Gå til innhold

Hybrid

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ligger også 7500 el-biler til salgs. Har du en gammel ren el-bil blir jo den ganske ubrukelig. Å skifte batteri er for dyrt. En hybrid kan tross alt gå på fossilt drivstoff som alternativ om batteriet er dårlig. Med en el-bil er du derimot fucked. 

Anonymkode: 31457...182

Elbiler med defekt batteri finnes jo knapt!

Eneste som har vært i tilegg til tyske og koreanske tilbakekallinger ( som produsentene fikset) er endel tidlige Leaf som kokte på freewayen i de amerikanske sørstatene og tidlige Tesla S med en hovedswitch- feil i batteripakken...Tesla fikset feilen gratis selvsagt..

Den biten med defekte batterier på elbiler er en hoax fra bilforhandlere som gjerne vil fortsette å selge fossilbiler..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (9 minutter siden):

Elbiler med defekt batteri finnes jo knapt!

Eneste som har vært i tilegg til tyske og koreanske tilbakekallinger ( som produsentene fikset) er endel tidlige Leaf som kokte på freewayen i de amerikanske sørstatene og tidlige Tesla S med en hovedswitch- feil i batteripakken...Tesla fikset feilen gratis selvsagt..

Den biten med defekte batterier på elbiler er en hoax fra bilforhandlere som gjerne vil fortsette å selge fossilbiler..

Da kan du gjøre rede for hvorfor det transporteres batterier i stor mengde til bilforhandlere. Gjør de det for morroskyld mener du?

Anonymkode: b7bef...392

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Da kan du gjøre rede for hvorfor det transporteres batterier i stor mengde til bilforhandlere. Gjør de det for morroskyld mener du?

Det er også en hoax.

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Stemmer det at denne selvladingen går på bekostning av det fossile drivstoffet? da koster det mer bensin å få kjørt elektrisk??🤨🧐blir ikke klok på denne teknologien😟

Anonymkode: c893a...305

Det er 25 år siden Toyota startet å selge de første Prius-hybridene. Tror du ikke det ville vært avslørt for lenge siden hvis det de hadde brukt mer bensin? 🙂 Det er i hovedsak to ting som gjør at såkalt selvladende hybrider sparer bensin:

1) Når du bremser så kobles det inn dynamoer (som på gamle sykkellys for de som husker de fra 80-tallet) som både senker farten og lader opp hybridbatteriet. Først når man bremser hardt kobles de vanlige friksjonsbremsene inn. Så i stedet for at all energien fra bremsing forsvinner som friksjonsvarme ut i lufta, brukes mye av den til å lade batteri.

2) Når du trenger ekstra kraft i aksellerasjon og oppoverbakker kommer noe av kraften fra batteriet og el-motoren. Det gjør at bensinmotoren kan slappe mer av og bruker mindre bensin. Bensinmotorer har et turtallsområde som de er mest bensineffektive i. Når turtallet går over det området bruker den veldig mye mer bensin så det at el-motoren er der gjør at bensinmotoren holder seg innenfor det effektive området en mye større del av tiden enn i andre biler. Motoren i mange hybrider bruker også såkalt Atkinson-syklus istedenfor den vanlige Otto-syklusen. Den syklusen er mer bensingjerrig, men gir lavere aksellerasjon, men det kompenseres noe av el-motoren.

Noen hybrider er også ganske aerodynamiske utformet og displayet viser sjåførene forbruket hele tiden slik at sjåførene lettere og nærmest ubevisst får trening i økonomisk kjørestil. Som f eks å lese trafikken bedre og bremse tidlig uten å måtte stoppe helt, fremfor å kjøre mer i rykk og napp full stopp og start slik mange andre gjør. Det gjelder vel også elbil-sjåfører.

Anonymkode: 45b76...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig er det viktig å huske på at den høye andel elbiler er et særnorsk fenomen. Reiser du nedover i Europa og spesielt i USA er det langt mellom elbilene. Hvis du er glad i å dra på bilferie nedover i Europa så blir en ren elbil ubrukelig. Altfor få ladestasjoner. Men kanskje om 10 år?

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tror du virkelig på sånt sprøyt?..

Har vel hørt om det huggeriet med bare Teslaer og du da? Alle de det ikke lønte seg å reparere.🙈..er veldig hemmelig den bilopphuggeren visst..ingen som vet hvor det ligger..😂😂🤩..

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Forøvrig er det viktig å huske på at den høye andel elbiler er et særnorsk fenomen. Reiser du nedover i Europa og spesielt i USA er det langt mellom elbilene. Hvis du er glad i å dra på bilferie nedover i Europa så blir en ren elbil ubrukelig. Altfor få ladestasjoner. Men kanskje om 10 år?

Særnorsk?

Det selges fler elbiler enn diesler i tyskland nå..

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Kan noen tipse meg om en hybridbil som lader ved kjøring, som har 4wd og er litt kul🥴type volvo xc40(fant en hybrid uten 4wd).

Jeg trenger en bil som tar seg godt frem, men trenger ikke traktorlignende🙈

Hilsen fortvilet kjerring uten peil på bil😅

Toyota Rav4 er hybrid, ganske populære og de nyeste modellene (etter 2019 tror jeg) finnes også med firhjulstrekk. Forøvrig er det ikke galt at bilene er traktorlignende hvis de skal brukes til traktorlignende oppgaver 🙂 Det som er sprøtt er av folk har traktorlignende biler hovedsaklig til bykjøring, særlig i USA men også mange her.

AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (6 minutter siden):

Særnorsk?

Det selges fler elbiler enn diesler i tyskland nå..

Altså i ETT av 195 land i verden 🙄

Anonymkode: 616a9...458

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, ABM said:

Hybrider har styggdyre servicer....beskattes som vanlig fossilbil og er på vei ut av salgsstatistikken...Er du sikker på at det er hybrid du vil ha?

Nei, service på hybrid (Prius) koster omtrent det samme som min forrige bil. Uten at jeg har finregnet på det. Dessuten har jeg vært ulydig gutt og ikke hørt på Toyota-verkstedet når de mener at jeg bør ha dyreste service på min ni år gamle Prius. Den har gått langt så det er grenser for antall tusenlapper i unødvendig service jeg ønsker å bruke på en bil som max er verdt 50-60 tusen på finn. Kun gått for billigere service-varianter, og sjeldnere, på andre verksteder. Dessuten er det så lite problemer med bilen at den totalt har vært billig i drift. Det er ikke service'ene som nødvendigvis blir det som koster mest heller, det er når alderdomsproblemene starter at pengene flyr. Det at bilen er hybrid sliter også mindre på bensinmotoren, den "makses" ikke like ofte i aksellerasjon som andre ikke-hybrider fordi el-motoren bidrar. Så en kilometerstand på 300k kan tilsvare 200k på andre biler. Oljeskift har jeg ikke hoppet over, det er viktig på alle bensinbiler.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Altså i ETT av 195 land i verden 🙄

Ikke et hvilket som helst land når det gjelder biler. Tyskland (og Norge) indikerer ofte utviklingen som kommer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, service på hybrid (Prius) koster omtrent det samme som min forrige bil. Uten at jeg har finregnet på det.

Dette er min erfaring også. Min Prius er på service as we speak, og prisoverslaget jeg har fått er omtrent det samme som jeg måtte ut med på min gamle bensinbil.

Anonymkode: dcd28...8e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke et hvilket som helst land når det gjelder biler. Tyskland (og Norge) indikerer ofte utviklingen som kommer.

Men fortsatt ETT land av 195 land.

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg betalt kr. 40 000,- mindre i avgifter på min hybrid enn hvis jeg hadde kjøpt tilsvarende bil som ren bensinbil.

Ja, engangsavgiften på nye biler har de siste årene dreid over fra hk og vekt og mer over til å belønne lavere klimautslipp. Heldigvis.

AnonymBruker
Skrevet
ABM skrev (40 minutter siden):

Tror du virkelig på sånt sprøyt?..

Har vel hørt om det huggeriet med bare Teslaer og du da? Alle de det ikke lønte seg å reparere.🙈..er veldig hemmelig den bilopphuggeren visst..ingen som vet hvor det ligger..😂😂🤩..

Tror ikke, jeg vet. Og du klarte ikke svare korrekt på det heller, men komme med noe som jeg visste fra før, og vet hvor det ligger.

AnonymBruker
Skrevet

Har en prius 2010 som har gått 240.000 km. Batteriet er bra og motor går perfekt ennå.

Anonymkode: ed630...bf2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en prius 2010 som har gått 240.000 km. Batteriet er bra og motor går perfekt ennå.

Anonymkode: ed630...bf2

Prius hybrid?

Jeg er like forvirret ang bil🙈hahahaha

Trodde det var smart med hybrid siden jeg ikke har lademulighet, men vet ikke om jeg bor her jeg er i mange år. De fleste sameier tilbyr jo lading i dag(ikke her).

Pga ustabile strøm og drivstoffpriser har jeg også tenkt at hybrid er greit🤷‍♀️

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Prius hybrid?

Jeg er like forvirret ang bil🙈hahahaha

Trodde det var smart med hybrid siden jeg ikke har lademulighet, men vet ikke om jeg bor her jeg er i mange år. De fleste sameier tilbyr jo lading i dag(ikke her).

Pga ustabile strøm og drivstoffpriser har jeg også tenkt at hybrid er greit🤷‍♀️

Ts

Prius er hybrid ja. Kommer både som plug-in og "vanlig" hybrid. Men du vil ikke ha Prius ut i fra det du skriver i startinnlegget ditt i hvertfall, det er en superlav forhjulstrekk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Prius er hybrid ja. Kommer både som plug-in og "vanlig" hybrid. Men du vil ikke ha Prius ut i fra det du skriver i startinnlegget ditt i hvertfall, det er en superlav forhjulstrekk. 

Da utgår den ja. Suzuki er et godt alternativ, volvo og toyota med 4wd.

Problemet er: hybrid eller fossil🤦‍♀️fuck.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da utgår den ja. Suzuki er et godt alternativ, volvo og toyota med 4wd.

Problemet er: hybrid eller fossil🤦‍♀️fuck.

Med prisutviklingen på bensin var ikke jeg et sekund i tvil i hvert fall, her ble det hybrid. Rav4 er en veldig god bil, men det er jo traktor da... Yaris Cross ville jeg valgt dersom jeg var ute etter en SUV-lignende hybrid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...