Gå til innhold

Borderline

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som kan fortelle meg litt om denne sykdommen/diagnosen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spacegirl
Skrevet

Her står det litt om bordeline og personlighetsforstyrrelser generelt. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse er det offisielle navnet. I tillegg til det som står om ustabilt følelsesliv og ustabilt selvbilde, er depresjon og angst vanlig hos mennesker med denne diagnosen. Jeg har det litt travelt nå så jeg rekker ikke å skrive mer, men bare spør hvis du lurer på noe. Noen andre kan kanskje skrive mer utfyllende.

:)

Skrevet

Det som skiller særlig ustabil personlighetsforstyrrelse fra andre personlighetsforstyrrelser, er en følelse av kronisk tomhet hos pasientene. Ellers er det dårlig impulskontroll, selvskading, ofte problemer med rus og/eller mat, ustabile og stormfulle forhold, både seksuelt og sosialt. +++

Det finnes nok gode artikler på nettet. Har bare erfaring fra dette personlig. (Ikke som en med ustabil personlighetsforsyrrelse, men forøvrig.)

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Kjersti_*
Skrevet

Hei. Jeg er en dame på 46 år somfikk diagnosen emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse i 1996. Ved å lese om denne kronisk psykiske lidelsen, forsto jeg hvorfor jeg er som jeg er og også en god del om hva jeg kan gjøre med det. Indre tomhetsfølelse, som er et av kjennetegnene i denne sykdommen, oppstår i tidlig alder, 0-2 år pga manglende stimulering spesielt fra mor. Min mor har alltid stelt meg, gitt meg mat, klær og det jeg har trengt av matrielle ting. Men jeg kan aldri huske å ha sittet på fanget hennes, fått en varm klem, eller hørt hun si hun er glad i meg. Jeg er ikke bitter på dette, for det er ikke mangel på vilje, men evne fra hennes side, noe som igjen har med hennes barndom å gjøre. Jeg utviklet som mange andre "borderlinere" et alkoholproblem, men har nå gått 2 år i selvhjelpsgruppe for dette og er derfor tørrlagt. Dette er den beste form for terapi jeg noensinne har fått, og jeg har gått i mye terapi. Personer som oss trenger mye struktur i livet, planlegging og jobbe med gjennomføringen av disse for ikke å "falle" for vår impulsive legning og derfor gjøre mye rart som vi som regel angrer etterpå. Jeg har idag et ganske godt liv, men synes innimellom det gjør vondt bare å være meg, noe som kommer over meg jevnlig og som jeg innser at jeg nok må klare å leve med. Jeg prøver dog å sette pris på mitt sterke følelsesliv, for ingen kan ha det bedre enn meg når jeg nyter et kjølig mai-bad i sjøen og kjenner solen varme. Når vi ikke ble som vi skulle, får vi være som vi er!!

Skrevet

Jeg vil gjerne legge til at denne diagnosen er blandt de personlighetslidelsene som har størst forbedringspotensiale og en undersøkelse viste at bare 25% enda tilfredsstillte til diagnosen ti år etter.

Skrevet

Jeg fikk denne diagnosen, men så viste det seg at jeg hadde ADHD og ikke en personlighetsforstyrrelse. Og jeg kjenner altfor mange ADHD-ere som har opplevd det samme. Men mange av symptomene er jo like, humørsvingninger, impulsivitet osv. Så det er nok enklere å sette et personlighetsforstyrrelse-stempel enn å gidde å utrede nok til å finne ut hva som egentlig ligger bak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...