Gå til innhold

Forslag til billig matbudsjett / handleliste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har forslag om hva jeg kan handle / liste som er billig? 

Jeg ser at jeg må skjerpe forbruket på mat. Har et matbudsjett på ca 6000 kr i måneden for en person. Det har jeg ikke råd til. 

Jeg går for mye å småhandler . Skal forsøke å lage en liste på hva jeg kan kjøpe for å klare å halvere matbudsjettet. 

Anonymkode: ff81d...bcd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Planlegging er ofte til stor hjelp

Planlegg middager, for en uke eller gjerne en mnd i gangen. 

Skriv handleliste, gå gjennom kjøleskap, fryser, skuffer og skap for å se hva du har og hva mangler til måltidene den kommende uken. Eller husk å skrive ned etter hvert som du bruker opp eller går tom for noe.

Storhandle 1 dag i uken eller hver 14. dag, bestem deg for en dag i uken der du kan supplere om det blir for lite av noe.

Kjøp av butikkenes billigmerker.

Kjøp varer som er nedsatt pga dato.

Anonymkode: e69a3...adb

• Liker 1
Skrevet

Lag handle liste for mat for hele uken...skriv ned alt du skal ha og handle på lørdag. 

First Price og eldorado har mye bra og billig.

Billig retter er spagetti, nudler, hjemmelag pizza, karbonader og poteter, pasta, supper, egg pai.

Og hold deg unna butikken...jeg er i samme sted nå...jeg handler for hele uken..men er så alt for flink å gå innom butikken flere ganger i uken..og handler unødvendig tinh

Skrevet

Jeg syns det var lettere å holde kostnadene lave når det kun var meg. 

Tenk også på å lage rikelig med mengder når du først lager middag, så har du også til lunsj etter senere i uken. Supper, pizza, gryteretter, pastasalater/salater osv.

Lær deg å fryse ned overskuddet og bruke det. Handle datovarer i nærmeste butikk og se hva du kan få ut av det. 

Som student levde jeg godt på lompepizza/pizza snurrer.  Div salater som alltid hadde en proteinkilde + fettkilde. Pastaretter med kylling/laks. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mer enn jeg og mannen bruker pr måned, nå i april har vi handlet for 4500 (på meny fordi de leverer her vi bor). Da spiser vi godt, sunt, og har flere dyre varer - glutenfritt knekkebrød f.eks til 50 kr pakka. Hadde nok vært godt under 4000 om vi spiste normal kost (og nei, får ikke støtte).

Planlegging er viktig. Vi lager en ukesmeny (oftest 2 uker), men er fleksible på dagene.

Prioriter å spise opp ferskvarer først, og gjerne lage mat som kan fryses av det (chiligryte, supper, lasagne fra bunnen osv). Da slipper du også lage middag daglig. Ikke vær redd for å lage store porsjoner, og spis rester.

Hold øye med hva som snart går ut på dato, lag en plass i kjøleskapet hvor du setter alt så du vet du må spise det først. Å kaste mat er det dyreste du gjør.

Kjøp ting på tilbud, selv om du ikke skal bruke det umiddelbart. Kjøper f.eks texmex og har i matboden, samme med pasta og frysevarer. Passer på å bruke det opp igjen i løpet av et par mnd.

Lurt å følge med på tilbud i ulike butikker, men her handler vi altså kun på meny og har ikke dyr matregning i måneden. Vi spiser kjøtt, men ikke hver eneste dag (ca halve uka).

Anonymkode: 8a4e4...8d7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...