AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #1 Skrevet 27. april 2022 Det var litt skriverier i media for en ukes tid siden om at folk ba om psykolog for "vanlige" ting som ikke var psykisk sykdom men helt vanlige livskriser. Som samlivsbrudd, dødsfall i familien, o.l. Og dette burde folk takle selv og ikke plage psykiatrien med, og det var så fælt for det førte til økte køer og ventetid for de som var alvorlig syke. I stedet burde man snakke med fastlegen eller finne seg en venn å prate med. Men altså.. fastlegen har ikke tid å prate om sånne ting heller. Min gamle fastlege satt ytterst på stolkanten og bare prøvde å avslutte timen så fort som mulig. Ikke akkurat rette stedet å prate om sorgen sin? Så sluttet denne legen, og siden det er fastlegemangel i kommunen, var jeg lenge helt uten fastlege, og nå fikk jeg tildelt en tilfeldig fastlege helt på andre kanten av kommunen... Prate med en venn? Jeg er Viggo Venneløs.. jeg har ingen å prate med. Jeg har ingen familiemedlemmer å prate med. Jeg har for all del familie, men ikke av sorten jeg kan prate med følelser med. "Suck it up and deal with it" er mottoet i slekten, tydeligvis. Så hvem er det de mener jeg skal få hjelp fra, da? Hvor kan man henvende seg når man føler man sliter med mye vonde tanker og følelser, og desperat trenger noen å prate med? Har noen prøvd noe lavterskeltilbud? Anonymkode: 9a0ea...393 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #2 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det var litt skriverier i media for en ukes tid siden om at folk ba om psykolog for "vanlige" ting som ikke var psykisk sykdom men helt vanlige livskriser. Som samlivsbrudd, dødsfall i familien, o.l. Og dette burde folk takle selv og ikke plage psykiatrien med, og det var så fælt for det førte til økte køer og ventetid for de som var alvorlig syke. I stedet burde man snakke med fastlegen eller finne seg en venn å prate med. Men altså.. fastlegen har ikke tid å prate om sånne ting heller. Min gamle fastlege satt ytterst på stolkanten og bare prøvde å avslutte timen så fort som mulig. Ikke akkurat rette stedet å prate om sorgen sin? Så sluttet denne legen, og siden det er fastlegemangel i kommunen, var jeg lenge helt uten fastlege, og nå fikk jeg tildelt en tilfeldig fastlege helt på andre kanten av kommunen... Prate med en venn? Jeg er Viggo Venneløs.. jeg har ingen å prate med. Jeg har ingen familiemedlemmer å prate med. Jeg har for all del familie, men ikke av sorten jeg kan prate med følelser med. "Suck it up and deal with it" er mottoet i slekten, tydeligvis. Så hvem er det de mener jeg skal få hjelp fra, da? Hvor kan man henvende seg når man føler man sliter med mye vonde tanker og følelser, og desperat trenger noen å prate med? Har noen prøvd noe lavterskeltilbud? Anonymkode: 9a0ea...393 Du søker opp lavterskeltilbud for psykisk helse i kommunen og så kontakter du de. Anonymkode: fc6b4...92e 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #3 Skrevet 27. april 2022 Du kan ringe Mental Helse, se hva du får ut av det. Kanskje det er nok for deg å lufte tankene dine der. Du kan også kjøpe deg en psykolog privat, mange å vele i der. Verdt pengene om du virkelig trenger det, sjekk legelisten.no for erfaringer hvem som bør velges. Ellers har kommunen hjelp, sjekk nettsiden til din kommune. Anonymkode: c332d...a49
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #4 Skrevet 27. april 2022 Lavterskeltilbudet er en person du kan snakke med å som har taushetsplikt. Anonymkode: effde...aee
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #5 Skrevet 27. april 2022 Tviler på at du ikke har noen venner, men ja det kan hende du har venner men ingen å snakke med men det er jo bare for deg å snakke med de. Du kan ikke forvente at ingen forstår om du ikke tar intiativ til å snakke med de du har. Anonymkode: 4aa15...a2b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #6 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tviler på at du ikke har noen venner, men ja det kan hende du har venner men ingen å snakke med men det er jo bare for deg å snakke med de. Du kan ikke forvente at ingen forstår om du ikke tar intiativ til å snakke med de du har. Anonymkode: 4aa15...a2b Det finnes faktisk de som ikke har noen venner. Anonymkode: fc6b4...92e 9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #7 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes faktisk de som ikke har noen venner. Anonymkode: fc6b4...92e De finnes det veldig mange av i Norge. Ettersom vi er elendige på relasjoner. Anonymkode: c332d...a49 4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #8 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var litt skriverier i media for en ukes tid siden om at folk ba om psykolog for "vanlige" ting som ikke var psykisk sykdom men helt vanlige livskriser. Som samlivsbrudd, dødsfall i familien, o.l. Og dette burde folk takle selv og ikke plage psykiatrien med, og det var så fælt for det førte til økte køer og ventetid for de som var alvorlig syke. I stedet burde man snakke med fastlegen eller finne seg en venn å prate med. Men altså.. fastlegen har ikke tid å prate om sånne ting heller. Min gamle fastlege satt ytterst på stolkanten og bare prøvde å avslutte timen så fort som mulig. Ikke akkurat rette stedet å prate om sorgen sin? Så sluttet denne legen, og siden det er fastlegemangel i kommunen, var jeg lenge helt uten fastlege, og nå fikk jeg tildelt en tilfeldig fastlege helt på andre kanten av kommunen... Prate med en venn? Jeg er Viggo Venneløs.. jeg har ingen å prate med. Jeg har ingen familiemedlemmer å prate med. Jeg har for all del familie, men ikke av sorten jeg kan prate med følelser med. "Suck it up and deal with it" er mottoet i slekten, tydeligvis. Så hvem er det de mener jeg skal få hjelp fra, da? Hvor kan man henvende seg når man føler man sliter med mye vonde tanker og følelser, og desperat trenger noen å prate med? Har noen prøvd noe lavterskeltilbud? Anonymkode: 9a0ea...393 Jo, fastlegen kan lage tid til "sånne ting". Det er mulighet for ukentlig samtaleterapi i korte perioder. Det at du har en dårlig fastlege betyr ikke at alle har en slik fastlege. Det finnes flere støttegrupper for diverse ting. De jeg vet av er angstringen. Vi har også en støttegruppe/samlingsgruppe for folk med angst og spesielt sosial angst. Vi har flere tilbud om sorggrupper rundt om kring i byen, vet om en i samarbeid med sykehuset. Vet det er noe lignende for folk med og pårørende av pasienter med ADHD. Du har også grupper for folk med barn og rus i hjemmet. Det er de jeg personlig har hørt om av bekjente og på DPS, i min by. Det finnes mange forskjellige møtesteder med alt fra ungdom med fritidsproblemer og som er ensom til grupper for de med kreft selv eller i familien. DPS er ikke eneste stedet man kan få hjelp. Hjelp kommer i flere former og fasonger, og svært mye av det folk søker hjelp for er ikke psykiske lidelser men helt vanlige livskriser og livsopplevelser. Sorg er ingen sykdom. Vonde tanker har alle nå og da. Vonde tanker og følelser er ingen sykdom. Du må ta litt ansvar for ditt eget liv og tenk litt selv. Det finnes selvhjelpsbøker med god grunn. Hvis du bare vil snakke om ting så får du gå til kirka. Presten har taushetsplikt. Du må ikke være troende for å gå dit for en samtale. Det finnes mange muligheter der ute, så kan du google din kommune å se hva du finner frem til. Anonymkode: 30597...e26
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #9 Skrevet 27. april 2022 Kommunen skal ha et lavterskeltilbud for slikt. Jeg tror også man kan søke seg inn selv. Sjekk hjemmesiden til kommunen din. Det er typisk psykiatriske sykepleiere/vernepleiere som jobber på slike steder. De gir ikke noen behandling, men tilbyr samtaler for at du skal ha noen å prate med. Hverdagsmestring tror jeg de kaller det her i kommunen. Anonymkode: 06b66...9d9
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #10 Skrevet 27. april 2022 Legen min søkte meg inn til kommunens lavterskel tilbud mens jeg ventet på timer hos DPS. Det er helt greit for små hverdagsproblemer. Anonymkode: 785b9...d2d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #11 Skrevet 27. april 2022 Ikke alt man vil dele med venner, jeg har ei skikkelig sladre vennine, deler ikke alt med henne, da kommer det "på bygda". Anonymkode: effde...aee
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #12 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Legen min søkte meg inn til kommunens lavterskel tilbud mens jeg ventet på timer hos DPS. Det er helt greit for små hverdagsproblemer. Anonymkode: 785b9...d2d Eller for langvarige problemer. For dps gir som regel kun 10 timer og så er det ut. Det er det nye pakkeforløpet. Anonymkode: 4aa15...a2b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #13 Skrevet 27. april 2022 Du kan kontakte kirken der du bor og be om å få samtaler med en prest. De har lang utdannelse og gir god hjelp til sjelesorg. Det behøver ikke være snakk om religion og tro, de gir livssynsnøytral sjelesorg. Det er gratis, krever ikke henvisning, er ikke ventetid. Anonymkode: 1cd8c...d50 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #14 Skrevet 27. april 2022 Ja, prøv kommunens lavterskeltilbud. Jeg er kjempefornøyd med tilbudet jeg fikk i min kommune. De var veldig fleksible og flinke. Et familiemedlem fikk også hjelp der og det har vært en stor støtte for personen. Anonymkode: 40187...5b2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #15 Skrevet 27. april 2022 Du kan ha hjelp inkludert i en forsikring? Jeg er i tryg og har en sånn psylologhjelpgreie fordi jeg har flere forsikringer der. Der var for type samlivsbrudd og slik. Anonymkode: 873ed...edc
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #16 Skrevet 27. april 2022 Jeg har brukt lavterskeltilbudet i kommunen i mange år, satt det på pause når jeg jeg trengte mer hjelp i form av dps som kontakten min å psykisk helse ikke kunne/heller ikke ville hjelpe med, begynte på igjen på ph, og går nå igjen til dps. Synes tilbudet var godt, hun bidro og hjalp med det hun kunne mtp nav og kontakte fastlege osv. Kjempefint tilbud, godt fornøyd! Anonymkode: 10b35...116
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #17 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller for langvarige problemer. For dps gir som regel kun 10 timer og så er det ut. Det er det nye pakkeforløpet. Anonymkode: 4aa15...a2b Hverdagsproblemer kan være langvarig, jeg mente mest at det ikke er for så tunge diagnoser. Du prater som regel med vernepleier eller psykiatrisk sykepleier i kommunen. Anonymkode: 785b9...d2d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #18 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller for langvarige problemer. For dps gir som regel kun 10 timer og så er det ut. Det er det nye pakkeforløpet. Anonymkode: 4aa15...a2b Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hva pakkerforløpet faktisk er. Er ingen regel som sier at man kun får 10 timer. Man har noe som kalles for "evalueringspunkt". Tidspunktene er som følgende; Fra klinisk beslutning etter ferdig utredning til første evaluering - Inntil 42 kalenderdager (6 uker) Deretter mellom hver evaluering - Inntil 84 kalenderdager (12 uker) Står her; https://www.helsedirektoratet.no/pakkeforlop/psykiske-lidelser-barn-og-unge/behandling-og-oppfolging-psykiske-lidelser-pakkeforlop-barn-og-unge/evalueringspunkter Det vil si at ved evalueringspunktet så blir man da konkludert med at man er ferdig i behandling, man må henvises videre, det er ikke riktig type behandling, at man trenger annen form for hjelp (kommunal, lavterskel, sosialt, somatisk etc), man er ikke motivert nok, man er ikke syk nok, kommer ingen vei i behandling etc. Mange grunner til hvorfor man får "bare" 10 timer. Og avslutting blir så klart konkludert uti fra å evaluere hvordan ting har vært og er under behandling, og det er mye som dekkes under et evalueringspunkt (står om det i linken over). Det er ingen regel som sier at man får kun 10 timer på grunn av pakkeforløpet. Disse pasientene som klager på pakkeforløpet som om det har all skyld. Evner ikke å forstå at uten pakkesystemet, så hadde du blitt kastet på huet og ræva ut mye tidligere, og da hadde de ikke fått 10 timer en gang. Da kunne de ha konkludert med det samme utfallet etter 5 timer. Jeg har gått til samme psykolog hos DPS i 6 år, og jeg er tatt utav "pakkeforløpet", vi vurderer fortløpende og som det kommer. Følger ingen tidsskjema og har ingen evalueringspunkter fastsatt av tid. Dette er ikke noe behandler alene kan bestemme slik jeg har forstått det, det ble vurdert i et møte med kollegaer og sjef på avdeling i mitt tilfelle. Vet ikke om en behandler selv bare kan ta en pasient utav pakkeforløpet. Har hatt flere psykologer tidligere og alle har så klart fulgt pakkeforløpet, og ene gangen ble jeg vurdert til ikke motivert nok ved første evalueringspunkt etter utredning og ble avsluttet. Ville det selv også, for jeg var jo ikke motivert. Ene psykologen kom til konklusjon at vår relasjon kom ingen vei, så jeg måtte henvises til noen andre, og det var etter 1 år. Noe som så klart var frustrerende og slitsomt, men helt riktig for meg og min behandling. Disse så kalte evalueringspunktene er der av en grunn. Anonymkode: 30597...e26
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #19 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eller for langvarige problemer. For dps gir som regel kun 10 timer og så er det ut. Det er det nye pakkeforløpet. Anonymkode: 4aa15...a2b Dette er veldig individuelt. Jeg har langvarige problemer, et komplekst og alvorlig sykdomsbilde og jeg har gått til Dps i mange mange år. Anonymkode: fc6b4...92e
AnonymBruker Skrevet 27. april 2022 #20 Skrevet 27. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eller for langvarige problemer. For dps gir som regel kun 10 timer og så er det ut. Det er det nye pakkeforløpet. Anonymkode: 4aa15...a2b Jeg har fått høre at jeg får gå på DPS så lenge jeg trenger og ønsker det. Har vært inn og ut i 10 år. Så det er individuelt. Anonymkode: dd9d0...76d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå