Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg jobber 100% og samboer studerer, synes dere det er «frekt» av meg og ville ha delt økonomi? Føler jeg ikke har så mye til overs når alt er delt, og samboer bruker over 1000-2000 kr i mnd på snus. 

vi betaler husleie på 9000 kr, jeg har sagt at samboer kan betale 2000 kr bare i husleie, alikavell mener han at der ikke er rettferdig. 

Anonymkode: 844c3...1c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eier han leiligheten?

Anonymkode: 743a6...543

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skulle han klart seg alene da?

Anonymkode: 61c12...150

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for delt økonomi. Med eksen hadde jeg felles og det følte jeg var veldig urettferdig siden han snusa og røyka for 4000 i mnd og i tillegg betalte 4000 på forbruksgjeld. Det gjorde at min lønn gikk til mye mer av utgiftene.

Anonymkode: 74ec9...41c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan skulle han klart seg alene da?

Anonymkode: 61c12...150

På samme måte som hvis han ikke hadde hatt samboer kanskje?

Anonymkode: 07859...eb3

AnonymBruker
Skrevet

Selfølgelig skal du ha delt økonomi.

Er du sammen med en som ikke klarer seg alene?

Du siler fort ut hvorfor han er sammen med deg om han protesterer mot dette.

Anonymkode: efd10...403

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke frekt nei. Det som er frekt å forvente at en samboer skal forsørge deg, spesielt unødvendig forbruk som snus. 

Det vanligeste når man er samboere, spesielt unge uten barn da, er at man har hver sine kontoer men har felles kontoer til mat og regninger. Snus feks ville jeg regnet som privat forbruk ikke felles mat-konto-utgift. Tjener man veldig ulikt kan man sette inn forskjellig sum på de felles kontoene slik at den som tjener mest bidrar litt mer. Eventuelt må man legge seg på et felles forbruk (boforhold osv) som den "fattigste" har råd til å betale 50% av. 

Anonymkode: 6b98c...eb1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ser på delt økonomi som det eneste fornuftige.

Anonymkode: a17e3...f18

Skrevet (endret)

Her har vi en kombinasjon.

Felles regningskonto (boliglån, fellesutgifter, strøm, Internett etc.), matkonto (til felles mat/husholdning) og sparekonto (til ferie f.eks). På disse kontoene innbetaler vi prosentvis, ut ifra inntekt.

Det vi står igjen med på våre egne lønnskontoer etter vi har innbetalt til felleskontoene, gjør vi som vi vil med. Personlig sparing, shopping, kiosk og mat på egenhånd (f.eks. lunsj på jobb), underholdning etc.

Fungerer veldig fint. Alt felles er begge med på å dekke, mens alt personlig dekkes av egne lommepenger. Da slipper man både surmuling for at noen bruker lommepengene ufornuftig, og å måtte «stå til rette» for hva man har kjøpt/gjort.

Endret av Sessan_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da vi var i samme situasjon hadde vi en viss skjevdeling til fellesen. Den som tjente mest ønsket jo å bo litt bedre, og spise litt bedre, så da var det rettferdig at denne sponset det. 

Men å sponse snus, det hadde jeg aldri gått med på. 

Anonymkode: 2da7a...f5e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Sessan_ skrev (15 timer siden):

Her har vi en kombinasjon.

Felles regningskonto (boliglån, fellesutgifter, strøm, Internett etc.), matkonto (til felles mat/husholdning) og sparekonto (til ferie f.eks). På disse kontoene innbetaler vi prosentvis, ut ifra inntekt.

Det vi står igjen med på våre egne lønnskontoer etter vi har innbetalt til felleskontoene, gjør vi som vi vil med. Personlig sparing, shopping, kiosk og mat på egenhånd (f.eks. lunsj på jobb), underholdning etc.

Fungerer veldig fint. Alt felles er begge med på å dekke, mens alt personlig dekkes av egne lommepenger. Da slipper man både surmuling for at noen bruker lommepengene ufornuftig, og å måtte «stå til rette» for hva man har kjøpt/gjort.

Støtter denne så lenge dere er samboere og den ene selv velger å studere fremfor å jobbe.

Antar at dere ikke har barn.

Anonymkode: 9dd20...beb

AnonymBruker
Skrevet

Felles økonomi forutsetter jo at forbruket og inntektene til partene er ca likt, ellers blir det jo veldig urettferdig. Vi har fellesøkonomi, da vi finner det enklest med tanke på at vi har felles barn, felles bolig, felles biler - samt tjener og forbruker ca det samme. Hadde én part tjent mye mer enn den andre, hadde jo vedkommende satt inn en mindre prosent av lønnen sin til felles forbruk - og dermed ville det jo blitt en ''delt'' økonomi. 

Anonymkode: 7a8b9...263

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde delt frem til vi giftet oss. Vi tjener omtrent akkurat det samme så fellesøkonomi blir veldig riktig nå som vi er gift (vi eide ingenting før bryllupet). Vi gjør sjelden økonomiske avgjørelser alene slik at vi er enige og begge har oversikt over økonomien. 

Anonymkode: 7eed4...c7e

AnonymBruker
Skrevet

Husleien bør deles, det samme med felleskostnader som strøm og Internett. 

Dere kan opprette en konto som er til dette, også kjører dere delt økonomi utenom. 

Det er ikke urettferdig. Om han er uenig, kan han jo bo for seg selv. 

Anonymkode: d3faf...fb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Felles økonomi forutsetter jo at forbruket og inntektene til partene er ca likt, ellers blir det jo veldig urettferdig. Vi har fellesøkonomi, da vi finner det enklest med tanke på at vi har felles barn, felles bolig, felles biler - samt tjener og forbruker ca det samme. Hadde én part tjent mye mer enn den andre, hadde jo vedkommende satt inn en mindre prosent av lønnen sin til felles forbruk - og dermed ville det jo blitt en ''delt'' økonomi. 

Er uenig i at felles økonomi forutsetter ca like inntekter. Vi fikk felles økonomi mens vi fremdeles var studenter (og sånn sett hadde lik økonomisk situasjon). Mannen min var arbeidsledig etter han var ferdig med å studere. Da brukte vi mitt studielån + min deltidsjobb til å klare oss en stund. Nå har vi vært gift endel år, og mannen min tjener tre ganger så mye som meg. Vi har fremdeles felles økonomi. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det- jeg var raus med mine penger når han hadde mindre enn meg, og nå er han raus med sin lønn. 

Anonymkode: eaadd...edf

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Deres situasjon virker til å passe til delt økonomi, dele utgiftene likt. Om dere gjør det må dere legge dere på ett lavere nivå av utgifter så han faktisk kan leve med det. Vil du spise bedre eller bo bedre så betaler du for det for begge.

Anonymkode: d5557...1b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, er ikke enig. Her tjener mannen godt, og jeg er på AAP. Var han som foreslo felles økonomi fra vi ble gift. Vi har felles økonomi, fordi vi er enige om prioriteringer og forbruksmønster. Ville aldri gått med på det om en var storshopper f.eks.

Felles økonomi fungerer utmerket om man planlegger hele livet sammen og ikke vil detaljstyre hverdagen. Mye enklere for oss nå, jeg trenger ikke tenke på at jeg må overføre halvparten til mat eller huslån. Det spiller ingen rolle hvem sin konto det kommer fra, så lenge alt blir betalt.

Felles betyr jo felles, ikke at man setter over en sum til faste utgifter og at resten er ens eget som du skrev på slutten der. Kanskje jeg misforstår deg? 

Ts, her tenker jeg du ikke skal sponse hans snus, det må være hans utgift alene. Dere kan ha felles konto for f.eks mat og fellesutgifter, det hadde vi før vi giftet oss. Fungerte fint, da kunne vi bruke resten av lønningen på det vi ville uten at den andre sa noe på det. 

Anonymkode: 27152...5ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan løser man det på sikt? 

Den som tjener mest kan ha mye dyrere ting, unne seg to-tre ekstra helgeturer i året, og ellers ha et høyere forbruk. Mens partneren er tilskuer? 

Den om tjener minst må spytte i mer enn det som egentlig er forsvarlig for biler, hus, og ferieturer? Eller skal den som tjener mest bare fire på kravene, og gå i graven med likskjorta stinn i penger? 

Eller skal den som tjener minst stadig leve slik at partneren sponser telefon, dyrt hotell, og en ny bil, etter hva man føler for selv, og etter egen smak? 

Anonymkode: 2da7a...f5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde (selvfølgelig) delt økonomi de første årene. Eller, vi hadde felles kontoer til bokostnader, mat og andre fellesutgifter, som vi satte inn like mye på. Først da vi fikk barn sammen gikk vi over til «felles økonomi». Vi har fortsatt hver vår konto som vi bruker til personlige utgifter (shopping, klær, restaurant, alkohol, egen sparing), hvor vi begge har den samme summen å rutte med i måneden. Alt over denne summen settes inn på felleskontoer. 

Å sponse samboers snus, festing og slik sløseri hadde jeg aldri gått med på! Skjønner ikke helt hvorfor han mener det er urettferdig, er det du som har tvunget han til å studere? 😂 Det koster å studere. Som alle andre studenter må han jo selv se om studiene er verdt å ha lav inntekt i en periode, han kan jo ikke legge den byrden over på deg!

Anonymkode: 4b8b5...01c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer (får 8-9k i studielån/stipend i mnden) og samboer jobber 100% med god lønn. 
Vi har en felleskonto til utgifter som mat,strøm,hund, forsikring osv. Han eier huset vi bor i og betaler lånet helt selv, siden jeg nekter å kjøpe meg inn i et hus jeg ikke har blitt med på fra starten av, og ikke vil betale ned et hus som jeg ikke får noe tilbake på når det er solgt.
Når han er borte på jobb så legger jeg inn 3-4k på fellesen og betaler mat til meg selv fra min private konto. Når han er hjemme så legger jeg inn 4-5k og noen ganger mer. Altså han betaler jo selvsagt noe mer enn meg siden jeg ikke har stort å bidra med, men 2k i måneden på husleien er ekstremt lite.. Jeg snuser selv og det er mitt personlige ansvar å kunne dekke den utgiften, uten at det skal gå utover våres «fellesøkonomi».

Hadde hatt ekstremt dårlig samvittighet om samboeren måtte betale nesten alt selv av utgifter, spesielt når det er snakk om at man leier en bolig. Med fellesøkonomi så har man mer oversikt over hvem som bidrar mest, hva som må betales og hvor mye som faktisk går hver måned. 

Anonymkode: 59840...bf0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...