun fikk startlån. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har fortsatt startlån i kommunen. Det er bare Intrum (tidligere Lindorff) som tar seg av alt det praktiske. Men har ingenting å si for deg.

Og nei, det er svært sjeldent man får startlån to ganger,  og garantert ikke for å kjøpe noe større. 70kvm er ikke såå lite.

Få mannen til å betale ned raskere på gjelden. Spar ek og søk nytt lån når du er ferdig på aap.

Anonymkode: ced91...fff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her må dere bare bite tennene sammen og finne løsninger frem til du er avklart, og i mellomtiden spare alt dere kan for å betale ned mannens gjeld. La barna få soverommene, så lever dere voksne litt trangt en periode. Det klarer dere. 

Når det er sagt så hadde jeg avventet mye lenger med å flytte sammen om jeg var deg. Du har vært kjempeheldig og fått startlån til en trygg bolig til deg og barna dine - hva skjer om det blir slutt mellom deg og barnefar? En barnefar som heller ikke har alt på stell, han er voksen med god inntekt men masse gjeld. Hvordan var hans økonomi da dere var sammen tidligere? Jeg hadde trådd meget forsiktig, og ikke tatt noen sjanser når det gjelder trygghet og stabilitet for barna. 

Anonymkode: cebd8...73a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her må dere bare bite tennene sammen og finne løsninger frem til du er avklart, og i mellomtiden spare alt dere kan for å betale ned mannens gjeld. La barna få soverommene, så lever dere voksne litt trangt en periode. Det klarer dere. 

Når det er sagt så hadde jeg avventet mye lenger med å flytte sammen om jeg var deg. Du har vært kjempeheldig og fått startlån til en trygg bolig til deg og barna dine - hva skjer om det blir slutt mellom deg og barnefar? En barnefar som heller ikke har alt på stell, han er voksen med god inntekt men masse gjeld. Hvordan var hans økonomi da dere var sammen tidligere? Jeg hadde trådd meget forsiktig, og ikke tatt noen sjanser når det gjelder trygghet og stabilitet for barna. 

Anonymkode: cebd8...73a

Enig. Det blir en risikosport å ta opp lån sammen med han. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...