Gå til innhold

Forebygge strekkmerker graviditet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøpte en olje fra apoteket, men med min sensitive nese var parfymelukten altfor mye.

Fins det olje for å forebygge strekkmerker under graviditet som er nøytral? Dvs uten lukt

Anonymkode: 0ad0a...0a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det finnes ikke oljer for å forebygge strekkmerker. Punktum. Det finnes absolutt ingen kremer, oljer, piller, eller annet med dokumentert virkning mot strekkmerker. 

Strekkmerkene kommer fra dypt nedi huden, og ingenting du gnukker deg inn med kan forhindre dem. 

Hvor lett man får strekkmerker styres i stor grad av hormoner. 

Anonymkode: 9db6b...c31

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper lite å behandle utenfra.

Er man disponert for strekkmerker kommer de uansett.

Leste en gang at man til en viss grad kan forebygge med tilskudd av e-vitamin, men da bør man begynne før man blir gravid.

Anonymkode: 9c55a...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Strekkmerker er arvelig betinget så ingen olje eller krem vil eventuelt forhindre det. Selv bruker jeg bio oil og liker den, men en helt vanlig fuktighetskrem vil gjøre samme nytten😊

Anonymkode: 2ce35...079

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orangutangen

Jeg har også hørt at det ikke er bevist at olje/krem kan forebygge, men jeg tenkte at jeg vil heller bruke det og få strekkmerker enn å la være å bruke og lure på om jeg kunne unngått dem 😛 Liker ikke konsistensen på oljer, føler det setter seg overalt og er klissete og ekkel. Så jeg kjøpte cerave moisturizing lotion. Og fikk ikke et eneste strekkmerke 😁 skal sies at jeg ikke ble så veldig stor heller da, men både mormor og mamma fikk masse strekkmerker så kan ikke skryte av at vi ikke har det i familien heller 😛 kommer til å bruke cerave neste gang også :) skader ikke å prøve ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som andre skriver; nei, det finnes ikke olje som kan forebygge strekkmerker. Har tre graviditeter bak meg, ingen smøring og null strekkmerker. Har bare vært heldig. 

Anonymkode: 6aa9d...939

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Orangutangen skrev (22 minutter siden):

Jeg har også hørt at det ikke er bevist at olje/krem kan forebygge, men jeg tenkte at jeg vil heller bruke det og få strekkmerker enn å la være å bruke og lure på om jeg kunne unngått dem 😛 Liker ikke konsistensen på oljer, føler det setter seg overalt og er klissete og ekkel. Så jeg kjøpte cerave moisturizing lotion. Og fikk ikke et eneste strekkmerke 😁 skal sies at jeg ikke ble så veldig stor heller da, men både mormor og mamma fikk masse strekkmerker så kan ikke skryte av at vi ikke har det i familien heller 😛 kommer til å bruke cerave neste gang også :) skader ikke å prøve ;) 

Bra den fungerte på deg! Valgte du bare en fet krem eller er den spesifikt for å forebygge strekkmerker?

Og til alle dere andre, alle damene i min familie har brukt olje og ingen av dem har endt med å få strekkmerker, selv etter 3-4 barn.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bra den fungerte på deg! Valgte du bare en fet krem eller er den spesifikt for å forebygge strekkmerker?

Og til alle dere andre, alle damene i min familie har brukt olje og ingen av dem har endt med å få strekkmerker, selv etter 3-4 barn.

TS

Åja! Men da har jo du vitenskapelige bevis da! Du burde skrive en artikkel og prøve å få den publisert den! Lancet kanskje?

Anonymkode: b3e34...e9c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åja! Men da har jo du vitenskapelige bevis da! Du burde skrive en artikkel og prøve å få den publisert den! Lancet kanskje?

Jeg smurte meg ikke og fikk ikke strekkmerker. Hvordan forklarer du det?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

TS

Og jeg og alle damer i min familie har ikke brukt olje og har ikke fått strekkmerker. 

Anonymkode: 22be7...5a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

TS

Prakteksempel på genetikk med andre ord, akkurat som folk har sagt i denne tråden...

Anonymkode: c7dca...abd

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å lese to setninger om hud istedetfor om disse humbugproduktene? 

Dette markedet er svindel og ingen burde putte penger i det. Folk tjener seg søkkrike på kvinners uvitenhet og behov for å se bra ut. Og hva er det i kremene? Det er iallefall noe som kalles miljøgifter og cocktaileffekt. Gravide kutter ut matvarer og medisiner over en lav sko og leser innholdslister med lupe, men smører seg inn med gudvethva og skylapper på. "Det skader ikke å prøve"? Jeg hadde iallefall ikke tatt den sjansen, og iallefall ikke når det ikke virker.

Anonymkode: c7dca...abd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette vil jeg er tro er delvis genetisk og hvor ung en er ved første graviditet. 
Jeg har fire barn og ingen strekkmerker på magen. 
Smurte meg med en god fuktighetskrem krem, spesielt nøye ved første graviditet. 
Jeg trodde jeg slapp unna pga jeg var flink å smøre meg, men det fikk jeg høre ikke var tilfelle 

Anonymkode: 42b9a...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de som sier at genetisk disposisjon er avgjørende. Samtidig skader det jo ikke å prøve å smøre inn magen, om man føler for det. Jeg brukte whipped sheabutter fra Cosmopharma (Lyko selger det), og var kjempefornøyd med det. Magen ble veldig svær. Hadde både stor baby, mye fostervann og gikk over termin. Likevel fikk jeg minimalt med strekkmerker. Kun bittelitt over navelen som ikke synes om man ikke går veldig nærme. Noen mener at tørr hud er mer utsatt for strekkmerker, om det stemmer vet jeg ikke. Kommer iaf til å smøre magen godt inn neste graviditet også ☺️🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det lukter godt og føles godt å smøre seg, så gjør gjerne det, men det har ingenting å si i forhold til strekkmerker - det er genetisk betinget.

Anonymkode: 5c20a...bdc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Orangutangen
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS

Var kun en vanlig, fet krem, ikke spesielt rettet mot strekkmerker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Velg gode gener fra mor og mormor. Det er der det er mest å hente.

Anonymkode: e17e7...bd0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Alle damene i min familie har heller ikke fått strekkmerker og vi har ikke brukt penger på olje 😊🤔 lurer på om vi er genetisk "priviligerte", men at min familie er litt smartere enn din? 😅

Hadde jeg fått strekkmerker så hadde jeg ikke brydd meg. Synes venninnene mine er fine og ser like sexy ut med sine tigerstriper. 

Anonymkode: 1174c...f86

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...