Gå til innhold

Den nye siteringsregelen


Gjest Blondie65

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65

Jeg trenger svar på hvordan det kan ha seg at man ikke lenger kan sitere mer enn 2-3 setninger fra offisielle kilder.

F.eks.:

Ole er bruker her og har spørsmål vedrørende opphør av sin leiekontrakt. Det som da er veldig naturlig er å sitere husleielovens relevante paragrafer, selvsagt med lenke til kilde.

Annet eksempel: 

Kari skal reise til utlandet og lurer på hvilke regler som gjelder ved Bergen Lufthavn Flesland når det gjelder når hun må være på flyplassen. Det er da helt naturlig å sitere regelverket Avinor har, selvsagt også her med lenke til kilde.

Men det kan vi ikke lenger gjøre, for disse siteringene har mer enn tre linjer og det er dermed forbudt.

Gratulerer med å kvele noe av det som er mest nyttig på Kvinneguiden - at man kan få de riktige svarene - dokumentert med sitat og kildehenvisning. Fordi det siteres kan andre også lære av dette - dvs. kunne - for nå må man jo klippe i stykker hele sitatet for å passe inn i 2-3 setningers regelen.

Selv om jeg forstår at det kanskje ikke er ønskelig med blokker av tekst, betyr slike firkantede regler - og som håndheves like firkantet - at det heretter blir påstander uten dokumentasjon. Hvis det er dere ønsker, er det snart slutt på at seriøse brukere gidder være her - undertegnede inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

Dette er ingen ny regel. Vi har hatt den i flere år og det står ganske mye om det i denne tråden. Jeg legger ved et av svarene som ble gitt da:

 

Elaine Marley, mod. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å gå gjennom retningslinjene før sommeren slik det er nevnt, bør retningslinjene for sitat også være et tema for gjennomgang når man stadig blir sendt til en tråd fra 2018 der blant andre@Anglofil svarer, der man må lese hvert innlegg for å sette seg inn i hva som var greit og ikke for fire år siden. Tydeliggjør reglene, eksemplifisert gjennom Q&A.

Å ha egne regler som går utenfor gjengs sitatrett der det bare er tillatt å sitere 2-3 linjer, som da ofte medfører at konteksten blir borte er ugreit og brukere flest vet ikke at retningslinjer brytes fordi KG har egne, særordninger for gjeldende ordninger andre steder i samfunnet. Her vil man som bruker uforvarende å begå regelbrudd, og spørsmålene rundt KGs egne særordninger vil ikke ta slutt - for vi skjønner ikke umiddelbart hvorfor det er striksere regler i et debattforum enn det som er vanlig kutyme,  før vi har blitt henvist til en fem siders tråd med tekst.

Det enkleste for alle er å fjerne hele særordningen. Det burde også frigjøre moderatorenes tid?

Endret av Natron
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (1 time siden):

Når det gjelder å gå gjennom retningslinjene før sommeren slik det er nevnt, bør retningslinjene for sitat også være et tema for gjennomgang når man stadig blir sendt til en tråd fra 2018 der blant andre@Anglofil svarer, der man må lese hvert innlegg for å sette seg inn i hva som var greit og ikke for fire år siden. Tydeliggjør reglene, eksemplifisert gjennom Q&A.

Å ha egne regler som går utenfor gjengs sitatrett der det bare er tillatt å sitere 2-3 linjer, som da ofte medfører at konteksten blir borte er ugreit og brukere flest vet ikke at retningslinjer brytes fordi KG har egne, særordninger for gjeldende ordninger andre steder i samfunnet. Her vil man som bruker uforvarende å begå regelbrudd, og spørsmålene rundt KGs egne særordninger vil ikke ta slutt - for vi skjønner ikke umiddelbart hvorfor det er striksere regler i et debattforum enn det som er vanlig kutyme,  før vi har blitt henvist til en fem siders tråd med tekst.

Det enkleste for alle er å fjerne hele særordningen. Det burde også frigjøre moderatorenes tid?

Ja, vi skal gå gjennom reglene før sommeren så jeg tar med meg tilbakemeldingen din. Jeg er enig i at den tråden nok kan bli litt for mye lesestoff så kanskje vi kan få kortet det ned litt. 

Elaine Marley, mod. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...